Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jau, så dumpa den ned i postkassa - invitasjonen til reunion, 10 år etter at vi gikk ut fra ungdomsskolen. Trodde egentlig ingen kom til å ta initiativet til noe sånt av de folka der, men det tok jeg (heldigvis?) feil.

Jeg hadde aldri noe godt forhold til dem jeg gikk på skole med. Vel, kanskje et par, men f.eks bestevenninna mi fra skoleårene røk jeg uklar meg (pent sagt) for noen år siden, har omtrent ikke sett henne siden. Resten, vel... vet ikke riktig om jeg har noe å snakke med noen av dem om. Jeg gir egentlig beng i hvem de er, hvor de er i livet osv nå, for de ga i hvert fall skikkelig beng i meg den gangen.

Trodde jeg hadde fått alt det der på avstand nå, og jeg ser godt at måten JEG reagerte på hadde mye med hvordan jeg ble behandlet av andre. Har forandret meg mye siden den gang, men... Jeg har en helt annen selvtillit, selvfølelse, føler meg vellykket i den forstand at jeg er fornøyd med livet mitt og sammenligner meg egentlig lite med andre. Men - reunions, hva er det, annet enn "ja, hva driver du med om dagen da?" hvorpå det er best å være litt ovenpå for ikke å føle seg liten i forhold til dem som har xx antall år på skole, svært hus, tjener 800 000 i året og står på nippet av å bli direktør i Hydro eller noe sånt.

Jeg har hatt null kontakt med disse menneskene siden jeg var ferdig på skolen. Har sett en av dem på alle disse årene, og det var et "Hei!" og ferdig med det.

Jeg lurer på - skal jeg dra, eller skal jeg glemme hele greia? Det verste jeg vet er å bli sittende sammen med en masse folk som har masse å snakke om seg i mellom, men som jeg ikke har noe å snakke med om. Å ikke få fulgt med i en samtale er litt skrekken, muligens fordi det var akkurat sånn jeg følte det den gangen - alle hadde så mye å snakke om, men ikke med meg. Og så å bli sittende alene i et hjørne.

Faen. Trodde jeg var forbi dette her. Trodde jeg hadde blitt tøffere og brydde meg mindre om hva folk mente. Tydeligvis ikke. Må vel bare ta meg selv i nakken...

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Tja, jeg angrer skikkelig på at jeg gadd bruke tid på ungdomsskolereunion min, men det er meg da... Hadde en grusom klasse på ungdomsskolen, absolutt ingen venner i min klasse og ble vel stort sett ignorert av klassekamerater. Hadde trodd at på reunion skulle det bli annerledes, men slik ble det ikke. Var som å gå 10 år tilbake i tid, folk snakket med "sine" gjenger og ignorerte alle andre. Skulle ikke tro folk hadde blitt eldre i det hele tatt....

Vel, har aldri tenkt meg på en eneste reunion igjen ihvertfall! :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Tja, jeg angrer skikkelig på at jeg gadd bruke tid på ungdomsskolereunion min, men det er meg da... Hadde en grusom klasse på ungdomsskolen, absolutt ingen venner i min klasse og ble vel stort sett ignorert av klassekamerater. Hadde trodd at på reunion skulle det bli annerledes, men slik ble det ikke. Var som å gå 10 år tilbake i tid, folk snakket med "sine" gjenger og ignorerte alle andre. Skulle ikke tro folk hadde blitt eldre i det hele tatt....

Det er AKKURAT sånn jeg er redd for at det blir. Men det kan jo hende at de har blitt eldre de også...

Gjest Malina
Skrevet

Jeg ville ikke dratt hvis jeg hadde vært deg. Virker ikke som du har noen positive minner eller at du tror det vil gi deg noe å møte disse igjen.

Selv om du og de andre har forandret deg så kan det være det kan bringe frem vonde minner hvis du møter opp. Og jeg forstår veldig godt den skrekkopplevelsen du ser for deg.

Synes ikke du skal tenke at du ikke er tøff, og at du feiger ut fordi du ikke tør å gå! Hvis du ikke har noen positive minner med denne flokken og du gir f*** i hva de holder på med nå og hvordan de er blitt som voksne mennesker,synes jeg det er liten vits i å reise dit.

Skrevet

Har også akkurat fått innbydelse i posten. Hadde først bestemt meg for å gå, men ble brått usikker. Tipper jeg drar hvis jeg får med venninna mi, tror ikke jeg orker å dra helt alene.

Gjest gjest1
Skrevet
Det er AKKURAT sånn jeg er redd for at det blir. Men det kan jo hende at de har blitt eldre de også...

Vel, JEG trodde faktisk at det kanskje vill bli ok, siden folk sikkert var blitt mer modne med årene, men jeg tok feil! Jeg hadde aldri gått om ikke et par venninner fra parallelklassen hadde mast, men de fikk jeg jo knapt snakket med hele kvelden fordi det ble fokus på enkeltklasser og ikke hele kullet. Først var det møte i det gamle klasserommet, og også under middagen var det klassedelt. De andre var jo opptatt med sin klasse, så jeg havnet bare helt utenfor egentlig. Så for meg ble det bare trist og jeg dro veldig tidlig hjem.

Skrevet

Det samme skjedde på vår reunion (barneskoleklassa). Alle inntok sine gamle roller, de samme personene ble mobbet og gjort narr av og han som alltid ble innelåst på do på barneskolen ble det som voksen også :overrasket:

Aldri mer!

Gjest Gjest
Skrevet
:overrasket: Er et virkelig sant, Gustavia? Skulle tro folk ikke hadde vokst opp, ja.
Gjest gjest1
Skrevet
Det samme skjedde på vår reunion (barneskoleklassa). Alle inntok sine gamle roller, de samme personene ble mobbet og gjort narr av og han som alltid ble innelåst på do på barneskolen ble det som voksen også  :overrasket:

Aldri mer!

Ja! Det var akkurat sånn det var. Og det var jo ikke noe gøy å havne i den situasjonen igjen! :tristbla:

Ironien var da at det viste seg at jeg var den med lengst utdannelse, og alle de med store ambisjoner hadde tidlig endt opp med VVV, villa, vovov og volvo. :ler:

Skrevet

Ironien var da at det viste seg at jeg var den med lengst utdannelse, og alle de med store ambisjoner hadde tidlig endt opp med VVV, villa, vovov og volvo.  :ler:

Nå er det faktisk noen som ønsker seg disse tingene like mye som andre ønsker seg fin utdanning ;)

Gjest gjest1
Skrevet (endret)
Nå er det faktisk noen som ønsker seg disse tingene like mye som andre ønsker seg fin utdanning ;)

Joda, men nå var jo litt av poenget at disse hadde hatt STORE AMBISJONER også ut vidregående, men så hadde lufta gått ut av ballongen, for å si det slik. ;) jeg hadde forventet leger og advokater, så er det nesten bare lærere...

Bare for å presisere, det er IKKE noe galt med lærere, men i den situasjonen var det jo litt gøy. Spesielt siden mange ikke engang var utdannet lærer, men bare hadde noen fag fra Universitetet og jobbet som lærer.

Endret av onyx
Gjest gjesta
Skrevet

Jeg har ikke noe behov for å tilbringe tid sammen med dem jeg gikk på skolen sammen med. Det er et par som var ganske hyggelige og som jeg har pratet litt med når jeg har møtt dem, men selv med dem gikk pratet ganske treigt. Jeg har forandret meg svært mye siden den gang, og jeg merker at når jeg besøker gamle trakter, blir man på en måte møtt av forventingen om at man skal innta den samme rollen som man hadde før.

En hel kveld sammen med alle fra den gangen høres i mine øre forferdelig ut, og jeg aner ikke hva jeg skulle ha pratet med dem om, selv om jeg jo er litt nysgjerrig på hva som har blitt av dem.

Hvis du ikke har lyst til å dra, ville jeg ha funnet på noe morsommere den kvelden.

Hvis du har litt lyst til å dra, kan du kanskje ta kontakt med noen av de hyggeligere fra den gang, og se om dere har noe å snakke om? Det er sikkert litt lettere å dra hvis man har noen å dra sammen med.

Skrevet
Joda, men nå var jo litt av poenget at disse hadde hatt STORE AMBISJONER også ut vidregående, men så hadde lufta gått ut av ballongen, for å si det slik. ;) jeg hadde forventet leger og advokater, så er det nesten bare lærere...

Hadde store ambisjoner jeg også en gang, men nå er det jeg ønsker mest at vi klarer å få til at jeg kan gå hjemme mer enn ett år. (Til tross for at jeg faktisk har noen år på høyskole) Jeg synes det er nesten like ille å se ned på folk på den måten som det er å falle tilbake til gamle (dårlige) vaner jeg.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

I brevet stod det en webadresse til et forum. Har vært inne og kikka, og det eneste som ligger der er klasselistene.

Det er fire-fem av gutta som har registrert seg som brukere, et par av dem skulle jeg kanskje likt å sett hvor har blitt av... det var vel mest jentene som var jævlige når jeg tenker etter. Menneh... det er jo som sagt null aktivitet på forumet, jeg la inn et innlegg for å se om det var noen som svarte, men ingen svar siden i går.

Jaja. Fortsatt usikker.

Skrevet

Jeg hadde ikke dratt hvis jeg var deg i allefall. Når du tviler slik og egentlig ikke har lyst så ser jeg ingen grunn til å tvinge seg selv. Jeg dro forøvrig ikke på min egen ungdomsskolereunion i fjor, hadde ingen traumatisk ungdomsskoletid, jeg har bare ingen interesse av slike treff.

Gjest gjest1
Skrevet
Hadde store ambisjoner jeg også en gang, men nå er det jeg ønsker mest at vi klarer å få til at jeg kan gå hjemme mer enn ett år. (Til tross for at jeg faktisk har noen år på høyskole)  Jeg synes det er nesten like ille å se ned på folk på den måten som det er å falle tilbake til gamle (dårlige) vaner jeg.

Ærlig talt, jeg har da ikke skrevet at jeg ser ned på noen?! Selvfølgelig vet jeg at ting endrer seg, og at man ikke alltid ender opp der man planla. Ikke gi jeg bort å kommenterte det heller, det var bare en stille oberservasjon.

Skrevet
Ærlig talt, jeg har da ikke skrevet at jeg ser ned på noen?! Selvfølgelig vet jeg at ting endrer seg, og at man ikke alltid ender opp der man planla. Ikke gi jeg bort å kommenterte det heller, det var bare en stille oberservasjon.

Da misforstod jeg sikkert bare det du skrev. Det beklager jeg :)

Fikk bare samme følelsen som jeg fikk da en kamerat av meg fortalte hva en tidligere klassekamerat hadde sagt da han fikk innbydelsen sin. Kort oppsummert var det slik at han kom til å føle seg skikkelig teit fordi han hadde blitt så ekstremt vellykket og fått til både det ene og det andre mens alle vi andre satt der med de råtne jobbene våre :overrasket: hva vet han om hva vi vil med livet vårt? Jeg blir litt paff over hva andre får seg til å tro innimellom. De fleste trives jo med det livet de lever.

Beklager igjen at jeg misforstod deg!

Skrevet

Folk forandrer seg. At man ønsker å bli en rik og vellykket lege på videregående er vel ikke noe hinder for at man 3 år senere finner ut at det er lærer man vil bli og at det er viktigere ting i livet enn 7 års utdannelse og millionlønn. At disse møter opp på reunion uten å skamme seg over å ha endret kurs i livet synes jeg vitner om mer utvikling og modenhet enn å pirke opp ting man sa og gjorde for 10 år siden.

Gjest gjest1
Skrevet
Da misforstod jeg sikkert bare det du skrev. Det beklager jeg :)

Fikk bare samme følelsen som jeg fikk da en kamerat av meg fortalte hva en tidligere klassekamerat hadde sagt da han fikk innbydelsen sin. Kort oppsummert var det slik at han kom til å føle seg skikkelig teit fordi han hadde blitt så ekstremt vellykket og fått til både det ene og det andre mens alle vi andre satt der med de råtne jobbene våre  :overrasket: hva vet han om hva vi vil med livet vårt? Jeg blir litt paff over hva andre får seg til å tro innimellom. De fleste trives jo med det livet de lever.

Beklager igjen at jeg misforstod deg!

Det er helt greit! :)

Det er jo det man gjør på reunion, egentlig. Ser hvordan folk har blitt og hva de gjør, da er det merkelig når det ikke stemmer med forventningene! Dette var virkelig gutta med ambisjoner, jeg gikk i klasse med mange ut vgs. Så ja, jeg ble veldig overrasket over at de var der de var... :sjenert:

Skrevet

Det er selvfølgelig helt greit å undres over at noen ble det ene eller det andre. :) Det er derimot helt forkastelig å tenke slik som min gamle klassekamerat. Ingen har noe med å se ned på hva andre har valgt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...