Gjest Sille Skrevet 28. juli 2006 #1 Skrevet 28. juli 2006 Ute i hagen har vi masser av rips. Jeg tenkte jeg skulle plukke noen -men hva bruker man egentlig rips til, utenom syltetøy da? Er det noen som har noen gode tips, oppskrifter el.lign blir jeg kjempeglad
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #2 Skrevet 28. juli 2006 Jeg fryser dem ned og bruker dem utover høsten og vinteren. Jeg heller dem i en kopp og tar litt sukker over og spiser når de er tint.
liv Skrevet 28. juli 2006 #3 Skrevet 28. juli 2006 Ripskake er nam! Man tager en sukkerbunn og deler den i to. I mellom har en vaniljekrem og rips. På toppen har man melis og så strør en rips over så de sitter fast i melisen.
Gjest baby-E Skrevet 28. juli 2006 #4 Skrevet 28. juli 2006 rips med vaniljesaus er nam Og kaken liv nevner er himelsk! Pleier å rense de og fryse de ned, slik at vi har hele året.
Gjest Neffi Skrevet 28. juli 2006 #6 Skrevet 28. juli 2006 Ripsgele er godt! Og rips i fruktblandinger som man kan ha i yougert, kaker, m.m.
Arkana Skrevet 28. juli 2006 #7 Skrevet 28. juli 2006 Her har jeg lagt ut oppskrifter på ripsgelé med vanilje, ostekake med rips og bringebær og en bærpai. Ripskake 4 eggeplommer 1 ss sukker 120 g smør, smeltet 280 g hvetemel ½ pakke tørrgjær 1,5 dl melk rips 4 eggehviter 240 g sukker Rør deigen sammen og hell den over på bakepapir i en langpanne. La deigen svelle til dobbel størrelse og strø ripsbær over. Pisk eggehvite og sukker til eggedosis og hell over deigen med ripsfyll. Stek kaken på midterste rille ved 180 grader til bunn og topp er lett brun. Steketiden er avhengig av hvor stor langpannen er. Jo større panne, jo kortere steketid. Ripssorbet 1 dl sukker 1 dl vann 3 dl søt ripssaft ½ liter rensede rips 1 banan Kok sukkerlake av vann og sukker. Avkjøl og bland med saft. Frys til nesten stiv. Mos bær og banan i hurtigmikser og bland med laken. Frys. Ellers er rips veldig godt i trifle. Bruk et sukkerbrød (kjøpt eller hjemmelaget) som du deler i biter og bruker til å dekke bunn og kanter av en pen bolle. Bland bærene med sukker og la stå en stund, sil av og bruk saften til å dynke sukkerbrødet med, evt bruk en juice. Legg bærene oppå, så vaniljekrem og til slutt pisket fløte. Dryss gjerne ekstra bær og f.eks. hakkede nøtter på toppen.
Gjest Sille Skrevet 28. juli 2006 #8 Skrevet 28. juli 2006 Oi, så mange svar! Tusen takk folkens, nå skal jeg ut og plukke rips før det blir mørkt
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #9 Skrevet 28. juli 2006 Rørt rips (rips du rører med sukker) er kjempegodt til kjøttkaker - bedre enn tyttebær syns jeg. Ripsgele er nydelig på nybakte boller med mer, har ikke oppskrift men det finner du sikkert hvis du søker på nettet.
Grooo Skrevet 28. juli 2006 #10 Skrevet 28. juli 2006 Vi leverer til Askim frukt og bærpresseri og får nyyydelig saft tilbake
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2006 #11 Skrevet 29. juli 2006 Rips med eggedosis Rips med vaniljeis (g gjerne andre bær)
Cilla Skrevet 29. juli 2006 #12 Skrevet 29. juli 2006 Vi lager "sunnmørsgodt" Legg krem, vaniljesaus eller krem(valgfritt), marengs/pikekyss rips og daimkuler lagvis i en stor skål. Kjempegodt. Kan også lages med andre typer bær.
Malama Skrevet 29. juli 2006 #13 Skrevet 29. juli 2006 Rågele (altså gele av risp uten koking) husker jeg farmor pleide lage før i tiden. Godt. Mamma lager rispgele som er kost underveis i prosesen, også kjempegodt. Og før i tiden laget hun saft. Alt er godt. Og, rips med vaniljesaus eller krem er jo alltid deilig dessert da
kallamilla Skrevet 29. juli 2006 #14 Skrevet 29. juli 2006 Denne ligner på Cilla sin da, men tar den med allikevel: Halvtinte rips, vaniljekrem/fløtekrem blandet og knuste pikekyss legges lagvis i en stor skål. Nydelig dessert.
Gjest synseren Skrevet 30. juli 2006 #15 Skrevet 30. juli 2006 Svigermor lager verdens beste ripsgele!!!!!!!!!
Gjest Lanyah Skrevet 30. juli 2006 #16 Skrevet 30. juli 2006 Hjemmelaget rips saft er nydlig! Med litt solbær i! Den eneste saften jeg drikker!
Usikker Skrevet 30. juli 2006 #18 Skrevet 30. juli 2006 Saft, syltetøy, dessert, kakefyll - pynt, gele. Søk også på nettsiden til Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker. Kanskje finner du noen ideer der også
Gjest gjest1 Skrevet 30. juli 2006 #19 Skrevet 30. juli 2006 Pai med rips og evt. andre bær er også veldig godt! Jeg bruker vanlig paibunn (tynt lag, er ikke så veldig glad i bunnen), steker den ca 10 min. Deretter tar jeg på vaniljekrem, evt blandet ut med fløte, rips og sukker og steker ca 30 min til. Kjempegodt!
Gjest ost Skrevet 31. juli 2006 #20 Skrevet 31. juli 2006 Jeg er veldig glad i bringebærsyltetøy, men bringebær går så tregt å plukke. Derfor blander jeg rips med bringebær når jeg lager syltetøy. Kjempegodt, og så blir det mer syltetøy uten å måtte bruke alt for lang tid på bringebærplukking (rips er jo raskt å plukke).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå