Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #1 Skrevet 28. juli 2006 Begynner å bli skikkelig lei...hver gang jeg skal lage potetmos går det galt. Hva skjer? Først koker jeg dem med skrellet på (og ikke noe salt, nei). Så skreller jeg dem, knuser litt med en gaffel, heller i litt melk, og begynner å presse med håndpresser (plastikkredskap fra butikken til å mose poteter med). Så heller jeg på litt mer melk (og litt salt og pepper), og gjør det samme igjen. Resultatet er hver gang klissete, klumpete og merkelig. Hva gjør jeg galt?!
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #2 Skrevet 28. juli 2006 Jeg pleier å skrelle potetene og gjerne skjære dem i biter og så koke de (for at et skal gå fort, tror ikke det har noe betydning om du skreller de før eller etter). Så knuser jeg de med biff-"klubben" (husker ikke hva den tingen het). Så har jeg oppi salt, pepper og sper med melk til jeg syns den ser passelig tykk ut og lar dette såvidt koke opp. Så tar jeg mikseren og visper til den blir passe kremet og nydelig.
Gjest Gjest_*Anne*_* Skrevet 28. juli 2006 #3 Skrevet 28. juli 2006 Jeg skreller dem og skjærer dem i små biter før jeg koker dem. Når de er kokt, heller jeg av vannet, og moser dem med en potetmoser. Så setter jeg dem tilbake på platen, har oppi en smørklatt, og en spiseskje mel og passe mengde melk. Smaker til med salt, pepper og gressløk.
Montezuma Skrevet 28. juli 2006 #4 Skrevet 28. juli 2006 jeg pleide å lage det mye før. da brukte jeg kjøkkenmaskinen. Det som er viktig er at du ikke har i salt før helt til slutt. Den skal røres minimalt etter at saltet er tatt i! Ellers blir den seig og klissete, ja.
Gjest gjest1 Skrevet 29. juli 2006 #5 Skrevet 29. juli 2006 Skreller og deler potetene og koker de møre. Heller i litt melk og bruker stavmikseren til det er fritt for klumper. Sper ut til passe konsistens, koker opp og har i litt salt og pepper tilslutt.
Grooo Skrevet 29. juli 2006 #7 Skrevet 29. juli 2006 Hihi, altså før du koker dem *ler* Før man stapper dem er vel en selvfølge
Nilma Skrevet 31. juli 2006 #8 Skrevet 31. juli 2006 Det hjelper å varme melken (behøver ikke å koke) før du har den i potetmosen.
Ladyen Skrevet 31. juli 2006 #9 Skrevet 31. juli 2006 (endret) Med eller uten skall ved koking, spiller ingen rolle. Å kutte potetene opp gir fortgang i prosessen. Jeg "knuser" potetene før jeg har noe som helst i. Og jeg gjør det i gryta som potetene er kokt i. Trekker den av varmen og har oppi en liten dæsh margarin, salt, pepper, muskat og sper med lettmelk til passe konsistens. Gir det et lite oppkok før servering. Bør spises med èn gang. Liker den best når den ikke er helt ihjelknust og en kan kjenne at en tygger små potetbiter. Et lett dryss urtekrydder med havsalt i til sist, gjør susen ! Men kald, stivnet potetmos på brødet til kvelds er heller ikke vondt. Da tilsetter jeg evt. litt oppkuttet frisk løk og ketshup... Jummiiii ! Endret 31. juli 2006 av Elmaand
Gjest Fruktfat Skrevet 31. juli 2006 #10 Skrevet 31. juli 2006 (endret) Resultatet er hver gang klissete, klumpete og merkelig. Hva gjør jeg galt?! ← mulig du bruker feil poteter og moser for lenge. moser du for lenge blir det seigt og klissete. Endret 31. juli 2006 av Fruktfat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå