Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ser ut som om jeg må ty til et vikarbyrå for å meg noen småjobber etter studiestart. Hvordan funker det? Det er arb.giver som betaler vikarbyrået??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp! Du vil få mindre i lønn.. Du blir betalt av vikarbyrået.

Derimot er der ikke så dumt med tanke på fast jobb senere. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis jeg får en bhg jobb gjennom et vikarbyrå da og regner med at jeg ville fått 6000 brutto i 50% stilling, hvor mye mindre må jeg regne med å få gjennom et vikarbyrå?

Skrevet

Hm...vel, jeg har no jobbet tidligere i mange år hos vikarbyrå og der får du betalt pr ansiennitet, hva du har av utdannelse og praksis. De samler sammen og kommer fram til en timelønn til deg. Du får ikke noe månedslønn i et vikarbyrå!

Skrevet

Jeg har aldri fått mindre lønn gjennom vikarbyråer, tvert i mot. Jeg har tjent opptil 25 kroner mer i timen enn de som har vært ansatt direkte der jeg har jobbet.

Skrevet

Takker for svar!! Skal på intervju på et vikarbyrå om 2 uker så får høre med de da :)

Noen som vet hvordan ansettelse foregår? Jeg skal på intervju på et VB...... er det sånn at de plasserer meg der hvor jeg trengs, eller må jeg må intervju hos de aktuelle plassene, slik at de kan plukke ut den de helst vil ha??

Mulig det er veldig dumme spm, men jeg lurer jeg ;)

Gjest loren
Skrevet

De vikarbyråene jeg har jobbet for har spurt meg hvilken lønn jeg hadde der jeg jobbet sist og prøvd å matche det. Hadde like mye i lønn da jeg jobbet som sekretær som da jeg jobbet som resepsjonist (som jeg har fagbrev i & erfaring med)

Også får du lønn hver 14. dag istedet for hver mnd. vet ikke om du visste det :) Iallefall hos flertallet av vikarbyrå. Vil anbefale deg BackUp Personell om du bor i Oslo :)

Skrevet (endret)

Hvis du skal jobbe for en kunde over en LENGER periode (f.eks 3+ mnd) vil du mest sannsynlig komme til et intervju hos enten kunden eller på vikarbyrået der en repr for vikarbyrået er der og en eller to repr fra kunden er der.

Et vikarbyrå finner oppdrag som passer for deg og din utdannelse/praksis. Hvis du har utdannelse/praksis innenfor IT f.eks blir du neppe sendt til en kunde der oppdraget går ut på å kjøre truck - - hvis du skjønner hva jeg mener ;)

Edit : en kunde vil gjerne har FLERE kandidater (vikarer) å velge mellom. Et vikarbyrå vil stille med f.eks 2-3 kanskje 4 vikarer som kunden kan velge mellom.

Endret av Scorpina
Gjest loren
Skrevet
Takker for svar!! Skal på intervju på et vikarbyrå om 2 uker så får høre med de da :)

Noen som vet hvordan ansettelse foregår? Jeg skal på intervju på et VB...... er det sånn at de plasserer meg der hvor jeg trengs, eller må jeg må intervju hos de aktuelle plassene, slik at de kan plukke ut den de helst vil ha??

Mulig det er veldig dumme spm, men jeg lurer jeg  ;)

Du er på intervju , også snakker dere litt om hva slags jobber du vil ha osv..

Jeg har opplevd begge deler, til et oppdrag ble jeg bare sendt ned dit den dagen jeg skulle begynne.

Du er som regel den eneste de sender på intervju om de sender deg til bedriften. (fikk jeg høre iallefall)

Mens til et annet dro jeg og snakket med den aktuelle bedriften etter en tlf fra vikarbyrået. Vi snakket litt, og så ringe konsulenten min ra vikarbyrået meg litt senere.

Den første jobben hadde lite med kundeservice å gjøre, mens den siste var med sentralbord/sekretæroppgaver/kundeservice, tror det kan ha litt med saken å gjøre...

Bare å spørre om det er mer, så skal jeg svare så godt jeg kan ;)

• 6 år senere...
Skrevet

Neineinei.... Vikarbyrå gir LIK eller BEDRE lønn som de som jobber som det samme som deg i jobben du begynner i. Aldri mindre. Gammel tråd, ja. Men folk må begynne å skjønne dette!!!

Skrevet

Neineinei.... Vikarbyrå gir LIK eller BEDRE lønn som de som jobber som det samme som deg i jobben du begynner i. Aldri mindre. Gammel tråd, ja. Men folk må begynne å skjønne dette!!!

Rart. Når jeg jobbet gjennom vikarbyrå så fikk jeg utbetalt 121 kroner timen. Når jeg gjorde samme jobben i fast stilling hos samme firmaet jeg var utleid til gjennom vikarbyrået fikk jeg plutselig 140 kroner utbetalt.

Skulle gjerne visst hvilke vikarbyråer som praktiserer motsatt, for Manpower, Personalhuset, og (ut fra hva andre har erfart) også Adecco betaler mindre i timelønn.

Det som derimot er dyrere er den "leia" bedriften må betale til vikarbyrået for å leie deg inn i forhold til hva det ville kostet dem å ansette fast.

• Liker 2
Skrevet

Nå nei. De lønner stort sett alltid mye dårligere.

Anonym poster: d4b33573a9971b43904793f0b34cd996

Skrevet

Som vikar i kommunale bhg gjennom vikarbyrå har jeg alltid hatt bedre lønn enn de fastansatte.

Anonym poster: 5eba8a4a557e733dae0c351a6929c7f1

Skrevet

Det kommer nok helt annet på bedriften og byrået. Vet om flere som har fått bedre lønn via byrå. :-)

Skrevet

Jobber som vikar i bhg gjennom adecco nå. Og hvis dere mener å fortelle meg at mine skarve 132 kr i timen er bedre enn vanlig assistentlønn så skjønner jeg virkelig ikke hvordan folk overlever..<br /><br /> Anonym poster: 8e20a93eec99b674bde86cd72ab31e1a

• Liker 1
Skrevet

Jobber som vikar i bhg gjennom adecco nå. Og hvis dere mener å fortelle meg at mine skarve 132 kr i timen er bedre enn vanlig assistentlønn så skjønner jeg virkelig ikke hvordan folk overlever..<br /><br /> Anonym poster: 8e20a93eec99b674bde86cd72ab31e1a

Hvor mye i timen får assistentene i barnehagene du jobber i?

Anonym poster: 5eba8a4a557e733dae0c351a6929c7f1

Skrevet

Det virker som om at folk ikke har skjønt at man kan be om den lønnen man vil ha i et vikarbyråmæ. Man er en salgsvare som faktureres for. Manpower tar gjerne 400-500 kroner i timen for deg, og da vil man vel ikke finne seg i et tilbud på 121 i timen, for eksempel?

Har selv blitt oppringt fra vikarbyrå om morgenen, med "krise" i barnehage og oppdragsstart samme dag. Da er det verdens mest selvsagte ting å kreve høyere timelønn.

Samme gjelder ved hvert nytt oppdrag, nytt ansvar osv.

Vikarbyrået gir deg ikke jobb for å være snill. Du er som sagt salgsvare.

Jeg har også fått dobbelt lønn i vanskelige oppdrag, pga vanskelige arbeidsforhold, når arbeidsforholdene var spesielt tøffe.

Den første lønnen man får tilbudt er skammelig, og hvis man godtar den, så vil man starte altfor lavt for senere forhandlinger.

Uansett om man er sky eller sjenert bør man markere seg med å presse lønnen opp noen tiere i timen. Se gjerne konsulent i vikarbyrået rett inn i øynene og spør om de er interessert i at du skal være lojal mot deres byrå.

Finnes mange vikarbyrå! Ikke vær dumsnill og bli utnyttet...

Skrevet

Det virker som om at folk ikke har skjønt at man kan be om den lønnen man vil ha i et vikarbyråmæ. Man er en salgsvare som faktureres for. Manpower tar gjerne 400-500 kroner i timen for deg, og da vil man vel ikke finne seg i et tilbud på 121 i timen, for eksempel?

Har selv blitt oppringt fra vikarbyrå om morgenen, med "krise" i barnehage og oppdragsstart samme dag. Da er det verdens mest selvsagte ting å kreve høyere timelønn.

Samme gjelder ved hvert nytt oppdrag, nytt ansvar osv.

Vikarbyrået gir deg ikke jobb for å være snill. Du er som sagt salgsvare.

Jeg har også fått dobbelt lønn i vanskelige oppdrag, pga vanskelige arbeidsforhold, når arbeidsforholdene var spesielt tøffe.

Den første lønnen man får tilbudt er skammelig, og hvis man godtar den, så vil man starte altfor lavt for senere forhandlinger.

Uansett om man er sky eller sjenert bør man markere seg med å presse lønnen opp noen tiere i timen. Se gjerne konsulent i vikarbyrået rett inn i øynene og spør om de er interessert i at du skal være lojal mot deres byrå.

Finnes mange vikarbyrå! Ikke vær dumsnill og bli utnyttet...

Og med det arbeidsmarkedet som er nå så risikerer en å åke rett ut hvis man stiller krav. Joda, spesialisert og kvalifisert arbeidskraft kan nok sette mer krav, men om man skal jobbe på "gulvet" på butikk, på lager osv. så vil INGEN ta deg seriøst om du setter noe særlig krav. Det er faktisk enorm konkurranse om slike jobber i Norge, og verre skal det bli med tanke på Europasituasjonen.

Anonym poster: 47010664fe25b763b5b9517abd6befc9

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber som lærer via Manpower og har 368 kr i timen. Skolene betaler dem vel 5-600 kr for meg. Jeg har også jobbet i matbutikk. Når vi har innleide vikarer fra Fremo betaler butikken mye mer til Fremo enn hva vi ansatte får i timelønn, og vikaren får ca 120 kr timen tror jeg og de får ikke tilleggene som vi fikk.

Så om det lønner seg å jobbe som vikar kommer litt an på hvilken bransje man jobber i.

Anonym poster: 5f2ce27600076fcbc7f8e04b6907e6d8

Skrevet

Jeg jobber som lærer via Manpower og har 368 kr i timen. Skolene betaler dem vel 5-600 kr for meg. Jeg har også jobbet i matbutikk. Når vi har innleide vikarer fra Fremo betaler butikken mye mer til Fremo enn hva vi ansatte får i timelønn, og vikaren får ca 120 kr timen tror jeg og de får ikke tilleggene som vi fikk.

Så om det lønner seg å jobbe som vikar kommer litt an på hvilken bransje man jobber i.

Anonym poster: 5f2ce27600076fcbc7f8e04b6907e6d8

Jeg jobbet før for Manpower, jobbet i skole (som lærer), barnehager, matbutikk, kantine, sykehuskjøkken, servering osv. I ALLE jobbene fikk jeg 125 kr timen, jeg klagde på det etterhvert fordi jeg fikk ikke betalt alle regninger og måtte låne kr for å overleve, jobbet ca hver dag for Manpower. Jeg har flere års ansiennitet og høy utdannelse, mye i studielån, billån, høy husleie (ikke billig her i byen)+++ av utgifter. Jeg fikk til svar om at de kunne ikke øke lønna fordi da måtte arbeidsgiverne betale mer og det ønsket ikke arbeidsgiver. Jeg sa opp Manpower og fikk vikarjobb på en skole med ca 300 kr i timen som lærer. Skal ALDRI igjen jobbe for Manpower, eller noe annet vikarbyrå

Anonym poster: 742c56ee6b358e0bc5368a379a482120

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...