Gå til innhold

Studierett på enkeltemner på UiO

monique

Anbefalte innlegg

Vil gjerne studere psykologi og har studierett på Uio og har søkt 1. semester i psykolog (tatt fagene som enkeltemner). Noen sjanse for at jeg kommer inn på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvde meg på det samme i fjor. Var lite ledig når man endelig fikk lov å melde seg opp, men det var ledig plasser på ett par emner. Er jo mulig det er plasser i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ta fagene som privatist. Da får du riktignok ikke rett til å delta på forelesninger, med mindre det er plass. I tillegg koster det vel 1500 pr. emne. Men det er iallefall et alternativ til å få tatt emnene :) Husk at det er oppmeldigsfrister for å melde seg til privatist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her er en måte å gjøre det på.

Bacheloren i Teologi og Kristendom er ikke fullt og ligger på restetorget. Her er det førstemann til mølla!

Den bacheloren består av exphil, exfac (20studiepoeng), en 40-gruppe i støtteemner (der psykologi er en av de foreslåtte 40-gruppene) og en 40-gruppe i frie emner (der du også f.eks. kan ta psykologi-emner eller emner som kan inngå i en psykologi-bachelor.)

Psykologi-bacheloren består også av exphil-exfac, en 40-gruppe i støtte-emner og en 40-gruppe i frie emner.

Vel inne på BA studiet i Teologi og kristendom velger du emner som kan inngå i psykologi. f.eks. exhil og PSY 1000 første semester, og exfac+ 2 av de tre psykologi-emnene som er foreslått i 40-gruppen. Til høsten igjen kan du da bruke ekstra-poengene på å søke deg over på bacheloren i psykologi. Fordelen er at du som programstudent får velge emner før enkeltemne-studentene og derfor kommer først i køen. Skulle du ikke komme inn på riktig alle psykologi-emnene du vil med en gang, så velg frie emner som også kan innpasses i psykologi-bacheloren(f.eks. innenfor sosiologi, kriminologi, pedagogikk osv. se på de foreslåtte 40-gruppene til støttefag i psykologi-bacheloren). Dersom du blir nødt til å ta et eller to av kristendoms/teologi-emnene så er jo det også greit. Når du senere søker psykologi-bacheloren kan disse inngå i 40-gruppen din som frie emner.

I prinsippet kan jo disse to Bachelorene "overlappe"med 140 studiepoeng. i løpet av den tiden bør det være mulig å søke seg over på psykologi-bacheloren. Det er uansett lettere å komme inn på enkeltemner når du søker emner på 2000-nivå, fordi de ofte krever at du har relevante 1000-emner fra før, og det er det jo færre av enkeltemne-studentene som har, så de siste 40 studiepoengene burde la seg gjøre.I alle fall kan neste 5 semestre overlappe. Et tenkt studieløp på teologi og kristendom bacheloren kan f.eks. være (men du er selvsagt ikke bundet til rekkefølgen):

1. semester: exphil PSY 1000 (støtteemne)

2. semester exfac støtteemner PSY1010 og PSY1100

3. semester støtteemne PSY 1200 2 frie emner eks. innen sosiologi

4. semester 2 frie emner eks. innen sosiologi KRIS 1001

5. semester kristendomsemner

alle disse er relevante innenfor psykologibacheloren også, sånn at du kan søke overføring, og bruke alle i graden din når du i løpet av den tiden får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

1. semester: exphil PSY 1000 (støtteemne)

2. semester exfac støtteemner PSY1010 og PSY1100

3. semester KRIS 1001 2 frie emner eks. innen sosiologi

4. semester 2 frie emner eks. innen sosiologi kristendomsemne

5. semester kristendomsemner

en liten rettelse: jeg så jeg satt opp ett for mye psykologi-emne i stad, for PSY 1100 teller 20 studiepoeng, så du vil kunne ta 4 semestere(2 år) som overlapper, og dersom du ikke får overføring før den tid er det bare ett emne som ikke overlapper i 5. semester. Da står du igjen men 40 studiepoeng som du må ta etter at du er overført til BA i psykologi, evt. som enkeltemner.

Mulig det er litt sleipt, men det er fullt lovlig. Det skjer jo stadig vekk at noen begynner på en bachelor, og så ombestemmer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Tror siste gjests opplegg kan bli vanskelig, da psykologi er så fullt at det sjelden er plass til noen utenom programstudentene, i alle fall på førsteårsfagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tror siste gjests opplegg kan bli vanskelig, da psykologi er så fullt at det sjelden er plass til noen utenom programstudentene, i alle fall på førsteårsfagene.

Så lenge Psykologi er en av de anbefalte 40-gruppene med støtteemner innenfor den Bacheloren må det være mulig å ta disse fagene også. Men som gjest sier er det mulig at det må rokkeres litt på rekkefølgen. I hverfall i 1.semester, for nå har jo første emneopptak alt vært. Da er det mest sannsynlig fullt, men da får man bare sørge for å ta emner som senere også kan bruker innen Psykologi-bacheloren (i og med at det er satt av 40 poeng til frie emner også her+exphil/exfac er jo dette hva som helst!)

Man har uansett fortrinnsrett fremfor enkeltemnestudenter dersom man er programstudent, derfor er det mer sansynlig at man kan gjøre det på den måten.

Det er da mange på UiO som har en 40-gruppe i f.eks Psykologi innenfor en annen BA grad, og det er også mange som underveis i studiet ombestemmer seg ift. hvilken retning studiet skal ta, etter å ha startet på en 40-gruppe. Så veldig uvanlig er nok ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På studieweb så står det ikke akkurat enkeltemne student. Står realfag, altså høstkull realfag.

Nei, dere, jeg tror det blir vanskelig med psykologi i år. Kanskje prøve igjen på våren. Jeg står litt fast i studie akkurat nå. har tatt noen emner her og der, men vet ikke hva jeg vil drive med. Men jeg må finne ut av det. Kan ikke sløse mer tid nå...=(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...