Gå til innhold

står som nummer 241, er det håp?

Gjest aldri student?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Ja, det har jeg skjønt. Det jeg ikke forstår er hvordan karaktersnittet kan bli over 6.

Si karakterne dine i gjennomsnitt er 5. Så plusser du på fordypningspoeng (0.4), studiepoeng (0.4) og alderspoeng (1). Da har du fått et snitt på 6.8.

Dette var bare et regneeksempel, jeg vet ikke akkurat hva de forskjellige tingene gir av ekstrapoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Jeg tror forresten det er slik at fordypningspoeng og realfagspoeng regnes med i det som heter karaktersnitt, mens andre poeng (alder, studier), regnes til den totale poengsummen.

Det betyr at du kan ha 6 i snitt på karakterene + fordypning + realfag = 6.8 i karaktersnitt. Tror i alle fall det var slik da jeg var "ung".

Endret av cruel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tristbla: Jeg stod på Venteliste nr 1. og kom ikke inn, på hjelpepleier, måtte pendle 45 min én vei hver dag, til en helt annen skole , og venta og venta på å bytte skole... men nei da :tristbla::tristbla::tristbla::tristbla:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superia

Er det mulig å ta realfag i tillegg til tidligere generell studiekompetanse for å heve poengsummen sin? Hvilke fag isåfall gjelder dette, og er det 0,5 eller 1 poeng man får per stk?

Ei venninne ønsker seg inn på sykepleien, og søkte i Oslo i år. Men hun har 42 poeng og kom derfor ikke inn. Hun vurderer å søke i Gjøvik neste år, der grensen er 42 poeng (?) i år.

Hun får to alderspoeng til neste år, og lurer på hva hun bør gjøre for å være mer sikker på å komme inn. Er det vanlig at inntakskravet øker mer enn 2 poeng hvert år på sykepleien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å ta realfag i tillegg til tidligere generell studiekompetanse for å heve poengsummen sin? Hvilke fag isåfall gjelder dette, og er det 0,5 eller 1 poeng man får per stk? 

Ei venninne ønsker seg inn på sykepleien, og søkte i Oslo i år. Men hun har 42 poeng og kom derfor ikke inn. Hun vurderer å søke i Gjøvik neste år, der grensen er 42 poeng (?) i år.

Hun får to alderspoeng til neste år, og lurer på hva hun bør gjøre for å være mer sikker på å komme inn. Er det vanlig at inntakskravet øker mer enn 2 poeng hvert år på sykepleien?

Ja, det er mulig. Man får 0.5 poeng for 2. klassefagene og 1 poeng for 3. klassefagene. For eksempel burde jo biologi være aktuelt for en sykepleier, 2BI og 3BI vil gi 1.5 poeng. Dersom man i tillegg får en fordypningsfag til ved å ta biologi, får man 2 poeng til(kan bare få fire fordypningspoeng totalt).

Det er umulig å si hva som må til for å være sikker på å komme inn, poenggrenser svinger fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superia

Scheherazade:

Takk for svar.

Ikke meningen å kuppe noens tråd her... Men hva mente du med; "Dersom man i tillegg får en fordypningsfag til ved å ta biologi, får man 2 poeng til".

Gjelder dette henne som har genrell studiekompetanse gjennom VK2 påbygning? Hun har vel kun det hun må av realfag regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har tatt ett ekstra år for å få alderspoeng og årstudiumpoeng, siden jeg ikke kom inn på sykepleie i fjor. Da søte jeg ved UiB og sto på venteliste nr 888...

men i år kom jeg inn på Gjøvik=)

best og søke på litt utkant steder. Gode skoler og ikke minst bra studentmiljø:)

jeg blir sykepleier!!! :hoppe::hoppe::hoppe::tommelsmil::danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...