Gå til innhold

Hvorfor tjener hjelpepleiere så lite?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi det er en utdanning som ikke krever mer enn yrkesfag, samt at den er kvinnedominert. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne er hjelpepleier og hun tjener (har 12 år + med ansiennitet) rundt 350.000,- ikke SÅ gæli det vel?

(Men så tar hun endel ekstravakter også da....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Min venninne er hjelpepleier og hun tjener (har 12 år + med ansiennitet) rundt 350.000,- ikke SÅ gæli det vel?

(Men så tar hun endel ekstravakter også da....)

Det høres nok over the top ut...jeg kjenner en hjelpepleier, hun har topp ansiennitet og ett års utdanning (hjelpepleierlinje). Hennes topplønn i kommunen er kr 275 000,- inkludert tillegg. Det er jo ikke så mye når man har jobbet i over 20 år.

Startlønnen for en hjelpepleier er vel rundt kr 220 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er nyutdannet (3årig høgskole) og tjener bedre enn mamma som er hjelpepleier, hun jobber i kommunen, kun dagvakter og ingen overtid. Hun har noe etterutdanning i psykiatri da som hun får noe uttelling for. Hun har rundt 265'-270'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke man kan forvente å få mer i lønn av kun 3 år på videregående. Vil man tjene mer, så må man utdanne seg mer..

Men som sagt er det mulig å tjene endel mer ved å ta nattevakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
Syns ikke man kan forvente å få mer i lønn av kun 3 år på videregående. Vil man tjene mer, så må man utdanne seg mer..

Men som sagt er det mulig å tjene endel mer ved å ta nattevakter.

Det synes jeg var et lite gjennomtenkt svar. Tenk på jobben de gjør - og at det er altfor få som faktisk gidder å gjøre den. Noe av grunnen er sannsynligvis den dårlige betalinga, belastningsskader, status osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er det noe som heter 1 årig hjelpepleierlinje?

Min søster måtte gå 1 år helse/sosial og 2 år på hjelpepleien,altså 3 årig utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Min søster måtte gå 1 år helse/sosial og 2 år på hjelpepleien,altså 3 årig utdannelse.

Er ikke det videregående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Startlønna for nyutdannede hjelpepleiere i kommunal sektor ligger på rundt 230 000, regner med at dette er + tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Før i tiden, i gamle dager, så var det ett års hjelpepleierlinje/utdanning. Nå i dag må man ta videregående skole 3 år, helse og sosial, så etterutdanninger videre derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke trådstarter

Sånne utalelser irriterer meg så j**vlig!! Jeg skal nå ta Helsesekretær utdanning som voksen. Det er 3 årig vgs. Så bare fordi jeg vil trives i dette yrket og fordi at det ikke krever høyskole utdanning, så skal jeg ta til takke med lite lønn? Skal jeg bare studere for å studere da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne utalelser irriterer meg så j**vlig!!  Jeg skal nå ta Helsesekretær utdanning som voksen. Det er 3 årig vgs. Så bare fordi jeg vil trives i dette yrket og fordi at det ikke krever høyskole utdanning, så skal jeg ta til takke med lite lønn? Skal jeg bare studere for å studere da eller?

Jeg var ferdig tannhelsesekretær i juni, 26 år gammel. Tannhelsesekretærer er de som ligger nesten nederst på lønnsstigen. Jeg kan ikke forvente å tjene like mye som en tannpleier som har 3 år i tillegg..

Jeg var fullstendig klar over lønnsnivået da jeg startet, og vet at hvis jeg hadde valgt et annet VK1/VK2 kurs, så hadde lønnen vært ca. det samme, men at jeg da hadde kunnet tjene mer i turnus-arbeid.

En tannhelsesekretær tjener i snitt 244.000 i året. En hjelpearbeider med 'vanlig' arbeidstid tjener i snitt 247.000.. Kan man da forlange å tjene det samme som en sosionom som tjener i snitt 285.000 i året??

En hjelpearbeider kan komme opp på ca. 293.000 med tillegg..

http://www.dinside.no/php/art.php?id=102003

Noen studerer vel også for å komme seg litt videre på lønnsstigen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Sånne utalelser irriterer meg så j**vlig!!  Jeg skal nå ta Helsesekretær utdanning som voksen. Det er 3 årig vgs. Så bare fordi jeg vil trives i dette yrket og fordi at det ikke krever høyskole utdanning, så skal jeg ta til takke med lite lønn? Skal jeg bare studere for å studere da eller?

la oss snu problemstillingen: hvis de med kun vdg tjente like mye som de med høyskoleutdanning, hvorfor skulle noen gidde å ta høyskoleutdanning? Ved å ta yrkesfag på dvg slipper man faktisk unna studielån og tapt arbeidsinntekt.

Men nå lønner det seg jo alltid ikke å ta høyere utdanning heller. Når jeg er ferdigutdanna vil jeg ha studert totalt i 5 år, og lønna kommer sannsynligvis ikke til å være på mer enn 250.000. men jeg tar jo utdanning for å jobbe med noe jeg trives med.

Alt i alt synes jeg diskusjonene om viktigheten av yrke og belastningen vs lønn blir litt nyttesløse. Alle yrker er nødvendige, og yrkene er belastende på ulike måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Så bare fordi jeg vil trives i dette yrket og fordi at det ikke krever høyskole utdanning, så skal jeg ta til takke med lite lønn? Skal jeg bare studere for å studere da eller?

Jeg syns at man skal få noe igjen for å tilbringe 6 år på universitetet også... Det er 6 år hvor man kunne ha jobbet og tjent penger, og ikke tatt opp gedigent studielån. Så, ja, jeg syns man skal få noe igjen for lang utdannelse.

Jeg syns selvfølgelig hjelpepleiere er utrolig viktige for samfunnet og gjør en kjempejobb (det mener jeg virkelig). På den ene siden så syns jeg man bør verdsette menesker som har jobber mange ikke vil ha. Samtidig så syns jeg man skal betales etter hvor mye kompetanse man har (mener ikke at hjelpepleiere er kompetanseløse, men man kan ikke si at deres kunnskap er like viktig som en leges). Bare for å tydeliggjøre, så sier jeg ikke at en leges jobb er viktigere enn en hjelpepleiers, men at mannen i gata ikke kan gjøre en leges jobb (fordi man må kunne mye). Det kreves ikke så mye kunnskap for å bli hjelpepleier som for å bli lege.

Puh, regner med å bli misforstått nå, men orket ikke å omformulere meg mer. Håper budskapet mitt kommer frem likevel :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hjelpepleier skulle ha tjent mer jeg, men det mener jeg om mange yrkesgrupper. For det er en tung jobb, som ikke jeg vil ha.

Og sefølgelig bør man få lønn etter utdannelse, men det bør ikke være det eneste som teller.

Er jo veldig mange voksne som tar yrkesfag i voksen alder og må ta opp fullt lån på det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gjesta

Jeg synes også man må få noe igjen for årene på skole og all den studiegjelda. Jeg som utdanner meg som sykepleier håper jeg får noe bedre lønn enn hjelpepleiere, selv om jobben vi gjør er veldig lik og like viktig. Men hjelpepleiere har ikke noe overordnet ansvar, det er det ofte sykepleiere som har, pog dermed blir det dårligere betalt. Selv om det faktisk er ansvar for mennesker, noe som burde belønnes. Som sykepleier vil man ha mye mer kunnskap enn som hjelpepleier, iallefall burde ha, siden vi skal lære veldig mye og grundig. Men jeg vil ikke si at en hjelpepleier med mange års erfaring nødvendigvis er mindre kvalifisert enn en sykepleier.

vanskelig spørsmål, både sykepleiere og hjelpepleiere og annet helsepersonell er underbetalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er litt nyskjerrig. Har selv 7 års utdanning ETTER vgs. Jobber i kommunen, i administrasjonen. Hva synes du JEG bør tjene? Jeg har tross alt ikke studert bare for å studere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Mamma er hjelpepleier og har jobbet i 22 år, hun har i tillegg videreutdanning innen psykiatri, og hun tjener 275 000 i året i 100% stilling.. Men så får hun jo en del mer enn det pga av tillegg på helg og kveld, men jeg tror neppe hun greier å komme opp i 350 000 av den grunn, det er jo regulert hvor mange helger de har lov til å jobbe f.eks..

Nyutdannede hjelpepleiere har etter lønnsoppgjøret i år 232 100 i året i min kommune iallefall.. Assistenter uten ansinitet tjener 206 500, til sammenligning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg syns også at ansvar er et viktig moment. Så vidt jeg vet sitter ikke hjelpepleiere med så mye ansvar. En lege eller sykepleier bør få en del hvis de har mye ansvar. En hjelpepleier trenger ikke å ta tunge avgjørelser, og de kan gå hjem fra jobb uten å lure på om avgjørelsen de tok var den riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...