Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eh, nei.
Eh, jo. Start gjerne en egen tråd om emnet.
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja, for det har jo du peiling på :roll:
Jo, som sagt så har jeg god peiling på dette, fra den minste fjellbonde til de store gårdsbrukene innen korn eller husdyrhold på det flate Østlandet.

De jeg kjenner klager heller ikke noe særlig, men skulle man tro oppslagene i avisene - så gjør de ikke annet enn å klage. Er det som danner grunnlaget for denne tråden. ;)

Gjest Gartner
Skrevet

Men hvilken annen næring får 200-400 tusen kroner i tilskudd fra staten hvert år? Jeg skulle gjerne hatt tilskudd på det beløpet for å utøve mitt yrke, jeg!

(Lokalavisa her offentliggjorde listen over bønder som fikk tilskudd, og hvor mye de fikk)

Skrevet
Men hvilken annen næring får 200-400 tusen kroner i tilskudd fra staten hvert år? Jeg skulle gjerne hatt tilskudd på det beløpet for å utøve mitt yrke, jeg!

(Lokalavisa her offentliggjorde listen over bønder som fikk tilskudd, og hvor mye de fikk)

Nettavisen hadde også et oppslag om det - med en søkebase hvor man kunne søke på enten sted eller navn.

Det utrolige, er at mange bønder samt noen av de som svarer i denne tråden, mener at bøndene ofrer seg fordi de må finne noen andre tjenesteveier på gårdsbruket sitt. I alle andre yrker er det en selvfølge at man ser på andre alternativer hvis noe man driver med ikke er lønnsomt.

Er det ikke marked for at så mange f.eks skal drive med grisehold - så må noen finne på noe annet.

Tjener man ikke nok på det man driver med, så må man også finne på noe annet.

Bondeyrket må være et merkelig yrke, siden mange åpenbart mener at de skal få støtte for noe det ikke er marked for.

Ser en oppramsing av en av de som har svart i tråden skal vise at en bonde har så mye lenger arbeidsdager enn en andre yrkesgrupper. Sånt blir bare tull. Blir det da riktig at en annen skal ramse opp alt man gjør i hjemmet utover tv-titting som arbeidsrelatert syssel?

Forresten: Så får en nabo her som har 20 sauer 120.000,- i støtte. Sauene går ute hele året, så de har heller ikke utgifter til sauefjøs. De klager ikke de folka der, men jeg nevner det for at man kan se hvordan støtte de får.

Gjest gjest1
Skrevet

Kanskje TS heller burde regne på hva maten faktisk ville kostet om bøndene IKKE fikk litt subsidier og heller solgte varene sine for den faktiske prisen? Det ville nok blitt ramaskrik om melk begynte å koste 20 kroner literen på butikken fordi melkebønder ikke lengre fikk subsidier? Eller at sau/lammekjøtt lå på 300 kroner + for kiloen?

En sauebonde som da tar 200 kr kiloen for en sau med slaktevekt på 30 kilo, får altså da 6000 per dyr. Leverer han da 50 dyr i året tjener han 300 000, FØR alle utgifter er trukket fra.

Skrevet
Kanskje TS heller burde regne på hva maten faktisk ville kostet om bøndene IKKE fikk litt subsidier og heller solgte varene sine for den faktiske prisen? Det ville nok blitt ramaskrik om melk begynte å koste 20 kroner literen på butikken fordi melkebønder ikke lengre fikk subsidier? Eller at sau/lammekjøtt lå på 300 kroner + for kiloen?

En sauebonde som da tar 200 kr kiloen for en sau med slaktevekt på 30 kilo, får altså da 6000 per dyr. Leverer han da 50 dyr i året tjener han 300 000, FØR alle utgifter er trukket fra.

Eller kanskje onyx burde forstå at det er lurt å lese hovedinnlegget før hun kommenterer hva trådstarter burde og ikke burde gjøre?
Gjest gjest1
Skrevet
Eller kanskje onyx burde forstå at det er lurt å lese hovedinnlegget før hun kommenterer hva trådstarter burde og ikke burde gjøre?

Og nå er IKKE alle svar i en tråd nødvendigvis svar på hovedinnlegget, i mitt tilfelle bare en kommentar til de to gjesteinnleggene over meg. Antok bare at minst en av disse gjestene var TS, mulig jeg tok feil.

Skrevet
Og nå er IKKE alle svar i en tråd nødvendigvis svar på hovedinnlegget, i mitt tilfelle bare en kommentar til de to gjesteinnleggene over meg. Antok bare at minst en av disse gjestene var TS, mulig jeg tok feil.

Mulig det er lurt å vite hva man svarer på, og mulig det er lurt å vite hva man svarer også?

Jeg kunne godt startet en lengre meningsutveksling med deg hva gjelder subsidiene til bøndene, men ser kanskje ikke helt vitsen med det - all den tid eksempelet ditt ikke henger på et greip.

Gjest seroxata
Skrevet
Sinnaguri!!

Jeg reagerer på de bøndene som syter og klager for den minste ting, og som må overdrive det negative for å forsøke å få sympati.

Du skriver selv at din bondemann ikke er sånn, så da gjelder ikke dette innlegget han. ;)

:ler: okok, jeg hisser meg fort opp! heheheh.... sorry ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...