Gå til innhold

Klippe katteklør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde besøk i går av en kvinne med et 8-mndrs gammelt barn. -Ikke en vi vanligvis omgåes så mye. Da hun oppdaget katta vår (digert beist av en hankatt), spurte hun om vi hadde klippet klørne hans, siden vi selv har huset fullt av barn. Jeg ble helt forskrekket over spørsmålet, for han er forsiktig med klørne sine, pluss at han er en racer til å fange mus. Dessuten har jeg aldri hørt om noen før som klipper klørne til en katt som er mye ute, og heller ikke har noen problemer med klørne.

Men hun mente at hun torde ikke å ha barnet sitt i nærheten av vår katt siden klørne hans var inntakte... Jeg kan godt forstå at hun er skeptisk med tanke på barnet og en fremmed katt, men å foreslå å klippe klørne hans... :overrasket: Hva med tennene hans da, de er jo like kvasse som klørne...

Er det noen her som klipper klørne til katta, selv om katta ikke har plager med dem, og bruker å være ute?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det gar jeg hvertfall aldri hørt om. Katten har heller ingen grunn til å klore noen, så lenge de vet hvordan de skal oppføre seg mot en katt.

Jeg har hørt at utstillingskatters klør skal klippes før de er på utstilling. Ellers klipper jeg mine egne katters klør når de har holdt seg MYE inne(vinteren) og det er BEHOV for det.

Uansett om klørne klippes regelmessig så spisser katten dem selv OG den klarer utmerket å klore alikevel.

Skrevet

Det er selvsagt helt greit når det er behov for det, men jeg syns liksom det blir litt katteplaging å stusse klørne på en katt som absolutt ikke trenger det...

Skrevet (endret)

Jeg stusser klørne foran på begge våre, ikke bak. Det er innekatter og klørne slipes ikke like fort som utekatter virker det som. Klørne foran kan bli veldig lange og det går gjerne ut over møbler og vinduskarmer. (hender jo de "bommer" litt og må ta seg ekstra for.) Dessuten er det ikke særlig deilig når de om morgenen kommer opp i senga og begynner å tråkkelåkke på oss med lange klør.

Vi har flere klorestativ som liksom skal gjøre litt nytte, men det ser jeg lite effekt av.

Hvorfor er det katteplaging?. DET er jeg iallefall ikke enig i. Det er forskjell på en stuss og å fjerne kloa!

Endret av Vendelin
Skrevet

Hvorfor er det katteplaging?. DET er jeg iallefall ikke enig i. Det er forskjell på en stuss og å fjerne kloa!

Jeg mener det er plaging, når det skal gjøres fordi en eller annen fin frue har bestemt at hennes barn ikke kan være i nærheta av en katt med normale klør, som ikke engang synes når de er tilbaketrukket. Og når han tydeligvis bruker klørne så mye at det ikke er mye å gå på til en evt stuss. Han er mye ute, klatrer i trærne, fanger mus og er en normal aktiv ute/inne-katt, som ikke klorer unødvendig (svært sjelden), og heller ikke klorer på møblene. Har ikke klorestativ heller. Når han koser og strekker ut klørne, eller tråkkelåkker som du sier så merkes nesten ikke klørne.

Så vår katt bruker tydeligvis opp klørne sine selv, og da synes ikke jeg at vi skal stusse dem, og kanskje hemme ham i hans daglige aktiviteter. Fjerning av kloa har ikke vært nevnt, og vet at det er en stor forskjell! Og med innekatter blir det noe annet.

Skrevet

Det kunne ikke falle meg inn å klippe klørne på en katt.

Gjest gjest1
Skrevet

Pusen min får i alle fall aldri stusset klørne! Kunne ikke falle meg inn i drømmeland å klippe klørne, selv om det ikke bestandig er behaglig når pus koser seg på fanget mitt og tråkker som en gal.

Han trenger da virkelig klørne sine for å klatre i trær, jakte og forsvare seg.

Jeg er vokst opp med katt og har også hatt katt hele mitt voksne liv. Og har aldri hørt om noen som stusser klørne.

Skrevet

Jeg klipper klørne på mine innekatter i blant. Skal jeg være ærlig er vel hovedårsaken at det sliter mer på sofaen med de sylskarpe klørne, for de klorer ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

På noen innekatter kan klørne vokse seg lange og bøyes innover mot potene igjen. Da dette er svært uheldig for en katt bør klørne klippes for å unngå det. MEN det gkelder bare noen få katter, og det er ingen grunn til å klippe klørne til en katt som "ordner" klørne sine selv.

Skrevet
Jeg klipper klørne på mine innekatter i blant. Skal jeg være ærlig er vel hovedårsaken at det sliter mer på sofaen med de sylskarpe klørne, for de klorer ikke.

Samme her :rosasmil:

Gjest Gjest_ylva_*
Skrevet

klipper klørne på katten iallfall en gang i mnd fordi det er en innekatt, og klorebrettet ikke gjør nytten. vil ikke ha sofa, stoler, tepper og gardiner ødelagt. er ikke dyreplageri i det hele tatt.

Gjest Gjest
Skrevet
Det kunne ikke falle meg inn å klippe klørne på en katt.

Man skal gjøre det på innekatter! De får ikke kvesset de selv på naturlig vis!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det skal være mer forferdelig å klippe klørne på en katt enn på en hund? Med mindre det er snakk om å klippe av klørne. Da er det like ille, om det er katt eller hund.

Skrevet
Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det skal være mer forferdelig å klippe klørne på en katt enn på en hund? Med mindre det er snakk om å klippe av klørne. Da er det like ille, om det er katt eller hund.

Helt enig. Alle som har litt peiling vet jo at man ikke skal klippe på nerven, som man kan se i kloen. Unngår du nerven, er det ikke verre enn å klippe negler, og det er da ingen mennesker som synes er vondt? Jeg har vent kattene til å dette fra de var kjempesmå, jeg koser masse med dem og børster dem, og så klipper jeg klørne. De protesterer ikke i det hele tatt, virker nesten som de forstår at det er en del av stelleritualet vårt ;)

Skrevet
Man skal gjøre det på innekatter! De får ikke kvesset de selv på naturlig vis!

Katten vår kvesser klørne sine fint på et klorebrett, hun har aldri ødelagt møblene våre. Og dyrlegen har også sagt at det er helt unødvendig å klippe klørne hennes.

Gjest gjest1
Skrevet

En hund er ikke i samme grad avhengig av skarpe klør. En katt bruker klørne til å jakte med, klatre i trær og ikke minst, forsvare seg.

Skrevet

Jeg skjønner argumentene både for og imot. Det som plaget meg her var at dama ville jeg skulle klippe klørne som en forsikring mot at barna ble oppklort. Det var i hovedsak det jeg reagerte på. Jeg ville bare høre om noen gjorde det pga dette, for jeg har i såfall aldri hørt om det før. Og så lenge jeg tror og mener at vår katt har bruk for klørne sine, så kunne det ikke falt meg inn i søvne å klippe dem...

Mener jo selvfølgelig ikke at det er dyreplageri å stusse klørne på en katt som har behov for det! Ser at jeg kanskje har blitt misforstått litt.

Skrevet

Enig med deg, Sporven.

Jeg hadde ikke klipt klørne fordi andre var redd kattene skulle klore. Mine katter har aldri klort noen, så jeg regner med de hadde hatt god grunn til å klore hvis de først gjorde det. Synes heller denne moren burde fortelle barna sine at katten har skarpe klør, og at de derfor ikke må plage den og la den være i fred med mindre katten kommer til dem.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skjønner argumentene både for og imot.  Det som plaget meg her var at dama ville jeg skulle klippe klørne som en forsikring mot at barna ble oppklort.  Det var i hovedsak det jeg reagerte på.  Jeg ville bare høre om noen gjorde det pga dette, for jeg har i såfall aldri hørt om det før.  Og så lenge jeg tror og mener at vår katt har bruk for klørne sine, så kunne det ikke falt meg inn i søvne å klippe dem... 

Jeg er fullstendig enig. Min erfaring er at når katter klorer,så er det ofte en grunn til det. Derfor bør man lære unger(naturligvis ikke spedbarn, men eldre unger) at man er snille med dyr og at de *kan* komme til å klore dersom man er hardhent. Dette er en naturlig forsvarsmekanisme for dyrene. Katter trenger også klørne bl.a. til å kunne klatre opp i tre og lignende dersom de blir forfulgt.

Det høres ut som besøket ditt kanskje snakket om operativ fjerning av klørne. Dette er et inngrep som er ulovlig i Norge, men det blir gjort endel i f.eks. USA.

Gjest Grønn Frosk
Skrevet (endret)

Jeg skjønner at du reagerte, Sporven, for det er du som kjenner katten din, og vet hvorvidt han klorer eller ikke.

Når det er sagt, så klipper jeg klørne til min pus. Ho er mest inne, og får ikke skrapt de ned så godt selv. Samtidig er ho veldig leken, og da klorer ho av og til. Jeg gjør kloklippingen til en kosestund, hvor pus får potemassasje (noe ho elsker) mens jeg stusser litt klør. Går så greit at :)

Jeg klipper aldri langt inn, for ho skal fortsatt ha gode klør og klatre med, evt. forsvare seg med, men jeg får vekk den verste spissen.

Endret av Grønn Frosk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...