Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2006 #1 Skrevet 27. juli 2006 Jeg fikk barn i september 2005, en fødsel som etter 22 timer endte med hastesnitt. Ble gravid igjen rundt 3,5 mnd etter dette, og er nå gravid i uke 32-33. Jeg ønsker primært å føde vaginalt, men nå har sf-målet mitt "tatt av", og jeg har på de to siste kontrollene vært langt over det skraverte feltet. Jeg skal på ny kontroll om to uker, og legen mente at dersom kurven min fremdeles var på vei "i skyene", ville jeg evt sendes til KK for vurdering av keisersnitt. (Kan legge til at forrige barn var 4,1 kg, og aldri over det skraverte feltet...) Jeg merker at jeg gruer meg mer og mer til fødselen, men mest til om jeg må ligge så lenge en gang til, før det blir keisersnitt... Da vil jeg heller ha et planlagt snitt! Jeg har bare positive erfaringer med keisersnitt, ingen komplikasjoner etc, men har tenkt at jeg ikke kan ta dette nå, ettersom det da vil være umulig for meg å ta meg av det eldste barnet mitt som da vil være 12 måneder. Men er det slik at pappaen kan få "omsorgspermisjon" av noe slag? Eller noen annen avlastning? Jeg er student i permisjon, og tror ikke jeg har så mange rettigheter... Det vil være fysisk umulig for meg å ta meg av eldstemann dersom jeg har tatt keisersnitt, og ikke kan løfte mer enn 3,5 kg.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #2 Skrevet 28. juli 2006 far har vel rett på to uker perm i forbinnelse med fødsel,men tror at det er da arbeidsgiver som må betale lønn. Dette er ikke arbeidgiver pliktig til å gjøre så det kan bli 14 dager uten lønn. Eller kansje han kan ta ut lit ferie?
Tusenfryd Skrevet 28. juli 2006 #3 Skrevet 28. juli 2006 HVis primæromsorgsperson/-institusjon (barnehage, mamma, dagmamma) er indisponert, får far velferdspermisjon som jeg tror går av de ti dagene han har fordi han har barn. Min mann fikk en ukes permisjon uten spørsmål da jeg var syk og i permisjon. Sjekk med trygdekontor. Lykke til med det nye barnet og fødselen.
tingeling Skrevet 28. juli 2006 #4 Skrevet 28. juli 2006 Skulle tro at du da blir sykemeldt? og at far da får noe av din permisjon? snakk m legen/trygdekontoret om dette. Du er neppe den første med dette problemet lykke til tingeling
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå