Linnie Skrevet 2. januar 2003 #1 Skrevet 2. januar 2003 Jeg bor i en gammel bygård i Oslo, med to rømmningsveier, en utgangsdøren nede, og en liten, gammel luke ut på taket/loftet. Jeg syntes det er skummelt med gamle bygårder og brann og lurer på om det er påbudt med branntau eller stige? HVis det brenner i gangen er det umulig for meg å komme ut noen andre steder enn gjennom vinduet, og jeg kan jo ikke bare hoppe ned 6-7 meter!! Prøvde å se på Oslo kommunes brannvern side, men fant ingen info om dette...
Gjest Lea Skrevet 2. januar 2003 #2 Skrevet 2. januar 2003 Så vidt jeg husker er det ikke påbudt, men meget mulig å sette opp selv. Stige blir kanskje litt vanskelig i en slik blokk (og dyrt), men et kraftig tau er ikke så vanskelig å få plassert.
Gjest Diva Skrevet 2. januar 2003 #3 Skrevet 2. januar 2003 Hei Linnie! Bodde også i en slik bygård i Oslo noen år. Sålenge man har TO rømningsveier, tror jeg ikke stige / branntau er påbudt. Men klart det blir langt å hoppe 6 - 7 meter! Jeg foreslår at du kjøper og monterer et branntau. (Det skal vi og) Den luken på loftet, går den bare opp på taket ? Eller går den videre til en annen oppgang slik at du kan komme deg ned der ? Du bør evt sjekke dette ut, så du er sikker på å ha en god rømningsvei. Anbefaler i allefall branntau :D Klem, Diva (tips : skriv evt en mail / henvendelse til Brann og Redningsetaten i Oslo, og få et mer utfyllende svar, spesielt hvis luka på loftet ikke fører annet sted enn på taket.)
Linnie Skrevet 2. januar 2003 Forfatter #4 Skrevet 2. januar 2003 Tusen takk for svar! :D Jeg skal gå å sjekke den luka på loftet og se ordentlig etter hvor den fører! Også tror jeg jeg vil skaffe meg et tau, billig livsforsikring!! Bedre å være føre var! Ihvertfall i disse pyroman- tidene og brannstiftelses-tidene... Jeg har allerede satt opp to ekstra brannvarslere!!
Gjest gurimalla Skrevet 2. januar 2003 #5 Skrevet 2. januar 2003 I gården der jeg bor var vi i kontakt med Oslo brannvesen i fjor i forbindelse med spørsmål om brannsikring. Vi hadde fått anbefalt av en brannsikringsekspert å innstalere branntau/stige. Oslo brannvesen sa at det var ikke påbudt og de anbefalte heller ikke å investere i branntau/stige fordi brannvesenet vil komme så fort (i Oslo sentrum) at folk ikke rakk å bruke utstyret før brannvesenet var der. Etter anbefaling fra brannvesenet satset vi på skikkelig varslingsutstyr og sjekk av alle brannslokningsapparat (det eneste som i dag er påbudt).
monja Skrevet 2. januar 2003 #6 Skrevet 2. januar 2003 Er det virkelig mulig? Anbefaler brannvesenet å ikke investere i branntau/stige??? Jeg ringte for moro skyld til brannvesenet her, og de sa at her får man ikke papirer på at huset er ferdigstilt før det er montert brannstige/tau. Tydeligvis er praksisen forskjellig. Jeg hadde nå uansett følt det tryggere om jeg hadde en ekstra rømningsmulighet istedet for å måtte vente på brannvesenet.
starie Skrevet 4. januar 2003 #7 Skrevet 4. januar 2003 Jeg ville nok kjøpt et branntau. Er livredd branner og har en røykvarsler i hvert rom.. Onkelen min er brannmann og kan ikke få fullrost branntau nok. Tror ikke det er så dyrt heller.
Gjest Lea Skrevet 4. januar 2003 #8 Skrevet 4. januar 2003 Jeg anbefaler deg å ta kontakt med et eller annet firma som selger slike tau. Snakk så andre i samme blokk/borettslag og få med så mange som mulig. Disse tauene er faktisk ikke fryktelig billige, så det hjelper om dere er flere sammen.
Gjest Kjell&Gjære Skrevet 2. november 2007 #9 Skrevet 2. november 2007 Sjekk Parat Redningsline, ca kr 2000. Dette er et system som er enkelt og sikkert i bruk også for amatører, men sørg for sikker innfesting! KG
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå