Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #61 Del Skrevet 31. juli 2006 Men skal ikke ansvar også ha noe å si for lønn...? -ikke bare varighet av utdannelsen? ← Og hvem skal avgjøre hvem som har mye ansvar og ikke da? Man kan jo vri det til at en bussjåfør har like mye ansvar som en hjelpepleier for han har en buss full av passasjerer og en elektriker har ansvar for å sørge for at folk har strøm... Det sier seg selv at en må sette grensen ved hvor mye utdanning man har. Jo mer utdanning jo høyere lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstua Skrevet 31. juli 2006 #62 Del Skrevet 31. juli 2006 Og hvem skal avgjøre hvem som har mye ansvar og ikke da? Man kan jo vri det til at en bussjåfør har like mye ansvar som en hjelpepleier for han har en buss full av passasjerer og en elektriker har ansvar for å sørge for at folk har strøm... Det sier seg selv at en må sette grensen ved hvor mye utdanning man har. Jo mer utdanning jo høyere lønn. ← Nei det sier ikke nødvendigvis seg selv... Og hvem sa at en bussjåfør ikke har ansvar?? Eller elektrikeren... Men en trenger ikke tenke seg så veldig mye om for å forstå at en som jobber med menneskers helse er noen av de som har aller mest ansvar - eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pauline Skrevet 31. juli 2006 #63 Del Skrevet 31. juli 2006 Tror du virkelig folk hadde giddet å sitte i feks 6 år på skolebenken hvis det ikke hadde svart seg lønnsmessig? Skjerpings. ← Ja, det tror jeg. Mange yrker med mange år på skolebenken, men som ikke akkurat gir kjempelønn for å si det mildt. Finnes nok av eksempel på folk som har en ok jobb, for eksempel i industrien eller ufaglært. Lønna er ok, men de finner ut at de vil videreutdanne seg. Slett ikke alle kan vente å få mer lønn etter endt skolegang. Jeg kan komme med et eksempel fra virkeligheten: Dame 32 år som har jobbet på kontor fra hun gikk ut av almennnfag. Hun har samlet seg bra erfaring og fulgt med i utviklinga. Flink i data og viktig i firmaet. Finner ut en sommerdag at hun egentlig ville noe mer. Tre år på skolebenken med studielån, så er siste eksamen bestått med glans. Hun er sosionom og jubler over det. Men lønna? Ja, den er 60.000 lavere pr år (+ studielån for tre år) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 31. juli 2006 #64 Del Skrevet 31. juli 2006 jo, ikke noe mere enn 200-250...møkka lønn! Jeg får bedre i butikk (fantastisk bilde frysepulver, er det Helena C?) ← Er det nå jeg skal juge og si det er meg? Nei, er nok a'Helena ja... Jeg er dessverre ikke en perfekt blanding dansk og peruansk... Det er mye mer en mange sykepleierer jeg vet om. Jobber hun i det private da eller? På det sykehjemmet jeg jobber har hjelpepleierene også ansvarsvakter på lik linje med sykepleierene. De deler medisiner, steller sår og gjør andre liknende sykepleieoppgaver. Hjelpepleierene gjøre en viktig jobb, og uten dem ville ikke jeg ha vært sykepleier. ← Meget mulig. Jeg refererte altså til der jeg har vært pasient. Der gjorde ikke stort annet enn noe enhver fjortis kunne gjort. Tror du virkelig folk hadde giddet å sitte i feks 6 år på skolebenken hvis det ikke hadde svart seg lønnsmessig? Skjerpings. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 31. juli 2006 #65 Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Jeg tror man misforstå meg her, for jeg mener ikke at man skal gå ned i lønn hvis man har en lang utdanning. Men det kommer ann på utdanningen og 'viktigheten' av den. Jeg trenger ikke å skjerpe meg, for jeg jeg er helt enig, jeg tror kanskje man misforstår meg. Men vi som får lange utdannelser, meg inkludert, har ingen rett til å holde tilbake de med kortere utdanninger, og som gjør en viktig samfunnsnyttig jobb, når det gjelder lønninger. Også de har en rett til å leve. Men det er nesten slik i Norge nå at vi studerer altfor lenge. Man tar fag på fag, men blir aldri noe. Hjelpepleierne gjør tross alt en god og samfunnsnyttig jobb, hvorfor har ikke de krav på høyere lønn slik at også de kan leve normalt i et land som er såpass dyrt som Norge? Vet om mange jeg som har studert i en årekke og ikke har blitt noe enda, jeg ville ikke si at de har en viktigere utdannelse enn f. eks meg når jeg blir ferdig, selv om jeg kanskje studerer noe kortere. Mange utdanninger som tar lang tid fortjener den høye lønnen, men det handler kanskje noe om at nyttigheten av arbeidet deres er stor. Jeg mener ikke at det ikke er viktig eller ikke nyttig å studere, for jeg mener alt man studerer kan være viktig å ta med seg videre i livet, men ikke i alle tilfeller gjør det en til en mer kvalifisert til å få høyere lønninger enn f. eks meg eller hvem det nå skulle være. Mvh Yvonne Endret 31. juli 2006 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 31. juli 2006 #66 Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Meget mulig. Jeg refererte altså til der jeg har vært pasient. Der gjorde ikke stort annet enn noe enhver fjortis kunne gjort. Kanskje du blander hjelpepleiere og hjemmehjelper? For det er ihvertfall ikke et vanlig bilde av en hjelpepleier, ihvertfall ikke slik jeg har sett det etter å ha vært med min mor på jobb på ulike avdelinger, på ulike steder over mange år, helt fra jeg var lita. Hjelpepleiere finner man som oftest på sykehjem, eldrehjem osv. Moren min ville ikke hatt slitasjer, slik som alle de andre av hennes kolleger, hvis ikke jobben var tung. Mye mulig det så enkelt ut, men så er ikke alle arbeidssituasjoner like. Selv om den éne hendelsen virket virket lett, så betyr ikke dét er et riktig bilde på hva det vil si å være hjelpepleier. Mvh Yvonne Endret 31. juli 2006 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #67 Del Skrevet 1. august 2006 Men en trenger ikke tenke seg så veldig mye om for å forstå at en som jobber med menneskers helse er noen av de som har aller mest ansvar - eller? ← At man gjør en vikitg jobb i folks liv vil IKKE si at man har mye ansvar. Ansvar er noe juridisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #68 Del Skrevet 1. august 2006 At man gjør en vikitg jobb i folks liv vil IKKE si at man har mye ansvar. Ansvar er noe juridisk. ← Nemlig. Hadde det vært slik de andre her sier om "ansvar for folks liv" (som er et syteargument). ville jo alle i helsesektoren med nattvakter (der folk sover og pasientene kan dø (det kan vi jo alle...)) hatt toppskyhøye lønninger. Helsesektoransatte skor seg nettopp på argumentet om at de har så mye ansvar for liv og helse...og det er det de skremmer med i forhandlingene. Så tjener de way over the top mange andre også da. De verste sytegruppene som finnes i det norske samfunn er lærerne, dernest sykepleierne. De klager, maser og syter året rundt! Ingeniørene klager naturlig nok ikke, de har nemlig svært gode start- og viderelønninger! Deres trusselkort mot arbeidsgiver er den evigmasete vanskelig å rekruttere". Vel hvor vanskelig er det egentlig å rekruttere en ingeniør, det er konjunkturer der som på andre områder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstua Skrevet 1. august 2006 #69 Del Skrevet 1. august 2006 At man gjør en vikitg jobb i folks liv vil IKKE si at man har mye ansvar. Ansvar er noe juridisk. ← Og en sykepleier/hjelpepleier er ikke juridisk ansvarlig hvis de gjør noe galt? Jeg bare lurer...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. august 2006 #70 Del Skrevet 1. august 2006 Nemlig. Hadde det vært slik de andre her sier om "ansvar for folks liv" (som er et syteargument). ville jo alle i helsesektoren med nattvakter (der folk sover og pasientene kan dø (det kan vi jo alle...)) hatt toppskyhøye lønninger. Helsesektoransatte skor seg nettopp på argumentet om at de har så mye ansvar for liv og helse...og det er det de skremmer med i forhandlingene. Så tjener de way over the top mange andre også da. De verste sytegruppene som finnes i det norske samfunn er lærerne, dernest sykepleierne. De klager, maser og syter året rundt! Ingeniørene klager naturlig nok ikke, de har nemlig svært gode start- og viderelønninger! Deres trusselkort mot arbeidsgiver er den evigmasete vanskelig å rekruttere". Vel hvor vanskelig er det egentlig å rekruttere en ingeniør, det er konjunkturer der som på andre områder. ← At sykepleiere og hjelpepleiere har et ansvar for folks liv har ikke noe med at de passer på de om natta å gjøre. Det har med at vi som helsepersonell har et ansvar for den behandlingen vi gir er til det beste for pasienten og at han/hun enten blir bedre eller ikke for en forverret tilstand. Så det er absolutt ikke et syteargument. Du har ikke særlig stor innsikt i hva en slik jobb består i når du kommer med et sånt utspill. Jeg synes mange hjelpepleiere er veldig flinke, men er ti en viss grad enig i at deres lave lønn er "fortjent" når de er nyutdannet. Hjlpepleiere som har jobbet noen år har tilegnet seg masse kunnskap og dermed burde de få høyere lønn. Men en som er nyutdannet har mye å lære. Det samme gjelder sykepleiere. Der stiger man i lønn også etterhvert, og man er på ingen måte utlært etter tre års utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstua Skrevet 1. august 2006 #71 Del Skrevet 1. august 2006 At sykepleiere og hjelpepleiere har et ansvar for folks liv har ikke noe med at de passer på de om natta å gjøre. Det har med at vi som helsepersonell har et ansvar for den behandlingen vi gir er til det beste for pasienten og at han/hun enten blir bedre eller ikke for en forverret tilstand. Så det er absolutt ikke et syteargument. Du har ikke særlig stor innsikt i hva en slik jobb består i når du kommer med et sånt utspill. Jeg synes mange hjelpepleiere er veldig flinke, men er ti en viss grad enig i at deres lave lønn er "fortjent" når de er nyutdannet. Hjlpepleiere som har jobbet noen år har tilegnet seg masse kunnskap og dermed burde de få høyere lønn. Men en som er nyutdannet har mye å lære. Det samme gjelder sykepleiere. Der stiger man i lønn også etterhvert, og man er på ingen måte utlært etter tre års utdanning. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #72 Del Skrevet 1. august 2006 Og en sykepleier/hjelpepleier er ikke juridisk ansvarlig hvis de gjør noe galt? Jeg bare lurer...... ← En sykepleier er. En hjelpepleier er ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #73 Del Skrevet 1. august 2006 Om alle fikk samme lønn, hvorfor skulle man da gidde å ta høgere utdanning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #74 Del Skrevet 1. august 2006 Og en sykepleier/hjelpepleier er ikke juridisk ansvarlig hvis de gjør noe galt? Jeg bare lurer...... ← Selvsagt, det gjelder vel alle yrker, fra drosjesjåfør til byråkrat... Er folk her dumme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #75 Del Skrevet 1. august 2006 Om alle fikk samme lønn, hvorfor skulle man da gidde å ta høgere utdanning? ← *klappe* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 1. august 2006 #76 Del Skrevet 1. august 2006 Nå er ikke spørsmålet her om man skal ha samme lønn, men ha en lønn å leve av, rett og slett. Hvorfor skal man gidde å ta en slik utdanning, hvis man ikke får lønn for strevet? Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #77 Del Skrevet 1. august 2006 Nå er ikke spørsmålet her om man skal ha samme lønn, men ha en lønn å leve av, rett og slett. Hvorfor skal man gidde å ta en slik utdanning, hvis man ikke får lønn for strevet? Mvh Yvonne ← De har da en lønn å leve av. Alvorlig talt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 1. august 2006 #78 Del Skrevet 1. august 2006 De har da en lønn å leve av. Alvorlig talt. ← Alvorlig talt har mange ikke det. Ikke når man kanskje har barn, må ha et sted å bo og i tillegg til alle andre utgifter. De har tatt en utdanning de også, gjør vikig arbeid, da synes jeg også det er uriktig at de ikke kan leve av den lønnen. For du må også huske på at de som jobber innenfor dette yrket er kvinner. Mange må jobbe deltid pga barn (for det er flest kvinner som jobber deltid) eller i redusert stilling fordi kroppen ikke makter mer. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #79 Del Skrevet 1. august 2006 De har tatt en utdanning de også, ← Vel, vel... De vet nå ikke så mye mer om sine fagfelt enn en som har jobbet som ufaglært i en 14-dagers tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 1. august 2006 #80 Del Skrevet 1. august 2006 Vel, vel... De vet nå ikke så mye mer om sine fagfelt enn en som har jobbet som ufaglært i en 14-dagers tid. ← Og det vet du fordi? Moren min er en meget velutdannet hjelpepleier, hun har faktisk lært bort til leger innad i sitt fagfelt, bare for å ha sagt det. Det er stor forskjell på ufaglærte og faglærte, det mener nå ihvertfall jeg. Det er litt som å si at alle kan være vikar for en skoleklasse, men det blir aldri det samme som å faktisk være utdannet lærer. Til og med jeg kan ha en skoleklasse 1 time uten å være ferdig utdannet. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå