monja Skrevet 2. januar 2003 #1 Del Skrevet 2. januar 2003 Er det noen fler som har chinchilla av oss som er på KG? Selv har jeg to søte små gutter, Aspic og Ruslebiffen (Bruspulvergutta). Noen som vet hva de absolutt ikke skal spise? Mine digger mandarin, men det er visst ikke noe som bør stå på menyen deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HaMAX Skrevet 3. januar 2003 #2 Del Skrevet 3. januar 2003 Hadde en rakkare i noen år. Aldri mer. Spør på dyrebutikken på City Syd. De har peiling. Min spiste det meste fra plastikk til knekkebrød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 3. januar 2003 #3 Del Skrevet 3. januar 2003 Jeg har ikke peiling! Men jeg skulle bare si at de er sååå søøøøte da Har så lyst på en, men så kan vi ikke har flere dyr her.... da blir huset vårt til dyrepark, og det blir litt vel vanskelig Kos deg med dem og gi dem en gooood klem fra meg da?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 3. januar 2003 #4 Del Skrevet 3. januar 2003 En liten digresjon - så dere Jennifer Lopes med chincillakåpe!!!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 3. januar 2003 #5 Del Skrevet 3. januar 2003 Nei fyyyyyy daaaaaa!!!!!!!! :evil: Hmm lurer på om jeg hadde vært fin med en kåpe av menneskehud??? uff stakkas :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 3. januar 2003 #6 Del Skrevet 3. januar 2003 http://www.dyrenett.no/no/script/fakta/def...lt.asp?art=Hund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomita Skrevet 14. januar 2003 #7 Del Skrevet 14. januar 2003 Hei på deg! Jeg har også chinchilla - en liten gutt som heter Balder. Chinchillaer bør man stort sett være forsiktig med hva man gir av mat. Chinchillafor - epler - knekkebrød - rosiner - gulrot - tørka blomster - og snop (fra dyrebutikken) er det min "lever" på. Har hatt ett tilfelle av løs mage - ikke å anbefale. Dette var en gang vi skiftet for. Dette bør visst gjøres gradvis. Ved f.eks å blande litt av det nye oppi det gamle før man skifter helt. Tomita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bohemia Skrevet 17. januar 2003 #8 Del Skrevet 17. januar 2003 Må si jeg er litt nysgjerrig på chincillaen generelt. Er ikke de veldig sære og nærmest utilnærmelige dyr (altså vanskelige å få kontakt med)? Litt hissige også? Jeg har gjentatte ganger vært innom dyrebutikker (min lille glede siden jeg er student og bor for trang til å kunne ha dyr selv), og da sitter de bare der på sine pinner og enser absolutt ingenting. Mulig det er pga. det stressende miljøet det ofte er i zoo`s for dyr som er avhengige av ro. Og om kvelden går de berserk, hopper opp i bokhyller, etc? Ser det for meg.. Men bevares, søte små skapninger.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chil Skrevet 5. februar 2003 #9 Del Skrevet 5. februar 2003 Hei! Jeg har to søte små jenter! Det er viktig å passe på hva man gir til chinchillaene sine. De skal KUN ha pellets som er laget for chins (ikke kanin). En del dyrebutikker selger såkalt "chinchilla fôr" som inneholder nøtter, solsikkefrø og tørkede bær o.l. De er ikke bra for de små! Som sagt KUN PELLETS! Du kan gjerne gi dem en rosin eller to om dagen. Og de skal alltid ha tillgang på høy. Det er sannsynlig at dine chins liker annen mat bedre men det er ikke bra for magen deres på sikt. (Sånn som med oss, vil vi ikke heller ha hamburgere i steden for fisk og blomkål?) De skal heller ikke ha friskt fôr som f. eks gulrøtter og salat. En eplebit i ny og ne går bra! Litt godis fra dyrebutikken av og til skader nok heller ikke. Hvis du skal skifte fôr så gjør det gradvis som en annen her sa. Blir de løse i magen så gi dem kun høy for en periode. En del som jobber i dyrebutikker vet ikke så mye om chinchillaer, desverre... Håper dette var oppklarende. Denne "dietten" brukes av oppdrettere av chinchillaer og de burde jo vite hva de snakker om :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Harleybabe No1 Skrevet 7. februar 2003 #10 Del Skrevet 7. februar 2003 Vikelig? Bare pellets? Nå ble jeg lei meg. Da jeg kjøpte chinchillaen min, ble jeg anbefalt sånn"ekornfor" med solsikke, nøtter og sånt. Og det av flere dyrebutikker. Chinchillaen min var aldri glad i pellets. Jeg måtte avlive han for et par år siden pga. magetrøbbel. Han var ganske svekket. Spiste ikke. Nå føler jeg sinne. Sinne overfor de dyrebutikkene. At de kunne si at ekornforet var de den skulle spise, og at han bare skulle ha litt pellets. Jeg tror at grunnen til at han levde så lenge, 8 år, var at han spiste mye høy. Folk som arbeider i dyrebutikker skulle holdt seg faglig oppdatert, og ikke anbefale det som er helt galt. Man blir jo så glade i de krabatene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chil Skrevet 11. februar 2003 #11 Del Skrevet 11. februar 2003 Hei. Ja, det er pellets som gjelder for en glad chinchilla. Deres fordøyelses system tåler ikke så mye annet, desverre... Men jeg er sikker på at dyrebutikk ansatte gir sine råd ut i beste mening! Men at de mangler kunnskapen... De er veldig lett å bli glad i, ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira27 Skrevet 22. januar 2004 #12 Del Skrevet 22. januar 2004 Hei, kom nettopp over denne tråden Har selv to søte chinjenter og de er bare sååå søte og gode (forskjellig som natt og dag i gemytt ):D Hvis dere vil lære mer om chins og hva de trenger av stell og fòr kan det være en idè å titte innom et par av disse sidene: http://www.silverstreak.no/enter.html http://forum.silverstreak.no/ http://www.geocities.com/chillababes/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ionaa Skrevet 23. januar 2004 #13 Del Skrevet 23. januar 2004 Jeg har også en Chinchilla. En skjønn liten gutt ved navn Luna. Vil bare forklare litt for Bohemia. Chinchilla er et såkalt halvtamt kjæledyr. Så man må jobbe litt med de i begynnelsen for å temme de og gjøre de vant med deg. Når det er gjort er de verdens herligste smådyr. Min blir så hoppende glad når jeg kommer hjem om kvelden at han står å holder seg fast i gitteret og tripper og lager koselyder. Det er ingen problemer med å få han til å hoppe opp i hånden og sitte å kose litt. Men bare litt, han vil helst løpe mest mulig fritt. Jeg hadde en Chinchilla for en del år siden. (Da var det ganske nytt her til lands) og damen i dyrebutikken sa "det finnes chinchillafôr men de liker sååå mye bedre gnagerblanding så gi han det du". Han døde selvfølgelig av forstoppelse. Etter det leste jeg alt jeg kom over av Chinchillaer og ventet noen år før jeg anskaffet meg en ny en. (Hadde lest litt på forhånd også, men stolte på dyrebutikk-damen, desverre) Jeg så en bitteliten Chinchilla i en butikk her om dagen og fikk såååå lyst til å kjøpe den til selskap for min kjære Luna. For de hadde litt samme gemytt (jeg valgte den Chinchillaen som var aller mest nysgjerrig av flokken....har både fått stor glede og bryderi med den nysgjerrigheten ja). Men fant ut at han er litt gammel og vil da kanskje være litt for sær ovenfor det å få en romkompis. (Vant med å være alene og få all oppmerksomhet fra alt og alle) Han lever på pellets og høy. Pluss snop kjøpt på dyrebutikk..og innimellom får han en "stang" med mat og snop som også er laget for chinchillaer for å gi han litt utfordring i å få tak i maten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2004 #14 Del Skrevet 24. januar 2004 http://www.fswebpages.co.uk/pv.exe?p=sus65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2004 #15 Del Skrevet 24. januar 2004 http://www.fswebpages.co.uk/pv.exe?p=sus65 http://www.fswebpages.co.uk/pv.exe?p=suk65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira27 Skrevet 25. januar 2004 #16 Del Skrevet 25. januar 2004 Anbefaler ikke å gi chinchilla chinchillamat av merket "Charlie" da det inneholder alt for mye snack som ikke anbefales i slike mengder!! CHARLIE CHINCHILLA FOOD is a complete diet specially formulated for chinchillas. It is a mix of ingredients, including alfalfa pellets, alfalfa stalk, wheat extrusions, flaked peas, flaked maize and raisins and carrots and soya so it is high in fibre and low in fat. Som grunnkost skal en chinchilla ha chinchillapellets (gjerne av merket KFK, Bello e.l.), alfalfa-briketter, høypellets, høy og vann. Gi de gjerne også greiner av rogn, selje, eple- eller pæretre. Pga deres følsomme mage må man være særdeles påpasselig med hva man gir til de. Godbiter: Rosiner 1-2 om dagen eller johannesbrød 1 bit om dagen, eller et halvt knekke brød et par ganger i uken. Du kan gi gnagestenger av merket vitakraft og mucki. Alt dette må gis med måte! Chinchillaen skal ikke ha: Banan, nøtter, kjøtt, grønnsaker (som kål), løvetann. Ikke noe form for menneskelig føde (med unntak av rosiner!). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dille Skrevet 29. januar 2004 #17 Del Skrevet 29. januar 2004 gå inn på siden til norsk forening for selskaps chinchilla!!!! feil foring gjør at tarmene blir ødelagte og til slutt så kan de dø.................................................. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira27 Skrevet 30. januar 2004 #18 Del Skrevet 30. januar 2004 Nettadressen for Nordisk forening for selskaps chinchilla norge (NFFSCN) er www.chinchilla.no På denne siden står det mye bra info om chinchilla :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå