Gå til innhold

Bryllup..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Da er jeg gift, og dagen var fantastisk! Kan fortelle om alt det fine ved en annen anledning, men lurer bare på en ting..

Vi hadde fri bar, og bartender som fikset alt folk ville ha av drikke. Lokalet ble låst kl halv fire. Gjestene (vennene) flyttet da festen hjem til en av festdetagerne , og spør først pappa om de kan få lov til å ta med seg to 6-pack øl og to dunker vin på nachspiel (syns egentlig det er ganske frekt i seg selv, men det er nå meg), noe pappa går med på dersom de lover å kjøpe det tilbake.

Da vi ankom lokalet for å ta med gaver i dag, fikk vi det ikke helt til å gå opp, med tanke på tomgods og det som faktisk sto igjen. Og vi spurte et par personer, uten at noen visste noe om det (nachspiel-deltakere). Da vi derimot ringte de som faktisk hadde hatt nachspielet, sto det fire kartonger vin der borte, to bæreposer øl (ca 4 6-pack 0,5l) og tre helflasker sprit.

Vi ble selvfølgelig kjempe-skuffa, og må innrømme at jeg har gråtet noen såre tårer i dag. Det er liksom det jeg har gått og tenkt å¨i dag, istedenfor alt det kjempe-koselige som skjedde i går.

I tillegg føler jeg at det blir litt bagatellisert, og at folk syns det er kjempe-merkelig at vi reagerer slikt. Er det det? Er det ikke hårreisende at gjestene tar med seg vår drikke etter at bryllupsfesten er over? Er jo snakk om drikke for mange tusen!

Jeg syns det er helt forferdelig frekt og fullstendig mangel på folkeskikk, og jeg syns det er utrolig synd at det har ødelagt vår første dag som gifte sånn som det har gjort.

Syns dere vi overdriver?

Er ikke noe vits å lage noen stor sak ut av det, men må få lov til å si ifra at vi syns det var å tråkke en del over streken.

Videoannonse
Annonse
Gjest Smooth
Skrevet

Jeg synes det er skikkelig frekt. Faren din vet jo hvem som spurte han om drikkevarene, ta det opp med disse menneskene og krev at de betaler tilbake slik som de har lovet i utgangspunktet.

Gjest Gjest
Skrevet

Jo det var skikkelig frekt, men jeg ville ventet til i morgen med å være sint for det. Nyt dagen i dag, (men nå er det jo litt seint), men nyt dagen i morgen i all fall. Nyt å være gift og ta opp dette med dem siden. De er sikkert litt småflaue likevel over det hele. Kanskje var det bare en dum ide slik mange ideer gjerne er kl halv fire natta:)

Gjest Gjesta
Skrevet

nja... jeg er litt både og...

Unner du ikke vennene dine å ha det gøy selv etter at lokalet stenger? Men samtidig er det mye penger så jeg forstår dere litt.

Da vi var i bryllup for en mnd siden tok noen med seg drikke til nachspiel, og det var helt i orden! Ingen reagerte på det i det hele tatt. Men nå ser det vel ut som om de har tatt med seg store mengder fra deres bryllup ettersom det fremdeles står igjen en del.

Jeg synes dere skal be om å få tilbake det som er igjen og drite i det andre. Ikke lag en sur greie om det hvis folk ikke betaler. La de i tilfelle komme selv med penger uten at dere spør om det. Det blir for dumt å lage sur stemning av noe sånt.

Du kan jo heller se det slik:

Gjestene deres koste seg så mye at de ikke ville avslutte festen! Bedre enn det kan det vel ikke bli?

Skrevet
Da vi derimot ringte de som faktisk hadde hatt nachspielet, sto det fire kartonger vin der borte, to bæreposer øl (ca 4 6-pack 0,5l) og tre helflasker sprit.

Er jo snakk om drikke for mange tusen!

Mange tusen er det vel ikke snakk om og absolutt ikke noe jeg hadde orket å bekymre meg om etter det jeg vil anta var en flott dag!

Selvfølgelig var det frekt, men nesten ikke mer enn man må regne med hvis man gir gjestene en anelse frie tøyler litt sent på natten. På den tiden av døgnet er imidlertid øyet langt mer sultent enn magen, så jeg tror du kan regne med at mesteparten står igjen.

Jeg ville ha satt det på kontoen for uforutsette utgifter og latt det bli med det.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg ville ha satt det på kontoen for uforutsette utgifter og latt det bli med det.

Uansett er det vel ikke en uforutsett utgift ettersom alkoholen allerede er kjøpt inn. De hadde vel ikke kjøpt det inn hvis de ikke regnet med at det ble drukket opp..... Så da har de vel egentlig ikke tapt noe på det? Da burde det vel strengt tatt ikke være noe å henge seg opp i mener nå jeg.

Gjest gjest1
Skrevet
Mange tusen er det vel ikke snakk om og absolutt ikke noe jeg hadde orket å bekymre meg om etter det jeg vil anta var en flott dag!

:Nikke: Kanskje et par tusen kroner eller noe maks

Uansett er det vel ikke en uforutsett utgift ettersom alkoholen allerede er kjøpt inn. De hadde vel ikke kjøpt det inn hvis de ikke regnet med at det ble drukket opp..... Så da har de vel egentlig ikke tapt noe på det? Da burde det vel strengt tatt ikke være noe å henge seg opp i mener nå jeg.

Helt enig. Jeg hadde ikke bråket mer om det.

Skrevet

Jeg syns det at når du er gjest hos andre og har drukket hva du vil i tolv timer, så tar du faktisk ikke med deg en haug med drikke til nachspielet! Det opplever vi som frekt, og det må få lov til å si ifra at vi syns.

Og noe mer enn det er det selvfølgelig ikke noe vits å gjøre med det.

Men syns at noen kunne sagt ifra, vi fant ikke ut av hvor all den ekstra drikka hadde tatt veien før vi selv dro bort til gjestene i går kveld, og fant alt sammen.

Og det er da ingen vits å diskutere, det sto drikke der borte til to-tre tusen, og det tar man faktisk ikke med seg. Men kunne ihvertfall sagt fra i løpet av dagen. Selvfølgelig er det bra at de har hatt det gøy, men det er ikke rart vi reagerer når ingen tør å si noe om hvor mye drikke det egentlig er tatt med, før vi sjekker selv!

Vi hadde kjøpt inn ekstra drikke fordi vi var redde for at ting skulle gå tomt, og hadde avtale med polet om å levere tilbake det som ble igjen. Og i tillegg arrangerer vi vennefest for hele gjengen når vi kommer tilbake fra bryllupsreise.

Skrevet

:frustrert: Jepp..kjempe frekt og mangel på folke sjikk..

Tror nok jeg ville vært litt fornærmet og litt frustret selv.

Men nå er det en bartender som skal stå i baren hos oss-selskapet våres er på losby gods..Så der er det ikke mulig å ta med seg noe drikke etter at bryllupet er over ..

:klem: Bire

Skrevet

:klem: Gratulere sååå mye som nygift..flott at dagen deres var koselig da..

:klem: Bire

Gjest Gjest_Tessa_*
Skrevet

Jeg synes det var kjempefrekt gjort og utrolig harry. Synes generelt at det blir alt for mye fokus på alkohol i slike anledniger. Det virker som det viktigste for mange er å drikke mest mulig og bli veldig full, og gjerne feste til tidlig på morgenen. Typisk norsk drikke-kultur!!? :overrasket: Jeg feiret mitt eget bryllup med sjampanje, rød og hvit vin til maten (lunsj) , mere sjampanje til kaken og likør til kaffen for de som ville ha det, ingen ble veldig fulle men vi hadde det utrolig hyggelig allikevel :ler: .

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg syns det at når du er gjest hos andre og har drukket hva du vil i tolv timer, så tar du faktisk ikke med deg en haug med drikke til nachspielet! Det opplever vi som frekt, og det må få lov til å si ifra at vi syns.

Og noe mer enn det er det selvfølgelig ikke noe vits å gjøre med det.

Men syns at noen kunne sagt ifra, vi fant ikke ut av hvor all den ekstra drikka hadde tatt veien før vi selv dro bort til gjestene i går kveld, og fant alt sammen.

Og det er da ingen vits å diskutere, det sto drikke der borte til to-tre tusen, og det tar man faktisk ikke med seg. Men kunne ihvertfall sagt fra i løpet av dagen. Selvfølgelig er det bra at de har hatt det gøy, men det er ikke rart vi reagerer når ingen tør å si noe om hvor mye drikke det egentlig er tatt med, før vi sjekker selv!

Vi hadde kjøpt inn ekstra drikke fordi vi var redde for at ting skulle gå tomt, og hadde avtale med polet om å levere tilbake det som ble igjen. Og i tillegg arrangerer vi vennefest for hele gjengen når vi kommer tilbake fra bryllupsreise.

virker som du har bestemt deg da, så skjønner ikke helt hvorfor du spurte oss om vår mening i utgangspunktet

Gjest Gjesta
Skrevet

Nå må vi ikke glemme at man kanskje ikke tenker helt som vanlig etter en lang kveld med en del alkohol. Man drar vel ikke på nachspiel hvis man ikke er litt i farta?

Jeg synes uansett det ikke er stort å henge seg opp i. Du fant alkoholen allerede neste dag, og det kan godt hende de hadde tenkt å komme med den selv etterhvert. Og som sagt, det var kjøpt inn ekstra i tilfelle det skulle gå tomt, og hvis dere hadde så mye til overs så kan ikke alkohol for 2-3 tusen utgjøre så mye på budsjettet deres.

Og husk det som ble sagt over: Antagelig har de ikke drukket så mye siden det står så mye igjen.

Skrevet
Jeg syns det er helt forferdelig frekt og fullstendig mangel på folkeskikk, og jeg syns det er utrolig synd at det har ødelagt vår første dag som gifte sånn som det har gjort.

Det var jo dere selv som ødela dagen ved å gjøre dette til en stor sak.

Synes jo det er en anelse drøyt å reise hjem til folk for å sjekke hva de har av drikkevarer også jeg da. Garantert ikke noe jeg hadde prioritert en slik dag!

Gjest gjest1
Skrevet
Nå må vi ikke glemme at man kanskje ikke tenker helt som vanlig etter en lang kveld med en del alkohol. Man drar vel ikke på nachspiel hvis man ikke er litt i farta?

Jeg synes uansett det ikke er stort å henge seg opp i. Du fant alkoholen allerede neste dag, og det kan godt hende de hadde tenkt å komme med den selv etterhvert. Og som sagt, det var kjøpt inn ekstra i tilfelle det skulle gå tomt, og hvis dere hadde så mye til overs så kan ikke alkohol for 2-3 tusen utgjøre så mye på budsjettet deres.

Og husk det som ble sagt over: Antagelig har de ikke drukket så mye siden det står så mye igjen.

:Nikke:

Det var jo dere selv som ødela dagen ved å gjøre dette til en stor sak.

Synes jo det er en anelse drøyt å reise hjem til folk for å sjekke hva de har av drikkevarer også jeg da. Garantert ikke noe jeg hadde prioritert en slik dag!

:klappe:

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, jeg synes det var frekt gjort og at de hadde tatt med seg altfor mye. En ting er å ta med seg en kartong vin og noen øl, noe annet er 4 kartonger vin, øl og 3 flasker sprit.

Enig i at man ikke tenker helt klart i 4-tida om natta, men dagen etter burde man ha tenkt klart nok til å både levere tilbake det som var igjen, og ta kontakt med faren din for å betale for det de hadde blitt enige om kvelden før. Trenger vel ikke miste all folkseskikk fordi om det er et bryllup og alt er betalt?

Gjest Gjest_Kristine_*
Skrevet

Ikke tenk på dette i dag!!! Du er nygift- nyt dagen sammen med mannen din!!

Gjest Gjest
Skrevet

Dette var en svært norsk problemstilling.

Skrevet
Ja, jeg synes det var frekt gjort og at de hadde tatt med seg altfor mye. En ting er å ta med seg en kartong vin og  noen øl, noe annet er 4 kartonger vin, øl og 3 flasker sprit.

Enig her.

Når de har avtalt med faren din at de kan få ta med seg 2 6-pack med øl og 2 kartonger vin, er det frekt å ta med mye mer.

Men det kan hende de tenkte at de kunne ta med mer, bare de betaler for det. Og det er forsåvidt greit det også. Vent noen dager, kanskje de tar kontakt med faren din og betaler tilbake.

Nyt tilværelsen som nygift. Ha en fin bryllupsreise, og glem hele saken litt. Det ordner seg nok.

Skrevet

Jada, det ordner seg selvfølgelig. Det er jo kjempe-fint at folk hadde det gøy, men grunnen til at vi reagerte så strekt var nok at vi spurte et par av festdeltagerne om noen hadde tatt med seg noe mer, og det var ingen som sa et ord, selv om de visste veldig godt at det var tatt med masse drikke.

Og vi trappet selvfølgelig ikke opp på noens dør til inspeksjon, vi ringte og spurte om hva som var tatt med bort. Og det er da greit å gjøre, det er da ikke vi som har oppført oss frekt her!!!

Jeg lurte på hva dere syns, for å høre om jeg overreagerte.

Men det er jo ikke vits å diskutere, selv ville jeg aldri forlatt festen med masse drikke under armen. Men kl halv fire virket det sikkert som en heidundrandes ide. Å dra opp hvor stor del av budsjettet det er snakk om har jo egentlig ingenting med saken å gjøre.

Men saken er glemt, det er unødvendig å la det skygge over alt det fine den dagen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...