Isbiten Skrevet 29. juli 2006 #1 Skrevet 29. juli 2006 Jeg har bestemt meg for å styre unna alt som heter raffinert sukker. Har til og med vurdert å droppe alle sukkerarter. Hva er det jeg må passe meg for? Og noen som har forslag til basisvarer? Veit at grønnsaker og grovt brød blir viktig, samt reint kjøtt. Takk på forhånd!
Yme Skrevet 29. juli 2006 #2 Skrevet 29. juli 2006 Jeg har bestemt meg for å styre unna alt som heter raffinert sukker. Har til og med vurdert å droppe alle sukkerarter. Hva er det jeg må passe meg for? Og noen som har forslag til basisvarer? Veit at grønnsaker og grovt brød blir viktig, samt reint kjøtt. Takk på forhånd! ← Det er sukker i nesten alt, så du kommer ikke helt unna det. Bare du holder deg unna kaker og sånne ting, lyst mel og sånt... Ikke spis poteter til rødt kjøtt, å ikke drikk melk sammen kjøttet heller. (poteter gjør at du ikke greier å få i deg protein fra kjøttet, og melka gjør at du ikke får i deg jærn)
Gjest piaf Skrevet 29. juli 2006 #3 Skrevet 29. juli 2006 (endret) Det viktigste er å lage all mat fra grunnen (inkl. koke sin egen kraft - det er sukker i en del typer buljong), da har du full kontroll på hva du spiser. All type posemat, frossenretter (unntatt feks frosne erter), ferdig marinert kjøtt/fisk etc kan inneholde sukker. Vær også nøye med hva brødet du spiser inneholder. Det er jo også en del sukker i søt melk (=naturlig melkesukker), så liker du Biola etc kan det være å foretrekke. Og styr ihvertfall unna fruktyoghurt etc som er rene sukkerbomben (også Biola yoghurt naturell er tilsatt en god del sukker - irriterende). Brunost er heller ikke tingen for den som vil leve så sukkerfritt som mulig. Basisvarer vil være rene råvarer og alt som er så ubearbeidet som mulig: Rent kjøtt (også kjøttdeig) og fisk, grønnsaker, poteter/pasta/ris etc, tørre linser og bønner (noen herm. bønner inneholder sukker), herm. tomater uten tilsetninger, tunfisk og sardiner i olje... Dessuten kan det være greit med et par friske frukter hver dag, for å få litt naturlig søtsmak - men vær obs på at juice har veldig mye sukker i seg, selv om det er 100 % ren fruktjuice. Tørket frukt har høyt sukkerinnhold pga konsentrasjonen tørkingen gir, og er i tillegg ofte tilsatt sukker - les på pakken. Jeg levde totalt uten tilsatt sukker i kosten i et par år, og fikk et nytt syn på kosthold etterpå - det er noe jeg unner alle å prøve. Lykke til! Edit: La til litt om melk etc. Endret 29. juli 2006 av piaf
Gjest piaf Skrevet 29. juli 2006 #4 Skrevet 29. juli 2006 PS: Når det gjelder kornprodukter, også til middag, er det selvsagt viktig å velge så grove og proteinrike alternativer som mulig for å holde et jevnt blodsukkernivå. Pasta, couscous og hvit ris kan feks byttes ut med brun basmatiris, villris, byggryn og fullkornspasta (gjerne av spelt, bokhvete eller rug - sjekk på helsekost).
Gjest Gjesta Skrevet 29. juli 2006 #5 Skrevet 29. juli 2006 Jeg levde totalt uten tilsatt sukker i kosten i et par år, og fikk et nytt syn på kosthold etterpå - det er noe jeg unner alle å prøve. ← Hvorfor? Hvorfor levde du uten sukker? Hvorfor unner du andre å prøve det? hvorfor gikk du tilbake til et kosthold med sukker? *nysgjerrig*
Gjest piaf Skrevet 29. juli 2006 #6 Skrevet 29. juli 2006 Hvorfor? Hvorfor levde du uten sukker? Hvorfor unner du andre å prøve det? hvorfor gikk du tilbake til et kosthold med sukker? *nysgjerrig* ← Fordi lite er så usunt som sukker, og fordi det var interessant å prøve og klare seg uten. Jeg unner alle å få respekt for sukkeret. Selv fikk jeg nesten sjokk av hvor sterkt det smakte da jeg prøvde noe søtt igjen etter "forbudstiden". Sukker bedøver smaksløkene, tror jeg, og virker voldsomt inn på kroppen. Dvs det vet vi jo alle (jf bursdagsbarn høye på sukker ), men det er noe annet å gi seg selv sjansen til virkelig å erfare det. Som du sikkert har merket, er jeg imidlertid glad i god mat, så jeg spiser sukker igjen nå, men i mindre mengder og med mye større bevissthet enn før. Ikke noe sukker uten at det er verdt det, dvs i form av en god dessert, et kakestykke eller et par biter belgisk konfekt etter middag i helgene. Men syltetøy på skivene kunne feks ikke falle meg inn lenger, og brus eller smågodt har jeg ikke smakt på flere år. Jeg har også fortsatt å lage mat fra grunnen fordi det smaker best, og fordi jeg liker å vite (mest mulig om) hva jeg spiser.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #7 Skrevet 30. juli 2006 Jeg unngikk raffinert sukker totalt i 3mnd, da jeg tok en candida- kur. Ble helt sjokkert over hvor mye som faktisk inneholdt sukker... Og overrasket over hvor søtt det ble med mais og banan ol. da jeg ikke spiste sukkermat... Hadde også en grense for fruktsukker; maks en stor frukt daglig.
Gjest Gjest_eksv_* Skrevet 30. juli 2006 #8 Skrevet 30. juli 2006 Til Piaf... Kjempefint innlegg. Veldig godt forklart. Det er vel slik alle burde tenke i utgangspunktet. Har en datter med diabetes 1. Og hun spiser i utgangspunktet som du beskrev... :yinyang:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå