Gjest Gjest_Grete_* Skrevet 27. juli 2006 #1 Skrevet 27. juli 2006 Jeg har sommerjobb som hjemmehjelp. Fikk bihulebetennelse og går på pencillin, har vært hjemme i tre dager fra jobb. Har skrevet kontrakt og alt sånnt formellt. Noen som vet om jeg får sykepenger/lønn eller går jeg glipp av den tredagerslønningen?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. juli 2006 #2 Skrevet 27. juli 2006 Du må ha vært ansatt i minst en mnd (eller var det tre?) for å kunne bruke egenmelding, 14 dager for å få lønn når legen sykmelder deg.
La Luna Skrevet 27. juli 2006 #3 Skrevet 27. juli 2006 Du må ha vært ansatt i minst en mnd (eller var det tre?) for å kunne bruke egenmelding ← To
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. juli 2006 #4 Skrevet 27. juli 2006 To ← Jeg var i det minste i nærheten Lenge siden sist jeg hadde bruk for den der...
liv Skrevet 27. juli 2006 #5 Skrevet 27. juli 2006 Fra trydgekontoret; Hvem kan få sykepenger? * du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade. * du må ha vært i jobb i minst fire uker . * du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntekstgrunnlaget for sykepenger utgjør minst femti prosent av grunnbeløpet (1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder ikke for sykepenger i arbeidsgiverperioden. Så en må ha vært i stillingen (ansatt) i minst 4 uker før en har rett på sykepenger, ikke 14 dager som Bjørnsdatter skrev.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. juli 2006 #6 Skrevet 27. juli 2006 Nå må jeg begynne å holde kjeft. Det var 14 dager den ene gangen jeg hadde bruk for den regelen... og jeg hadde vært ansatt i 10. Beklager forvirringen. *tusler ut og gjemmer seg i skogen*
shatika Skrevet 28. juli 2006 #7 Skrevet 28. juli 2006 Ikke gjemme deg du Bjønsdatter Tidligere var det sånn at man måtte ha vært ansatt 14 dager før man fikk lønn ved sykmelding.. Så du hadde jo litt rett da Tror det er omtrent 2 år siden det kom nye regler jeg om at man må ha vært ansatt i 4 uker før man har rett på lønn ved sykemelding..
Grooo Skrevet 28. juli 2006 #8 Skrevet 28. juli 2006 Når jeg startet i fast jobb fikk jeg sykenger selv om jeg bare hadde vært på jobb en dag, men i sommerjobben jeg hadde for noen år siden fikk jeg ikke noe selv om jeg hadde jobbet tre uker.
14062003 Skrevet 29. juli 2006 #9 Skrevet 29. juli 2006 1 mnd (4 uker) for sykepenger 2 mnd for egenmelding Men det finnes unntak... "mottatt en ytelse til livsopphold" Dagpenger, sykepenger, barn eller nære slekningers sykdom, fødselspenger. Slik jeg har forstått det blir da sykepengene beregnet ut fra hva man hadde før man begynte å jobbe. Om man fikk dagpenger, så får man sykepenger av dagpengesatsen, ikke lønna. "Venter" man 4 uker med å bli sjuk, får man av lønna (som jo pleier å være mer enn dagpenger). Jeg kan nok svare mer på dette om noen uker da jeg etter 4 dagers arbeid ligger med bihulebetennelse selv - og har liten tro på at jeg orker jobben på mandag... Jeg hadde fødselspenger til fredag og lønn fra mandag. Jobb er jobb, også sommerjobb. Samme regler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå