Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest loren
Skrevet

Jeg og sambo er offisielt på boligjakt! :sjarmor:

Meeen....

** Hva er egentlig en andelsleilighet? Er det bare en måte å si at det er en del av et borettslag på?

** Når vi ber om lån, ser de da på selve prisen, eller prisen + fellesgjeld?

Kommer sikkert på mer å spørre om etterhvert.. meen dette var det som datt ned i hodene i kveld :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du ber om lån i banken er det selve prisen på leiligheten som teller. Fellesgjelden blir betjent gjennom husleia. Men den må ikke glemmes siden du skal betale renter og avdrag på begge lånene hver måned. Husk at et vanlig huslån er mye mer fleksibelt enn fellesgjeld med tanke på renter, mulighet for refinansiering osv, så personlig ville jeg heller hatt høyt huslån enn høy fellesgjeld.

Her kan du lese om andelsleilighet.

Skrevet

Vi fikk beskjed i banken at vi måtte trekke fellesgjelden av på kjøpesummen. Slik at hvis vi fikk 1 000 000 i lån, fellesgjeld var på 200 000 kunne vi kjøpe leilighet for 800 000.

Skrevet
Vi fikk beskjed i banken at vi måtte trekke fellesgjelden av på kjøpesummen. Slik at hvis vi fikk 1 000 000 i lån, fellesgjeld var på  200 000 kunne vi kjøpe leilighet for 800 000.

Samme her.

Gjest loren
Skrevet (endret)

okei.. så hvis jeg og sambo får f.eks 1.500 000 i lån så kan ikke totalsummen pris + fellesgjeld overstige 1.500 000?

Forsto jeg rett da? :)

... i så fall kan vi se langt etter noe i Oslo ser jeg :grine:

Endret av loren
Skrevet

Fellesgjeld har definitivt betydning når du skal søke lån i banken, ja. Mange prosjekter i dag spekulerer jo rett og slett i å gjøre "smarte" grep med tanke på fellesgjelda. Her i byen er det for eksempel ikke uvanlig med fem års avdragsfrihet på fellesgjelda, sånn at husleia øker betraktelig etter fem år. Da står det i prospektet at husleia dekker ditt og datt, samt renteutgiftene på fellesgjelda. Det påpekes da også at husleia vil stige etter fem år, men mange legger i sin iver ikke merke til dette før de tropper opp i banken og blir gjort oppmerksom på at det blir en betydelig større belastning for økonomien etter fem år.

Gjest gjest1
Skrevet

Hvis dere får 1,5 i lån, så får dere da kjøpt noe! :troest: Ikke noen fet kåk akkurat, men...

Skrevet

For 1,5 kan dere kjøpe et koselig hus med hage i Moss/Rygge området, og det tar bare 40 min på e6 til Oslo! Bussen dit går hver time!!!!!

Eller dere kan kjøpe en splitter ny leilighet.

Gjest splæsj
Skrevet

Joda, dere får leilighet i Oslo om dere holder dere til østkanten.

Gjest loren
Skrevet (endret)

Takk for svar :)

Noe skal vi nok får til, vi må bare bli litt mer samkjørte ang prioriteringer tror jeg :) Min kjære skal nemlig helst kunne se på skolen sin i sentrum fra leiligheten skjønner dere :P Han er orntli bygutt, mens jeg som er oppvokst på landet ikke bryr meg SÅ mye om litt reisevei... Er noe med hva man er vant til tror jeg...

For 1,5 kan dere kjøpe et koselig hus med hage i Moss/Rygge området, og det tar bare 40 min på e6 til Oslo! Bussen dit går hver time!!!!!

Eller dere kan kjøpe en splitter ny leilighet.

Prøv i si det til sambo som, hvis vi skal flytte nå, har tenkt å holde seg innafor ring 2 :sur: Kravstore lille ungen :P

Joda, dere får leilighet i Oslo om dere holder dere til østkanten.

Etter det jeg er på finn.no er det ikke særlig prisforskjell på øst/vest/sentrum.. men jeg er kanskje dårlig på å leite ;)

Endret av loren
Gjest loren
Skrevet

Tusen takk for hjelpa cruel =)

Nydelige leiligheter alle 3, men så er det å overbevise sambo om at vi faktisk klarer oss på 40 kvm da :P Er heldige og har 80 her vi bor nå, så det kan bli en utfordring ;)

Dere som kan det meste kan vel hjelpe meg med å finne på noen gode grunner til sambo også? ;)

Gjest Gjesta
Skrevet
Dere som kan det meste kan vel hjelpe meg med å finne på noen gode grunner til sambo også? ;)

Prioritering. Fortell ham at enten kan dere bo i et hus med hage og ha en times reisetid, eller så kan dere bo på 40 kvadratmeter og ha kort vei til det meste.

Gjest gjest1
Skrevet

Eller dere kan fortsett å bo på deres sentrale 80 kvadrat, men da kommer dere ikke inn på boligmarkedet og får ikke noe som er deres eget.

Og en ting til: det er vel bedre å bo på 40 kvadrat nå, enn å stå der med 1,5 mill og skulle kjøpe noe når dere en gang får barn?

Skrevet

altså, dersom du har en samboer som ønsker en 80kvm stor leilighet midt i sentrum av oslo til 1.5 mill inkl fellesgjeld.... bør kanskje stikke fingern i jorda og tenke seg om hvor han har valgt å bo? ;)

det ER ikke slik at oslo er den billigste byen i norge å velge å bo, og er han skikkelig bygutt, så burde han ha fått med seg det.

dere leier nå?

skal dere kjøpe for første gang begge to?

mange må faktisk begynne litt i det små og øke etterhvert.

har dere ikke planer om barn sånn helt med det første, så klarer dere dere fint på de leilighetene som er linket til og like disse.

hvordan få ham til å akseptere? fortell ham hvilken by han bor i og hvordan boligmarkedet er her. la ham lete litt etter leiligheter selv, så ser han kanskje litt hvordan det faktisk er.

og er han ikke klar for å gjøre endringer, så kanskje han ikke er helt klar for å kjøpe selv og ta konsekvensene av det?

dere vil på sikt ha råd til å selge å flytte til noe større, men har dere ikke råd til det akkurat nå, så må dere jo fortsette å leie eller kjøpe noe mindre eller utenfor selve sentrum.

Gjest loren
Skrevet

Takk for svar igjen :)

Jeg vil gjerne ha hus med hage en time unna byen jeg, men som sagt må min kjære overtales litt :sjenert:

Kjøpe er vi klar for begge to, for nå går det mye ut i husleie, og ser vi noe til de pengene igjen? nope... :frustrert:

Skrevet

Da må dere nok ut av ring 2 hvis dere skal få noe større enn 40 kvm. Vi har kjøpt stort hus utenfor byen for 1,8 mill, og vi bruker bare en halv time inn selv i rushen (med bil da selvfølgelig) Synd han ikke vil det, man får virkelig lite for pengene i Oslo nå.

Lykke til!

Gjest loren
Skrevet

Jeg skal nok få overtalt han, tror at når alt kommer til alt så betyr det litt mer for han å ha bedre plass enn det å se ned på Oslo S liksom :)

Vi har vel bare "låst" oss litt på Oslo, og da trengs det litt tid å snu tankegangen :)

Jeg kan jo true han med å ta han med opp til den lille bygda jeg kommer fra om ikke annet hjelper :P (1-2 timer fra... ALT) Da blir det nok litt annen tone på'n vil jeg tro ;)

Igjen takk for alle svar :D Så greit å ha dere for litt råd og innspill :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...