Gå til innhold

Budsjett?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Vi hadde en "billigvariant" av bryllup - 25 gjester, hvor folk betalte mat og drikke selv (istedenfor å gi oss gaver), vi betalte ingenting for lokalet, lagde alle invitasjoner, bordpynt, kirkeprogram, bordkort og takkekort selv, vi fikk brudebuketten og brystbuketten i gave :hjerte:, hadde billig fotograf, bestilte ringene fra utlandet.... Hele vårt bryllup alle utgifter inkludert kom på mellom 30-35.000kr...

Og det var "billigvariant". Men vi fikk det bryllupet vi ønsket oss, og for oss var det en drømmedag. :hjerte:

Hva inngikk i de 30- 35 000,- i bryllupet deres?

Foreksempel: klær, lokale, bryllupsreise og??

*nysgjerrig*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt, bortsett fra bryllupsreise, det har vi ikke vært på og skal ikke på.

Klær (kjole kjøpt til meg, antrekk leid til mannen), undertøy, sko, sminking, fotograf, takkegaver til de som hjalp oss, trykksaker, bryllupsnatt på Grand Hotell, bryllupsmiddag for brudepar og forlovere + drikke til brudepar, reiseutgifter med kollektivt mellom Asker og Oslo, ringer, blomsterpynt til kirken, negleforsterking for bruden, hårklipp til mannen, osv.

En venninne fikset håret mitt, så hun fikk takkegave (ville ikke ha penger), brukte mest markblomster i kirken (kjøpte kun røde roser på Plantasjen utenom, 158kr), svigerfar kjørte oss i sin bil, brukte en kamerat som fotograf (han er fotograf)...

Husker ikke mer nå, jeg :ler:

Skrevet (endret)
Kan jeg få spørre hva det er, helt konkret, som kommer så overraskende på dere at det sprenger budsjettene deres?

Hvis vi "sprenger vårt" er det fordi vi har budsjettert med 2006 priser og håpet at prisene ikke endres så mye for 2007.....øker de sykt mye vil vi nok gå litt over. En eventuell brå stigning i dollarkursen (siden jeg har regnet prisene jeg har fått fra $ om til kr nå) kan også ødelegge "kontrollen" min bittelitt ;)

Andre ting som gjør at vi går over er "med vilje". Vi har feks budsjettert med x kr til middag...om vi bestemmer oss for finere middag blir de dyrere - men da er sprekken "med overlegg".

Endret av *Emma*
Skrevet

Vi har vel ikke sprengt budsjettet, men det har kommet endel nå de siste dagene som gjør at vi kommer nærmere topp-summen enn det så ut til. F.eks plutselig innfall om å ville stelle negler. Plutselig husket vi at mannen måtte ha slips og lommetørkle. Plutselig fikk vi veldig lyst til å ha bryllupsnatten på hotell og ikke hjemme som planlagt. Plutselig er det noen som antyder at det muligens er for lite øl og bailys, så vi kjøper et par kasser og noen flasker til. Plutselig kunne ikke mat-transporten vår hente maten allikevel, og vi må betale for budbil.

Sånne ting... ;)

Er forøvrig SVÆRT forundret over at folk nevner summer som 60-150 000 kr, også kommer en og sier at det var da svært så mange billigbryllup her. Vel vel. Vi bruker 30 000 kr, og det er MER enn nok for vår økonomi å bruke på en enkelt kveld i løpet av et helt liv. At 100 000 kr er LITE å bruke bare for å lage en fest høres jo bare spinnvillt ut. Hvor mye brukte/bruker du som mente dette?

Skrevet

Vi har foreløpig budsjett på 80-90 000.. men siden mye ikke er booket og ordnet enda, vet jeg jo ikke helt hvordan det blir..

Skrevet
Jøss, synes det virker som om "alle" har veldig billige bryllup her...

Har dere tenkt på:

-brudebukett - opptil 2000 for buketten alene?

jeg har fått en pris på 2500kr for brudebukett, knapphullsblomster, borddekorasjoner + 2 større oppsatser i vielseslokalet

-systue for å tilpasse brudekjole - 300 i timen i de fleste salonger.

har ikke kjøpt kjole ennå, men kjøper nok brukt, eller fra lilly.dk, har lagt inn en sum i budsjettet som jeg tror skal dekke både kjole og eventuell sying.

-undertøy - ihvertfall 1000 kroner med mindre du skal kjøpe på H&M?

har tatt med det i budsjettet

-blomster i kirken?

se ovenfor

-bryllupskake-kjappe 4000-6000 med mindre svigermor skal lage den.

vi skal heller ha sjokoladefontene. betaler 2300 og det inkluderer fonteneleie, sjokolade, mat til dipping og egne "servitører" som monterer og passer på at alt er i orden med fontenen

-eventuell åpen bar-uvisst beløp.

vi har beregnet 4-5 drinker/øl/glass vin per person i snitt etter kaffe avec, men regner egentlig med at vi slipper unna med mindre.

-brudesuite?

hotellet spanderer, som gave (har selskapet på samme sted)

-ringer må også beregnes i budsjettet selv om de er de samme som forlovelsesringene.

har tatt med, vi har ikke forlovelsesringer

-Takkekort?

lager selv

-De fleste fotografer tar ekstra for å ta bilder med forlovere,brudepiker

ETCETCETC

svoger tar bilder for oss

budsjettet vår inkluderer:

klær, sko, undertøy til begge to

alt av blomster

invitasjoner og takkekort

ringer

flybillett t/r (gifter oss i utlandet)

det vielse og vigselsattest koster

mat og drikke til middag

kaffe avec og bar etter middag

DJ

sjokoladefontene

fremkalling av bilder/innkjøp av film til svoger

diverse småtteri

Gjest Gjest_Anki_*
Skrevet
Nå skjønner jeg lite her...Hvorfor er det ikke lov til å ha et lavkostnadsbryllup? Jeg hadde ikke reist til Danmark KUN for å kjøpe brudekjole, men hvis jeg først var i København (noe jeg er noen ganger pr år), og kjøpte kjole der, ville jeg ikke tatt med reisa i bryllupsbudsjettet? Hvis jeg kjøper Cognac i tax free butikken etter en tur til London, må jeg sette opp hele Londonsturen i budsjettet da?

I og med at kjolen min ikke kommer til å koste flere tusen, trenger jeg heller ikke truse til tusen  ;)

"Dårlig" sydame tar jeg heller sjansen på, da jeg kun kommer tilå foreta minimale endringer, og de skal bli tatt av min meget sydyktige mor og min enda bedre søster!

Jeg er helt enig her... Må man gjøre det dyrest mulig?? vi får det helt fantastisk OG billig.... :klappe:

Skrevet

Vårt bryllup kom på 90 000 kr, men da har ikke vi regnet med takkekort enda eller evt forstørrelser av bilder.

Vi var 50 stk i bryllupet.

*S*

Skrevet
Kan jeg få spørre hva det er, helt konkret, som kommer så overraskende på dere at det sprenger budsjettene deres?

For vår del kom ikke "sprengingen" som noen overraskelse; vi hadde 90.000,- i utgangspunktet, men så skjedde ting underveis: Drømmekjolen var dyrere enn planlagt, drikkevarene var dårlig stipulert, invitasjoner og sanghefter kostet en god del i utstyr (jeg hadde ikke tatt det med i budsjettet siden jeg laget alt selv), pluss en del "småting" som heller ikke var med i budsjettet (kaffeservietter, telys, bordpynt til kaffebord, kurv med div. på dametoalett +++).

Men, som sagt, det kom ikke som noe overraskelse på oss - vi så det gradvis underveis.

Skrevet
Vårt budsjett ble litt sprengt kan man si...  :sjenert:  Hadde i utgangspunktet et budsjett på 90.000,-, men det har nok kommet på over 100.000,-. Har tom. litt utgifter igjen, i forbindelse med takkekort og takkegaver.

Dette blir litt feil ser jeg: Når takkekort, takkegaver og forstørring av bilder er ferdig, vil nok prisen for hele bryllupet komme på rundt 100.000,-

Skrevet

Vi har nok sprengt det opprinnelige budsjettet vårt som allerede var ganske høy... skal heller holde meg anonym for ikke å provosere noen som synes at det er galskap å bruke så utrolig mye penger på bare en dag :sjarmor: ... men både jeg og min mann er helt enige om at vi ville ikke hatt det annerledes dersom vi fikk en ny sjanse til å gifte oss :) Har akkurat gått gjennom regnskapet og når jeg tar med bryllupsreisen med, kommer sluttsummen på 241 500 kr.

Vi hadde bryllupsfesten på en veldig spesiell lokale i Vestlandets hovedstad, vi hadde semi-fribar slik at gjestene kunne få gratis vin, øl og mineralvann. Den største utgiftsposten selvsagt selve festen... :flau:

Skrevet (endret)
Vi har nok sprengt det opprinnelige budsjettet vårt som allerede var ganske høy... skal heller holde meg anonym for ikke å provosere noen som synes at det er galskap å bruke så utrolig mye penger på bare en dag  :sjarmor:

irriterer meg over at man liksom skal skamme seg over å bruke mye penger på bryllup - sett opp et budsjett ut i fra den økonomien du har, samt det dere eventuelt får i gave og gjør det uten dårlig samvittighet! :frustrert::ler:

har man så dårlig selvtillit at man blir provosert over at andre bruker sine penger slik de vil, har man et problem!

Endret av marsy
Skrevet

Vårt bryllup ble planlagt og gjennomført uten at vi hadde satt opp noe budsjett. Vi sparte ikke på noe og totalbeløpet endte like under 200.000,- kroner(bryllupsreisen kom i tillegg). Vi kunne definitift ha gjort dette mye billigere, men vi lever svært nøkternt i hverdagen, vi hadde pengene til å gjøre dette og lagde vårt drømmebryllup. Mannen min får fortsatt ofte tårer i øynene nå vi snakker om bryllupet for han syntes det var så fantastisk og det gleder meg stort. Vi kunne selvfølgelig ha betalt ned mer av våre lån etc. og hatt bedre økonimi i hverdagen, men jeg er utrolig glad for at vi valgte som vi gjorde og ikke sparte på noe.

Er det en ting jeg likevel ville ha gjort anderledes så er det dette med budsjett, av hensyn til nattesøvnen vil jeg anbefale både regnskap og budsjett underveis.

Skrevet

Har ikke hatt budsjett, men disse utgiftene hadde vi:

Reise (giftet oss i Egypt, en ukes tur for oss+vesla): 15.000,-

Brudekjole: 500,-

Bukett: 50,-

Smykke/hårpynt: 130,-

Dress til mannen: 3000,-

Middag på 5stjerners hotell for oss+svigers+fotografen: 1500,-

Fotograf: 1500,-

Limosinleie hele dagen: 230,-

Totalt: 21910,-

Bryllupskake fikk vi gratis av hotellet vi bodde på.

Skrevet

Kan gjerne komme med enda et eksempel på uforutsett utgift:

-fire sprengte høyttalere... :o

I tillegg fikk vi enda en uforutsett utgift i og med at vår relativt billige barnevakt plutselig ikke kunne, så måtte vi bruke en av kjøkkenhjelperne til barnevakt og leie inn en ny kjøkkenhjelp som vi da måtte betale med penger. (De andre får blomster og vin...)

Også er det jo enda en ting som bør nevnes:

-nytt skap til å plassere alle gavene!! ;)

Skrevet

Når det gjelder prisene i vårt bryllup ser det ut som om det dyreste blir lokale. Vi skal ha det på et hotell i nærheten av kirka, og det kommer på ca 40.000,- Dette gjelder for lokale, middag for 50 personer (3-retters middag), aperitiff, vin og øl til middagen og kaker og kaffe til ca 100 personer + 2 drikkebonger til hver av de 100 gjestene.

Brudekjolen skal jeg betale kr. 3000,- for. Den blir sydd av en lokal sydame.

Brudebuketten kommer på ca 2000, Bryllupskake: 1500...Fotograferinga er det gudfaren min som skal stå for (han er journalist og fotograf), så da skal vi bare betale for antall bilder vi skal ha i ettertid.

Nå er det jo en del som ikke er tatt med i budsjettet mitt hittil, men jeg synes at vi kommer ganske ok ut av det.

Skrevet

Vi hadde bryllupsfesten på en veldig spesiell lokale i Vestlandets hovedstad

Kan jeg spørre hvor? *nysgjerrig* :)

Skrevet
Jøss, synes det virker som om "alle" har veldig billige bryllup her...

Har dere tenkt på:

...

-undertøy - ihvertfall 1000 kroner med mindre du skal kjøpe på H&M?

...

Jeg hadde stroppeløs kjole med innebygd bh, og trengte derfor ikke bh. Trusen ble kjøpt på Vivikes. Kjempelekker sak, og med 30% rabatt kom dette på 40 kr. Følte meg fin nok selv om trusen var billig.

Skrevet

Vi sparte 100 000 til vårt bryllup, og hadde beregnet å bruke rundt det beløpet. Da inkludert en bryllupsreise til overkant av 30 000 kroner.

Nå har vi ikke betalt fotograf og blomster ennå, men sitter igjen med 29 000 på bryllupskontoen.

Det er ikke alle budsjett som sprekker! :-D

Skrevet

Vi har et budsjett på ca 75000 og da er det 35 til middag og ca 20 til kaffen. Vi har laget trykksaker selv, kun kjøpt inn papir. Kjolen og mitt dill er stort sett kjøpt brukt. Han får leie :-) Skal ha en enkel bukett og ikke blomster i kirken, den er så fin fra før av. Kaka bakes av familien og brudenatta tar vi hjemme.

Vi prioriterer ikke bryllupsreise, det passer ikke med jobben min, og vi vil heller bruke penger på en fin fest med venner og familie enn en tur som vi ser på som egoistisk i dette budsjettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...