Gå til innhold

Vaffler med olje

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lydia_*
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen har en enkel oppskrift på vaffler som inneholder matolje... gjerne til 2 personer. Også lurer jeg på hva som skal til for at vafflene skal bli litt sprøe og ikke myke hvis dere skjønner hva jeg mener.

På forhånd takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er en oppskrift på vafler med olje, har ikke prøvd den selv for jeg holder meg som oftest til min favorittoppskrift som er rømmevaflene nedenfor her, og de blir skikkelig sprø og gode (av alle vaffeloppskrifter jeg har prøvd er det denne som gir de sprøeste vaflene).

Vafler

½ liter vann

2 egg

1 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

1 ss olivenolje

ca 3,5 dl hvetemel

Slå vann i en passende bolle. Ha i eggene, olje og visp dette sammen. Mål i vaniljesukker og bakepulver og eventuelt litt krydder. Ha i hvetemel litt om litt og visp ut slik at det ikke blir klumpete. Hvetemel has i til røren er passende tykk.

Sprø rømmevafler (7-8 plater)

3 ½ dl hvetemel

½ ts salt

2 ½ dl rømme

2 ½ dl vann

litt sukker

Bland alt. La svelle 30-45 minutter.

Gjest Gjest_Lydia_*
Skrevet

Takk for oppskrift :) Et lite spørsmål: Hvorfor vann istedenfor melk?

Skrevet
Hvorfor vann istedenfor melk?

Det er bare sånn oppskriften er. Rømmevaffel-oppskriften under inneholder også bare vann, og det er som sagt min favorittoppskrift. Kanskje det er det som gjør vaflene sprø? Når jeg tenker meg om er det ingen av vaffeloppskriftene jeg har prøvd med melk som har blitt sprø, men om det er årsaken vet jeg ikke. Du kan fint bruke melk hvis du vil det da. Det er ikke så nøye når det gjelder vafler (bruk melk, surmelk, rømme, vann, hva du måtte ha), og mengdene er ikke så viktige heller, prøv deg litt fram så blir det nok godt uansett.

Gjest Gjest
Skrevet

Vær obs på at om du bruker olivenolje, så setter det smak på vaflene

Skrevet

Min nedarvede, omtrentlige vaffeloppskrift har en ingrediens som aldri må glemmes: Litt iskaldt vann rett før steking. Da blir det sprø vafler!

Skrevet
Min nedarvede, omtrentlige vaffeloppskrift har en ingrediens som aldri må glemmes: Litt iskaldt vann rett før steking. Da blir det sprø vafler!

Det gjør alltid jeg også. :)

Gjest Gjest_Lydia_*
Skrevet
Vær obs på at om du bruker olivenolje, så setter det smak på vaflene

Hva slags olje er best å bruke da?

Gjest Gjest
Skrevet

I tillegg till oppgitt mengde vann?

Skrevet
I tillegg till oppgitt mengde vann?

Nei, det kalde vannet på slutten er det eneste vannet. Resten er melk.

Sånn jeg lager vafler, da.

Gjest Gjest_*Anne*_*
Skrevet
Hva slags olje er best å bruke da?

En virkelig god olivenolje er en opplevelse, men man skal være klar over at smaken kan være veldig dominerende. Det er grunnen til at olivenolje ikke passer til alt.

Soyaolje, maisolje og solsikkeolje er betydelig mer nøytrale i smaken.

Sånn personlig synes jeg ikke at vafler laget på olje er noe gode, jeg sverger til smør/margaring.

Gjest Gjest_Lydia_*
Skrevet

Jeg må bare si at oppskriften til Arkana og tipset med kaldt vann før steking gjorde susen. Jeg fikk sprøe vafler slik jeg ville :-D

• 1 år senere...
Gjest Gjest_ludde_*
Skrevet
Hei!

Jeg lurer på om noen har en enkel oppskrift på vaffler som inneholder matolje... gjerne til 2 personer. Også lurer jeg på hva som skal til for at vafflene skal bli litt sprøe og ikke myke hvis dere skjønner hva jeg mener.

På forhånd takk! :)

Gjest Gjest
Skrevet

har du litt vann i jernet, eller litt vann i røra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...