Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg problemer med å forstå.

I følge kristendomme er der et liv etter døden og dette er også et mye bedre liv. Hva er da Jesus bragd med å dø for oss ? Hvis jeg var like sikker som Jesus på en fantastisk himmelrike så ville jo bragen være å holde ut i 40 år her på jorden.

Jeg stusser alltid på at han "døde" for oss og hva godt har det gjort oss ?????

Videoannonse
Annonse
Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg husker ikke helt. Men det var vel noe med at etter Jesus døde så kunne alle bli frelst bare ved å ta i mot han/via han? Det var sikkert mye vanskeligere å bli frelst før han kom...

Skrevet (endret)
Dette har jeg problemer med å forstå.

I følge kristendomme er der et liv etter døden og dette er også et mye bedre liv. Hva er da Jesus bragd med å dø for oss ? Hvis jeg var like sikker som Jesus på en fantastisk himmelrike så ville jo bragen være å holde ut i 40 år her på jorden.

Noen vil kanskje si at det Jesus gjorde var å gi oss mulighet til å reddes fra fortapelsen og at det var denne redningen som ble et faktum ved Jesu død og oppstandelse. Da kan det jo tenkes at redningen består i noe annet enn det å være skråsikker på himmelriket. Kanskje det heller er slik at det er troen på Jesus som er redningen fra fortapelsen. Ikke skråsikkerheten på himmelriket.

(Får vel legge til at når jeg viser til "noen", da er det evangelisk-luthersk kristendom jeg tenker på. Ikke den jeg selv representerer (kristenunitarismen), for den sier litt andre ting om Jesus.)

Endret av Pastor Knut
Gjest King James
Skrevet

Jeg tror det er en tolknings feil. Jeg tror ikke det er ment bokstavelig at han døde for oss. Det jeg tror er at han viste oss at det er noe etter livet. Altså at man ikke dør man når bare en annen bevisthet.

Skrevet
Jeg tror det er en tolknings feil. Jeg tror ikke det er ment bokstavelig at han døde for oss. Det jeg tror er at han viste oss at det er noe etter livet. Altså at man ikke dør man når bare en annen bevisthet.

Det kom tidlig i kristendommens historie grupperinger som argumenterte med at Jesu død bare var en tilsynelatende død eller bare tilsynelatnede var menneske. De fleste grupperingene er derimot enige om at Jesu død var en virkelig død.

Gjest King James
Skrevet

Ja Jesus legeme døde..Ikke Jesus sjel som jo er essen i hva Jesus er.

Skrevet
Ja Jesus legeme døde..Ikke Jesus sjel som jo er essen i hva Jesus er.

Det hører med til evangelisk-luthersk, katolsk og ortodoks og en rekke andre kristendommers lære at Jeus virkelig døde. Det du forteller om når du sier at kroppen til Jesus døde, men noe annet overlevde slik at døden bare var en skinndød, ble fordømt på et kirkemøte ganske tidlig i kristendommens historie. Det er interessant å se at slike tanker fortsatt lever i vår tid.

Gjest Gjest_Keiser James_*
Skrevet

Slike tanker er eldre en Kristendommen...Den stammer fra Hinduismen eller fra en gren fra Hinduismen som har eksistert i over 7000 år.

Men jeg tror nå uansett at det bare var kroppen som døde og at sjelen levde videre.

For kristen tror da på at sjelen er udødelig gjør de ikke ?

Gjest Gjest_Cille_*
Skrevet

Det er et fryktelig vanskelig tema.

I bibelen ser det ut som det brøt ut krig i himmelen, og den engelen som startet opprøret, kom til jorden og fikk menneskene over på sin side. (Åp. 12,7-8; 1M 3,1)

Den allmenne forståelsen er vel at straffen for synd (og hva som synd er en egen debatt), er døden. Det finnes altså ikke noe lykkelig liv etter døden. Gud vil utrydde alt som er ondt.

Englen som fikk makt over menneskene, er flink til å minne Gud på akkurat det, at menneskene skal dø og ikke unngå denne straffen. (Kanskje det derfor var strid om Moses sitt legeme? Judas 1,9)

Planen var da at om en uskyldig tok straffen på seg, kunne meneskene bli kjøpt fri fra straffen (se blant annet Matt. 20,28)

Men dette reiser en masse nye spørsmål, og er et veldig interessant tema. Se for eksempel på jødenes helligdomstjeneste i blant annet mosebøkene og hebreerbrevet, alt dette skulle forklare denne planen.

Gjest Gjest_RPM_*
Skrevet
Det er et fryktelig vanskelig tema.

I bibelen ser det ut som det brøt ut krig i himmelen, og den engelen som startet opprøret, kom til jorden og fikk menneskene over på sin side. (Åp. 12,7-8; 1M 3,1)

Den allmenne forståelsen er vel at straffen for synd (og hva som synd er en egen debatt), er døden. Det finnes altså ikke noe lykkelig liv etter døden. Gud vil utrydde alt som er ondt.

Englen som fikk makt over menneskene, er flink til å minne Gud på akkurat det, at menneskene skal dø og ikke unngå denne straffen. (Kanskje det derfor var strid om Moses sitt legeme? Judas 1,9)

Planen var da at om en uskyldig tok straffen på seg, kunne meneskene bli kjøpt fri fra straffen (se blant annet Matt. 20,28)

Men dette reiser en masse nye spørsmål, og er et veldig interessant tema. Se for eksempel på jødenes helligdomstjeneste i blant annet mosebøkene og hebreerbrevet, alt dette skulle forklare denne planen.

Har alltid lyst å fortalt dette her inne på forumet, for denne troen ligger meg på hjerte, men åpenbaringene må jo være der for å fortelle det kort og presist som du har gjort her.

For kristen tror da på at sjelen er udødelig gjør de ikke ?

Hva mener du keiser James en kristen tror på ?

Gjest King James
Skrevet (endret)
Hva mener du keiser James en kristen tror på ?

Det var et spørsmål fra meg...Jeg spurte kristne tror da på sjelen gjør de ikke.

uansett kristne tror vel noe lignenede dette som er jeg skriver under her gjør de ikke ?

Jeg tror at Gud har skapt meg og alle andre skapninger. Han har gitt meg kropp og sjel, fornuft og alle sanser, og holder dette ved lag. Han gir meg klær og sko, mat og drikke, hus og hjem, ektefelle og barn, jord og buskap, og alt jeg trenger fra dag til dag. Han verner meg mot alle farer og vokter meg mot alt ondt. Alt dette gjør han bare av faderlig godhet og guddommelig barmhjertighet uten at jeg har fortjent det eller er verdig til det. For alt dette skylder jeg å takke og love ham, tjene og lyde ham.

2.

Jeg tror at Jesus Kristus er min Herre, sann Gud født av Faderen fra evighet, og sant menneske, født av jomfru Maria. Han har gjenløst meg fortapte og fordømte menneske, frikjøpt og frelst meg fra alle synder, fra døden og fra djevelens makt, ikke med gull eller sølv, men med sitt hellige og dyre blod, og med sin uskyldige lidelse og død. Dette har han gjort for at jeg skal være hans egen, leve under ham i hans rike, og tjene ham i evig rettferd, uskyld og salighet, liksom han har stått opp fra døden og lever og regjerer i evighet.

3.

Jeg tror at jeg ikke av egen fornuft eller kraft kan tro på Jesus Kristus eller komme til ham, min Herre. Men Den Hellige Ånd har kalt meg ved evangeliet, opplyst meg med sine gaver, helliggjort meg og holdt meg fast i den sanne tro. På samme måte kaller, samler, opplyser og helliggjør han hele den kristne kirke på jorden, og bevarer den hos Jesus Kristus i den ene sanne tro. I denne kristne kirke tilgir han daglig alle synder hos meg og hos alle som tror. På den ytterste dag skal han vekke opp meg og alle døde, og gi meg og alle som tror på Kristus, evig liv.

ELLER NOE SÅNN SOM DETTE

Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.

Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn vår Herre, som ble unnfanget av Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet, for ned til dødsriket, sto opp fra de døde tredje dag, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.

Jeg tror på Den Hellige Ånd, en Hellig alminnelig kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv.

Endret av Keiser James
  • 3 uker senere...
Skrevet

men er ikke Jesus vampyr da???

han døde, og sto opp igjen etter 3 dager eller no?

kanskje det er han som er dracula? han ligner jo litt da...

Gjest Jebediah
Skrevet

kanskje det er han som er dracula? han ligner jo litt da...

Shit avslørt.........

Skrevet

Leser her at dere mener at Jesus legeme døde, men ikke sjel, men det stemmer jo ikke siden jesus sto opp fra de døde med legeme sitt.

Gjest Jebediah
Skrevet

Det stemmer han sto opp med legemet sitt. Etter at sjelen gikk inn i legemet.

Skrevet

jaggu, da er det Jesus som er Dracula!!!!! det hadde jeg ikke trodd!

Skrevet

Før Adam og Eva spiste av kunnskapens tre, levde de sammen med Gud. Guds ånd svevde i hagen. Så valgte A & E å bryte reglene, og spiste av treet. Da ble det et skille mellom Gud og mennesket. Slik straffet Gud menneskene. Han hadde på forhånd sagt at hvis de spiste frukten fra dette ene treet, måtte de dø. Samtidig planla han en redningsaksjon: Han ville sende Jesus, som skulle dø i stedet for menneskene. De som vil ta imot dette "tilbudet", får komme til Gud igjen når de dør.

Så før Jesus døde, var det ikke noe liv etter døden.

Dette var konfirmantversjonen...håper det er forståelig. :ler:

Gjest Gjest_RPM_*
Skrevet

Vel, hva godt gjorde det Jesus at Han skulle dø for oss. Han måtte gå gjennom fysisk pine selv om Han ikke hadde gjort noe galt, og Han skulle ta på seg all verdens synd på korset, offerlammet som Han var. For en psykisk vond kjensle det måtte ha vært.

Men for våres skyld gjorde Han det, så vi kunne komme til Gud.

Men nå er det gjort og vi kan bare ta imot denne tro, og du vil behages av Gud.

Du kan ikke gjøre en ny synd Jesus ikke tok på seg, fordi alle kan bli frelst ved denne tro.

Vi som tror dette har ikke opplevd maken til en annen så nådefull tro, og en så velbehagelig duft som kommer av den.

Skrevet

Jesus døde som straff for menneskehetens synder for at vi skal kunne få et evig liv etter døden sammen med Gud. Dersom vi har tillit til det Jesus sier om seg selv i Bibelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...