Lassie Skrevet 28. juli 2006 #1 Skrevet 28. juli 2006 Dere som har vært til utreding (iallfall første runde), gikk dere til fastlegen deres eller gikk dere til en gynekolog e.l? Vi kommer til å starte utredning om ikke så lenge, og har egentlig ikke så lyst å gå til fastlegen vår. Er ikke veldig fornøyd med ham, særlig ikke på litt "sårbare" tema. Men vi har ikke bil, og den legen vi har fått anbefalt er et stykke unna, så hvis vi må gå dit veldig ofte blir det dyrt både med reise og med legeutgiftene. For det er vel ikke gratis å gå til utredning, går jeg ut i fra. Eneste som er gratis i dag er vel svangerskapskontrollene når du først er gravid. Vi er veldig usikre, om vi skal bestille time hos fastlegen eller velge han andre som vi har fått anbefalt. Er det forresten vanlig at vi går første gangen til legen sammen da? Sjekker de begge samtidig eller tar de alltid og sjekker kvinnen først? Tror jeg uansett vil ha med mannen min, men vil gjerne høre fra andre hva dere tenker om det vi lurer på...
Grace Skrevet 28. juli 2006 #2 Skrevet 28. juli 2006 Jeg gikk rett til gynekolog, tror mange fastleger bare vil henvise deg videre til det. Det er jo bedre at det koster litt og at man får hjelp isteden for at man går rundt i uvitenhet.. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2006 #3 Skrevet 29. juli 2006 Skifte fastlege? Du bør jo helst finne en du er fornøyd med. Det er en del undersøkelser som kan gjøres hos fastlegen, men dere trenger uansett en henvisning videre for en del undersøkelser. Sædprøve av mannen er noe av det første som gjøres. Noen fastleger gjør dette, men som regen gjøres dette hos gynekologen/poliklinikken. Jeg pleier å henvise til lokal poliklinikk, og vi har fått en perm derfra med undersøkelser og spørsmål som de gjerne ser at fl. gjør før henvisning sendes. Hvis du går direkte til privat gynekolog, vil det som regel bli mange ganger så dyrt. Og da bør du likevel passe på at fastlegen får rapporter/epikriser - ellers vil det jo være en vesentlig del av helsa di som h*n ikke har oversikt over, og vil derfor ikke kunne gjøre en så god jobb for deg. Lykke til med utredningen! hilsen fastlegen
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2006 #4 Skrevet 29. juli 2006 Jeg begynt hos fastlegen, med en rekke blodrøver og henvisning til gyn. Det blir billigere enn å gå privat.
Minnie27 Skrevet 29. juli 2006 #5 Skrevet 29. juli 2006 Nå kom ikke jeg så langt i prosessen da, men starta aller først med fastlegen. Er heller ikke så kjempefornøyd med denne. Har på mange måter følelsen av at skal skje så fort, og at man er på "samlebånd" på en måte. Fatslegen min har det generellt alltid travelt. Men uansett fikk jeg (jeg var alene da) bestilt blodprøve. Fikk fortalt at det var det første som ble gjort. Videre skulle h*n ordne med henvisning videre, og da skulle sædprøver bli tatt samtidig med videre undersøkelser av meg. Blir jo billigere enn å gå privat med engang, men jeg skjønner deg godt. Man vil jo bli tatt på alvor, og for dem det gjelder er det jo en viktig sak. Kan jo ikke skade å ta kontakt med fastlegen. dere har jo prøvd såpass lenge, og trenger undersøkelser. Men kanskje skifte fastlege ja? Høre med andre hvilken fastlege de har, om de er fornøyd? Lykke til
~Capricorn~ Skrevet 29. juli 2006 #6 Skrevet 29. juli 2006 Jeg gikk alene til fastlegen først. Da ble det tatt en hel del blodprøver. Ellers skjedde det liksom ikke så mye den første timen der. Og enda mindre da jeg kom tilbake neste gang. Men da skulle vi bare se på prøveresultatene da. Og da fikk jeg også med meg en henvisning til gynekolog. Så da måtte jeg hjem og begynne å ringe rundt. De første jeg kontaktet hadde venteliste på 3-4 mnd...noe jeg ikke var særlig fornøyd med. Men så fikk jeg komme til hos noen etter kun 2 uker. Og da ble det foretatt innvendig UL. Og ellers en del snakking. Fikk med meg et tempe-skjema,det skulle være utfylt til neste gang jeg hadde time der. Så tok de en blodprøve, progesteron. Så fikk jeg med en henvisning til mannen, og time for ny progesteron blodprøve for meg. Så da ringte jeg Haukeland for å avtale time for mannen. Da leverte han prøven hjemme og jeg reiste opp dit med den for ham. Og et par uker etter blodprøven min hadde jeg ny time hos gynekologen. Der fikk vi vite at alt hittil er helt i orden. Og nå har jeg time på Haukeland i oktober. Journalskriving og forundresøkelse for lap og hsg.
momo Skrevet 29. juli 2006 #7 Skrevet 29. juli 2006 Vi gikk til privat gynokolog som er spesialist på ufrivillig barnløshet. Første gangen var jeg der alene, da tok vi GU og innvendig ultralyd og pratet masse. Så fikk jeg pergo og skulle ta masse blodprøver. Så ringte han og fortalte resultatet. Dette kostet 750 kr. Så leverte mannen spermprøve, vi satt og ventet mens de analyserte den, så etter 20 min gikk vi inn til legen og pratet om resultatet og hva vi skulle gjøre videre, da det viste seg at den var dårlig. Det kostet 500 kr. Så sendte han søknad om ICSI til St.Olavs for oss. Vi er utrolig fornøyd med bahandlingen vi har fått hos den legen, føler jeg ikke kunne fått bedre lege. Og jeg synes virkelig ikke det var dyrt. Blir jo dyrt og først måtte gå til fastlege, så til gynokolog, så undersøkelse kanskje her og der. Vi fikk og hjelp veldig fort, tok ikke mer enn noen dager og få time hver gang. Han var lett og få tak i på telefonen. Og når vi ble enige om at han skulle sende søkad om prøverør, så sendte han det, den dagen.
~Belle~ Skrevet 30. juli 2006 #8 Skrevet 30. juli 2006 Var først til legen alene, og det ble tatt blodprøver, dersom disse var i orden ville legen at vi skulle prøve i et halvt år til. Prøvene var litt skjeve, så jeg ble kaldt inn igjen til nye blodprøver. Disse var heller ikke helt i orden, og fikk da en henvisning av en annen lege på legekontoret (min lege var på ferie), til en gynekolog. Ringte rundt, men mange hadde ferielukket og det var lang ventetid. Jeg er ikke så tolmodig på dette området så jeg ringte til privatklinikk og fikk time to dager etter. Dit var mannen med. Han hadde på forhånd vært hos sin fastlege og fått henvisning til sædprøve (denne er ikke tatt ennå). Hos gynekologen ble der tatt flere blodprøver, andre enn de som var blitt tatt, og en samtale, og en innvendig UL. Jeg fikk med meg en henvisning til HSG (noe jeg gruer meg til, skal dit denne uken). Gynekologen ville nemlig ikke gi meg Pergo eller lignende før hun viste om egglederne var åpne og om det var mulig for egg og sædcelle å møtes. Så langt er vi kommet. Lykke til.
Cymbidium Skrevet 31. juli 2006 #9 Skrevet 31. juli 2006 (endret) Jeg gikk først til fastlege, men angrer på at jeg ikke gikk rett til en spesialtist. Det var 3 bortkastede måneder hos fastlegen først synes jeg. Fastlegen er stressa og har mye mindre kunnskaper. Ved å gå til privat klinikk, har vi på kort tid funnet ut at jeg har mye kluss med hormonene og at jeg først skal prøve et progesterontilskudd og etter tre sykluser pergo i tillegg. Mannen var ikke med til fastlegen. Men han har vært med til spesialisten på timene der. Den første timen fikk vi faktisk beskjed om å komme begge to. Lykke til med utredning, håper dere finner fort ut av det! *edit: fjernet en del detaljer som egentlig ikke var nødvendig å ta med* Endret 31. juli 2006 av Cymbidium
Snuppelure Skrevet 31. juli 2006 #10 Skrevet 31. juli 2006 (endret) Vi gikk rett til spesialist. Har i ettertid et inntryk av at mange fastleger gjør mye rart i utredningsfasen. Det er et spesielt område som andre leger bruker 6 år på å spesialisere seg i, så for meg ville ikke en fatlege være godt nok. Endret 31. juli 2006 av Snuppelure
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #11 Skrevet 31. juli 2006 Fastlegen er stressa og har mye mindre kunnskaper. Dette vil jeg påstå er individuelt. Min fastlege hadde tatt alle nødvendige hormonprøver, så da jeg kom til gyn, fikk jeg innvendig ul og henvisning til sædprøve for mannen, samt resept på pergo umiddelbart. Man må vløege sine fastleger med omhu....
Cymbidium Skrevet 31. juli 2006 #12 Skrevet 31. juli 2006 Dette vil jeg påstå er individuelt. Min fastlege hadde tatt alle nødvendige hormonprøver, så da jeg kom til gyn, fikk jeg innvendig ul og henvisning til sædprøve for mannen, samt resept på pergo umiddelbart. Man må vløege sine fastleger med omhu.... ← Ja, det er klart. Men det er ikke til å komme fra at en spesialist sitter inne med mer kunnskaper nettopp fordi de er spesialisert på området. Og i stedet for å bruke tid på å finne ut av om fastlegen er flink, vil jeg anbefale å gå rett til spesialist - hvis man har råd.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #13 Skrevet 31. juli 2006 Jeg vil anbefalle deg å gå til en privatpraktiserende gynekolog, eller bli henvist til en. Jeg ble henvist til gynekolog ved et sykehus og det tok alt fra 6-18 uker i mellom timene, helt håpløst! Også gikk det omtrent ikke ann å få tak i han når jeg lurte på prøvesvarene. Han var flink, men det tok alt for lang tid synes jeg.
Lassie Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #14 Skrevet 31. juli 2006 Jeg har bestemt meg nå, tror jeg, håper bare mannen min er enig Spesialist er nok det greieste, tror jeg - kan jo risikere at man blir henvist videre dit etterhvert uansett. Og som en eller annen her skrev, så er det bedre å bruke litt mye penger på å få vite det enn å gå i lange tider til en fastlege man ikke er så fornøyd med... Takk for gode svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå