kit-kat Skrevet 20. mars 2002 #1 Del Skrevet 20. mars 2002 Hei! "hus,hage og forbruker"-mappen passet liksom best for bil-spørsmålet mitt. Vi er to studenter som er samboere, har tre år igjen av lang utdannelse (er ganske sikret bra jobb/lønn når vi er ferdige siv.ing). Vi har SÅÅÅÅ lyst på bil!! Så enkelt alt ville ha blitt... Men å ha bil koster nok mer enn jeg tror. Vi har sett på en ny Toyota Yaris til 140 000 kroner. Så kommer bensin, årsavgift og forsikring i tillegg.. Men det skal jo deles på 2 stk, så. Kunne jo ha kjøpt en brukt bil, også, men er redd for å bli lurt av forrige bileier... Kan jeg få høre deres råd? Det er sikkert mange gode argumenter for å IKKE kjøpe bil.. Men vi har lyst på en bil...er jo litt redd for at dette skal koste oss så mye at vi er raka fant på slutten av utdannelsen... Og da er det jo vanskeligere å få seg boliglån... Så fornuften tilsier jo at vi burde vente.. Men nå har vi jo hatt ganske god råd hittil. Saldoen minsker jo for hvert studieår, men mange av våre andre studievenner sliter enormt for å få stipendet/lånet til å strekke til på slutten av semesteret. ..er jo litt redd for å havne i samme situasjon. Ønsker oss frihet! Frihet til å kjøre til fjells og gå tur hvis det er sol i helga. ++ Kan noen komme med gode råd vedrørende ny bil vs brukt bil? Er veldig takknemlig for svar, dere! _________________ kit-kat 1212[ Dette Innlegg er endret av: kit-kat den 2002-03-20 17:50 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 20. mars 2002 #2 Del Skrevet 20. mars 2002 Jeg ville kjøpt en bil som var 1-2 år gammel. Nye biler taper seg veldig i verdi den første tiden. Det beste er å kjøpe i en bruktbilbutikk, der du kan få en type garanti. Hvis du skal kjøpe privat ville jeg tatt med en venn e.l. med litt peiling for å prøvekjøre bilen. Hvis du kjøper en bruktbil som er under et år gammel får du ofte med nybil-garanti også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kit-kat Skrevet 20. mars 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 20. mars 2002 Takk for svar! Jo, jeg har også tenkt på det at nye biler mister mye verdi i begynnelsen.. Det er nok smartest å stikke innom en bruktbilforhandler som er seriøs. Jeg sliter litt med at jeg føler jeg må forsvare at vi skal kjøpe oss bil. Når kjøpte dere deres første bil? Vi er 22 og 23 år nå. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 20. mars 2002 #4 Del Skrevet 20. mars 2002 Hadde ikke bil før jeg ble 23 år. Samboeren min kjøpte når han var 18 år. Kommer an på økonomi og behov tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leoanna Skrevet 21. mars 2002 #5 Del Skrevet 21. mars 2002 Vi kjøpte oss ny bil i fjor, kostet oss 170 000. Vi tok opp lån i Skandiabanken, et såkalt "leasinglån" der en betaler mindre de tre første årene, og mye etter det (tanken er at en skal betale det bilen synker i verdi, slik at om en vil selge etter tre år, skal salgssummen dekke resten av lånet). Vi betaler ca. 2500 på lånet hver måned, mellom 500 og 1000 i måneden i bensin og ca 10 000 i forsikring i året. Det er dyrt med bil, men veldig praktisk. Men det skal sies at vi er i full jobb begge to, og hadde ikke bil da vi var studenter (siv.ing vi også ). En kan ta mye buss og taxi for det det koster å ha bil... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 21. mars 2002 #6 Del Skrevet 21. mars 2002 Hvis du er redd for økonomien din og for å bli lurt, går du til en merkeforhandler og kjøper en bruktbil som er ca. 5 år gammel til godt under 100 000 kroner. Pass på at alle servicer er fulgt godt opp på bilen. Kjøper du f.eks en Toyota Corolla/Mazda 323 har du en driftssikker bil som holder godt ut studieperioden deres, som er større enn en Yaris, og med bruktbilgaranti på min 6 måneder. Bilene er kjent for god kvalitet, og de er rimelige å reparere dersom noe går i stykker. Dersom dette er den første bilen deres, er det smart å kjøpe en litt eldre modell. Dere må nesten regne med å få litt småskader i starten, en ripe i lakken her og en minibulk der. En eldre bil får ikke vesentlig verditap ved dette, mens en helt ny bil vil redusere sin verdi betraktelig ved en liten skrape. I tillegg er forsikringen på en gammel bil rimeligere enn på en ny, og som dere ser av et annet innlegg, gjør forsikringen et vesentlig innhogg i bilkassa. Din Side har egne omtaler av ulike bruktbiler og typiske feil som oppstår. Skriv ut denne, ta den med til bilforhandleren, og si at du forventer at bilen ikke har slike feil på kjøpstidspunktet. Det kan spare deg for mye penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2002 #7 Del Skrevet 21. mars 2002 Sissan, jeg mener å ha lest en undersøkelse i VG eller Dagbladet for kort tid siden. Denne undersøkelsen gikk på prisforskjeller m.h.t. reparasjon av diverse bilmerker. Toyota og Mazda 323 kom faktisk dårligst ut i denne testen...... Personlig så hadde jeg ikke kjøpt en eldre bil dersom jeg var i deres situasjon. Det mest gunstige er å kjøpe en bil som er 1-2 år gammel, og beholde den til den er max 5 år. 10na Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sola Skrevet 21. mars 2002 #8 Del Skrevet 21. mars 2002 Jeg har hatt bil siden jeg var 18 år. den første bilen fikk jeg av mine foreldre så jeg var veldig heldig sånn. etter et par år byttet jeg den inn og kjøpte meg en forholdsvis ny bil som jeg betalta for selv uten å ta opp lån. nå har samboeren og jeg 2 biler en ganske ny og en eldre. vi har lån på den ene. nå er jeg student og han i fast jobb , så for oss ha det gått kjempebra . skal du kjøpe en bil så kjøp etter hva dere VEIT dere har råd til så kan dere heller kjøpe en finere bil senere. bensin er dyrt , årsavgift , reperasjoner , forsikringer. så tenk dere godt om og bruk god tid på å se dere om etter forskjellige biler. hvis dere proriterer riktig så går det helt sikkert bra. lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Versace Skrevet 22. mars 2002 #9 Del Skrevet 22. mars 2002 Jeg kjøpte drømme bilen for egne penger. Det er veldig mye man skal passe på. NAF kan anbefales, jeg kan selv en del om motor og karroseri, mye man skal passe på. Bilen jeg kjøpte er ikke økonomisk gull, får å si det sånn, den bruker masse bensin. Men den er bare helt rå, Tysk bil, Gode seter, høy sikkerhet, rask Hør med NAF hva dem anbefaler, NaF er dyktige, tar vare på kunder som ikke kan noe som helst om bil12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 22. mars 2002 #10 Del Skrevet 22. mars 2002 Jeg har ikke fått med meg den undersøkelsen 10na, men de rapportene jeg leste for snart 2 år siden hadde det resultatet, og jeg har fått det bekreftet at enkeltpersoner som kjører bilene. Det kan sikkert være ulikheter mellom modellene. Ellers er jeg enig med deg i at 2 år gammel bil er det ideelle - ferdig med verste verditap og lite slitasje. MEN - her snakker vi om to studenter som ikke har vanlige lønnsinntekter, og som må finansiere bilen helt eller delvis over studielån og som er bekymret for økonomien. Vi snakker om mennesker som ikke er AVHENGIG av at bilen fungerer hver eneste dag pga. barnehenting etc. OG vi snakker om den første bilen de skal kjøpe og kjøre (noe som sannsynligvis kan føre til en del småskader i lakk etc). Så min anbefaling står. Ikke stripp økonomien deres for å få en ny bil. Kjøp heller en rimeligere en, så har dere råd til bensin også. Og så kan dere kjøpe nyere bil når dere er ferdige på skolen. Jeg kjører forøvrig Peugeot 306 og er kjempefornøyd med den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 3. april 2002 #11 Del Skrevet 3. april 2002 Vi kjøpte bruktbil i fjor sommer. Den hadde 3mnd garanti. Like før garantien gikk ut tok vi garantiutløpstest hos NAF. De fant endel småfeil. alt dette ble fikset av forhandleren. Tror NAF har noe som heter "kjøpstest" også. Den kan dere ta på bilen før dere kjøper den, og få vurdering fra NAF. Greit om man ikke har så mye peiling selv. Nå blir det snart ny bil, velger vel Honda, for de hadde jo 5års garanti før. Med en 99-modell får vi fortsatt 2 år med garanti, og det verste verditapet er borte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2002 #12 Del Skrevet 17. april 2002 Hei dere to! Bilkjøp over 100.000 er dårlig økonomi! Altså nybilkjøp....... Dårlig start eller?? Men det spørs om dere har tenkt å få igjen noe for bilen etter noen år?? Mange merker synker fort i verdi... Sjekk også hva de ulike bilmerkene koster å holde i stand... på noen biler koster slitedeler/reparasjoner flesk Toyota, Mazda er ofte gode kjøp...de går og går og går.... Vi har en gammel Opel Vectra 1993 mod og er kjempefornøyd med den. Vi har vært heldige og unngått store reparasjoner! Et godt råd; skygg unna Passat`ene rundt 97-99 modellene ihvertfall, mye trøbbel med dem! Har mange venner som har hatt problemer... Uansett, lykke til med bilkjøp!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lise Skrevet 19. april 2002 #13 Del Skrevet 19. april 2002 Hei! Jeg er student og har bil. Bilen kosta 10000 kroner da jeg kjøpte den, og nå har den holdt i 3 år. Jeg måtte ut med ca 3000 kroner ved siste EU kontroll, men fortsatt har ikke bilen kosta meg mer enn 13000 kroner hvis vi ser bort fra bensin/forsikring/årsavgift + slitedeler (viftereim ol) Billig bil med andre ord. Denne bilen er så billig, at jeg slipper å ha annet enn ansvars-forsikring på den (minimum av det staten krever), noe som er gunstig for meg da dette er den første bilen min og jeg dermed har svært lav bonus. Kasko lønner seg ikke uansett på billige biler. (Dama hos forsikringsselskapet ville selge meg det, men måtte etterhvert innrømme at jeg ikke ville fått igjen noe ved kollisjon/tyveri/brann...) Jeg sier ikke at dere skal gå så lavt som 10000 kroner, men dere bør tenke igjennom behovet deres. Dere trenger kanskje ikke verdens mest driftssikre bil? Og om noen år kan dere ha helt andre behov mht plass i bilen f.eks. En annen fordel med en slik bil er at om den pluttselig stopper en dag, så kan jeg faktisk vrake den, eller selge den til en som liker å "mekke" og ikke tape stort på det. Jeg digger bilen min!! Jeg kommer meg dit jeg vil. Kan ta sommer/deltidsjobb som krever bil (f.eks. jobb som slutter etter at siste kollektivtransport har gått), og den volder meg INGEN økonomiske bekymringer. Mine tips: -Vurder hvor mye dere kan bruke på bil UTEN å ta opp lån. -Kjøp gjerne gjennom forhandler. Det er biler å få kjøpt hos forhandler fra 20-30000 kroner. -Hør med ulike verksteder hva de vil si er den lettest bilen å reparere. (Av vanlige slitasje reparasjoner) Og spør også hva de får inn mye av. OBS! Mange sterke meninger ute og går her, så hør med flere (ikke merkeverksteder) -Sjekk hva forsikring vil koste (Varierer mye med type og motorstørrelser bl.a.) Pris både på ansvar og kasko (og delkasko) er aktuelt ved nyere biler. -Kjøp bil som nettopp er EU-godkjent og uten anmerkninger. -Gjør en NAF-test på bilen eller få et verksted til å se over den om dere kjøper privat. -Ta med en venn/venninne som har peiling, og be om å få høre på motor og prøvekjøre bilen. -Kjøp ALDRI bil som har vært innvolvert i kollisjon!!! Dette av sikkerhetsmessige årsaker, da ramma på bilen kan ha blitt skjev og dermed svakere ved en evt senere kollisjon. Kjøp dere bil med god samvittighet, men bruk den med fornuft! Lykke til!! _________________ Lise 1212[ Dette Innlegg er endret av: Lise den 2002-04-19 17:16 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå