Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når begynte deres barn å prøve alkohol?

Fint med svar

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Min er femten og har ikke begynt ennå, men hun er veldig nysgjerrig på det, så jeg regner med at det ikke blir så lenge til.

Skrevet

Våre kommer ikke til å få smake før de er 18.

Gjest Gjest
Skrevet

Tviler jeg på.. Får nok smaken på det før den tid, selv om de ikke får fra dere.

Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke så store barn at det er aktuelt, men begynte selv såvidt å drikke i 16 års alderen. Tok helt av da jeg flyttet hjemmefra som 18 åring.

Skrevet
Tviler jeg på.. Får nok smaken på det før den tid, selv om de ikke får fra dere.

Ser ikke bort i fra det, men VI kommer ikke til å tillate det her hjemme.

Skrevet

det gjør de nok..

Skrevet

jeg begynte i 16 års alderen, det er vell det di fleste gjør. men fikk ikke lov av foreldrene mine da. men skjulte det godt, så de fant det ikke ut før jeg nesten var 18.

Skrevet

Mine kommer heller ikke til å få noe hjemme før de har fylt 18.

Frem til da får jeg bare jobbe med å få den "tunge" alkohol debuten utsatt lengst mulig.

Skrevet

Jeg var bare 13 da jeg drakk meg full for første gang. Skal si det ble rabalder hjemme!! Mamma og Pappa har gjort sitt beste for å gi meg et naturlig forhold til alkohol; de har drukket det åpenlyst gjennom hele barndommen min - men aldri blitt beruset foran meg. Det har da vært snakk om vin til maten og gjerne noen øl på lørdagskvelden.

Grunnen til at jeg begynte så tidlig var nok miljøet jeg var i. Min lillebror debuterte forholdsvis sent. Han var 16, og Mamma og Pappa fant ikke ut at han drikker før for litt siden (han er nå snart 18).

Skrevet

Vel, MINE (mitt) barn er bare 8 år så....noe alkohol er det ikke snakk om her i gården. Får heller svare av mine erfaringer; 14 år gammel fikk jeg smake vin av mamma for første gang. Men, det smakte bare surt og uggent og blæææh rett og slett. 15 år gammel fikk jeg smake ETT lite likørglass med eggelikør på julaften. Oh, som jeg kosa meg med det! Namme!! 16 år gammel fikk jeg smak øl for første gang av pappa til ribba. Æsj og urk!! Bayer er IKKE godt (og i dag synes jeg enda det smaker hoggorm) Men, jeg fikk et lite glass med Baileys den julaften og deet var jo namme.

17 år gammel smakte jeg kjølig hvitvin til rekene en varm sommerdag og DET smakte godt. Ble med 3 glass husker jeg den dagen. 18 år gammel kjøpte jeg min første vinflaske - og ble ikke en gang spurt om leg! (Snytt!!) 18 1/2 år gammel ble jeg full på Zinzano Bianco og den dag i dag - nesten 17 år etter synes jeg det smaker HELT for jævlig...

Cluet er å ikke fornekte at ungdommene ER nysgjerrig. Hvis man har en åpen dialog og lar ungdommen smake det hjemme, slik jeg fikk det - vil ungdommen selv føle at man blir tatt på alvor og ikke lar temaet blir "hysja bort i et hjørne". Skal være forsiktig med å generalisere, men jeg vil anta at noe av ungdomsfylla idag er pga ungdommer som ikke får _informasjon_ om alkohol hjemme, stjeler sprit/øl, lyver om hvor mye de drikker til intetanende foreldre som har litt skylapper...etc, etc.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har fått smake en liten slurk fra jeg var veldig ung. Men jeg drakk meg full første gang den høsten jeg begynte på vgs. Jeg ble vel 16 noen mnd senere.

Foreldrene mine har aldri prøvd å skjule alkohol for meg, ja jeg har til og med sett dem fulle flere ganger. Men så har jeg vært en av de få som har hatt et normalt forhold til alkohol i min omgangskrets, og jeg har kunne gått til pappa for å få øl i stedet for å kjøpe den dårlige smuglerspriten de andre fikk. DET synes jeg var supert å kunne stole på han, og det synes foreldrene mine også. De visste hva jeg drev med og trengte ikke bekymre seg over at jeg lå full i en eller annen grøft. Det gjorde derimot mange av mine klassekamerater som hadde veldig strenge foreldre.

for eksempel: Døttrene til presten var de hardeste på flaska, og drev med narkotika i veldig ung alder. De som var barn av veldig strenge foreldre var de som var hardest på flaska og som løy mest for sine foreldre.

Jeg er veldig glad for at jeg kunne ha et så åpent forhold til mine foreldre. De synes det var mye bedre at jeg og vennene mine satt hjemme hos oss og drakk litt øl, enn at jeg var ute på vift der de ikke hadde kontroll.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er litt sånn delt på det der å få smake hjemme jeg, men jeg bestemmer meg vel hvis jeg får barn selv en gang. Jeg fikk vel stikke tungen borti vin sånn i ti-årsalderen, drakk meg full først når jeg var 16, og mine foreldre har med svært få unntak behøvd å bekymre seg (på 21-årsdagen min ble jeg noe overstadig, men da shottet jeg, noe jeg egentlig VET jeg ikke tåler...)

Pappa drikker svært sjelden og lite, mamma kan kose seg med vin kanskje annen/tredjehver lørdag, noen ganger tar hun et glass til en tv-serie i ukedagene hvis hun føler for det. Jeg føler jeg har fått et trygt og naturlig forhold til alkohol, og håper jeg kan videreføre det til mine egne barn.

Ville ikke kjøpt alkohol til de før de var gamle nok til å egentlig kjøpe det selv (altså, jeg kan kjøpe med vin til attenåringen dersom jeg likevel skal på polet). Men sånn å få smake hjemme er vel ikke krise.

Skrevet

Alle statistikker viser faktisk at de som får smake hjemme/får med seg drikke hjemmefra er de som begynner å drikke tidligst og som dessuten drikker mest. Så statistisk sett holder ikke den der "lære barna sine å ha et naturlig forhold til alkohol"-tankegangen. Dessverre, må man vel si.

18-åringen jeg har hjemme drikker ikke, hverken hjemme eller andre steder. (og det vet jeg faktisk helt sikkert ;-)) Men han røyker. Og det får han faktisk ikke lov til hjemme hos oss. Både fordi vi ikke synes det er så kjempelurt, akkurat. Og dermed er det et slags stille press fra vår side å gjøre røykingen hans litt tabubelagt. Og ikke minst fordi han har to små søsken som vi ikke vil at skal se storebroren røyke.

Gjest gjesta
Skrevet

Begge mine var nok 14 da de smakte alkohol utenfor hjemmet. Jeg har sett 15-åringen beruset en gang. Eldstemann var 16-17 første gang jeg så henne beruset.

De har nok begge fått en slurk av et glass her, uten at jeg husker når. Og så fikk eldstemann vin til maten en gang da hun var 17. Da var vi samlet mange og to av jentene var født i samme årstall. Den ene 18 og den andre 17. Da lot vi begge få.

Det er overhode ikke aktuelt å kjøpe alkohol til de før de er gamle nok til å kjøpe selv.

Når det gjelder røyk som :-) anna skriver om så vet jeg at yngstemann røyker. Jeg har gitt beskjed at jeg ikke godkjenner det, men vet også at jeg ikke kan forhindre det. Han må derfor gå et stykke fra huset/oss andre. Jeg vil nemlig ikke se at han røyker.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei,, nå mener jeg ikke å køpe til noen :-)

Bare smake..

Vet at hun på 15 har smakt og hun fikk to glass med pærecider av meg på lørdag.

Skrevet

Min eldste debuterte nok når det gjelder alkohol for 3/4 år siden. Hun er 15. Dette var nok en litt skremmende opplevelse pga venninna ble så full at hun måtte hentes av foreldrene. Men jeg "vet" at hun nok smaker litt innimellom, men ikke i mengder. Det klarer jeg å kontrollere ganske greit!

Gjest BagLady
Skrevet

Jeg fikk ikke noe alkohol hjemmefra før jeg var 18. Foreldrene mine har alltid drukket alkohol i vårt nærvær, men tilbød oss aldri noe fordi vi var for unge.

De sa at jeg sikkert kom til å drikke alkohol en eller annen gang, men at jeg da måtte være forsiktig med hva jeg drakk og at jeg ikke skulle drikke for mye. De sa at det var en grunn til at det var aldersgrense på alkohol, men forsto at det kunne være spennende. Dessuten sa de at jeg alltid kunne ringe til dem dersom jeg trengte hjelp. Jeg visste at de kom til å bli skuffet dersom jeg drakk meg full, og passet derfor på meg selv ekstra godt. Det funket på meg og broren min iallefall.

Skrevet

Jeg drakk meg dritings på 13-årsdagen min (Nordlending, se :ler:)

Etter det snikfestet jeg ofte sammen med venner frem til jeg ble 16år. Da visste mamma at jeg var ute og drakk litt. Men hun visste også at jeg alltid kom meg hjem og at jeg var sammen med trygge folk :) Jeg reklamerte aldri med "Nå drar jeg ut og drikker", men hun visste det nok.

Vin serverte hun meg til maten da jeg var rundt 16år. (Et glass til viltgryten eller på nyttårsaften)

Da jeg ble 17år drakk jeg ofte vin sammen med kjæresten (nå samboer) uten at det plagde mamma ;) Hendte vi drakk vin sammen og koste oss med ost og kjeks.

JA til sunne alkoholvaner. Heller det enn å drikke HB i skjul for mamma i en alder av 17år!

Vi har et sunt forhold til alkohol i dette huset. Og vi kommer til å drikke foran dattra vår. Men vi skal aldri bli beruset. Det vil jeg spare henne for. Ubehagelig å oppleve som unge. (Pappa hadde ofte fester da jeg var hos han som barn.. mamma så jeg ikke full før jeg ble 16år!)

Skrevet
18 år gammel kjøpte jeg min første vinflaske - og ble ikke en gang spurt om leg! (Snytt!!) 18 1/2 år gammel ble jeg full på Zinzano Bianco og den dag i dag - nesten 17 år etter synes jeg det smaker HELT for jævlig...

:ler: Samme her, bare at det var Martini Bianco, men det blir jo det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...