Gjest Bjørnsdatter Skrevet 28. juli 2006 #21 Skrevet 28. juli 2006 (endret) Jeg klipper klørne til min utekatt. Han er en ubrukelig musefanger uansett, og han er utrolig kosete. En kosekatt med skarpe klør er IKKE ålreit. Pusen bryr seg forøvrig ikke om det overhodet, så å klippe klørne på alle fire potene hans tar max 40 sekunder. Han bare koser og maler så det rister i veggene mens jeg holder på. Endret 28. juli 2006 av Bjørnsdatter
Gjest Gjesta Skrevet 28. juli 2006 #22 Skrevet 28. juli 2006 Jeg klipper 2 av klørne til den ene utekatten min, rett og slett fordi han ikke klarer å slite dem ned selv og de henger seg fort opp i ting om jeg ikke klipper dem. Men jeg skjønner egentlig ikke helt poenget til denne personen som mente at man måtte klippe klørne for å beskytte barna. Man kan jo uansett ikke klippe dem langt ned, fordi da treffer man på nervene og det er ikke noe godt for katten. Virker litt som om det var fjerning av klørne hun tenkte på, men det er heldigvis ikke lov i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #23 Skrevet 28. juli 2006 Det er viktig å skille mellom rene innekatter og katte som går fritt ute. utekatter trenger nemlig klærne for å forsvare seg mot andre katter, i tillegg til at de brukes i jakt og til klatring. Jeg har innekatter, og de trenger å få klippet klørne. Dette er helt uproblematisk, det blir jo som å klippe neglene på oss mennesker. Hvis det går for lang tid blir de for lange, og det er fare for at de vokser inn i poten. Særlig "tommelkloen" på forlabben er det vanlig at vokser seg for lang på innekatter. Jeg har snakket med mange ang klipping av klør på innekatter, og det er ingen tvil om at det er et behov for de fleste innekatter. Jeg klipper klørne deres først og fremst for deres egen del, sofaen min er så stygg uansett og gardinene er for lengst fjernet. Utfra TS innelgg kan det høres ut som om disse barna ikke har lært seg å oppføre seg i forhold til dyr. Dyr må selvsagt ta igjen hvis de føler seg truet. Jeg er oppvokst med, og jeg fikk sjelden klor av katten. Hvis jeg fikk det, var det fordi jeg gjprde noe mot katten som den ikke likte. Katter er altså med å lære unger hvor grensen går, de sier fra. Jeg har sett selv de roligste barnevante katter som har reagert med å si fra når ungene blir altfor voldsomme. Hvis disse ungene er av denne typen ville jeg holdt ungene borte fra katten. Ikke av hensyn til ungene, men av hensyn til katten!
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #24 Skrevet 28. juli 2006 Klippe klør på katter? Det er det verste jeg har hørt! Dyremishandling! Det neste blir vel at man begynner å klippe neglene på barn,,
Gjest Kitz Skrevet 28. juli 2006 #25 Skrevet 28. juli 2006 Klippe klør på katter? Det er det verste jeg har hørt! Dyremishandling! Det neste blir vel at man begynner å klippe neglene på barn,, ← Selv klipper jeg klørne på kattene våre en sjelden gang om det viser seg at det er nødvendig. Med nødvendig så tenker jeg da på om klørne er blitt så lange at katten nærmest ser ut til å plages med det. Som nevnt så kan klør hos noen katter bli så lange at de gror inn i tredeputen noe som kan bli svært smertefult for katten, men de fleste katter sliter ned klørne sine på egenhånd. Når jeg klipper så er det kun snakk om et par, tre mm. Skjønner godt du reagerte på hva besøket ditt mente om kloklipping ts, men kan på en måte forstå hvorfor hun spurte også. Hun ville jo bare skåne barnet sitt fra noe som kunne ha skjedd.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #26 Skrevet 28. juli 2006 men kan på en måte forstå hvorfor hun spurte også. Hun ville jo bare skåne barnet sitt fra noe som kunne ha skjedd. ← Jeg er helt uenig. Disse ungene må heller lære seg å holde seg unna katten, hvis den ikke ønsker oppmerksomheten og reagerer med å klore. Det er gjerne ved at ungene får noen katteklor at de lærer seg når katten har fått nok. Moren til ungene må fortelle dem at de skal holde seg unna katten, hvis de ikke gjør som mora sier så vil de merke katteklørne.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #27 Skrevet 28. juli 2006 Jeg er helt uenig. Disse ungene må heller lære seg å holde seg unna katten, hvis den ikke ønsker oppmerksomheten og reagerer med å klore. Det er gjerne ved at ungene får noen katteklor at de lærer seg når katten har fått nok. Moren til ungene må fortelle dem at de skal holde seg unna katten, hvis de ikke gjør som mora sier så vil de merke katteklørne. ← Ja, på tide at disse 8 måneder gamle babyene gjør akkurat som man sier! :D
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #28 Skrevet 28. juli 2006 På meg virket det som om besøket til trådstarter mente avkloing - noe som er ulovlig her i landet. Imidlertid så tror jeg katten er fullt ut i stand til å komme seg unna og gjemme seg fra et barn på 8 mnd dersom ungen skulle komme i nærheten.
Gjest Lanyah Skrevet 29. juli 2006 #29 Skrevet 29. juli 2006 Pusen min får i alle fall aldri stusset klørne! Kunne ikke falle meg inn i drømmeland å klippe klørne, selv om det ikke bestandig er behaglig når pus koser seg på fanget mitt og tråkker som en gal. Han trenger da virkelig klørne sine for å klatre i trær, jakte og forsvare seg. Jeg er vokst opp med katt og har også hatt katt hele mitt voksne liv. Og har aldri hørt om noen som stusser klørne. ← Enig! :enig_anim:
Vendelin Skrevet 29. juli 2006 #30 Skrevet 29. juli 2006 (endret) Katten vår kvesser klørne sine fint på et klorebrett, hun har aldri ødelagt møblene våre. Og dyrlegen har også sagt at det er helt unødvendig å klippe klørne hennes. ← Det var dyrlegen som første gang klippet klørne på våre inne-katter og lærte oss det. Og det er snakk om å stusse..ikke "avkloe". Det er vel med dette som det meste annet, folk er uenig i hva som er nødvendig og ikke nødvendig. Men at det er dyreplaging....aldri i verden! Endret 29. juli 2006 av Vendelin
Saeria Skrevet 30. juli 2006 #31 Skrevet 30. juli 2006 Nei, jeg klipper ikke klørne til pus. Han er mye ute og trimmer de så fint til selv da. Så forresten litt av det programmet om de som gav hannhunder nye, kunstige bjeller og de som fjerna klørne til kattene. Er det mulig! Godt at det er forbudt å fjerne klørne her.
Gjest Lucrezia Skrevet 23. august 2008 #32 Skrevet 23. august 2008 Jeg skjønner argumentene både for og imot. Det som plaget meg her var at dama ville jeg skulle klippe klørne som en forsikring mot at barna ble oppklort. Det var i hovedsak det jeg reagerte på. Jeg ville bare høre om noen gjorde det pga dette, for jeg har i såfall aldri hørt om det før. Og så lenge jeg tror og mener at vår katt har bruk for klørne sine, så kunne det ikke falt meg inn i søvne å klippe dem... Mener jo selvfølgelig ikke at det er dyreplageri å stusse klørne på en katt som har behov for det! Ser at jeg kanskje har blitt misforstått litt. Jeg skjønner at du synes det var ufint av henne å be deg klippe klørne på katten ettersom du vet at den er snill og ikke klorer. Kjæresten min flyttet nettopp inn hos meg. Jeg har en hund fra før og er et utpreget hundemenneske selv om jeg er glad i alle dyr. Han har to katter. Den ene har fått klørne fjernet og er en nydelig kosepus. Virker ikke som han bryr seg. Den andre er en jente. Hun har ikke fått fjernet klørne, noe som har vist seg grundig etter disse ukene hun har bodd her. HUN HAR SPJÆRET EN SPLITTER NY SKINNSOFA OG REVET BORT TAPETEN TRE STEDER I HUSET. Hun har sylkvasse klør. Hun er ikke flink til å bruke klorestamme. Jeg vil ikke ha alle møblene mine ødelagt. Ikke har jeg lyst til å få armene mine oppklort når jeg vasker henne igjen heller. Både hun og den andre katten er innekatter. De behøver ikke klørne sine på lik linje med utekatter. Er jeg dermed sagt en dyremishandler når jeg ber om at klørne hennes fjernes? Noe som ble foreslått av kjæresten min som fikk det gjort på den eldste katten sin når han bodde i USA? Jeg synes ikke det. Hun har også prøvd å klore ut øynene på min lille, søte, lekne hund. Det er jeg litt redd for at vil skje. Han har ikke kvasse klør å forsvare seg med...
Coronas Skrevet 29. oktober 2010 #33 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg klipper aldri langt inn, for ho skal fortsatt ha gode klør og klatre med, evt. forsvare seg med, men jeg får vekk den verste spissen. Hvordan kan en katt ha gode klatreklør når spissene er borte? Det er jo nettopp de som gjør at de kan "springe" opp i treet om ei bikkje syns det er moro å jage dem eller noe annet stort som småjævler av unger jager dem.......... Katter klarer fint å bite negler selv... Tåler en ikke litt "stikk" på huden når dem koser, så skaff deg en bikkje i stedet!!
Zzyzx Skrevet 29. oktober 2010 #34 Skrevet 29. oktober 2010 Gammel tråd, men disse her er jo sikkert fine for folk som ikke vil ha ødelagt møbler og sånt: http://www.softpaws.com/colors.html
Gjest indiska Skrevet 30. oktober 2010 #35 Skrevet 30. oktober 2010 Det er viktig å skille mellom rene innekatter og katte som går fritt ute. utekatter trenger nemlig klærne for å forsvare seg mot andre katter, i tillegg til at de brukes i jakt og til klatring. Jeg har innekatter, og de trenger å få klippet klørne. Dette er helt uproblematisk, det blir jo som å klippe neglene på oss mennesker. Hvis det går for lang tid blir de for lange, og det er fare for at de vokser inn i poten. Særlig "tommelkloen" på forlabben er det vanlig at vokser seg for lang på innekatter. Jeg har snakket med mange ang klipping av klør på innekatter, og det er ingen tvil om at det er et behov for de fleste innekatter. Jeg klipper klørne deres først og fremst for deres egen del, sofaen min er så stygg uansett og gardinene er for lengst fjernet. Utfra TS innelgg kan det høres ut som om disse barna ikke har lært seg å oppføre seg i forhold til dyr. Dyr må selvsagt ta igjen hvis de føler seg truet. Jeg er oppvokst med, og jeg fikk sjelden klor av katten. Hvis jeg fikk det, var det fordi jeg gjprde noe mot katten som den ikke likte. Katter er altså med å lære unger hvor grensen går, de sier fra. Jeg har sett selv de roligste barnevante katter som har reagert med å si fra når ungene blir altfor voldsomme. Hvis disse ungene er av denne typen ville jeg holdt ungene borte fra katten. Ikke av hensyn til ungene, men av hensyn til katten! Signerer denne. Jeg klipper også klørne på mine avlskatter som går inne. De plages ikke i det hele tatt, det blir jo en vane. Det gjør ikke vondt når en ikke klipper i nervene i klørne
Aurora M. Skrevet 30. oktober 2010 #36 Skrevet 30. oktober 2010 Det er dyreplageri å klippe klørne på utekatter. De trenger klørne sine til å ta seg fram i ulendt terreng, til å jakte og til å klatre opp i trærne for bl.a å komme seg unna farer (som f.eks hunder, slemme barn o.s.v). Hos katter som kun er inne derimot, kan klørne etterhvert bli så lange at de blir en plage, først og fremst for katten selv. De henger seg opp i alt mulig (tepper, sofa), og det er ubehagelig å gå på slett gulv med lange klør. Da må de stusses. Total fjerning av klør anser jeg som dyreplageri uansett om det gjelder innekatter.
Gjest Lille-pus Skrevet 30. oktober 2010 #37 Skrevet 30. oktober 2010 Gammel tråd, men disse her er jo sikkert fine for folk som ikke vil ha ødelagt møbler og sånt: http://www.softpaws.com/colors.html Å jøje meg ! Den var god, bare må ha ! Innekatter kan av og til trenge en liten stussing av klør på bakføttene. Dette da de som regel ikke i samme grad får brukt klørne på bakføttene på klorebrettene. En frisk og rask ute/inne pus har som regel ikke behov for klo-stussing, så å stusse klørne på en ute/innekatt bare for å tilfredsstille en litt småhysterisk mamma er egentlig bare tull
Karmosin Skrevet 1. november 2010 #38 Skrevet 1. november 2010 Total klofjerning er tilsvarende å amputere det ytterste finger- eller tåleddet på et menneske. Joa, vi klarer oss forsåvidt uten det, men hvorfor i heite hampen skal man gjøre sånt?! Jeg mener at de som "avkloer" (det er vel stort sett i USA det er lov) skal pålegges å "avkloe" seg selv først, så får vi se om det virkelig er så farlig med gardinene deres. Grrrrr. Det er dyreplageri å klippe klørne på utekatter. Jeg har en utekatt som gudhjelpemeg ikke klarer å slite klørne sine skikkelig. Hun og jeg tar en stuss innimellom, og en samtale om at ordentlige katter fikser sånt sjøl. Hun pleier å ignorere argumentene mine...
Brunhilde Skrevet 1. november 2010 #39 Skrevet 1. november 2010 Jeg mener at klørne på utekatter ikke skal klippes! Min biter forresten klør, så den fikser helt selv.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #40 Skrevet 1. november 2010 Jeg har utekatter, så de sliper ned neglene sine selv men skjønner at innekatter kanskje trenger en negleklipp av og til Ellers er regelen slik her i huset, at dersom besøkende barn blir bitt eller klort av kattene, så er det deres egen feil, så plager de kanskje ikke katten neste gang
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå