Gå til innhold

Hva er et sunt kosthold?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og min samboer er innstilt på å begynne et sunnere kosthold nå. Hva bør man spise, hvor mye og hvor ofte?

Vi er ikke overvektige og skal ikke slanke oss, bare spise sunnere for helsens skyld.

Vi spise grovt brød med pålegg til frokost, drikker juice/melk.

Lunsj består av grov brødmat og vann.

Middag består ofte av poteter/pasta/kylling/svinekjøtt osv. Drikker vann.

Kvelds blir kanskje grovt brød.

Jeg lurer egentlig på hva som er anbefalt og sunnere enn andre ting. Hva bør man tilbrede maten i? Olje? Hvilken?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er bra at dere spiser grovt brød, men det blir kanskje litt mye brødmat? Hva med å bytte ut brødmåltidet om kvelden med en salat? Og kanskje ta med en annen lunsj enn brødmat en gang i blant, kanskje middagsrester?

Grovt brød er heller ikke alltid så grovt, så sjekk for sikkerhets skyld hva det er laget av og at det inneholder mye sammalt mel/fullkorn.

Ellers savner jeg grønnsaker og frukt, men det har du kanskje bare glemt å nevne? 5 om dagen er en bra regel, to frukt og tre grønnsaker.

Pasta og ris kan gjøres sunnere ved å velge fullkornpasta og naturris.

Planteoljer er bedre for hjertet enn animalsk fett, så stek mat i f.eks. soyaolje eller solsikkeolje og bruk olivenolje i salater f.eks.

Skrevet

Det å venne seg til å spise mye frukt og grønt har absolutt helsegevinst. Kan også lønne seg å kunne ned på snacks og godterier og heller finne litt sunnere alternativer til kos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...