Gå til innhold

Kan man si opp barnehageplassen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Usikker_*
Skrevet

med øyeblikkelig virkning eller er det 1 mnd oppsigelses tid uansett?

Nå må vi si opp barnehageplassene vi fikk tildelt fordi jeg har ikke fått meg jobb. Ungene skal begynne i løpet av neste uke eller uken etter den.

Så de får jo bare gått 1 mnd hvis det er 1 mnd oppsigelsestid.

Så har vi også fått SFO plass til datteren vår, men den må også sies opp pga at jeg ikke har fått meg jobb.

Jeg synes dette er litt leit, men vi kan ikke ha barnehage og SFO når vi ikke har penger til å betale med. Vi har tenkt å spørre barneparken om vi kan få plassene våre igjen der hvis de er fortsatt ledige. Det var mange som skulle slutte, men ikke like mange som skulle begynne.

Det er synd at det blir sånn. Men det er barnehagestart ganske snart og jeg står uten jobb. Jeg har søkt på det jeg kan søke, men har ikke fått noe svar. Og ikke kan jeg dukke opp på butikkene heller for å spørre om de trenger noen, fordi jeg er alene med barna på dagtid for tiden. Pappaen har begynt på jobb igjen.

Det er alltid noe som skal ødelegge for oss virker det som. Vi har fått tildelt barnehageplass før, men da måtte vi si de opp med en gang vi fikk de tildelt pga at jeg ikke kunne gå ut i jobb på det aktuelle tidspunktet. Og jeg som håpet at det skulle gå bra denne gangen.....

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Hvis dere ikke har begynt enda, så kan dere si opp med øyeblikkelig virkning.

Gjest Gjest_Usikker_*
Skrevet

De har ikke begynt enda. De skal begynne i neste uke eller uken etter, tror det er rundt 7-8 august. Men vi har allerede betalt inn 2000,- til barnehagen for aksjer som vi måtte kjøpe. De skal vi få tilbake når barna sluttet stod det i brevet vi fikk.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er ikke alltid tilfellet.

Men det burde ikke være noe problem for barnehagen å få fyllt opp plassene nå.

Skrevet

For det første gjest_usikker -du har min største medfølelse! Fy søren så urettferdig livet kan være noen ganger. Men, som de andre debattantene sier her, barnet har ikke starta enda og som Evelina også sa, å få fylt opp den plassen tror jeg ikke blir no' problem.

Fortell dem/leder av barnehagen - hvordan situasjonen din er rett og slett.

Håper det ordner seg for dere og deg mht jobbsøking - lykke til:)

Ps - fortell hvordan det gikk da...

Gjest Gjest
Skrevet

Er jo ikke så vanskelig å få seg jobb nå,og du har vel ikke gitt opp?

Kanskje det er en rwtt rundt hjørnet.

Ville behold begge plassene en stund til jeg.

Tenk om du får deg jobb om ikke lenge?

Kan du ikke ta den da fordi du ikke har pass til barna????

Gjest Gjest_Usikker_*
Skrevet
Er jo ikke så vanskelig å få seg jobb nå,og du har vel ikke gitt opp?

Kanskje det er en rwtt rundt hjørnet.

Ville behold begge plassene en stund til jeg.

Tenk om du får deg jobb om ikke lenge?

Kan du ikke ta den da fordi du ikke har pass til barna????

Vi har ikke akkurat råd til å betale for plassene uten jobb. Vi kan ikke ta sjansen på å beholde dem og så har jeg fremdeles ikke fått jobb om 1 mnd f eks. Vi har kun en inntekt og det er ikke nok til barnehageplassene og SFO på toppen av de faste utgiftene vi har allerede. Planen nå er se etter en kveldsjobb e.l, sånn at jeg får en fot innenfor arbeidslivet. Så penger i kassen blir uansett. De planene blir ikke lagt på is enda en gang iallefall. Så har jeg kanskje en fast heltidsjobb når den eldste sønnen vår begynner på skole til neste år.

Gjest Gjest
Skrevet

Så kjedelig situasjon. Du har min medfølelse. Jeg kan aldri tenke meg i verden at det er vanskeligheter med å få fyllt opp plassen nå. Det er garantert mange som venter på plass. Slik er det iallefall her jeg bor.. Selv har jeg en venninne som har fått plass i barnepark men som ønsker seg barnehage.. Hadde vi bodd på samme sted kunne dere byttet.. (jada, jeg vet det ikke er slik det fungerer å få barnehageplass..).

Ring og fortell hvordan det er - og det ordner seg garantert. Har man ikke råd så har man ikke råd.. Det skjønner alle.

Hilsen Slemmestad-beboer

Gjest Gjest
Skrevet

Slemmestadbeboer en gang til:

Et lite tips til: ta kontakt med Aetat (eller NAV heter det vel nå?) og alle vikarbyråer i nærheten. Du får deg garantert noe. Er du heldig får du plass når jobben er på plass.

Lykke til!

Gjest Gjesta
Skrevet

Skjønner at dere ikke kan beholde plassen hvis dere ikke har råd til det - men da ville jeg nok sagt den opp umiddelbart, siden dere kan risikerer å måtte betale for enda en måned.

Gjest Gjest
Skrevet
Skjønner at dere ikke kan beholde plassen hvis dere ikke har råd til det - men da ville jeg nok sagt den opp umiddelbart, siden dere kan risikerer å måtte betale for enda en måned.

Det er det vi prøver på nå. Ringte barnehagen, men hun som styrer med dette, var på ferie og kom tilbake neste uke. Men vi kan ikke vente.

Vi forklarte situasjonen og de skulle ringe bestyreren for å finne ut av det.

Og hvis vi må betale, så synes samboeren det er rart å måtte betale full pris for bare 2 uker i barnehage. Vi har to barn som skulle begynne, men de har fått forskjellig dato, 7 og 14 august.

Gjest Gjest
Skrevet

Trodde de fleste bh hadde 2mnds oppsigelse fra den 1 i mnd?????? Vi hadde planer om å flytte til en annen kommuneog søkte bh der, og fikk plasser, men måtte si de opp før 2mnd før oppstart ellers hadde vi måtte betalt... Ganske håpløst spør du meg, de har jo ikke problemer å fylle opp de plassene....og hvem får beskjed 2mnd før(så sant det ikke er i forbindelse med hovedopptak kanskje) slik at de kan si opp daværende plasser uten å måtte betale dobbelt!!! :frustrert::frustrert::frustrert:

Skrevet

Det er godt mulig du må betale for august. Det er vel en måneds oppsigelse etter at man har takket ja til plassene.

Kan du ikke redusere plassen da? Beholde 50% plass?

Da har du i allefall plass i bhg i tilfelle en jobb skulle dukke opp.

Og har du sjekket om du kan få støtte til barnepass?

Gjest Gjest
Skrevet

Er mulig det er forskjellige regler rundt omkring..og kanskje forskjell på kommunal og private barnehager, men vi måtte si opp plassen vår i fjor. Dette var i juni( hadde ikke startet enda, skulle starte i august) og vi måtte pent betale for en mnd...oppsigelses tiden.

Og jeg vet at de fikk fylt opp den plassen før dagen var omme... Men regler var regler fikk jeg høre.

Gjest Gjest_Usikker_*
Skrevet
Det er godt mulig du må betale for august. Det er vel en måneds oppsigelse etter at man har takket ja til plassene.

Kan du ikke redusere plassen da? Beholde 50% plass?

Da har du i allefall plass i bhg i tilfelle en jobb skulle dukke opp.

Og har du sjekket om du kan få støtte til barnepass?

Vi må betale for August. Støtte til barnepass vil jeg umulig få da jeg ikke er alenemor. Foreldre som bor sammen får vel neppe støtte?

Vi har ikke råd til redusert barnehageplass en gang, det er det som er problemet.

Ingen jobb, ikke råd til barnehageplass....

Utrolig kjipt, men sånn er det.

Skrevet

Du må jo være steike dum hvis du sier opp barnehageplassen. Du er jo jobbsøker og vil sikkert få jobb rimelig snart. Får du ikke arbeidsledighetstrygd? Dersom du er arbeidssøker gjennom Aetat må du ha barnepass i orden, de godtar ikke at du skal "finne ut av det" når du evt får en jobb. SFO skjønner jeg at dere venter med, men en barnehageplass? Nei. Dersom ungen er i barnehage får du dessuten mer tid til å søke jobber. Det kan da umulig være så vanskelig å finne en jobb, det handler bare om å senke kravene en liten periode og f eks ta en butikkjobb mens du venter på drømmejobben. Jeg nekter dessuten å tro at noen har så dårlig råd at de ikke kan bla opp et par store lapper ekstra i måneden til barnepass ved å nedprioitere alt annet unødvendig, f eks dyr mat, ekstra klær, tobakk/sigaretter, osv osv.

Jeg mener ikke å være frekk, vil bare få deg til å våkne litt.

Skrevet
Vi må betale for August. Støtte til barnepass vil jeg umulig få da jeg ikke er alenemor. Foreldre som bor sammen får vel neppe støtte?

Vi har ikke råd til redusert barnehageplass en gang, det er det som er problemet.

Ingen jobb, ikke råd til barnehageplass....

Utrolig kjipt, men sånn er det.

Er du sikker? Har du sjekket det opp?

Skrevet

Regner med at du har signert avtale både for SFO og barnehageplassen. Der skal det også stå hvor lang oppsigelsestid du har.

I vår barnehage er det 2 mnd gjensidig oppsigelsesfrist. (Ut den mnd du sier opp og 2 mnd til). Husk derfor å si opp før den 1. i mnd hvis ikke påløper ytterligere en mnd..

Gjest Gjest_Usikker_*
Skrevet
Du må jo være steike dum hvis du sier opp barnehageplassen. Du er jo jobbsøker og vil sikkert få jobb rimelig snart. Får du ikke arbeidsledighetstrygd? Dersom du er arbeidssøker gjennom Aetat må du ha barnepass i orden, de godtar ikke at du skal "finne ut av det" når du evt får en jobb. SFO skjønner jeg at dere venter med, men en barnehageplass? Nei. Dersom ungen er i barnehage får du dessuten mer tid til å søke jobber. Det kan da umulig være så vanskelig å finne en jobb, det handler bare om å senke kravene en liten periode og f eks ta en butikkjobb mens du venter på drømmejobben. Jeg nekter dessuten å tro at noen har så dårlig råd at de ikke kan bla opp et par store lapper ekstra i måneden til barnepass ved å nedprioitere alt annet unødvendig, f eks dyr mat, ekstra klær, tobakk/sigaretter, osv osv.

Jeg mener ikke å være frekk, vil bare få deg til å våkne litt.

Her var det fine ord ja.......

Nei, vi er ikke dumme, men vi vurderer ting utifra situasjonen og finner den beste løsningen for oss.

Jeg får ikke arbeidsledighetstrygd, da jeg ikke har noen gang i livet mitt så langt fått opparbeidet retten til det.

Vi har ikke råd til å bla opp 5000,- ekstra ( ja 5000,-. det er snakk om 2 barn,

ikke 1 ). Vi røyker ikke, kjøper aldri dyr mat, vi handler klær kun 1 eller 2 ganger i året, så vi har nesten aldri nye klær.

Vi lever allerede trangt nok fra før av, men i følge deg så har ingen så dårlig råd at de ikke kan bla opp så og så mye penger til en ekstra utgift fordi det må da kunne gå an.....Hallo, det er ikke alle som har så god inntekt at de faktisk kan gjøre det.

Vi har ikke en gang sparepenger å ta av.

Vi kan ikke beholde barnehageplassene og punge ut med 5000,- ekstra så og så lenge fordi det kan hende at jeg får meg jobb.

Vi hadde slitt som bare det i september da. Barnehageplass betyr ingen kontantstøtte. Den forsvinner i september ved bruk av barnehageplass og da hadde vi gått i minus med 8000,-. Hvordan skulle vi fått tak i 8000,- uten 2 jobber?

Det hadde ikke gått og vi hadde fått det helt jævlig. Ja, jeg ser fremdeles etter jobber, men det er ikke så mye av det nå for tiden uansett. Jeg ser på aetat.no, aviser, hjemmesider til diverste butikker på internett.....

Gjest Gjest_Usikker_*
Skrevet
Er du sikker? Har du sjekket det opp?

Jepp, sjekket opp, vi må betale.

Så denne mnd må vi ut med ca 7000,- mer i ekstrautgifter. Vi kommer til å leve ekstra trangt fram til samboers lønning i September gitt...Vi klarer oss såvidt med barnetrygd, kontantstøtte og det lille han har igjen av sin lønning fram til neste utbetaling, men vi har aldri i verden råd til å bla opp 7000,- nå heller, men vi må.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...