Gå til innhold

Hvorfor tjener hjelpepleiere så lite?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Er jo veldig mange voksne som tar yrkesfag i voksen alder og må ta opp fullt lån på det og.

Fordi man valgte feil og ikke tok riktig yrkesfag som 16-åring bør man få betalt høyere lønn? Jeg valgte først feil utdanning, tok en 3 årig høyere utdanning men trivdes ikke i jobben. Derfor har jeg startet på min andre 3-årige utdanning. Men jeg forventer jo ikke at arbeidsgiver skal betale meg høyere lønn siden jeg først valgte feil utdanning og har studert lenger enn nødvendig? Dette var MITT feiltrinn og noe jeg må betale for selv. Det er vel nettopp det ansvar innebærer, nemlig ta konsekvensen av de valg man gjør. Var det ikke nettopp det noen etterlyste her hps hjelpepleierne?

Og så må man ikke glemme gleden ved å trives med den jobben man har da. Jeg fant tidlig ut at jeg ikke skulle jobbe tett innpå mennesker. Men det gir jo mye å jobbe så nært innpå mennesker. Dette håper jeg ikke hjelpepleierne glemmer i alt maset om lønn.

Alle burde jo tjent mer, men det er nok desverre ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Selv om hjelpepleiere ikke har like mye ansvar som andre i helsesektoren, tror jeg ikke de går hjem fra jobb og ikke bekymrer seg for de tingene de har gjort i løpet av dagen. De tar kanskje ikke de viktigste avgjørelsene, men alikevel er det mennesker det handler om, og jeg tror alle som jobber med mennesker, og som har samvitighet, vil lure litt når de kommer hjem. Man kan jo diskutere om det er sunt å ta med jobben hjem på den måten, men heller det enn å være kaldt of følelsesløs, man lærer nok etterhvert å takle det på en god måte.

Hjelpepleiere bør ha mer betalt, men sykepleiere bør også få høyere lønn, de jobber like mye og en enda mer viktig jobb, og de har mye emr ansvar.

Studerer sykepleie selv, men det er ikke akkurat for lønnen at jeg valgte yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er litt nyskjerrig. Har selv 7 års utdanning ETTER vgs. Jobber i kommunen, i administrasjonen. Hva synes du JEG bør tjene? Jeg har tross alt ikke studert bare for å studere...

Siden du spør: (egentlig burde du kanskje ha startet en egen tråd for den debatten, for denne her handler egentlig om hjelpepleiere. Dermed "stjeler" vi oppmerksomheten fra temaet, og det er faktisk uhøflig!)

Jeg synes da din lønn (etter et par års erfaring) bør ligge rundt kr. 350 000,- - 450 000,- på grunn av din kompetanse, arbeidets art/kompleksitet, og fordi du sannsynligvis har en spisskompetanse innen tankearbeid som er gull verdt for en organisasjons administrasjon. Svært mange ignorante mennesker (som ikke jobber med planlegging og strategisk arbeid i en organisasjonsadministrasjon) er lite klar over hva de egentlig jobber med (fordi de ikke har den samme bakgrunnen selv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest8

I tillegg til det som allerede er nevnt (antall år utdanning, kvinnedominert), så mangler det ikke akkurat på hjelpepleiere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Siden du spør: (egentlig burde du kanskje ha startet en egen tråd for den debatten, for denne her handler egentlig om hjelpepleiere. Dermed "stjeler" vi oppmerksomheten fra temaet, og det er faktisk uhøflig!)

Spurte ikke for å stjele tråden, men rett og slett for å se om de som mener hjelpepleierne bør tjene så mye mer er konsekvente i sine uttalelser.

Om man menr man fortjener mye bedre lønn pga 3 år på vgs, så ligger det vel i kortene at de med 7 år på universitet bør tjene desto mere. Ergo vil de nok en gang havne på bunn, rett og slett fordi det er en kortvarig og ikke alt for komplisert utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Selv om hjelpepleiere ikke har like mye ansvar som andre i helsesektoren, tror jeg ikke de går hjem fra jobb og ikke bekymrer seg for de tingene de har gjort i løpet av dagen. De tar kanskje ikke de viktigste avgjørelsene, men alikevel er det mennesker det handler om, og jeg tror alle som jobber med mennesker, og som har samvitighet, vil lure litt når de kommer hjem. Man kan jo diskutere om det er sunt å ta med jobben hjem på den måten, men heller det enn å være kaldt of følelsesløs,  man lærer nok etterhvert å takle det på en god måte.

Hjelpepleiere bør ha mer betalt, men sykepleiere bør også få høyere lønn, de jobber like mye og en enda mer viktig jobb, og de har mye emr ansvar.

Studerer sykepleie selv, men det er ikke akkurat for lønnen at jeg valgte yrket.

Jeg tror vi alle innimellom tar med oss jobben hjem, og at det vi utfører berører andre mennesker på ulike måter. Jeg jobber innenfor økonomi/adm, og det kan få temmelig så store konsekvenser for mange mennesker hvis jeg ikke utfører jobben min skikkelig. det har jo enda ikke gått liv tapt, men i verste fall kan faktisk det skje.

Hvis jeg gjør en feil må jeg stå og forklare den feilen jeg har gjort, jeg ansees for å være ansvarlig for den aktuelle avdelingen. Slik er det vel ikek for hjelpepleiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hjelpepleier
Jeg tror vi alle innimellom tar med oss jobben hjem, og at det vi utfører berører andre mennesker på ulike måter. Jeg jobber innenfor økonomi/adm, og det kan få temmelig så store konsekvenser for mange mennesker hvis jeg ikke utfører jobben min skikkelig. det har jo enda ikke gått liv tapt, men i verste fall kan faktisk det skje.

Hvis jeg gjør en feil må jeg stå og forklare den feilen jeg har gjort, jeg ansees for å være ansvarlig for den aktuelle avdelingen. Slik er det vel ikek for hjelpepleiere?

Det stemmer. Men slik er det vel heller ikke for vanlige industriarbeidere på gulvet? Og de tjener godt og langt over 300 000,- Mange av dem har heller ingen utdanning, de jobber ved samlebånd eller maskineri/automatikkmaskiner, og blir møkkete etter endt arbeidsdag.

Hvis begrunnelsen er "kvinnedominert", synes hvertfall ikke jeg at det er en god begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er ofte litt mer farlig å jobbe som industrimedarbeider enn som hjelpepleier da.

Det kan det være. Men det finnes også en del industriarbeidere som ikke jobber "farlig"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er ofte litt mer farlig å jobbe som industrimedarbeider enn som hjelpepleier da.

Og de fleste jobber vel i det private.

Men for all del, jeg synes disse arbedsgruppene burde tjene likt. Men da bør gapet til akademikerne bli enda større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Enig med Shiva jeg... Hva gjør egentlig hjelpepleiere? De som har jobbet når jeg har ligget på sykehus har stort sett delt ut mat... Altså ikke veldig avansert jobbing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror en stor del av forklaringen ligger i at det er kvinnedominert. Samfunnet er ikke likestilt når det gjelder lønn, og heller ikke på alle andre områder. Jeg blir mer og mer bevisst på det, og oppfordrer også andre kvinner til å bli mer bevisst på egne rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke man kan forvente å få mer i lønn av kun 3 år på videregående. Vil man tjene mer, så må man utdanne seg mer..

Men som sagt er det mulig å tjene endel mer ved å ta nattevakter.

Hvor mange år har en bilmekaniker eller en elektriker på skolen, da? (Viss vi skal følge tanken din om at lang utdanning = høy lønn. Kort utdanning = lav lønn, hvilket ikke er slik det fungerer i samfunnet)

Min hypotese: Det er finere å jobbe med biler og datamaskiner enn med mennesker. Det gjenspeiler seg over hele fjøla. Sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det har ikke vært vanlig å ta betalt for omsorg, ergo har alle omsorgsyrkene lav lønn desverre.

Og til frysepulver: synd du har det synes du har på hjelpepleiere. De gjør mye av det samme som sykepleiere, men kan ikke sette sprøyter o.l. så vidt jeg vet. Dele ut medisiner kan de dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Syns ikke man kan forvente å få mer i lønn av kun 3 år på videregående. Vil man tjene mer, så må man utdanne seg mer..

Men som sagt er det mulig å tjene endel mer ved å ta nattevakter.

Hallo hvilken holdning du har. Denne gruppen er sliterne. Faktisk så er det veldig mange som har KUN 3 år på skole.

ikke alltid lønn står i forhold til jobben.

men det er de som går 6-10 år på skole og ikke får jobb. hvorfor? Ikke for at de er så utdannet,men det er mange ganger ikke behov for de.

sykepleiere har også KUN tre år på skole, hvilke lønn fortjener de?

hva med kokker? du får komme med din mening her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Man får lønn etter hvor ettertraktet og lett utbyttbar man er. Ergo får de med lav utdanning som oftest lavest lønn pga at de er lett å erstatte iom at mange har liknende kompetanse, f eks kun videregående skole. I noen få yrker kan man tjene godt til tross for lav utdanning fordi få har den kompetansen man har, man har gjort suksess som selvstendig næringsdrivende ol.

Logisk, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvorfor vi ikke får mere,

jeg er hj.pl men jobber i butikk å får bedre lønn.... :overrasket:

Jobbet på Ullevål noen år,

først dag og kveld,

så endte jeg opp på natt til slutt fordi jeg ville ha best lønn.

Etter årehvis ble jeg lei...

På natt står sykepl mest med 2 avd, inne på medisinrommet...Og kanskje 1 har bakvakt...om vi er heldige...

Jeg løp veggimellom å tok klokker...Hele natten!

Tungt arb, endel dødsfall, men lite papirarbeid for hj.pl- heldighvis,

kanskje jeg tar noe etterutdanning om noen år...

Endret av M.P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vet ikke, jeg er hj.pl men jobber i butikk å får bedre lønn.... :overrasket:

Det er vel ikke være snakk om den store forskjellen, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Og til frysepulver: synd du har det synes du har på hjelpepleiere. De gjør mye av det samme som sykepleiere, men kan ikke sette sprøyter o.l. så vidt jeg vet. Dele ut medisiner kan de dog.

Jeg har vel ikke noe spesielt SYN på hjelpepleiere, men de JEG har opplevd i forbindelse med min sykdom gjør lite i forhold til sykepleiere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, ikke noe mere enn 200-250...møkka lønn!

Jeg får bedre i butikk

(fantastisk bilde frysepulver, er det Helena C?)

Endret av M.P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...