Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hallo.

Jeg er en 16 år gammel jente som skriver dette.

Jeg har vært plaget av kviser og urenheter i mange år, og vil nå gjøre en skikkelig innsats på å bli kvitt mye på kort tid. Jeg vil gjerne ha plettfri ferskenhud til skolestart(jeg er litt for optimistisk nå, ja, I know).

Det jeg sliter med er:

- "Nuppe"-kviser - sånne nuppete kviser som klør. Har dem mest i panna.

- Sorte prikker. Har dem mest på nesa, i kinnene og på haka.

- "Whiteheads" - De som er helt hvite.

I tillegg til at jeg har fet og tørr hud(tørr overhud og fet underhud?), og jeg bruker å plukke mye på kvisene, jeg klarer ikke å la være.

KAN NOEN HJELPE MEG? Hva skal jeg bruke av produkter, hva skal jeg ikke bruke? Hva kan jeg spise og hva bør jeg ligge unna(Er villig til å legge om alle spisevanene mine hvis det hjelper)?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tanita
Skrevet

En Md Formulations behandling hos hudterapeut vil i gode resultater og Md-produkter som du kan bruke hjemme.

Skrevet

Jeg vil også anbefale deg å gå til hudpleier først.. Gode produkter kan en få kjøpt billigere på nettet :)

Skrevet

Å spise sunt virker også inn på huden. For det andre er du nok i overkant av for entusiastisk når det kommer til "plettfri" hud til skolestart. En pen hud kommer ikke på null komma niks. En må heller ikkke overdrive rensingen av huden, fordi det kan bare gjøre vondt værre :)

Gjest Tanita
Skrevet

Jo, hvis hun vil vente i flere dager etter å ha vært til hudpleieren med å fortsette å vedlikeholde huden etter behandlingen.

Skrevet

hmm.. mente vel egentlig bruk av masker og peeling :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet
Hallo.

Jeg er en 16 år gammel jente som skriver dette.

Jeg har vært plaget av kviser og urenheter i mange år, og vil nå gjøre en skikkelig innsats på å bli kvitt mye på kort tid. Jeg vil gjerne ha plettfri ferskenhud til skolestart(jeg er litt for optimistisk nå, ja, I know).

Det jeg sliter med er:

- "Nuppe"-kviser - sånne nuppete kviser som klør. Har dem mest i panna.

- Sorte prikker. Har dem mest på nesa, i kinnene og på haka.

- "Whiteheads" - De som er helt hvite.

I tillegg til at jeg har fet og tørr hud(tørr overhud og fet underhud?), og jeg bruker å plukke mye på kvisene, jeg klarer ikke å la være.

KAN NOEN HJELPE MEG? Hva skal jeg bruke av produkter, hva skal jeg ikke bruke? Hva kan jeg spise og hva bør jeg ligge unna(Er villig til å legge om alle spisevanene mine hvis det hjelper)?

Gå til legen og få resept på en antikvisekrem som heter Skinoren. Den hjalp meg veldig mye da jeg var tenåring med masse kviser! Jeg prøvde også en annen krem som het Basiron, som man også måtte ha resept fra, men den var ikke like effektiv som Skinoren. Skinoren hjalp også på sorte prikker, hvis jeg husker rett.

Gjest Tanita
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale å gå til legen med det første. Det er helt normalt å ha litt uren hud i den alderen. Gå til hudpleieren, hun henviser videre til lege om det er nødvendig.

Skrevet

Her er noen tips til deg:

Bruk en mild cleanser ettersom uren hud har en tendens til fort å bli irritert. Et eksempel på dette er alle billige renseprodukter som lover ren hud. De er altfor sterke og gjør bare vondt verre! Sier ikke at du bør kjøpe kjempe dyre produkter, men pass i det minste på at de er milde mot huden!

Et annet tips er å passe på at huden får nok fukt så den ikke ender opp slik huden din er nå; fet og tørr på samme tid. Det som skjer når huden ikke får nok fuktighet er at den bare produsere mer fett (dvs talg) så du får tørr og kvisete hud på samme tid! Men husk og ikke bland fuktighet og fett da! To forskjellige ting! Fete hudkremer gir kviser, men ikke fugtighetskremer.

Pass på at all sminke du har ikke inneholder olje eller talg.

Nyt solen! Etter egen erfaring er solen helt super mot kviser. Og når du blir brun skjules urenhetene bedre også!

Bruk en ren klut til å tørke deg i ansiktet med morgen og kveld, ettersom håndkler har en tendens til å samle mye bakterier.

Og selvfølgelig; rens hud morgen og kveld, og som sagt - ikke glem fuktighetskremen!

Gjest Tanita
Skrevet

Sol vil bare gjøre huden bedre midlertidig. Pluss, du kan oppleve forverring og få noe som heter Solar Acne. Det er ikke særlig lekkert.

Ta deg en tur til hudpleieren, i det minste for at hun kan se på huden din (for vi ser jo ikke hvordan huden din er) for å kunne gi deg best mulig råd og anbefalinger av produkter som passer akkurat Deg!

Skrevet
Sol vil bare gjøre huden bedre midlertidig. Pluss, du kan oppleve forverring og få noe som heter Solar Acne. Det er ikke særlig lekkert.

Ta deg en tur til hudpleieren, i det minste for at hun kan se på huden din (for vi ser jo ikke hvordan huden din er) for å kunne gi deg best mulig råd og anbefalinger av produkter som passer akkurat Deg!

Oi! Dette visste jeg ikke. Kunne du sagt noe mer om Solar Acne? Er det rett og slett bare det at du har sittet for mye i sola? Eller skal det mer til?

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg prøvde flere forskjellige renseserier på huden min da den var uren, men det som viste seg å fungere best var faktisk uparfymert Lactacyd fulgt av ansiktsvann og fuktighetskrem. Jeg ble ikke kvitt kvisene mine før jeg begynte med Diane, og da var jeg 24. :forvirret:

Skrevet

Jeg vil også anbefale hudpleier! Huden din høres i grunnen ganske lik ut som min. Jeg bruker Exuviance, men det kan hende at MD er bedre egnet til din hud.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjøp Proactive på tv-shop. Den virket på meg!

Gjest Tanita
Skrevet (endret)
Oi! Dette visste jeg ikke. Kunne du sagt noe mer om Solar Acne? Er det rett og slett bare det at du har sittet for mye i sola? Eller skal det mer til?

Pga uttørring av solen, vil huden produsere mer keratin, som kan føre til hyperkeratosis, slik at det vil bli masse døde hudceller liggende oppå huden pluss bruk av olje/ fet solkrem som plugger porene(som ofte inneholder komedogene ingredienser) vil huden bli mye verre. Alt dette i kombinasjon med svette og bakterier = en tilstand som kan klø og gi en ordentlig uren hud med acne som heter Solar Acne.

Endret av Tanita
Gjest Tanita
Skrevet

Må legge til at når man er ute i sola, og det er varmt, åpner porene seg, og ingrediensene i sololjen/solkremen legger seg i porene. Når da de lukkes, blir bakterier og oljen liggende i porene og det vil lett oppstå acneproblemer.

Skrevet

Mens solproduktene til dermalogica ikke tetter til porene og slikt?

Gjest Tanita
Skrevet
Mens solproduktene til dermalogica ikke tetter til porene og slikt?

De skal visstnok være ikke-komedogene ja. Det finnes flere gode hudpleiemerker enn Dermalogica som ikke tetter porene også. Favoritten min er Md og Matis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...