Gå til innhold

Uinviterte i kirka..?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kan en gå i kirka ved spesielle anledninger uten å være invitert?

Da tenker jeg på barnedåp, konfirmasjon, og bryllup. Ikke til totalt fremmede da selvsagt.... Vet at det er greit i begravelser, men hva med andre anledninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel helt greit det.

Jeg har vært på mange vielser uten å ha vært gjest i selskapet og kun fått positive tilbakemeldinger på det fra de som har giftet seg.

Skrevet

Man har vel ikke mulighet til å nekte noen å komme i kirka ved dåp, konfirmasjon, osv..?

Kirka er jo åpen for alle, så dersom det er plass så tror jeg ikke noen blir "hivd ut"

Skrevet

Som Chiquita sier er kirken åpen for alle så hvem som helst kan møte opp.

Gjest gjest1
Skrevet

Er ikke noe av poenget med å sette "vi gifter oss i x kirke kl 14 på lørdag" i avisen at andre utenom de inviterte kan få komme i kirken hvis de ønsker?

Skrevet

Dåp og konfirmasjon er vel ordinære gudstjener m/nogo attåt - så der kan jo alle komme.

Begravelser er også "åpne" - men der møter man vel ikke opp uten at man har en eller annen forbindelse til avdøde eller de nærmeste pårørende.

I bryllup kan man også møte opp - så sant det ikke står "lukket kirke" i annonsen. Det gjør det jo av og til.

Så som de andre her sier - kirken er åpen for alle!

Gjest gjest1
Skrevet

Enig med Usikker, dåp og konfirmasjon er en del av en ordinær gudstjeneste og dermed åpen for alle.

Ang bryllup og begravelser: Hvis det er annonsert i avisen så er det åpent for alle.

Skrevet

da jeg ble konfirmert var det lukket.. og vi fikk bare lov til å ha med et viss antall gjester hver. (liten kirke).

Gjest Gjest
Skrevet
Er ikke noe av poenget med å sette "vi gifter oss i x kirke kl 14 på lørdag" i avisen at andre utenom de inviterte kan få komme i kirken hvis de ønsker?

Kan ikke være meningen at alle som vil kan møte opp fordet.. I tillegg til dato og klokkeslett for vielsen, så skriver mange også navnet på en resturant, et hotell eller hvor de nå skal feire.

Det betyr ikke at man kan slå seg ned ved et bord der om man ikke er invitert... ;)

Lurer på hvorfor de skriver hvor de skal være etter kirka. Hvis det er sånn at de synes det er greit at hvem som helst kan være tilstede under vielsen, så er jo det greit.. Men selskapet etterpå? Noen som har en fornuftig forklaring?

Hvis jeg skal gifte meg vil jeg annonsere det i den lokale avisa sånn:

"Vi gifter oss Lørdag 23.07.2008. -Markus Blomsterdalgren og Emma Silleruden."

( :ler: for noen etternavn jeg fant på...)

Skrevet

Er det ikke bare hyggelig at folk vil være tilstede under vielsen da?

Hvorfor man oppgir hvor feiring skal være? Tja, for de som vil sende blomster/hilsner kanskje? Eller bare fordi de synes det er hyggelig å fortelle kjente hvordan de feirer... Nysgjerrig som er jeg, synes jeg det er gøy å se hvor kjente gifter seg og feirer dagen ;)

Gjest gjesta
Skrevet
Lurer på hvorfor de skriver hvor de skal være etter kirka. Hvis det er sånn at de synes det er greit at hvem som helst kan være tilstede under vielsen, så er jo det greit.. Men selskapet etterpå? Noen som har en fornuftig forklaring?

Man skriver adresse for dagen for at de som har lyst skal kunne sende gaver/blomster/kort dit.

Skrevet
da jeg ble konfirmert var det lukket.. og vi fikk bare lov til å ha med et viss antall gjester hver. (liten kirke).

Sånn er det her og.

Skrevet
Enig med Usikker, dåp og konfirmasjon er en del av en ordinær gudstjeneste og dermed åpen for alle.

Ang bryllup og begravelser: Hvis det er annonsert i avisen så er det åpent for alle.

Tror også det er slik det fungerer. Men jeg er ikke akkurat noen kirkegjenger, så jeg skal ikke si det for høyt :sjenert:

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ville synes det var koselig om en nabo eller noe dukket opp i kirken for å se på vielsen jeg da

Gjest Gjest
Skrevet

Du blir nok neppe kastet ut, men for min del håper jeg dette ikke er vanlig praksis. (Har sterk sosial angst, og kommer det personer jeg ikke er forberedt på så er jeg nærmest garantert en kollaps)

Gjest BagLady
Skrevet
Du blir nok neppe kastet ut, men for min del håper jeg dette ikke er vanlig praksis. (Har sterk sosial angst, og kommer det personer jeg ikke er forberedt på så er jeg nærmest garantert en kollaps)

Det er vanlig praksis blant alle jeg kjenner. Derfor råder jeg deg til å gjøre det helt klart at kirken er stengt for alle andre enn de som er inviterte, for at dagen din skal bli så bra som mulig :)

Skrevet

Vielse i kirka er åpen for alle som vil, også fremmede. Vet at mange her på KG har vært og sett på en vielse f.eks i den kirka de selv skal gifte seg i uten at de nødvendigvis kjenner brudeparet. Men da går det selvfølgelig an å være litt diskret, samt snike seg ut før utgangsmarsjen.

Kirka er kun lukket dersom dette er spesielt annonsert. Adressen til lokalet man skal ha festen i står som flere har sagt i avisa fordi folk som ønsker skal kunne sende gaver, hilsener og blomster.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er vanlig praksis blant alle jeg kjenner. Derfor råder jeg deg til å gjøre det helt klart at kirken er stengt for alle andre enn de som er inviterte, for at dagen din skal bli så bra som mulig :)

Godt jeg fant det ut slik og ikke på selve dagen :ler:

Men det er uansett liten sjanse for at det blir kirkebryllup, så da er det forhåpentligvis ganske enkelt å få det "lukket" uten at det blir noen stor sak ut av det :) (Føles litt ekkelt å si til nyskjerrige perifere venninder at "nei, dere slipper ikke inn". Det er jo ikke vondt ment av de)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...