Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #41 Del Skrevet 31. juli 2006 jo, ikke noe mere enn 200-250...møkka lønn! Jeg får bedre i butikk ← Ja, hva får du i butikk da? 250' er ganske mye for hjelpepleieryrket, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby-E Skrevet 31. juli 2006 #42 Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Min venninne er hjelpepleier og hun tjener (har 12 år + med ansiennitet) rundt 350.000,- ikke SÅ gæli det vel? (Men så tar hun endel ekstravakter også da....) ← Det er mye mer en mange sykepleierer jeg vet om. Jobber hun i det private da eller? Jeg syns også at ansvar er et viktig moment. Så vidt jeg vet sitter ikke hjelpepleiere med så mye ansvar. En lege eller sykepleier bør få en del hvis de har mye ansvar. En hjelpepleier trenger ikke å ta tunge avgjørelser, og de kan gå hjem fra jobb uten å lure på om avgjørelsen de tok var den riktige. ← Enig med Shiva jeg... Hva gjør egentlig hjelpepleiere? De som har jobbet når jeg har ligget på sykehus har stort sett delt ut mat... Altså ikke veldig avansert jobbing... ← På det sykehjemmet jeg jobber har hjelpepleierene også ansvarsvakter på lik linje med sykepleierene. De deler medisiner, steller sår og gjør andre liknende sykepleieoppgaver. Hjelpepleierene gjøre en viktig jobb, og uten dem ville ikke jeg ha vært sykepleier. Endret 31. juli 2006 av baby-E Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 31. juli 2006 #43 Del Skrevet 31. juli 2006 Det er mye mer en mange sykepleierer jeg vet om. Jobber hun i det pårivate da eller? På det sykehjemmet jeg jobber har hjelpepleierene også ansvarsvakter på lik linje med sykepleierene. De deler medisiner, steller sår og gjør andre liknende sykepleieoppgaver. Hjelpepleierene gjøre en viktig jobb, og uten dem ville ikke jeg ha vært sykepleier. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #44 Del Skrevet 31. juli 2006 Spurte ikke for å stjele tråden, men rett og slett for å se om de som mener hjelpepleierne bør tjene så mye mer er konsekvente i sine uttalelser. Om man menr man fortjener mye bedre lønn pga 3 år på vgs, så ligger det vel i kortene at de med 7 år på universitet bør tjene desto mere. Ergo vil de nok en gang havne på bunn, rett og slett fordi det er en kortvarig og ikke alt for komplisert utdannelse. ← Du kan jo gå på universitetet og studere meitemark i 7 år,men vil du få en god betalt jobb? neppe. Så varigheten på utdannelsen har jo ingenting med lønnen å gøre. hvorfor tjener politiet så lite? hvorfor skal je uten utdannelse tjene 500.000? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 31. juli 2006 #45 Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Min mor jobber som hjelpepleier og ja; jeg synes helt klart at hjelpepleiere burde få et lønnsløft, slik som lærere har fått. Det samme mener jeg også overfor f. eks ambulansesjåfører eller brannmenn. Jeg har sett hvordan mamma har slitt i så mange år med mye overtid og stress. I tillegg er det et tungt yrke fysisk og psykisk. Ofte sliter man med senskader, slitasje og langtidsykemeldinger. Hennes utdanning er lenger enn dagens hjelpepleierutdanning da det var annerledes før. Hun har også tatt etterutdanning i geratri, hun kan blant annet gjøre en del oppgaver blant annet sykepleiere kan (pga spesialutdanningen) og får selvsagt uttelling for det. I dag har hun bedre lønn en pappa, men det er kun fordi hun sitter i en lederstilling, en stilling hun har slitt seg til. Men den lønna er ikke normal for en vanlig hjelpepleier. Jeg tar selv en 4-årig utdanning som allmennlærer, men jeg synes det er tragisk at noen som utfører et så viktig yrke får så dårlig betalt for alt strevet. Jeg blir rimelig provosert at de som tilfeldigvis har studert 6 år med Statsvitenskap eller hva det nå enn skulle være på et Universtitet, skal gjøre seg automatisk fortjent til høyere lønn enn en hjelpepleier. Klart man skal få litt utelling, jeg vil selv få en lengre utdannelse enn min mor, men det betyr ikke at jeg mener jeg fortjener bedre lønn. I mine øyne er hjelpepleiere, ambulansesjåfører eller brannmenn viktige på hver sin måte, hvis vi blir gamle så er det veldig greit at man har hjelpepleiere som kan løfte oss når vi ikke klarer det selv. Hadde lønnen vært bedre hadde det garantert vært et mer ettertraktet yrke, men som min mor også sier; utdanningen burde gjøres bedre. Mamma ble utdannet på den tiden da man visste hva man gikk til. Men lønn er alltid viktig. F. eks så har læreryrket hatt sin nedtur etter år med ganske dårlige lønninger. Nå ser man derimot at utdanningen blomsterer mer og mer, ihvertfall her jeg går, fordi lønningene også stiger. En utdannelse er en utdannelse, og det burde man få utelling for. Uansett om man har blitt elektriker eller akademiker. Vi trenger faktisk begge deler, begge deler er viktig. Det er viktig at vi har hjelpepleiere i dette landet, like viktig som at vi har historikere eller statsvitere. For meg er ikke en statsviter mer verdt enn en hjelpepleier. Mvh Yvonne Endret 31. juli 2006 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 31. juli 2006 #46 Del Skrevet 31. juli 2006 det som er synd er at det er stor mangel på hjelpepleier, og de av oss som faktisk kunne tenke oss å jobbe som det, har ikke råd fordi det ikke er levelige lønner om man er alene før KANSKJE etter 13 års ansinitet... jeg skulle veldig gjerne jobbet som hjelpepleier, og jeg vet at det er stort behov for flere hjelpepleiere her i oslo (du som sa at det ikke akkurat var mangel på dem, har kanskje ikke fulgt helt med eller? det har vært x antall reportasjer i nyheter og rundt om om at det er så stor mangel på hjelpepleiere og så få som utdanner seg til det at det er ett virkelig problem, ihvertfall i oslo. ). likevel har jeg ikke råd til å bli det fordi jeg ikke kan leve på 220.000 i året, da har jeg ikke råd til verken leiligheten min eller noen fritidsaktivieter eller hobbyer jeg har hatt i mange mange år. jeg tjente 320.000 i kontorstilling sist, uutdannet sådan (eller, jeg tok noen kurser over kanskje en mnd til sammen), har ikke utdanning i den retning jeg jobbet med what so ever, så for meg ville det vært snakk om å gå kraftig NED i lønn dersom jeg ønsket å utdannet meg til det jeg kunne tenke meg å jobbe med. så jeg får vente med å jobbe innen omsorg til jeg vinner i lotto eller gifter meg rikt, for skal jeg ha råd til å leve har jeg jaggu ikke råd til å jobbe som det. og at de ikke gjør særlig, kanskje de ikke gjør mye i forhold til sykepleiere på sykehus, men hvem tror dere det er flest av på gamlehjem/sykehjem, forskjellige institusjoner for forskjellige og slikt da? om du har en eldre på sykehjem, så er det ganske mye av den hverdagslige jobben som blir gjort der, alt fra oppvekking, morgenstell, rutiner for pasientene, bespisning, lufting, aktivisering etc etc som faktisk blir utført av hjelpepleiere, de sørger også for at pasientene har det rent og ryddig på rommene sine, at alt blir vasket og er slik det bør for at alle skal holde seg friske og raske. kanskje ikke det ses på som en viktig jobb før man har hatt en kjær på sykehjem, ser hvor viktig hverdagsomsorgen er når det gjelder kjære foreldre og besteforeldre som skal leve sine siste år sånn nogenlunde anstendig på ett sykehjem, den pleien de får der er for meg uvurderlig og burde så absolutt vært betalt godt nok til at vi hadde nok folk som ville jobbe med å ta seg av våre eldre og syke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 31. juli 2006 #47 Del Skrevet 31. juli 2006 Dæven, kunne skrevet det samme om mammaen min! Hun er oxo etterutdanna i Geriatri ,og nå i sommer ble hun klinissk spesialist i noe...Det var bare 3 andre i landet som var det samme mener jeg å huske...Hun tjener nok ok! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 31. juli 2006 #48 Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Så spennende da, morsomt å høre! Paradoksalt nok sitter mamma på kontor dagen lang, og tjener sikkert 100 000 kr mer på det som sjef (dog hun tar spesialoppdrag med vanskelige brukere osv), det sier vel egentlig sitt. Jeg tror mamma savner å jobbe ute i felten, som selv er sjef for hjemmehjelpere i den bydelen hun 'sjefer' i. Dessverre har hun verken kapastitet (fordi kroppen ikke orker lenger) eller råd. Mvh Yvonne Endret 31. juli 2006 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #49 Del Skrevet 31. juli 2006 Sånne utalelser irriterer meg så j**vlig!! Jeg skal nå ta Helsesekretær utdanning som voksen. Det er 3 årig vgs. Så bare fordi jeg vil trives i dette yrket og fordi at det ikke krever høyskole utdanning, så skal jeg ta til takke med lite lønn? Skal jeg bare studere for å studere da eller? ← Herregud! Så klart skal det svare seg å studere lenge, ellers er det jo ingen som gidder det! Syns det er fair at høyere utdanning gir mer lønn!!! Hjelpepleier, helsesekretær osv er jo bare videregående nivå. Folk som studere på høyskole og universitet har jo allerede videregående bak seg (allmenne fag) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shiva Skrevet 31. juli 2006 #50 Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Hallo hvilken holdning du har. Denne gruppen er sliterne. Faktisk så er det veldig mange som har KUN 3 år på skole. ikke alltid lønn står i forhold til jobben. men det er de som går 6-10 år på skole og ikke får jobb. hvorfor? Ikke for at de er så utdannet,men det er mange ganger ikke behov for de. sykepleiere har også KUN tre år på skole, hvilke lønn fortjener de? hva med kokker? du får komme med din mening her ← Så vidt jeg er ikke sykepleierutdanningen 3-årig videregående skole, eller? Jeg er også utdannet omsorgsarbeider, og syns generelt helse- og omsorgsyrker er altfor dårlig betalt i forhold til arbeidmengde, fysisk og psykisk belastning. Omsorgsarbeider og hjelpepleier er fra i år av slått sammen til en utdanning. Det er 2 år på videregående + 2 år som lærling. En sykepleier må ha generell studiekompetanse for å komme inn. Altså enten 3-årig allmennfag, eller 2 år vgs, 2 år som lærling + evt. de fagene de mangler, SÅ kan de begynne på sitt 3-årige løp for å bli sykepleiere. Deretter kan de fortsette videre hvis de vil spesialisere seg.. Jeg syns sykepleierne har altfor dårlig lønn også, med 324.900 i snitt. Jeg jobber som IT-konsulent, og ifølge den samme lønnstabellen har IT-konsulenter en gjennomsnittslønn på 429.000. Så spørs det da, om lønnen er rettferdig.. Sykepleiere har jo en langt mer krevende jobb fysisk, mens jeg kun sitter foran pc'en hele dagen. Men jeg er med på å sørge for at sykehusets IT-utstyr virker. Det ligger jo ganske mye ansvar i det, for det meste på et sykehus er datastyrt, og skjer det noen feil kan det få katastrofale følger.. En helsesekretær igjen, har ofte mye rutinearbeid, og krever ikke i like stor grad at man konstant må holde seg faglig oppdatert.. Endret 31. juli 2006 av shiva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #51 Del Skrevet 31. juli 2006 Du kan jo gå på universitetet og studere meitemark i 7 år,men vil du få en god betalt jobb? neppe. Så varigheten på utdannelsen har jo ingenting med lønnen å gøre. hvorfor tjener politiet så lite? hvorfor skal je uten utdannelse tjene 500.000? ← Politi og folk i skoleverket tjener ikke lite De tjener godt over 300 000,- - 600 000,-, og det er en anstendig lønn! Finnes mange folk med mye mer utdannign enn politifolk, som likevel tjener mindre enn politifolkene, så det blir vel noe skjev sammenlikning... Politifolk har også rykte på seg for å ikke være de skarpeste knivene i skuffa (kaffe og smultringer, feite og late¨, får ingenting gjort) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #52 Del Skrevet 31. juli 2006 Og de fleste jobber vel i det private. Men for all del, jeg synes disse arbedsgruppene burde tjene likt. Men da bør gapet til akademikerne bli enda større. ← Jeg er enig med deg: jeg synes hjelpepleiergruppen bør tjene like mye som en industriarbeider - og at gapet til akademikergruppene bør bli markant vesentlig høyere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #53 Del Skrevet 31. juli 2006 Du kan jo gå på universitetet og studere meitemark i 7 år,men vil du få en god betalt jobb? neppe. Så varigheten på utdannelsen har jo ingenting med lønnen å gøre Hellu... Hjelpepleierne her brukte jo som argument at de hadde 3 års utdannelse og derfor burde ha høyere lønn. Da må vel jeg med 10 års utdannelse (med vgs som de regner som sin utdannelse) kunne bruke samme argument? For øvrig HAR varighet mye med lønn å gjøre, om man ser statistisk på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 31. juli 2006 #54 Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Hvorfor skal det være en selvfølge at de med lang utdannelse skal få høyere lønn? Så hvis man er evig student så fortjener man å få høyere lønn? En ting er at kravet til utdanning er stort for å få jobb, jeg forstår det, men vi snakker tross alt ikke om ufaglærte her. Vi snakker faktisk om voksne mennesker med en reell utdannelse som tar seg av en av de svakeste gruppene i samfunnet - nemlig de eldre, mennesker som kanskje ikke kan ta vare på seg selv eller har store behov og må bli tatt vare på. Og hva med en elektriker? Eller en tømrer? Eller en kokk? De har da også en utdannelse og de fortjener å få en anstendig lønn. Men i motsetning til de typiske mannsyrkene tjener de typiske kvinneyrkene, altså omsorgsyrkene, betraktlig bedre. Hvorfor skal vi akseptere denne forskjellen? Og hvorfor skal det være så store forskjeller for de kvinnene (spesielt) som velger å 'bare' ta en utdannelse i et yrke hvor de må vie livet sitt til andre mennesker? Jeg har 3 år fra allmennfag på skolen, så tar jeg 4 årig allmennlærerutdanning + etterutdanning. Men jeg og mamma burde da likefullt være likestilte? For meg blir dette en absurd tankegang å mene at de som "bare" har tatt en utdanning gjennom videregående skal få dårligere lønninger! De har som oss med allmennfaglig fra vgs valgt det selv, da fortjener de da jammen meg å kunne leve på den jobben de gjør - slik som du og jeg med våre 'flotte' akademikerutdannelser. Mvh Yvonne Endret 31. juli 2006 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #55 Del Skrevet 31. juli 2006 Hvorfor skal det være en selvfølge at de med lang utdannelse skal få høyere lønn? ← Se innlegget over. Er det bare de med kort utdanning som kan kreve høyere lønn pga at de har utdanning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstua Skrevet 31. juli 2006 #56 Del Skrevet 31. juli 2006 Men skal ikke ansvar også ha noe å si for lønn...? -ikke bare varighet av utdannelsen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #57 Del Skrevet 31. juli 2006 Det er jo en årsak til at det mangler hjelpepleiere enkelte steder i landet: - for en del år siden hadde hjelpepleierforbundet kjempet fram en ok lønn for sine medlemmer. De med lengst ansiennitet tjente 7-10.000,- mer enn en yutdannet sykepleier. På sykehusene og i hjemmesykepleien førte dette til at en hel mengde hjelpepleierstillinger ble omgjort til sykepleiertillinger. Det var billigere å ta inn en nyutdannet sykepleier enn en hjelpepleier med lang erfaring. Dermed kjempet helpepleierene seg selv ut av sykehusene. Utdanningen var ikke lenger så attraktiv og flere studiesteder la ned undervisningen. - det har kommet nye utdanninger, som er bedreegnet og mer fleksible i forhol til jobbene som skal gjøres i helsevesenet, for eksempel omsorgsarbeidere, som får opplæring på en mer helhetlig måte enn hjelpepleiere får. Jeg synes 350.000,- for en hjelpepleier høres helt sykt mye ut. Selv er jeg sykepleier med 45 vekttall relevant viderutdanning, sitter i en lederstilling og har 323.000,- Det høresda helt rettferdig ut at en hjelpepleier skal tjene mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #58 Del Skrevet 31. juli 2006 Tror ikke det stemmer det tallet som ble oppgitt her...en hjelpepleier med maksimal ansiennitet tjener ikke mer enn 270 000,- eventuelt + litt tillegg. Jeg er ikke enig med deg i at hjelpepleierne forhandlet frem en bra avtale, hvis lønnsgapet mellom nyutdannede og de med lang ansiennitet kun er på kr 10 000,. ...faktisk så høres det ut som en svært dårlig avtale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #59 Del Skrevet 31. juli 2006 Tror ikke det stemmer det tallet som ble oppgitt her...en hjelpepleier med maksimal ansiennitet tjener ikke mer enn 270 000,- eventuelt + litt tillegg. Jeg er ikke enig med deg i at hjelpepleierne forhandlet frem en bra avtale, hvis lønnsgapet mellom nyutdannede og de med lang ansiennitet kun er på kr 10 000,. ...faktisk så høres det ut som en svært dårlig avtale. ← En nyutdannet sykepleier kunne før tjene 10.000,- lavere enn en hjelpepleier med full ansiennitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #60 Del Skrevet 31. juli 2006 Hvorfor skal det være en selvfølge at de med lang utdannelse skal få høyere lønn? Så hvis man er evig student så fortjener man å få høyere lønn? En ting er at kravet til utdanning er stort for å få jobb, jeg forstår det, men vi snakker tross alt ikke om ufaglærte her. Vi snakker faktisk om voksne mennesker med en reell utdannelse som tar seg av en av de svakeste gruppene i samfunnet - nemlig de eldre, mennesker som kanskje ikke kan ta vare på seg selv eller har store behov og må bli tatt vare på. Og hva med en elektriker? Eller en tømrer? Eller en kokk? De har da også en utdannelse og de fortjener å få en anstendig lønn. Men i motsetning til de typiske mannsyrkene tjener de typiske kvinneyrkene, altså omsorgsyrkene, betraktlig bedre. Hvorfor skal vi akseptere denne forskjellen? Og hvorfor skal det være så store forskjeller for de kvinnene (spesielt) som velger å 'bare' ta en utdannelse i et yrke hvor de må vie livet sitt til andre mennesker? Jeg har 3 år fra allmennfag på skolen, så tar jeg 4 årig allmennlærerutdanning + etterutdanning. Men jeg og mamma burde da likefullt være likestilte? For meg blir dette en absurd tankegang å mene at de som "bare" har tatt en utdanning gjennom videregående skal få dårligere lønninger! De har som oss med allmennfaglig fra vgs valgt det selv, da fortjener de da jammen meg å kunne leve på den jobben de gjør - slik som du og jeg med våre 'flotte' akademikerutdannelser. Mvh Yvonne ← Tror du virkelig folk hadde giddet å sitte i feks 6 år på skolebenken hvis det ikke hadde svart seg lønnsmessig? Skjerpings. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå