Gå til innhold

Spinalpunksjon

Anbefalte innlegg

Gjest Jersey
Skrevet

Noen som har tatt det? Er det smertefullt? Hvordan foregår det, og hvor lang tid tar det? Er det slik man må ta på sykehuset?

Skrevet

Dette må du ta på sykehus. Det tar noen minutter. Du får først (kanskje!) en liten sprøyte med lokalbedøvende middel i huden ved korsryggen (Xylocain). Denne får virke en liten stund. Så ligger du skikkelig krumryggget på benken, som en katt som skyter rygg, liksom. Legen føler seg fram til et punkt mellom ryggvirvlene og stikker en - egentlig ganske lang, men tynn - nål, til den når spinalrommet i ryggsøylen. Her flyter det spinalvæske. Selve nålen trekkes ut, og et lite ,tynt rør blir liggende igjen slik at et bestemt antall dråper kan dryppe fritt oppi 4 prøveglass. Så trekkes røret ut, og vips! Du er ferdig! Ikke direkte smertefullt, men det er lett å rykke litt til akkurat under stikket.

• Liker 1
Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Hei!

Jeg har tatt spinalpunksjon 6 ganger (!!!) i forbindelse med en nevrologisk sykdom. Jeg fikk ingen bedøvelse de 6 gangene, og det er heller ikke vanlig så vidt jeg vet.

Den første gangen fikk jeg postspinal hodepine. Dvs ekstreme hodesmerter i etterkant. Det skyldes en lekkasje der nålen ble stukket inn, slik at spinalvæske lekker ut...meget lite selvfølgelig, men nok til å gi meget streke hodesmerter. Feilen legene gjorde var å sende meg til røntgen etter en time. Man skal nemlig være sengeliggende en del timer i etterkant og drikke mye.

De etterfølgende 5 ganger, lå jeg til sengs (uten å heve hodet fra sengeputen) i min 4 timer og drakk minst 2 liter vann (med sugerør så jeg ikke måtte løfte hodet)

De siste 5 gangene har overhodet ikke vært noe problem...

Bare skriv hvis du trenger råd :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Jeg har tatt spinalpunksjon 6 ganger (!!!) i forbindelse med en nevrologisk sykdom. Jeg fikk ingen bedøvelse de 6 gangene, og det er heller ikke vanlig så vidt jeg vet.

Den første gangen fikk jeg postspinal hodepine. Dvs ekstreme hodesmerter i etterkant. Det skyldes en lekkasje der nålen ble stukket inn, slik at spinalvæske lekker ut...meget lite selvfølgelig, men nok til å gi meget streke hodesmerter. Feilen legene gjorde var å sende meg til røntgen etter en time. Man skal nemlig være sengeliggende en del timer i etterkant og drikke mye.

De etterfølgende 5 ganger, lå  jeg til sengs (uten å heve hodet fra sengeputen) i min 4 timer og drakk minst 2 liter vann (med sugerør så jeg ikke måtte løfte hodet)

De siste 5 gangene har overhodet ikke vært noe problem...

Bare skriv hvis du trenger råd :)

Er det vondt?

Skrevet (endret)

Hehe, jeg jobber på barneavdelingen, og der brukes det bedøvelse. Beklager :)

Endret av Ginen
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg har tatt det. Selve prøven er ikke vond, bare litt ubehagelig, men som Nina skrev så kan man få smerter etterpå.

Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Hei!

Nei, det er ikke spesielt vondt (Det er vel mest psykologisk, man anspenner seg og stikket kan føles litt vondere)

...Uansett vil jeg anbefale deg at du ber dem bruke en ekstra tynn nål. Det tar litt lengre tid å tappe spinalvæsken, men det er mindre risiko for lekkasje...

Husk ligg i ro og drikk mye vann så går det nok fint ;)

Skrevet

Jeg har tatt det to ganger. Første gangen kjente jeg nesten ingenting, -synes vanlig blodprøve er vondere.

Andre gangen traff de feil, og den ene foten min gikk amokk! :ler: Det er den rareste opplevelsen jeg har hatt! Men de fikk det til etterpå, og da var det greit.

Ikke noe å grue for!

• 5 måneder senere...
Gjest malaria
Skrevet

Jeg har akkurat blitt utskrevet fra sykehuset, men har fortsatt fæl hodepine etter en spinalpunksjon for 5 dager siden. De sendte meg til røntgen rett etter prøven, ja! Gjorde de noe for å stoppe din lekkasje, eller ble du bare sengeliggende til det gikk over?

Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet
Jeg har akkurat blitt utskrevet fra sykehuset, men har fortsatt fæl hodepine etter en spinalpunksjon for 5 dager siden. De sendte meg til røntgen rett etter prøven, ja! Gjorde de noe for å stoppe din lekkasje, eller ble du bare sengeliggende til det gikk over?

Hei!

Ja, de tok blod fra armen og sprøytet det inn i ryggen slik at det koagulerte rundt lekkasjen.. dette stoppet lekkasjen...

Skrevet
Hei!

Ja, de tok blod fra armen og sprøytet det inn i ryggen slik at det koagulerte rundt lekkasjen.. dette stoppet lekkasjen...

Dette kan gjøres med det medførere en stor infeksjonsfare, derfor forsøker man å unngå denne løsningen.

Skrevet

Det stemmer at man før hadde pasienten sengeliggende i flere timer etter en spinalpunksjon, men dette går man i dag mer og mer bort fra. Grunnen til at man ikke lenger bruker sengeleie er at ingen store studier ikke finner noe støtte for sengeleie for å forhindre postspinal hodepine.

Det eneste som det ble bekreftet hadde noen effekt på å forhindre postspinal hodepine var væske og koffein, her jeg studere så gir man faktisk koffein i en IV løsning.

Skrevet (endret)
Det stemmer at man før hadde pasienten sengeliggende i flere timer etter en spinalpunksjon, men dette går man i dag mer og mer bort fra. Grunnen til at man ikke lenger bruker sengeleie er at ingen store studier ikke finner noe støtte for sengeleie for å forhindre postspinal hodepine.

Det eneste som det ble bekreftet hadde noen effekt på å forhindre postspinal hodepine var væske og koffein, her jeg studere så gir man faktisk koffein i en IV løsning.

Fenazon Koffein, kaffe og mye å drikke, sengeleie en halv times tid, det hjelper de aller fleste. Hvis det ble brukt en grovere kanyle under innstikket, eller at legen måtte stikke flere ganger, eller at det ble tappet større mengder spinalvæske under undersøkelsen, dette er faktorer som påvirker muligheten for å få postspinal hodepine. Men for de aller fleste går dette problemfritt, og mange sier de har engstet seg unødig for undersøkelsen!

Endret av gjest1
  • 2 år senere...
Gjest Gjest_Nora_*
Skrevet

Jeg tok spinalpunksjon for 3 dager siden. Jeg har ligget rett ut med kjempe vondt i hodet siden. Så lenge jeg ligger helt flatt uten pute så går det bra, men så fort jeg reiser meg er det kjempe vondt og blir svimmel. Hvor lenge vil denne hodepinen vare? Burde jeg ta kontakt med sykehuset igjen?

Skrevet

Jeg tok spinalpunksjon for 3 dager siden. Jeg har ligget rett ut med kjempe vondt i hodet siden. Så lenge jeg ligger helt flatt uten pute så går det bra, men så fort jeg reiser meg er det kjempe vondt og blir svimmel. Hvor lenge vil denne hodepinen vare? Burde jeg ta kontakt med sykehuset igjen?

[/quote

Jeg tok det for en mnd side. Jeg fikk helt forferdelig hodepine. Jeg måtte ligge helt flatt og ikke engang hodepute klarte jeg. Jeg lå i nesten to uker... Jeg ringte å spurte og fikk beskjed at det kunne ta opptil to uker. Det går ann å spørre om de kan sprøyte inn blod der de gikk inn. Jeg ringte de etter en uke og da var det egentlig litt seint.

Den er skikkelig vondt den hodepinen. Det eneste som hjalp meg mot den var å drikke kruttsterk kaffe.

Masse god bedring :)

Skrevet

Jeg ble nesten litt dårlig bare av å lese denne tråden jeg. Skikkelige dårlige minner...! :sukk:

Men iallefall, jeg gjorde det for ca. 2 år siden. Jeg husker jeg bare møtte opp etter et brev, fikk ikke noen informasjon, hadde ikke peiling en gang hva det egentlig var for noe. Trodde bare jeg skulle ta en sprøyte i ryggen. Men, da jeg lå der, skjønte jeg fort at det var ikke bare, bare. Det var ikke vondt i det hele tatt, bare litt ekkel følelse. Da jeg var ferdig hoppet jeg jo ned og følte meg i fin- fin form jeg, legen fikset en pepsi til meg for hun sa jeg måtte hugse å drikke mye, det var det eneste jeg fikk vite. Så måtte jeg jo vente en stund før jeg fikk gå fra sykehuset, siden jeg skulle tilbake til sykehuset dagen etterpå lurte de på hvorfor jeg ikke ble over natten, men hva visste vel jeg? Jeg sa at jeg bor et stykke fra sykehuset og at det ikke var planen i det hele tatt, jeg skulle tross alt til syden 2 dager etterpå, så jeg måtte hjem å pakke. Så møtte jeg opp på sykehuset dagen etterpå, på veien bort ble jeg akutt superdårlig (samboer kjørte). Hodet holdt på å eksplodere og jeg måtte ta ned setet så langt det gikk, for å overleve turen. Da jeg var til legen, nå var jeg til øyelegen, så fikk jeg dryppet noe i øyene som gjorde at jeg var svært lysømfintlig (pupillene trakk seg ikke sammen). Så begynte jeg å kaste opp, tror jeg aldri i mitt liv har vert så dårlig jeg. Sta som jeg er, reiste jeg til syden dagen etterpå, dere kan bare tenkte dere så jævlig flyturen var...

Hadde de bare fortalt at jeg skulle ta det med ro, eller gitt noe som helst informasjon, hadde den uken vert så mye bedre!

Gjest Gjest_Gitte_*
Skrevet

Hei! ligger her strekk ut etter en spinalpunksjon, har hatt sinnsyke hodesmerter siden torsdag, skal inn på sykehuset imårå kl 9 å sette inn blod i håp om at det hjelper...har ikkje sove noe serligt heller siden punksjonen, dette er det verste eg har opplevd :tristbla: :tristbla:

ikkje fikk eg noe beskjed om di hodepinesmertene som kunne oppstå heller, blei semdt hjem itte 1 time etter spinalpumlsjonen...

er det noen som vett hvordan det er å tilbakeføra blod i hullet??

• 3 måneder senere...
Gjest serenity
Skrevet

tok spinalpunksjon for 4 dager siden, og har en hinsides smerte i ryggen ! er det vanlig ? får utrolig vondt i hodet og blir svimmel når jeg reiser meg opp eller bare sitter. selve prøven var ikke så vond, jeg gråt men mest fordi jeg var redd, og blei livredd da kneet gikk amok, kjentes ut som om noen stakk hånda inni å sprella med fingrene ! blei livredd for de var tross alt inni ryggrada å rota rundt. akkurat nå er det nakken som er verst. det går sikkert bra, er mest psykisk. ikke så mye fysisk vondt. :)

Gjest gjest
Skrevet

tok spinalpunksjon for 4 dager siden, og har en hinsides smerte i ryggen ! er det vanlig ? får utrolig vondt i hodet og blir svimmel når jeg reiser meg opp eller bare sitter. selve prøven var ikke så vond, jeg gråt men mest fordi jeg var redd, og blei livredd da kneet gikk amok, kjentes ut som om noen stakk hånda inni å sprella med fingrene ! blei livredd for de var tross alt inni ryggrada å rota rundt. akkurat nå er det nakken som er verst. det går sikkert bra, er mest psykisk. ikke så mye fysisk vondt. :)

På meg tror jeg de traff noen nerver for jeg fikk skikkelig vondt langt nedover beina under stikket. Etter det hadde jeg kjempevondt i ryggen i flere uker etterpå. Men det gikk over til slutt. Tror ikke det er så unormalt i hvertfall.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg tok denne prøven i går, og har sykt vondt i ryggen. Merker ikke noe hodepine eller svimmelhet.

Jeg fikk info brev om hva som skulle skje og hva slags bivirkninger som kunne komme, og hva som kan hjelpe mot smertene.

Var ikke noe vondt å ta prøven. Kjente bare et stikk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...