Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg blir litt forundret over barn på 7-8 år som ikke kan å skjære brød. Jeg forventer selvsagt ikke et perfekt resultat, men jeg trodde foreldrene også ønsket at barna greide å finne seg en brødskive på den alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes å huske jeg lærte det i 8-9årsalderen, jeg gikk i hvert fall på barneskolen. Søsknene mine til omtrent samme tid.

Gjest Gjest
Skrevet

Bruker bare ferdig oppskjært brød, så jeg vet ikke om hun kan det. Hun er 14. Blir ikke forundret om noen barn ikke kan skjære brød. De sulter nok ikke ihjel. Det finnes viktigere ting å kunne i livet enn å skjære pene brødskiver.

Skrevet

Datteren vår på 6 år kan skjære brødskiver. De blir så som så, men faktisk ikke så ille og brødet blir også så som så fra gang til gang, men det er jo bare for en periode. Etterhvert lærer hun seg å skjære mer bent. Innimellom bruker vi oppskjærte brød.

Skrevet

Må innrømme at jeg kjøper brød der hvor man kan skjære det opp selv.

Begynte med det da stesønn skjærte såpass skjeve skiver at veldig mye av brødet måtte skjæres bort når det skulle rettes opp.

Jeg er litt kresen der å skal ha mine skiver rette. Litt skjevhet kunne jeg tålt, men ikke veldig masse.

Skrevet

Mine skar selv fra de var 5-6 år

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg nektet å skjære brød til jeg gikk i 8. klasse eller noe :ler: Jeg likte ikke at de ble skjeve, så da fikk jeg alltid faren min til å skjære for meg. Og da tok det selvfølgelig veldig lang tid før jeg lærte det.

Skrevet

Hmmm.....mine barn kunne skjære opp brød fra de var 5-6 år...

Baker brød selv, fordi kjøpbrød ikke "metter" på samme måte.

Vi bruker ca 1 brød om dagen her

Skrevet

Hehehe.. Jeg er snart 25år og har småproblemer med å skjære brød selv... :sjenert:

Mamma og pappa smurte matpakke til jeg var ferdig på videregående. Og frokostskiven lå klar på tallerkenen da jeg sto opp... Såe, skjærte liksom aldri brød...

Skrelte ikke poteter eller rensket fisk selv heller før jeg var litt oppi årene. Vet egentlig aldri hvorfor det ble slik... Har bestandig måtte gjøre ting.. Lagde middag til familien fra jeg var 13, vasket litt til helgen osv. Hmm....

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Våre har lært seg det i 8 - 10-årsalderen.

Bruker bare ferdig oppskjært brød, så jeg vet ikke om hun kan det. Hun er 14. Blir ikke forundret om noen barn ikke kan skjære brød. De sulter nok ikke ihjel. Det finnes viktigere ting å kunne i livet enn å skjære pene brødskiver.

Jeg synes det er litt sløvt å ikke lære 14åringen å skjære opp brød. Så klart finnes det mye som er viktigere, men hun kan da komme opp i en situasjon der hun vil få bruk for det en gang.

Gjest SKOLEMOR
Skrevet

Sønnen min på 9 år skjærer greit opp brødskiver selv. Men når han skal bli nøkkelbarn til høsten kommer jeg til å ha ferdig oppskjærte brødskiver liggende til han for å unngå "ulykker" med kniven! Ellers skjærer han i vei, ikke akkurat snitter, men helt greie!

Skrevet

Tror jenta mi var en 7-8 eller noe slikt. Når hun skulle lage seg mat alene hadde jeg ferdig oppskjært brød slik at hun ikke skulle skade seg.

Skrevet

Tror jeg lærte å skjære brød i 6-7 års alderen.

Gjest gjest1
Skrevet

Mine jenter på 9 og 11 skjærer selv og har gjort det siden de begynte på skolen. Det hender brødet blir en smule skakkskjært, men det får heller bare være.

Det er kjekt å kunne lage seg en blings selv når man kommer fra skolen, uten å være avhengig av voksenhjelp. De har også lov til å bruke vannkokeren til å lage nudler/suppe/kakao/te og microen til å varme opp pitabrød el.

Gjest Gjest
Skrevet
Våre har lært seg det i 8 - 10-årsalderen.

Jeg synes det er litt sløvt å ikke lære 14åringen å skjære opp brød. Så klart finnes det mye som er viktigere, men hun kan da komme opp i en situasjon der hun vil få bruk for det en gang.

Som hvilke situasjoner da?

En fjortenåring hadde helt fint klart å skjære brød om han prøvde. Det er ikke snakk om å lære en fjortenåring sånne ting.

Skrevet

Mine barn får begynne å prøve seg fram i 6-7 års alderen. Men om jeg vil at brødet ikke skal være ihjelklemt, skjevt og revnet hit og dit, så skjærer jeg for dem. Men de får lov selv iblandt også. 10-åringen liker best at jeg skjærer, for hans brødskiver blir så tjukke at han greier nesten ikke å tygge over dem...

Har en bror på 24 som enda ikke er flink å skjære brødskiver. Men han klarer seg fint likevel!

Gjest Gjest
Skrevet

når de slutter å kaste knivene på hverandre

Gjest Gjest
Skrevet
når de slutter å kaste knivene på hverandre

Samme her.. :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Nå er ikke det å kunne skjære pene skiver noe alle MÅ kunne. Jeg har ei som så og si ikke spiser brødskiver, så hvorfor skal hun kunne det da? Skulle ønske det ple slutt på det fæle norske skikken med alle disse kjedelige, tørre brødskivene snart. Datteren min kan lage seg mye god mat som f eks omelett, pasta, toast, suppe, salat osv som hun tar når hun er sulten. Det er vel mye bedre å lære ungene dette fra de er 7-8 år enn å skjære brødskiver.

Skrevet

Det er nok ingen som sulter ihjel av ikke å kunne skjære brød i Norge i dag, men jeg må innrømme at jeg syntes litt synd på min lillesøsters kjæreste (16) som aldri spiste frokost ved overnatting med begrunnelsen at han ikke var sulten. Så hadde vi tilfeldigvis ferdig oppskjært brød en gang, og han spiste som en hest. Etterpå innrømte han at han aldri hadde skjært brød før.

På samme måte synes jeg det er litt trist å se tenåringer som lemper potetene sine opp på mors tallerken for skrelling. 5-åringer, ja, men ikke 15-åringer... :forvirret:

Som sagt tror jeg ingen dør av å ikke kunne dette, og heller ikke av å ikke kunne pusse vinduer eller knyte sko, men det er mye som kan være kjekt å kunne likevel når man begynner å bli stor og skal klare seg selv her i verden... ;)

(Dessuten tror jeg ikke barn har vondt av å lære seg å håndtere en kniv.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...