Gå til innhold

Gode råd mottas

Anbefalte innlegg

Gjest Bare innom
Skrevet

Vi har fått noen irriterende smådyr i nabolaget...

De er ca 2 mm lange, kommer hvert år når det blir varmt. De "flyr" i lufta, fester seg over alt og KLØR når de kryper rundt på kroppen!!!

På det ene vinduet mitt er det minst 300 stk akkurat nå, jeg har tatt livet av 17 stk på høyre arm bare de siste 5 minutter :frustrert:

De er plagsomme!

Noen som vet hva dette er, og hvordan en kan bli kvitt dem?

Som sagt, alle svar som kan hjelpe meg blir satt stor pris på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spraye med grønnsåpevann kanskje? Funker ofte på sånne småkryp...

Gjest Bare innom
Skrevet

Takk for rådet!

Vanligvis et veldig godt hjelpemiddel, men dessverre ikke i dette tilfellet!

Det er tusenvis av dem, overalt.

Jeg spyler (også med grønnsåpevann) og 2 minutter senere er det like fullt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Da ville jeg kverket en av dem og hatt den i en pose og gått til nærmeste hagesenter og spurt om middel. De har sånt.

Eller du kan ringe til Cytox eller andre skadedyrsbekjempere.

Gjest Gjest
Skrevet

Ta en bit gjennomsiktig tape, klistre den på vinduet slik at mange "kryp" sitter fast. Og marsj avgårde til hagesenter eller skadedyrfirma og finn ut hva det er.

Høres nesten ut som sånne bittesmå som det pleier å kry av i løvetannblomster?

Det er ikke sikkert det er noe du kan gjøre med det. Trøsten er at det sikkert går over etter noen dager eller en uke. Inntil da får du heller holde deg mer innendørs eller tilbringe dagene andre steder enn i hagen.

For mye sprøytemidler skader faktisk hele naturen, ikke bare det du vil bli kvitt.

Gjest Bare innom i.i
Skrevet

Krypene heter visstnok "trips", og denne typen er importert til norge via blomster. De formerer seg når været er tørt og varmt (som det er her), og de kommer i svermer på hundretusener av dyr...

Og det morsomme er: det er ingen effektiv kur! :sur:

Nå har jeg vasket stua fra tak til gulv, og jeg føler meg som en massemorder, for jeg har drept flere tusen av dem allerede... Ennå gjenstår de verste områdene (kjøkken og gang) :tristbla:

Gjest Blondie65
Skrevet

Det finnes midler mot trips - de kommer i sprayflaske og finnes på hagesenteret. Kanskje de til og med vet hvilken blomst i hagen din eller nabohagen som tiltrekker trips slik at du kan fjerne den?

Gjest Gjest
Skrevet

Du har helt rett i at det finnes midler en kan spraye på plantene, men i vårt tilfelle så vil ikke dette fungere.

Tripsen kommer fra en rugåker ca 20 m unna, så de er i lufta, ikke på plantene!

(i følge gartnerskolen og skadedyrutrydderen)

De vil ikke forsvinne før det blir kjøligere i lufta uansett hva vi gjør!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...