Gå til innhold

legge tapet....trinn for trinn...hjelp!

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

leiligheten erkjøpt inn, og nå på lørdag skal den pusses opp! det skal males rett på på ett rom og på det andre rommet så skal det tapeseres over den gamle tapeten....

jeg er da selvsagt alene hjemme, sambo har seminar med jobben den helgen og familien er bortreist..

jeg er totalt grønn!! verre enn du tror på å legge tapetog slikt. aldri gjort dette før!!!

trenger en skikkli hjelpende hånd!!! inn med t skje..noen som gidder?

evig takknemlig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

eh... hvis du er så grønn så hadde ikke jeg tatt sjansen på å tapetsert på egen hånd, det bør jo helst bli seende litt OK ut etterpå, og heller ventet til dere var flere. Evt bedt en venninne på dugnad.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leiligheten erkjøpt inn, og nå på lørdag skal den pusses opp!

Skjønner at du er helt grønn, ja... :ler: Ikke vondt ment altså, men du skal være bra grønn hvis du mener at oppussingen skal ta en lørdag :sjenert:

Anbefalinger:

Dropp tapetseringen - hvis du er alene, så kommer det til å skjære seg så grundig at du ender med å selge leiligheten på mandag.

Du kommer uansett til å ha mer enn nok med å skulle ta ett rom. Ta for deg det som skal males, så bruker du morgendagen på å kjøpe maling, ruller/pensler etc. Skal du male rett på, så regner jeg med at du bruker vannbasert. Kjøp Lady eller Butinox - billigmerker stinker fryktelig, har lang avgassingstid og dekker dårlig. Hvis underlaget har tekstiltapet kommer det til å suge noe helt vanvittig - vær obs! Gammel tapet kan også risikere å løsne, så vær obs. Hvis du bruker pensel langs kantene og rulle ellers, så husk på å rulle over penselstrøkene lett til slutt - ellers så tørker det i striper, og det er ikke pent. Pass på å dekke til gulvet godt, slik at du slipper å bruke hele søndagen til å skrape gulv.

Start tidlig på lørdag, legg inn pauser, husk å spise, og ikke minst: husk at det tar lengre tid enn du tror. .... sorry, det var kanskje ikke dette du var helt grønn på........

Uansett: å tapetsere alene når man ikke har gjort det før - det har ikke noen mulighet for å bli vellykket, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Uansett: å tapetsere alene når man ikke har gjort det før - det har ikke noen mulighet for å bli vellykket, dessverre.

Det er bare tull.

Er man litt fingernem og får en god forklaring f.eks. i linken over her - så er det ingeng runn til at man ikke skal få til å tapetsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull.

Er man litt fingernem og får en god forklaring f.eks. i linken over her - så er det ingeng runn til at man ikke skal få til å tapetsere.

Niks. Ikke tull i det hele tatt. Det er derimot tull å gi folk forhåpninger om at det skal gå greit å tapetsere alene når man ikke har gjort det før.

Selvfølgelig, hvis alt klaffer, solen skinner og verden er på din side - så kan det hende at man får en fin dag, og rommet blir fint. Men i praksis, så kommer noe av dette til å skje:

Du oppdager at du glemte å kjøpe tapetkniv. For å spare tid, så satser du på at kjøkkenkniven funker. Det gjør den ikke.

Du får ikke til å åpne bøtta med tapetkliser, du bruker en skrutrekker, som skrenser og fører til plasterbehov. Og noe redusert humør.

Siden du ikke er proff til å tapetsere, så har du ikke kjøpt tapetbord - du satser på å legge tapetn utover gulvet. Da kan følgende skje: Du skjærer tapeten, og lager riper i gulvet (uproft, ja, men det har nok skjedd....) Du tar lim på tapeten, og når den skal brettes sammen, så krøller den seg, og du får en brett og deretter en rivning - satser på at det løser seg. Når du henger opp tapeten så oppdager du at du ikke når helt opp, skulle nok ha kjøpt gardintrapp likevel.

Eller hvis du allerede har kjøpt gardintrapp: Når du henger opp tapeten, så oppdager du at det er vanskelig å ha kontroll på hele lengden nedover mens du står på toppen, så du går nedover mens du glatter - men da løsner tapeten oppe, så du må bykse opp igjen for å redde det hjørnet. I mellomtiden oppdager du en luftboble midt i, som du må løsne opp fra undersiden.....

Etter å ha tatt lim på tre tapethøyder på gulvet, har du fått limsøl på sokkene, på gulvet, på forsiden av tapeten og på albuene. Du finner ut at du kunne rullet limet direkte på veggen, men har ikke kjøpt sprutflaske for å fukte tapetlengdene. Du leter etter en svamp, samtidig som du forsøker å tørke opp limsølet.

Neste høyde når frem til en stikkontakt som du ikke har skrudd av dekselet - gidder du å gjøre det, eller?

Så skal du rundt vinduet - og du forsøker å unngå at tapeten revner sidelengs under vinduet mens du forsøker å feste den i overkant.

Har du forresten tatt av taklister og gulvlister først - eller skal du renskjære etterpå? Hvis du renskjærer med en gang, så oppdager du at kniven ikke var skarp nok, hvis du venter - da oppdager du at limet at tørket til flekker på taklista.....

Jeg har tapetsert endel, gjest, og jeg står ved min påstand: Det er ikke mulig å lykkes alene med tapetsering hvis man aldri har gjort det før, og ihvertfall ikke hvis man tror det skal ta kort tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Niks. Ikke tull i det hele tatt. Det er derimot tull å gi folk forhåpninger om at det skal gå greit å tapetsere alene når man ikke har gjort det før.

Selvfølgelig, hvis alt klaffer, solen skinner og verden er på din side - så kan det hende at man får en fin dag, og rommet blir fint. Men i praksis, så kommer noe av dette til å skje:

Du oppdager at du glemte å kjøpe tapetkniv. For å spare tid, så satser du på at kjøkkenkniven funker. Det gjør den ikke.

Du får ikke til å åpne bøtta med tapetkliser, du bruker en skrutrekker, som skrenser og fører til plasterbehov. Og noe redusert humør.

Siden du ikke er proff til å tapetsere, så har du ikke kjøpt tapetbord - du satser på å legge tapetn utover gulvet. Da kan følgende skje: Du skjærer tapeten, og lager riper i gulvet (uproft, ja, men det har nok skjedd....) Du tar lim på tapeten, og når den skal brettes sammen, så krøller den seg, og du får en brett og deretter en rivning - satser på at det løser seg. Når du henger opp tapeten så oppdager du at du ikke når helt opp, skulle nok ha kjøpt gardintrapp likevel.

Eller hvis du allerede har kjøpt gardintrapp: Når du henger opp tapeten, så oppdager du at det er vanskelig å ha kontroll på hele lengden nedover mens du står på toppen, så du går nedover mens du glatter - men da løsner tapeten oppe, så du må bykse opp igjen for å redde det hjørnet. I mellomtiden oppdager du en luftboble midt i, som du må løsne opp fra undersiden.....

Etter å ha tatt lim på tre tapethøyder på gulvet, har du fått limsøl på sokkene, på gulvet, på forsiden av tapeten og på albuene. Du finner ut at du kunne rullet limet direkte på veggen, men har ikke kjøpt sprutflaske for å fukte tapetlengdene. Du leter etter en svamp, samtidig som du forsøker å tørke opp limsølet.

Neste høyde når frem til en stikkontakt som du ikke har skrudd av dekselet - gidder du å gjøre det, eller?

Så skal du rundt vinduet - og du forsøker å unngå at  tapeten revner sidelengs under vinduet mens du forsøker å feste den i overkant.

Har du forresten tatt av taklister og gulvlister først - eller skal du renskjære etterpå? Hvis du renskjærer med en gang, så oppdager du at kniven ikke var skarp nok, hvis du venter - da oppdager du at limet at tørket til flekker på taklista.....

Jeg har tapetsert endel, gjest, og jeg står ved min påstand: Det er ikke mulig å lykkes alene med tapetsering  hvis man aldri har gjort det før, og ihvertfall ikke hvis man tror det skal ta kort tid!

Ok Twigi, jeg forstår at du forutsetter at folk er idioter så lenge de ikke har tapetsert før - så da er det liten vits i at jeg bruker tid å svare på det du skriver.

Til trådstarter: tapetsering er helt greit forutsatt at tapeten ikke er for bred og tykk. Les bruksanvisningen og bruk hue, så går det fint. Taptesering går jo også ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Forresten Twigi - tenk om du heller kunne kommet med konstruktive råd (du som har tapetsert så mye), eller linker til fremgangsmåte. Det er det trådstarter spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Høres ut som du har gjort det før, ja  :ler:

Synes du virkleig det?

For meg var det beskrivelse av en arbeidsmåte fra en som har lite peiling på hvordan det skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Synes du virkleig det?

For meg var det beskrivelse av en arbeidsmåte fra en som har lite peiling på hvordan det skal gjøres.

Jeg synes det var en humoristisk framstilling av en jobb gjort av noen som ikke har gjort det før - eller av noen som har gjort det mange ganger og lært på veien.

Jeg synes også at å rive huet av Twigi fordi hun påpeker fallgruvene er skikkelig dustete, rett og slett. For tapetsering er ikke noe man lærer seg på første forsøk. (Har prøvd jeg og, med god hjelp, og hadde det ikke vært for at "hjelpa" gjorde alt til slutt, så hadde nok ikke den tapeten vært så fin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg synes det var en humoristisk framstilling av en jobb gjort av noen som ikke har gjort det før - eller av noen som har gjort det mange ganger og lært på veien.

Jeg synes også at å rive huet av Twigi fordi hun påpeker fallgruvene er skikkelig dustete, rett og slett. For tapetsering er ikke noe man lærer seg på første forsøk. (Har prøvd jeg og, med god hjelp, og hadde det ikke vært for at "hjelpa" gjorde alt til slutt, så hadde nok ikke den tapeten vært så fin)

Det er ingen humoristisk fremstilling av idiotiske feil trådstarte spør om. H*n spør om fremgangsmåten for å tapetsere.

Om du ikke klarte det første gang du prøvde, betyr ikke at andre ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimse

Denne siden gir endel informasjon om tapetsering og vitenskapen rundt ;)

Forøvrig er jeg enig i at det kan være svært vanskelig å skulle tapetsere hvis man ikke har gjort det før, og alene. Er det mye krinker og kroker, kan det være godt med en hjelpende hånd eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok Twigi, jeg forstår at du forutsetter at folk er idioter så lenge de ikke har tapetsert før - så da er det liten vits i at jeg bruker tid å svare på det du skriver.

Til trådstarter:  tapetsering er helt greit forutsatt at tapeten ikke er for bred og tykk.  Les bruksanvisningen og bruk hue, så går det fint.  Taptesering går jo også ganske fort.

Folk er som regel ikke idioter, men de har svært ofte lett for å undervurdere problemene, og planlegge for dårlig. Særlig når man ikke har erfaring på området fra før.

Forøvrig bruker du jamen mye tid på å svare meg - selv om du mener det er liten vits i......

Forresten Twigi - tenk om du heller kunne kommet med konstruktive råd (du som har tapetsert så mye), eller linker til fremgangsmåte.  Det er det trådstarter spør om.

Slik som du gjør?

Du skjønte hva jeg mente, du :) Veldig snilt at du forsvarer meg :klem: selv om forsøker å ikke bry meg så mye om denslags motsvar fra anonyme besserwissere.

Og til trådstarter (og forsåvidt anonyme gjester): Tapetsering forutsetter som så mye annet godt grunnarbeid og god planlegging. Det ville også vært mye enklere hvis høydene på rommene hadde stått i forhold til lengden på armene. Siden det ikke er tilfelle, er det som regel enklere å være to. Svært mange par anser likevel tapetsering for å være skilsmissefremmende - da kan man jo tenke seg de potensielle traumene for de som tapetserer alene.

Men hvor enkelt eller vanskelig det er - det er også mye avhengig av kvaliteten på tapeten, og ikke minst: grunnforholdene. Jeg har stort sett jobbet med gamle hus og leiligheter, og med en gang veggene er ute av lodd, hjørnene har 42 eller 48 graders vinkel.....vel, det kompliserer det hele.

Og til deg gjest: Du må gjerne mene at jeg har lite peiling på tapetsering, men jeg har ihvertfall fordelen av å være selvlært med lang erfaring, og jeg vet hva som kan gå galt :sur:

Kom gjerne med den enkle forklaringen som trådstarter ønsker seg - og som du åpenbart mener å være i besittelse av - det kan kanskje få oss alle til å få lyst til å tapetsere på lørdag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Slik som du gjør?
Ja, akkurat sånn som jeg gjorde da jeg la inn en link om fremgangsmåte. Endret av Hannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også drevet en del med renovering og oppussing og jeg synes Twigi her gir mange gode råd til en nybegynner! Linken i begynnelsen av tråden kan lett gi inntrykk av at tapetsering er latterlig enkelt, men det stemmer ikke! Min erfaring er at det absolutt er en fordel å være to og at minst en har gjort det før. (Det samme gjelder for øvrig andre "irreversible" og kostbare ting som f.eks. legging av flis og parkett).

Reagerte også på at det er planlagt tapetsert oppå gammel tapet. Dette trenger ikke å gå bra i det hele tatt; Man risikerer at den gamle tapeten løsner når det nye limet gjør den fuktig og man ender opp med en vegg full av bobler og skrukker. Er man i det minste tvil, bør man fukte hele veggen først med en svamp for å være helt sikker på at den gamle tapeten ikke løsner. Vinyltapet festet med vanlig vannbasert lim, løsner så og si alltid, så denne bør fjernes så langt det lar seg gjøre før det tapetseres på nytt. (Jeg forsøkte meg med litt "juks" da gangen her skulle tapetseres for et par måneder siden og lot de tapetbitene som ikke løsnet verken med vann eller skrape bli sittende. De løsnet imidlertid helt greit da det nye limet ble smurt på og den nye tapeten godt og vel var lagt oppå med det resultat at flere tapetlengder måtte legges om igjen). Det beste er å fjerne all gammel tapet, sparkle og grunne med ett strøk nøytral maling for å sikre at underlaget trekker jevnt med lim. Mye jobb, ja visst, men slik er det desverre med nesten all oppussing; Det er det arbeidet som ikke synes som tar mest tid.

Jeg anbefaler også trådstarter å begynne med å male og evt. starte på grunnarbeidet som må gjøres før tapetseringen. Å pusse opp to rom tar uansett ikke en helg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi overtar ny bolig i september, og skal pusse opp en del overflater. Vi er også relativt grønne, og har nå valgt å ta konsekvensen av det. Vi har nemlig gjort avtale med en maler og byggtapetserer. Så nå skal stue og kjøkken utbedres av en som virkelig kan sine saker. Jeg er sååå fornøyd med det valget vi har gjort :enig_anim:

Skal pusse opp noen soverom også, men der skal vi ta jobben selv. Ikke så mange som skal se resultatet der liksom :sjenert:

Hvis du føler det heeelt grønn går det jo an å gjøre noe liknende, få noe som kan sine saker til å ta jobben. Lar seg neppe gjøre å få til på så kort varsel da, men men. Lykke til uansett :)

Endret av Nala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tapetsert barnerommet alene. Det gikk fullstendig til helvete. Den rullet seg av nedover fra taket sånn som du ser i Donald.

Jeg endte opp med å feste alle lengdene med 1000 tegnestifter til det tørket.

Resultat...

Ringte malerfirma uken etterpå og fikk de til å rive den ned igjen for å sette opp ny tapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

En del av problemene ved tapetsering som Twigi skriver om skyldes dårlig planlegging (kjøper ikke skarp nok kniv, osv.) En del andre ting unngår man bare man er forsiktig (søl, skjærer i gulvet osv.) Dette er jo ting det er lurt og forholdsvis enkelt å huske på.

Det som er vanskelig med å tapetsere er å få lengdene pent opp. (well, duuh!) Å skjære til lengden til dører og vinduer er én ting. Vel så vanskelig synes jeg det er å få lengdene tett nok sammen slik at det ikke blir glippe, for det er styyygt. Ekspertene anbefaler jo egentlig å legge den ene lengden litt over den andre og så skjære til, men det har ikke jeg turt å gjøre. Problemet med glipe/brett /krøll har jeg også hatt opp mot taklista.

Du legger på lengden, prøver å plassere den inntil og opptil så godt du kan, og så må du dytte til lengden etter beste evne. Mens du gjør det kommer det selvsagt bobler, og når du drar dem ut flytter hele lengden på seg igjen. Er du ekstra heldig, slik jeg var, så har du kjøpt en kuul men billig tapet (Åhlens :frustrert: ) som ikke bare ryker når du dytter for hardt på den, men som fargen tydelig forsvinner fra når du tørker vekk limet som piplet fram fra kanten. Kanskje litt vanskelig å forstå alt sammen for de som ikke har gjort det men...

Jeg er ikke ekstremt handy, men ikke så verst til å være dame, tror jeg (no offence ladies). Jeg slet fælt med å tapetsere på egenhånd, og da hadde jeg vært tapetassistent for mannen i et annet rom på forhånd. Så jeg vil heller ikke anbefale deg det.

Hvis du ikke har pusset opp før tipper jeg at du vil ha nok med å male stua den lørdagen. Knote med å sette på maskeringstape, finne ut at tapen har sittet for lenge og at den tar med seg malingen på listene når du drar den av. Gå over veggen på nytt ett sted hvor malingen har rent og to steder hvor du ser du ikke fikk dekket nok. Kjøpe maling til listene og søle på den nymalte veggen når du prøver å rette opp skaden etter maskeringstapen.

Det er gøy å pusse opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...