Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Uff og akk så synd det er på bøndene. Enten er det for varmt - eller så er det for kaldt - eller det er for tørt - eller for vått.

Når de får rekordavlinger pga litt unormale værforhold - så er ikke det mer enn de fortjener. Klapp kjeften på deg hvis du mener de skal opprette fond i de gode årene for å kunne finansiere de dårlige - hva skulle de da klagd over?

Er det snart noen igjen som tror på de idiotene??

Videoannonse
Annonse
Gjest fluesmekker
Skrevet

Hadde det ikke vært for bøndene hadde vi sultet. Heia bøndene!

Gjest Gjest
Skrevet
Hadde det ikke vært for bøndene hadde vi sultet. Heia bøndene!

Ja, ikke sant. Her i landet er selv kornet så dårlig, at vi må importere det kornet som brukes i matlaging.

Og hvor mye sulter vi de forferdelige årene da avlingene er så grusomt dårlige at bøndene har det så innfari fælt at det ikke er til å overleve? Hva spiser du i de årene - barkebrød?

Gjest Gjesta
Skrevet
Uff og akk så synd det er på bøndene.  Enten er det for varmt - eller så er det for kaldt - eller det er for tørt - eller for vått. 

Ja, hva klager de på været for? Det er jo ikke som om været har noen innvirkning på resultatene deres!

:ironi:

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, hva klager de på været for? Det er jo ikke som om været har noen innvirkning på resultatene deres!

:ironi:

Ja, tro hvorfor de klager samme f***

Er det så vanskelig å drive jordbruk og husdyrhold i dette landet, så bør de kanskje finne seg noe annet å gjøre?

Så spørs det da- om det er så ille som de klager og syter over så godt som hvert år - selvfølgelig med unntak av rekordårene hvor ingen kan nevne at de rekordårene bør avhjelpe dårlige år økonomisk.

Nei, bøndene i Norge har det jævlig - det er opplest og vedtatt. Aller verst er det kanskje at de fleste av dem har tid til å ha en heldagsjobb ved siden av bondetilværelsen også. :ler:

Gjest gjesta
Skrevet
Ja, tro hvorfor de klager samme f***

Er det så vanskelig å drive jordbruk og husdyrhold i dette landet, så bør de kanskje finne seg noe annet å gjøre? 

Så spørs det da- om det er så ille som de klager og syter over så godt som hvert år - selvfølgelig med unntak av rekordårene hvor ingen kan nevne at de rekordårene bør avhjelpe dårlige år økonomisk. 

Nei, bøndene i Norge har det jævlig - det er opplest og vedtatt.  Aller verst er det kanskje at de fleste av dem har tid til å ha en heldagsjobb ved siden av bondetilværelsen også. :ler:

Herregud, det er mye dumt man skal høre fra folk som ikke har peiling. "De fleste har tid til en heldagsjobb ved siden av" Eh...... NEI! De fleste bønder har to heldagsjobber kun med gården sin. Jeg skal love at det ikke finnes en jobb i Norge med lavere gjennomsnittlig timelønn enn det å være bonde. Spesielt de som driver med dyr har jo ALDRI fri. For de om det finnes noen få heldige bønder med kjempegårder som kan ha mange ansatte og tjener mye, er dette overhodet ikke gjennomsnittet. Og fordi om de har perfekt vær av og til, tror du det hjelper mye? Tror du det går an å spare dyrematen til året etter, slik at det kan være dårligere vær da? Og synes du virkelig det er lurt å legge ned all jordbruk slik at Norge er fullstendig avhengig av at andre land vil selge til oss for at innbyggerne skal få mat? Ta deg en tur ut av byen, så kanskje du skjønner at alt ikke er som du tror.

Og ja jeg vet at dette sannsynligvis er et køddeinnlegg for å provosere (og det greide vedkommende godt), for det går da virkelig ikke an å være så idiot.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Herregud, det er mye dumt man skal høre fra folk som ikke har peiling. "De fleste har tid til en heldagsjobb ved siden av" Eh...... NEI! De fleste bønder har to heldagsjobber kun med gården sin. Jeg skal love at det ikke finnes en jobb i Norge med lavere gjennomsnittlig timelønn enn det å være bonde. Spesielt de som driver med dyr har jo ALDRI fri. For de om det finnes noen få heldige bønder med kjempegårder som kan ha mange ansatte og tjener mye, er dette overhodet ikke gjennomsnittet. Og fordi om de har perfekt vær av og til, tror du det hjelper mye? Tror du det går an å spare dyrematen til året etter, slik at det kan være dårligere vær da? Og synes du virkelig det er lurt å legge ned all jordbruk slik at Norge er fullstendig avhengig av at andre land vil selge til oss for at innbyggerne skal få mat? Ta deg en tur ut av byen, så kanskje du skjønner  at alt ikke er som du tror.

Og ja jeg vet at dette sannsynligvis er et køddeinnlegg for å provosere (og det greide vedkommende godt), for det går da virkelig ikke an å være så idiot.

Her virker det virkelig som om det kom frem noen såre tær. Til din informasjon - så er det ikke noe køddeinnlegg.

Jeg skal si deg en ting - jeg har peiling så det holder om dette. Derfor skrev jeg også innlegget.

Ikke bor jeg i by heller. Hva med å uttale seg om hva du vet?

Jeg er svært generell i innlegget mitt, men kan informere deg om at min kjennskap til bøndene strekker seg fra fjellbøndene i innlandet til store gårder på det flate Østlandet.

Hvem har forresten sagt noe om å spare dyremat til året etter? Sånne tolkninger blir litt vel useriøse.

Når det gjelder egen inntekt, så er bøndene omtrent som frimurerne - hold kjeft til alle andre enn de innvidde. Jeg er en av de innvidde - så jeg vet godt at sytinga for det meste er et spill for galleriet.

Bare det å hevde at de fleste bønder har to heldagsjobber bare med gården sin faller på sin egen urimelighet. Hvor mange timer regner man da med at en arbeidsdag er?

Gjest fluesmekker
Skrevet

Nei, jeg har all respekt for de norske bøndene som sliter som dyr for at vi nordmenn skal få trygg, god norsk mat.

Aller verst er det kanskje at de fleste av dem har tid til å ha en heldagsjobb ved siden av bondetilværelsen også.

Virker som du har lite kunnskap om gårdsdrift når du påstår bønder har så god tid at de kan ha heldagsjobb ved siden av... Gårdsdrift er veldig sesongbetinga, så da har du vært på besøk i lavsesongen. For å få pengene til å gå rundt driver ofte bønder med turisme, gårdsbutikk, fiske, oppstalling/kennel, mekanikk, ol på gården i tillegg til vanlig gårdsdrift, så det er nok å gjøre.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Virker som du har lite kunnskap om gårdsdrift når du påstår bønder har så god tid at de kan ha heldagsjobb ved siden av...
Hadde du lest innleggene mine, så hadde du sett at jeg skriver at ejg vet hva jeg prater om.

Gårdsdrift er veldig sesongbetinga, så da har du vært på besøk i lavsesongen.
Min erfaring bygger nok på mer enn sporadiske besøk på en gård som ligger ved siden av ei hytte man har vært på. ;)

For å få pengene til å gå rundt driver ofte bønder med turisme, gårdsbutikk, fiske, oppstalling/kennel, mekanikk, ol på gården i tillegg til vanlig gårdsdrift,
Ja, det skulle da sannelig bare mangle om de ikke skulle nyttiggjøre seg de ressursene som gården gir mulighet for.

Få f.eks. en av kornbøndene på østlandet til å lese det dere skriver. H*n hadde ledd seg forderva der han satt og planla neste års ferieliste på heldagsjobben sin så den passer inn med ei ukes gårdsdrift på våren og tre uker i juli/august.

Eller fjellbonden for den saks skyld - som sender sauene på beite halve året og jobber som snekker året rundt.

Gjest fluesmekker
Skrevet

Poenget er jo at det er ikke sånn at "de ikke har noe å gjøre på" så de jobber like så greit litt ekstra. De MÅ jobbe ved siden av for å ha penger nok. Det er mye arbeid å ta vare på mange dyr og vedlikeholde gården, og det er i tillegg til annet syssel, som nevnt; gjestehold, butikk, verksted ol. I tillegg har de også familie og venner. Altså har de jobber dobbelt så mye som "oss andre", men får ikke dobbelt så mye betalt.

Såklart det er fordeler med å være bonde, ellers hadde jo ingen vært det. Og man trenger bønder, landbrukt kalles ikke primærnæring for ingenting; det er et primærbehov i alle land.

Gjest Gjest
Skrevet
Poenget er jo at det er ikke sånn at "de ikke har noe å gjøre på" så de jobber like så greit litt ekstra. De MÅ jobbe ved siden av for å ha penger nok. Det er mye arbeid å ta vare på mange dyr og vedlikeholde gården, og det er i tillegg til annet syssel, som nevnt; gjestehold, butikk, verksted ol. I tillegg har de også familie og venner. Altså har de jobber dobbelt så mye som "oss andre", men får ikke dobbelt så mye betalt.

Såklart det er fordeler med å være bonde, ellers hadde jo ingen vært det. Og man trenger bønder, landbrukt kalles ikke primærnæring for ingenting; det er et primærbehov i alle land.

Får de ikke betalt? Hadde vært interessant å vite hva du bygger det på.

Skal gi deg et eks. En av de jeg har inngående kjennskap til får støtte til 1,5 årsverk for å drive gården. I tilegg jobber han full tid som snekker. Han jobber ikke utover de timene vi andre betrakter som normal arbeidstid i uka, men må i helgene i tillegg sørge for å bruke litt tid på å sjekke foringsautomaten til sauene de få månedene de ikke er på beite.

Forresten interessant at du ser at bøndene har fordeler i sitt yrke.

Hva gjelder at vi som nasjon skal være selvberget med mat stemmer ikke. Det idealet gikk man i Norge vekk fra for flere år siden. Les avisene om emnet, så gir det bedre diskusjonsgrunnlag. ;)

Er nesten så jeg lurer på om enkelte ikke vet hvordan dagens gårdsdrift fungerer.

Jeg tar det for gitt at du forstår at ingen bønder står og mater dyra sine hele dagen. Videre tar jeg for gitt at du forstår at det da er tid for å jobbe med andre ting i mellomtiden.

Et postbud har bl.a. som jobb å sortere post, og å bringe den ut i postkassene til folk - det betyr ikke at han har to jobber. ;)

Gjest fluesmekker
Skrevet

Det er mer til dyrehold enn å skjekke foringsautomatene, du. Melkekyr skal melkes to ganger om dagen, drektige dyr må skjekkes, fødsler må oversees, sauer må klippes, fjøs må rengjøres, gjerder må vedlikeholdes, dyr må samles inn fra utmarksbeite. Arbeidstidene er ikke akkurat ideele heller. Når man i tillegg har andre syssler for å livnære seg, ofte flere, har man flere jobber. F.eks. man er melke og kornbonde, i tillegg driver man driver kennel og hundeoppdrett og mekker på biler. Det er ikke det samme som å sortere posten før man deler den ut. Posten er dessuten sortert før den kommer til postbudet..

Gjest fluesmekker
Skrevet

Det er forskjell på bønder, greit nok. Du sier du kjenner folk som ikke trenger å løfte en finger mer en 4 uker i året for å holde gården i drift. Jeg kjenner bønder som har flere jobber utenom gårdsdrift og har problemer med å få ting til å gå rundt. Og noen som bønder gjør det bra, men jobber hardt for det også, de er overhodet ikke late eller unnasluntrere. Ikke dra alle under samme kam.

Gjest gjesta
Skrevet

For å gi et eksempel på hvordan min stefar jobber da:

Om sommeren, hver eneste dag (også helger) i tre måneder: gjennomsnittlig ca 15 timer per dag (stort sett mellom 12 og 17 timer).

Hver eneste fridag og helgedag resten av året: ca 5 timer.

Vanlige hverdager utenom sommeren: 10-12 timer.

Veldig vanskelig å få avløser der han bor, så i fjor hadde han vel omtrent 4 hele fridager da nevøen tok fjøset, så han kunne dra en tur til sverige.

Dette blir faktisk omtrent to heldagsjobber (en heldagsjobb er 7 1/2 time fem dager i uka, fri i helger og ferier)

Jobben består da i ca 5 timer hver dag med melking og foring av dyr. I tillegg til dette er det da kalver som blir født, gjerder som må settes opp/repareres, dyr må samles, traktorer må repareres, skogsmaskin må repareres, skog må hogges, jordene må sås, gjødsles og slås, osv osv. Og ja, jeg kjenner mange bønder som har omtrent akkurat likedan, både der han bor og andre steder i landet.

Gjest seroxata
Skrevet

samboeren min er storbonde, med robotfjøs. og iallefall ingen syter og klager, og tosk! :( nå merker jeg at jeg blir sinna! han har robotfjøs, ja, men det betyr ikke at han har tid til noe jobb i tillegg, for en stor gård krever MYE!! Og han har investert noe inni helsikes i dette nye fjøset, og det går som en drøm!!! :) faktisk!

jeg er innmari stolt av bonden min, og han lever på ingen måte noe fattig, tomt liv.

bør ikke uttale seg for mye om ting når en ikke har peiling :frustrert:

Skrevet
F.eks. man er melke og kornbonde, i tillegg driver man driver kennel og hundeoppdrett og mekker på biler.
Da er man sannelig glad i penger.

Posten er dessuten sortert før den kommer til postbudet..

Feil - igjen.
Skrevet
For å gi et eksempel på hvordan min stefar jobber da:

Om sommeren, hver eneste dag (også helger) i tre måneder: gjennomsnittlig ca 15 timer per dag (stort sett mellom 12 og 17 timer).

Hver eneste fridag og helgedag resten av året: ca 5 timer.

Vanlige hverdager utenom sommeren: 10-12 timer.

Veldig vanskelig å få avløser der han bor, så i fjor hadde han vel omtrent 4 hele fridager da nevøen tok fjøset, så han kunne dra en tur til sverige.

Dette blir faktisk omtrent to heldagsjobber (en heldagsjobb er 7 1/2 time fem dager i uka, fri i helger og ferier)

Jobben består da i ca 5 timer hver dag med melking og foring av dyr. I tillegg til dette er det da kalver som blir født, gjerder som må settes opp/repareres, dyr må samles, traktorer må repareres, skogsmaskin må repareres, skog må hogges, jordene må sås, gjødsles og slås, osv osv. Og ja, jeg kjenner mange bønder som har omtrent akkurat likedan, både der han bor og andre steder i landet.

Dette ble vel personlig fra din side, og mitt svar på det du har skrevet vil sannsynligvis bli ansett for personangrep hvis jeg forsøker.

Likevel våger tillater jeg meg å si at jeg synes regnestykket ditt med hensyn til timer virker litt vel i overkant. ;)

Skrevet
samboeren min er storbonde, med robotfjøs. og iallefall ingen syter og klager, og tosk! :( nå merker jeg at jeg blir sinna! han har robotfjøs, ja, men det betyr ikke at han har tid til noe jobb i tillegg, for en stor gård krever MYE!! Og han har investert noe inni helsikes i dette nye fjøset, og det går som en drøm!!! :) faktisk!

jeg er innmari stolt av bonden min, og han lever på ingen måte noe fattig, tomt liv.

bør ikke uttale seg for mye om ting når en ikke har peiling :frustrert:

Sinnaguri!!

Jeg reagerer på de bøndene som syter og klager for den minste ting, og som må overdrive det negative for å forsøke å få sympati.

Du skriver selv at din bondemann ikke er sånn, så da gjelder ikke dette innlegget han. ;)

Gjest fluesmekker
Skrevet
Feil - igjen.

Eh, nei. Kjenner to som jobber på posten og har som oppgave å sortere posten ferdig før den blir levert til postbudene. Postbudene kjører bare posten rundt.

Gjest gjesta
Skrevet
Dette ble vel personlig fra din side, og mitt svar på det du har skrevet vil sannsynligvis bli ansett for personangrep hvis jeg forsøker.

Likevel våger tillater jeg meg å si at jeg synes regnestykket ditt med hensyn til timer virker litt vel i overkant.  ;)

Ja, for det har jo du peiling på :roll:

Det er ingen (jo, sikkert noen veldig få med kjempegårder de har arvet) som blir bønder verken på grunn av arbeidstiden eller pengene. Men jeg synes ikke de klager så mye heller jeg da, kjenner mange som er fornøyd som bønder, de er stort sett kjempeglad i dyr og i å jobbe ute, og bryr seg ikke så mye om arbeidstiden og pengene.

Men du er virkelig god til å tulle da. Alt du sier er jo helt ute på jordet ( ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...