Malama Skrevet 28. juli 2006 #1 Del Skrevet 28. juli 2006 Ja, det føles sånn. Det har vært litt vondt oppå rista på foten min de siste dagene, men bare sånn litt og jeg har ikke brydd meg så mye med det (vondter her og der har man d alle fra tid til annen, sant?) Jeg kunne ikke se noe. så i hovedsak etter et blåmerke jeg da, for jeg tenkte jeg kanskje hadde sparka/snubla borti noe uten å huske det. Vi har et stuegulv som er en hinderløype for tida, så det ville ikke være utenkelig (Vi pakker for å flytte og har kasser overalt!) I går ble det mer vondt i løpet av dagen, så da vi kom hjem småhalta jeg, og ba min elskede se på bena mine om han så noen grunn til dette. Han mente først å se en hevelse i høyre ankel han da... og smilende forklarte jeg at det var feil fot og feil stedi forhold til hvor jeg hadde vondt. Han SÅ ikke egenltig en hevelse der det vr vondt, men han kunne kjenne det.. Ja, jeg kjenner det selv når jeg tar på (bare ser det på en måte ikke) Det er en liten hevelse oppå rista. Det som får meg til å tenke betennele er det at når jeg bøyer tærne, så gjenner jeg det på dette vonde punktet som om det "knirker i potetmel". Hevelsen føles ikke som potetmel i seg selv da, men nettopp dette med "potetmel" er jeg vant til at somregel betyr betennelse? Men hvordan i all verden klarer man å få en betennelse oppå rista, et par cm fra stortåa? Når jeg sov ble det mye bedre og jeg tenkte at det var blitt borte, det "knirka" ikke lenger og var bare sånn "småvondt" som det har vært i noen dager. Men innen jeg var påkledd og hadde fått meg frokost var "knirkinga" tilbake. Og den "småirriterende" følelsen jeg hadde i foten i noen dager før dette kom.... det ar dukket opp litt i den andre foten i går kveld (men kjenner ikke noe særlig til et i dag da i et minste) Liker ikke dette jeg. I bakhodet svever spøkelset. Mamma. Mamma har leddgikt nemlig. Men, det oppfører seg ikke slik. Leddgikt gir stive ledd om morgenen. Min fot var "frisk" om morgenen den. Det er trøsta mi. Men, kan slike betennelser i ledd bare dukke opp helt av seg selv? Og ikke minst, går betennelser OVER av seg selv, eller må jeg til lege for å få det bort? Det er jo liksom ikke sånn veldig plagsomt, og føles som en filleting å gå til legen med. Kan det forsvinne like fort som det kom? Jeg mener.. jeg har aldri hatt noe slikt før, og jeg vet dere ikke er leger. Men kanskje noen vet om det kan forsvinne av seg selv? Det KOM jo av seg selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 28. juli 2006 #2 Del Skrevet 28. juli 2006 Jeg får lett betennelse om jeg belaster litt for mye eller på uvant måte. Kan det tenkes at du har gjort noen bevegelser som du ikke helt er vant med i forbindelse med flyttinga som har ført til dette? Om det er betennelse du har så kan den forsvinne av seg selv. Det beste du kan gjøre er å kjenne etter når du gjør noe som gjør vondt, også la være å gjøre akkurat dette. Om det gjør vondt når du går så foreslår jeg at du tar pause fra å gå til jobb til dette har gitt seg, og ellers unngår mest mulig situasjoner der du kjenner verken. Det er ikke farlig å vente for å se om det går over, men blir det stadig værre skal du gå til legen. Og gir det seg ikke etter et par-tre uker så skal du også gå til legen. Legen vil mest sansynlig be deg ta det rolig, og eventuelt gi deg betennelsesdempende. Neste gang du er hos legen for noe annet kan det være greit å be om en blodprøve for å se om du er disponert for leddgikt. Kjekkt å få den tanken ut av verden om du ikke er disponert. God bedring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 28. juli 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 28. juli 2006 Ja, vi tok uansett buss til jobb i dag da (ikke pga foten min, men min kjære var så komplett utslitt og sliten at han ikke kom seg ut av senga i morges (jeg også for den del, vi sonva til igjen to ganger...) og d ble det for sent til å gå. (og han er å trøtt og siten at han ga beskjed om at vi tar buss hjem også (kanskje han tenkte litt på foten min også, uten å si det, for da hadde jeg ikke gått med på det, men for hans del akepterer jeg det selvsagt, han er slu sånn...) Og så er det jo helg. Så, ikke noe langveis gåring til og fra jobb de nærmeste dagene. Og ja, hinderløypa på stua kan nok være årsak til litt av hvert den. så det er mulig det har med det å gjøre. Når det gjelder den blodprøven "leddgiktprøven" så ble den tatt for 15 år siden, pga at jeg hadde en god del uforklarlige smerter i bena, særlig anklene, men legen tok altså den revmatoridtesten, og fastslo at dette ikke var barneleddgikt, men voksesmerter (heldigvis, barneleddgikt er ikke noe gøy! (håper han gjore noe mer enn bare den prøven for å fastslå det da, men det eneste jeg husker er blodprøven, for jeg måtte gå med sånn bedøvelseskrem på hånda der den skulle tas, og i klassen mobbet deg meg for dette, at jeg var pyse og ikke turte ta en blodprøve engang (var jo ikke JEG som bestemte at jeg skulle ha sånn plaster da, det var legen!) Men ikke alle som får en revmatisk lidelse slår ut på den prøven likevel da, vare ca 80% av dem. Med mamma som har leddgikt, mormor som hadde det, en av mammas søstre har en annen revmatisk diagnose, og en er underveis i en prosess som sikkert ender opp med en diagnose (trolig leddgikt) og et par andre med "dårlige ledd", noen opererte for kneproblemer etc, så vt jeg jo at jeg er "arvelig belastet". Dette er ikke en direkte arvelig lidelse, men den "går i familier". Og min familie er en slik. Dette har jeg alltid visst, og det ligger i bakhodet mitt når jeg har mine små vondter. Men jeg mener, alle har da små vondter i armer og ben fra tid til annen, sant? Så lenge det ikke er veldig vondt, ikke er betent, ikke er rødt/"kokende" og ikke er stive ledd eller sånn har jeg besluttet at litt vondt ar man jo bare av og til, over i en dum stilling, tråkker litt skjevt, slår seg, snubler eller årsaker man ikke kjenner til. sant? (men nå var et det at jeg tror dette er en betennelse da...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 28. juli 2006 #4 Del Skrevet 28. juli 2006 Jeg tror ikke nødvendigvis betennelse er et skummelt tegn heller, jeg har det innimellom uten at det dermed betyr noe mer. Om jeg går langt på hardt underlag kjenner jeg det for eksempel i skinnleggen. Og om jeg sitter mye forran pc og bruker vanlig mus (har spesialutgave nå) så kjenner jeg det fort i armen. Men det trenger jo ikke å være leddet du har betennelse i nå? Det høres litt ut som en betennelse i en muskel eller en sene for meg, og det kan man få om man belaster litt mye eller litt uvant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 28. juli 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 28. juli 2006 Ja, det er egentlig mer trolig en sene eller noe sånn, ikke selve leddet utfra hvor det er. Bare merker det når jeg bruker tåleddene, noe som tyder på at det kan ha noe med senene som fester tærne til rista... Jepp. Nei, jeg tar ikke dette for noe dårlig tegn. Bare godt å vite at dette er noe som kan gå over av seg selv (gjør det ikke det, eller blir mye verre oppsøker jeg selvsagt lege, men dette virker som en filleting nå, og da stresser jeg ikke med det) og at jeg bare kan vente og se om det forsvinner. Tusen takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 28. juli 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 28. juli 2006 "studert" foten min litt. Jeg ser definitvt hevelsen, ingen tvil om det. Og et "knirker" faktisk sånn at jeg kjenner det i anleken når jeg bøyer tåa! Jeg har funnet et sted der det er "ptetmelfølelse" når jeg trykker også, mye lenger oppe på rista enn der jeg har "hovedvondten" min. Jeg får nå se hvordan det utvikler seg. alt man skal klare å få, midt oppe i flyttinga... Vanskeig nok å bevege seg og pakke og styre mellom kassene om jeg ikke skal måtte ta ekstra hensyn til en fot også. Jaja, jeg må jo bare det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 28. juli 2006 #7 Del Skrevet 28. juli 2006 Prøv varmt fotbad med grønnsåpe eller varmt omslag med grønnsåpe, det skal visst hjelpe. Har ikke prøvd selv, det er liksom ikke så praktisk å bade skuldra i grønnsåpe, men det kan jo i alle fall ikke skade, samtidig som det er behagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 28. juli 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 28. juli 2006 Grønnsåpebad på foten har jeg brukt på betennelser "utenpå" (typisk neglerotbetennelse) Og ja, det er behagelig det. Og "sommerføtter" fortjener jo litt sånn bortskjemming. (går jo en del barbent nå som det er varmt.) Kan ikke se at det skal virke inn under huden da, men det er nå så. behaglig er det jo uansett, så jeg kan gjøre det i kveld ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 28. juli 2006 #9 Del Skrevet 28. juli 2006 Jeg skjønner heller ikke helt hvordan det skal virke, har bare hørt at det skal det, så jeg garanterer ingenting altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 28. juli 2006 Forfatter #10 Del Skrevet 28. juli 2006 Grønnsåpe mot betenneler vet jeg skal virke, men dog aldri høret omd et anne enn mot UTVENDIGE betennelser. Neglerotbetennelse, betennelse i sår etc. fordi grønnsåpe er rensende. Men jeg tviiiiler påat et funker på dette da. Men det hørtes behagelig ut med et fotbad uansett. Og borte er det i alle fall ikke bitt enda, men jeg håper det forsvinner i helga. Det er rart når det kjennes på hele rista hver gang jeg bøyer tærne (eller tidvis beveger ankelen) Nesten som det kiler inni der (jeg er veeeeeeldig kilen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stude Skrevet 10. september 2015 #11 Del Skrevet 10. september 2015 Dette begynner jo å bli en stund siden nå ser jeg, men jeg opplever akkuratt det samme som du har beskrevet over. Hva fant du ut tilslutt? Gikk det over av seg selv, eller endte det med legebesøk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥Missy♥ Skrevet 10. september 2015 #12 Del Skrevet 10. september 2015 Sier dere virkelig rista?😱😲 Der heter VRISTEN eller Vrista.. LOL😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #13 Del Skrevet 11. september 2015 Opp på vrista et par cm fra stortåea er et område der det er lett å få senebetennelse. Kjøp Zon gel på apoteket og smør på x2 for dagen i inntil ti dager tror jeg det står på pakken. Tar ikke den det, går du til lege. Se på skotøyet ditt. Har du nye eller annerledes sko? Har du knyttet skoene for trangt? Trange sko er noe jegmfår dette av på null tid. Antignagsårsokker har jeg og god nytte av. De fungerer litt som en støttebandasje. Anonymous poster hash: 37625...e40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stude Skrevet 11. september 2015 #14 Del Skrevet 11. september 2015 Tusen takk for raskt svar! Skal stikke en tur på apoteket som det første jeg gjør imorgen 👌😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå