Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man døper et barn har man minst to og maks seks faddere.

Hvem er det mest vanlig å ha til faddere? (venner, familie?)

Og hva er så Gudforeldre? Er det den som bærer barnet til dåpen? Og hvem er det vanligst at det er?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Jeg valgte nære venner og familie som fadder til datteren min. Min datter har 6 faddere, men vi fikk da aldri beskjed om at det var en øvre grense for hvor mange hun kunne ha.

Skrevet

Det står på Kirken.no at det er min.2 max 6 faddere.

Dere hadde 6? Er det vanlig?

Hvem er så Gudforeldre?

Skrevet

Gudforeldre er vel egentlig dem som bærer til dåpen, men vi kaller alle 4 gudforeldre vi da.

Skrevet

Er det feks vanlig å ha sine foreldre (altså barnets besteforeldre) til å bære barnet ved dåpen?

Skrevet

Jeg er gudmor (synes selv betegnelsen er litt ekkel) for min kusine. Jeg bar henne. Min bittelillesøster bar jeg også, men er fadder for henne.

Hmm...egentlig så lurer jeg vel litt på dette jeg også :klø:

Gjest Gjest
Skrevet

Gudmor er den som bærer barnet til dåpen, Den som tar av dåpslua er luemor.

Hvis det er menn som bærer og tar av så blir det selvsagt gudfar og luefar.

der jeg kommer fra kalles gudmor for gulla. Det er koselig synes jeg :)

Gjest Gjest
Skrevet

Min søster bar min eldste til dåpen, hun er da hennes gudmor. Min mor bar hun yngste. Til faddere valgte vi et familie medlem i fra begge sider, og en venn fra begge sider.

Gjest gjesta
Skrevet
Er det feks vanlig å ha sine foreldre (altså barnets besteforeldre) til å bære barnet ved dåpen?

Jeg tror ikke det er spesielt vanlig nei. Men ønsker man det, så selvsagt. Vi valgte bevisst ikke besteforeldre, de har jo liksom allerede en stor oppgave de da. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Bokmålsordboka

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

gudmor ~mor

1 kvinne som bærer et barn til dåpen, kvinnelig fadder

2 kvinne som døper et fartøy

Det vanligste er å ha to faddere + den som bærer.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er helt vanlig. Barnets besteforeldre eller foreldre er det mest vanlige.

Men ofte kan det være litt vanskelig, fordi det bare er ett barn og to sett besteforeldre. Derfor bruker også mange luefadder, så begge sett besteforeldre får viktige oppgaver. Eller noen dropper besteforeldre helt og bærer selv.

Skrevet

Vi hadde fire faddere (Hvert vårt søsken , og en venn hver), pluss gudmor, som bar til dåpen. Gudmoren var frøknas tippoldemor, og var egentlig i vårt tilfelle mest for "å være hyggelige". Hadde ikke tenkt å ha gudmor, men valgte å vise at vi setter stor pris på henne, ved å gi henne den "æren", som hun syntes det var, å få bære til dåp.

Gjest miiip
Skrevet

Min søster skal være gudmor og fadder. I tillegg har vi et vennepar og en kamerat av mannen som faddere. Når vi forhåpentligvis får et barn til kommer en av mannens brødre til å være gudfar og fadder.

Skrevet

jeg hadde en besteforelder fra hver side som fadder, og min mor bar meg selv.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg hadde farmor som gudmor og pappas eldste søster + hennes mann som faddere.

Søsteren min har mammas tante som gudmor. Pappas yngste bror og hans samboer + et vennepar av mamma og pappa er faddere.

Den yngste søsteren min har mammas bestevenninne som gudmor (hun og jeg var med på fødselen). Et vennepar av mamma og pappa er faddere, pluss en annen av pappas mange søstre og jeg.

Selv er jeg også fadder til sønnen til en venninne. Mener å huske at det var dåpsbarnets mormor som var gudmor der. (Må innrømme at jeg ikke fikk med meg alt i den dåpen, jeg var veldig syk med høy feber).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syntes det er bra at noen andre enn barnets besteforeldre er faddere. Dette fordi besteforeldrene uansett vil bry seg ekstra om barnet. ER jo flott med fadre at barnet kan få flere personer som føler et ekstra ansvar for dem.

Gjest Gjesta
Skrevet

Min far er Gudfar for begge mine barn, og er fadder på begge også, sammen med min mor og min søster. I tillegg har de hver sine egne faddere.

Skrevet

Både venner og familie er vanlig å ha som faddere. Jeg er fadder for nevøen min sammen med mannen min, svigerinnen og svogeren min. I tillegg skal jeg være fadder for bestevenninnen min sin datter som døpes nå i august. Den andre bestevenninnen min (vi er et trekløver :)) skal også være fadder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...