Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en litt ekkel drøm som gjentar seg. :-?

Selve "forhistorien" kan være hva som helst, men etterhvert kommer det over til at jeg blir jaget!

Jeg blir jaget av en diger bjørn som vil ta meg. Uansett hvor fort jeg prøver og løpe, så er det som om jeg løper i sirup.......

Jeg har aldri blitt fanget, for jeg våkner alltid før det.

Har lest bøker om drømmetydning, men finner ikke ut noe.

Kan noen av dere hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånt er ekkelt!

Jeg hadde en drøm som gjentok seg nesten hver natt da jeg var "liten".

Sammen med noen andre (venner, familie osv) var jeg innestengt i en kirke og den eneste veien ut var denne luken som åpnes når klokkene ringer. Hver gang jeg klarte å klatre ned, så kom jeg opp igjen.

Aner ikke hva det betyr... har aldri følt meg helt vel i kirka da!

Skrevet

Slike drømmer kan være ekle. Det som slår meg er bjørnen er ditt kraftdyr. Hvorfor ikke si til deg selv når du legger deg, at denne natten skal du snu deg mot bjørnen. Det betyr at jeg tror at du på en måte flykter fra noe, et problem en konflikt. Da gjelder det og snu seg mot bjørnen og møte problemene eller hva det er du flykter fra.

Ellers kan jeg anbefale deg å skrive ned drømmene dine. Ha kladdebok på nattbordet, våkner du av drømmen, skriv ned viktige stikkord. Neste dag skriver du ned selve drømmen, og så ser du og mediterer over hva det er den prøver å fortelle deg.

Annet er ei bok som er til god hjelp, den heter " Regnbuetreet" Drøm og symbolverden skrevet av Benedicte Thiis. Lykke til! :lol:

Skrevet

Helt fra jeg var tenåring og fram til jeg ble 40 hadde jeg en spesiell drøm som kom igjen og igjen.

Det begynte med at jeg var på flukt fra en masse folk. Alle skulle ta meg.

Da de kom nær nok forvandlet jeg meg til en ulv og stakk fra dem raskt og effektivt.

I hver drøm måtte jeg svømme over vann, mens forfølgerne kom etter i båter. Jeg lå alltid et hakk foran, og fikk gjemt meg i skogen.

Den siste gangen jeg hadde den drømmen var det anderledes. Jeg måtte som før flykte gjennom vann, men da jeg kom opp på den andre siden skjedde det noe.

Forfølgerne opplevde at ulven (meg) bråsnudde og angrep dem med et utrolig sinne. Og ulven hadde vokst og var enorm. Alle fikk panikk og flyktet for alle vinder. Noen rakk ikke å flykte..

Når jeg tenker på den drømmen i ettertid mener jeg å vite hva det dreide seg om.

Som dere vet har jeg en legning som ikke er helt A4.

Det er jo i puberteten man finner sin seksualitet blant annet. Jeg følte jo ikke som alle andre, og jeg slet med det. Hva ville folk si. Ville jeg bli utstøtt av samfunn og familie? Ville de "ta" meg for dette?

Å flykte gjennom vann..å bli født på ny? Et nytt liv?

Gjemme seg i skogen..holde sine følelser skjult for andre?

Da jeg ble 40 orket jeg ikke mer, men snudde meg og angrep. Jeg gikk ut offentlig med mine følelser og tok det som kom.

Mange ble forundret, noen av familien ble sjokkert og forsvant.

Jeg lever et helt annet liv nå enn det folk kunne ane før jeg ble 40.

Men alt roet seg, og drømmen sluttet å komme.

I hele mitt liv har jeg hatt en veldig forkjærlighet for hunder av ulvetype.

Jeg har en liggende her ved siden av meg nå, en alaskan malamute (polarhund).

Jeg ville aldri finne på å skyte på en ulv.

Var det noen som snakket om kraftdyr?

Gjest *Perser*
Skrevet

Å bli jaget eller å flykte betyr at du er flykter fra noe som plager deg! Noe hemmelighet som du går og bærer på uten at noen eller få vet det kanskje? :(

Gjest Hilde K S
Skrevet

Når en bjørn løper etter deg betyr det at du kan komme til å tape penger.

Bjørn kan også være symbol for en rival i kjærlighetslivet.

Skjekk droemmetydning på nettet på en søkemotor så finner du fine sider om temaet.

Skrevet
Slik var det for meg, ja  :)

Hege, det er så flott og modig at du stod fram. Jeg gikk på skolen sammen med en gutt. Han var så koselig og grei. Skjønte oss jenter bestandig. Dette var i begynnelsen av syttiårene. En dag noen år senere skulle jeg og en venninne på besøk. Jeg fikk sjokk da han lukket opp i ført i kvinneklær. Men du verden hvor godt det var for alle parter at det nå kom fram. Søsteren hans godtok det, men dessverre ikke hans foreldre. Vet ikke senere hvordan det gikk. Jeg må bare si at jeg respekterer deg veldig Hege!!

Et annet ulven er et flott kraftdyr!! Jeg har ulv og hunden!! Samt kattene. Det er så moro å tolke drømmer, og det har jeg gjort i 7 måneder. Herlig og befriende! Klem til deg Hege! :sjarmor:

Skrevet

Jeg vil også inne ut av drømmen min... :cry:

Hva betyr det når man blir innestengt i et hus (kirke i mitt tilfelle) og ikke kommer seg derifra? Selv om man kommer seg ut, så er man plutselig inne igjen..

Legger til at kirke var full av folk som spiste og danset(!) og at jeg noen ganger fikk løpt hjem og hentet en stige til vennene jeg hadde med meg, men måtte da LØPE fort for å ikke bli dratt tilbake...

Når jeg fikk hentet stigen våknet jeg alltid...

Noen som har peiling?

Skrevet

Fant dette:

Kirke

Å stå utenfor en kirke i dagslys symboliserer hell innen kjærlighet eller ekteskap. Er du inne i kirken tyder det på små problemer, men etter de er løst viser det seg at problemene var bra for deg. En kirke i tåke symboliserer midlertidige problemer. Kirkeklokker betyr ofte død eller forandring.

Løpe

Løper du i en konkurranse har du fiender som vil prøve å knekke deg. Vinner du løpet vil du også vinne over fienden. Har du vansker med å løpe har du for liten selvtillit.

Flukt

Flykter du fra et vilt dyr har du en falsk venn. En flukt fra et fengsel betyr en forfremmelse. Å flykte fra en katastrofe vil si at du kan bli skadet av et falskt rykte. Flykter du fra noen vil du få det bedre. Klarer du ikke å flykte kan du få det litt vanskelig i livet for en periode. En flukt kan også symbolisere at du prøve å flykte fra problemer.

Folkemengde

En folkemengde kan symbolisere mye, men her er noen betydninger: Føler du deg hjelpeløs i folkemengden kan dette bety at du har store problemer. En mengde som oppfører seg ordentlig kan symbolisere mennesker som er likeverdige med deg. Talte du til mengden og likte det, kan dette bety at du liker sladder

Det kan stemme at seltilliten min ikke var god i denne perioden, men jeg hadde ikke noen store problemer. Gikk på barneskolen tror jeg....

Skrevet

Sånn generelt sett tror jeg man skal være veldig forsiktig med å ta alt som står i disse drømmetydningsbøkene for god fisk. Tror i tillegg man skal tenke i et litt videre perspektiv enn å si at "det og det betyr det og det". Når det gjelder det å "tolke" og få noe ut av en drøm tror jeg dette er særdeles individuelt -jeg synes det blir altfor snevert å servere fasitsvar som at "drømme om en kirke betyr sånn og sånn" og drømme om bjørner betyr det og det". Basta bom.

La oss si at jeg er ekstremt redd for hester. Hver gang jeg ser en hest (i våken tilstand) begynner jeg å skjelve, jeg trekker meg unna og blir redd for at den skla sparke meg. Jeg synes den er stor og truende, og det kunne ikke falle meg å f.eks sitte på hesteryggen og galoppere avgårde.

La oss si at Hege (hehe... jeg bruker Hege som eksempel nå fordi jeg synes hun er så søt + jeg må jo før eller siden komme over at hun sensurerte meg for erotisk innhold på juleforumet...hehe) -Vel, la oss si at Hege rir daglig (i sitt våkne liv). Hun har et helt annet forhold til hester enn det jeg har. For henne betyr hester styrke, hun beundrer dyrene -og forbinder de med frihet. Det å sette seg opp på hesteryggen og gallopere hvor du nå en måtte ønske. Altså -hun har et ganske annet forhold til hester enn det jeg har.

Dersom jeg drømmer om en hest. Hva vil det bety for meg?

Om Hege drømmer om en hest -hva vil drømmen bety for henne?

I mange år har jeg drømt at jeg mister tenner. I perioder drømte jeg dette nesten hver eneste natt. Jeg syntes det var ekkelt, og var redd drømmene skulle bety at jeg hadde dårlige tenner (noe jeg ikke har). Så begynte jeg å fundere over hva jeg egentlig forbandt med tannfelling -og på hvilke måte jeg har opplevd tannfelling i "våken tilstand". Selvsagt har jeg opplevd det da jeg var liten -da jeg mistet melketennene for å få "voksentenner". En naturlig del av den menneskelige utviklingen. Og plutselig begynte jeg å se drømmene mine på en ganske annen måte :wink:

I ganske mange år nå har jeg drømt at jeg kan fly. Av og til drømmer jeg at jeg hjelper andre, så de også kan lære å fly. På mange måter en egoistisk drøm - en drøm for "pure pleasure". Er en vanvittig deilig følelse å kunne fly!!

Ellers drømmer jeg ofte at jeg har sex. Opplever sterke følelsesmessige seksuelle drømmer. Også veldig deilig! :sjarmor: Sjelden jeg drømmer at jeg har sex med noen spesielle - er stort sett "ansiktsløse" personer. Av og til vill og heftig gruppesex (med mange gutter på en gang), men som oftest meg og en til (P.S. Hege -du kommer vel ikke til å sensurere dette for erotisk innhold? Jeg forsøker alt jeg kan nå å la være å fortelle detaljer fra disse drømmene... *LOL*).

Da jeg var mindre opplevde jeg gjerne drømmene mine som skremmende. Nå derimot har jeg stort sett en slags holdning at jeg er "verdensmester" i drømmene (forøvrig en deilig følelse!). Drømmene er MINE, det er MIN verden -dermed er det også jeg som bestemmer. Om jeg drømmer at noen f.eks. løper etter meg og skal ta meg snur jeg meg alltid plutselig mot dem, forvandler meg til en løve eller noe og de får med ett en veldig respekt for meg. Jeg kan ikke huske sist jeg hadde et gjennomgående mareritt uten ovennevnte utfall.

En ting er iallfall sikkert: Drømmer er VANVITTIG artig!

*nyte*

Klem,

Nelle :briller:

Skrevet

Jeg bruker ikke dissse såkalte drømmebøker, hvor forskjellige ting betyr ditt eller datt. Det er mange år siden at jeg trodde at å drømme skit betydde penger.

Når du forteller om hesten og drar fram ditt eksempel som at du er redd hester og om Hege som rir daglig og ikke er redd hester.

Jeg selv er livredd hester i det virkelige liv, etter en skremmende opplevelse som sjuåring. Når jeg drømmer hester så rir jeg ikke, jeg bare ser andre rir. For meg betyr det å se hester i drømme styrke. Jeg henter styrke fra denne maskuline dyret som hesten er. Har jeg noe jeg strir med til daglig, så er det godt å vite at man har en styrke i seg til å takle situasjoner i hverdagslivet.

Det med heftig og deilig sex i drømme har jeg opplevd noen ganger, men det er jo befriende det også, løser opp spenninger blant annet.

Vi mennesker er ulike, og hva jeg drømmer og tolker ut i fra det, er ikke sagt at det betyr det samme og om du drømte noe lignende.

Siden jeg begynte å skrive ned mine drømmer, så har jeg oppdaget etter 7 måneder en rød tråd i mine drømmer. Jeg har lært utrolig mye om meg selv.

En periode drømte jeg at jeg mistet tenner, og det i seg selv var en skremmende opplevelse. Det var en beskjed om at jeg måtte få gjort noe med min tannlegeskrekk. To måneder trengte jeg for å overbevise meg selv at jeg måtte komme meg til tannlegen. Jeg overvant skrekken, og nå går jeg ofte til kontroll.

Annen gang jeg drømte at jeg mistet tenner var jeg sint på en person i det virkelige liv. Da handlet det om å bite i fra seg. Si rett ut hva man mente og ferdig med det!! Deilig befriende det også!! :ler:

Skrevet
La oss si at Hege (hehe... jeg bruker Hege som eksempel nå fordi jeg synes hun er så søt + jeg må jo før eller siden komme over at hun sensurerte meg for erotisk innhold på juleforumet...hehe)

Kremt...takk :oops:

Jeg tror at de fleste drømmer forsøker å fortelle deg noe. At det er underbevisstheten som jobber med et problem du har i våken tilstand.

Drømmer bruker symboler, for eksempel en hest.

Hva hesten betyr i den enkeltes drøm kan sikkert være forskjellig, men jeg kunne tenke meg at den blandt annet står for utholdenhet, styrke, frihet, o.s.v.

Men det er hva jeg tror, uten å ha lest noen bøker :wink:

Jeg tror også at villdyr står for mye av det samme.

Skrevet

Takk for alle svar! Trodde ikke det var så mange som gadd og lese tråden min! Takk!

Dere har gitt meg noe og tenke på, jeg tror jeg vet hvor årsaken ligger, men det er litt for personlig.

Veit ikke helt hva jeg skal svare, som sagt dere har gitt meg mye og tenke på!

Skrevet

Hei MarianneE!

Fint at vi i forumet kunne hjelpe deg! Drømmer er så spennende og jeg kunne ikke ha vært foruten dem! Lykke til videre, håper du får orden på saker og ting! :lol:

Skrevet

Heihei, kanskje dere kan hjelpe meg med denne drømmen.

Jeg er sytten år, bare så det er sagt først.

I to-tre år nå har jeg drømt ganske ofte at jeg er høygravid, innimellom at jeg i tillegg har hatt små barn. Det forekommer meg alltid som en voldsom lykkefølelse, og handlingen er nærmest bare at jeg (og i noen tilfeller en ektemann uten ansikt) koser med den enorme magen.

Dersom jeg hadde blitt gravid i virkeligheten, hadde det såvisst ikke vært noen gøyal opplevelse, min alder tatt i betraktning, og når jeg i perioder drømmer dette veldig ofte tenker jeg jo naturligvis på muligheten for det... noen ganger får jeg helt skrekken og må fly på apoteket for å roe meg ned.

Hva kan det bety?

Gjest *Perser*
Skrevet

Jeg kan love deg at du er ikke enëste 17åring som drømmer om slik! Det er mange mange som drømmer om å finne rette mannen og de ungene de ønsker og leve lykkelig resten av livet ;)

Kos og klems :)

Skrevet

Hei.

Det er visst ganske vanlig å drømme graviditet uansett alder vil jeg tro. Jeg tror det er en ny egenskap eller evne som dukker opp hos deg. Du er bare 17 og skal gå inn i den voksne alderen og med de utfordinger og problemer som voksne møter. Det er livets skole du begynner på, og du vokser med oppgavene som du møter. Du lærer av alt dette vil jeg anta. Tenk på hvor mange egenskaper du blir å tilegne deg etter som årene går.

Men det er nå bare noe jeg tror, du får kjenne etter på følelsen av hva drømmen din vil fortelle deg? Lykke til.

Skrevet

Dette var spennende!

Skulle så veldig gjerne hatt litt hjelp til å komme på sporet av betydningen til gjenganger-drømmene mine jeg og.

Det er to stykker, i den ene sitter jeg og røyker, og siden jeg sluttet for 2,5 år siden og i virkeligheten ikke har det minste lyst på røyk lenger blir jeg skikkelig oppgitt og synes at jeg selv er kjempeteit! lettelse å våkne uten å ha røkt.

Den andre er enda verre, der har jeg nemlig hatt sex med exen min! Vi var sammen fra jeg var 18 til 24 (til og fra, var utro mot ham en gang også), dumpet ham for 5,5 år siden, (med mye traumer for dem begge akkurat da, vanskelig å få til helt rene brudd i virkeligheten, gitt) til fordel for han som nå er min mann og far til babyen i magen min.

er meget tilfreds i ekteskapet, sluttet å føle meg seksuellt tiltrukket til min ex lenge før jeg dumpet ham, og drømmen er et rent mareritt, hvor jeg innser at jeg har ødelagt det fineste jeg har i livet. en utrolig lettelse å våkne og innse at jeg ikke har vært utro mot mannen min.

Hva er det med meg? hvorfor kommer disse drømmene igjen og igjen? det er sikkert måneder mellom hver gang, men har jo hatt dem i årevis nå. skulle virkelig gjerne ha skjønt litt mer av dem, og her virker det jo som om det finnes jenter som har tenkt litt lurt om drømmer.

(en annen rar ting er at jeg aldri har "vanlige" mareritt der skumle ting skjer. selv ikke da jeg var barn hadde jeg det.)

håper på hjelp,

hilsen Klips (av og til sliten om morgenen!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...