Gå til innhold

Budsjett?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jøss, synes det virker som om "alle" har veldig billige bryllup her...

Har dere tenkt på:

-brudebukett - opptil 2000 for buketten alene?

-systue for å tilpasse brudekjole - 300 i timen i de fleste salonger.

-undertøy - ihvertfall 1000 kroner med mindre du skal kjøpe på H&M?

-blomster i kirken?

-bryllupskake-kjappe 4000-6000 med mindre svigermor skal lage den.

-eventuell åpen bar-uvisst beløp.

-brudesuite?

-ringer må også beregnes i budsjettet selv om de er de samme som forlovelsesringene.

-Takkekort?

-De fleste fotografer tar ekstra for å ta bilder med forlovere,brudepiker

ETCETCETC

Vi har medberegnet alt i budsjettet, selv om vi allerede har betalt en fjerdedel og vel så det.

- Jepp, brudebukett + dekorasjoner til bord, ca 5000

- blomster til kirken ca 2000

- leie av kjole, ikl tilpasning osv 8000

- undertøy, ca 2000

- bryllupskake 2500

- åpen bar, ikke helt sikker på hva vi har lagt ut for dette, si i overkant av 10000

- ringer 8000

- brudesuite 2400

- takkekort har vi ikke beregnet da

- fotograf ca 8000

Vi havner på i overkant av 80000.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere tenkt på:

Vi er to bruder og skal følgelig ha to buketter. Likevel holder vi oss godt under 1000-lappen på denne posten (to buketter, blomster til håret og fire brystbuketter). Da får vi akkurat de bukettene vi har drømt om  :)

Vi har skreddersydde kjoler, så den utgiften slipper vi.

Tror ikke vi ville klart å komme opp i 1000-lappen om vi hadde prøvd en gang. For to truser og to par strømper...?

-blomster i kirken?

Gifter oss ikke i kirka.

1200 kr for kake til 40 personer. Bestilt fra konditori, ja.

Alkohol innkjøpt fra Tyskland. Godt under 2000 kroner for all alkohol (til mat og fri bar). Nei, vi har ikke smugla. ;)

-brudesuite?

Vi reiser rett på hyttetur!  :)

-ringer må også beregnes i budsjettet selv om de er de samme som forlovelsesringene.

900 kr for gravering og pussing. En av ringene må også taes inn; det er innberegnet i prisen.

-Takkekort?

Vanskelig post å forutsi størrelsen på. Vi har tatt SKIKKELIG i (for å slippe ubehagelige overraskelser) og regnet 120 takkekort pluss porto på de fleste (leverer jo en del personlig): 3000 kr.

ETCETCETC

Vi skal bare ha bilder av oss selv hos fotografen.

Fullt budsjett er på 65 000,- for 40 gjester og det ser vi at går helt fint :). Da er antrekk (to bruder, som sagt, og ergo dobbelt opp av mye som andr slipper unna med en av), bryllupsreise og absolutt ALT inkludert. (Det ligger en liten buffer inne i den summen, men det ser ikke ut som om vi trenger å bruke den.)

Vi sparer ikke på noenting og får alt akkurat som vi vil ha det.

Skrevet

Noe galt i det da? Vi har ikke masse penger, og ingen som spytter i, så vi får gjøre det sånn vi har råd til.

Har dere tenkt på:

Ikke aktuelt å bruke 2000 på det, nei! Man får fint buketter mye billigere enn det der jeg har sett, ihvertfall

Man må jo ikke bruke salong, da! Sykyndige slektninger og venninder får trå til.

Klarer meg med HM, Lindex eller andre kjeder jeg :)

-blomster i kirken?

Skal ikke gifte oss i kirken, og i hagen vi skal gifte oss er det nok av blomster.

Den lager slektninger

Klart det er med i overslaget! Det blir en stor post, men også her får man gjøre så godt man kan og hamstre på utenlandsturer, ta turer over grensa for ¨kjøpe vin (for oss som bor nærme) osv

-brudesuite?

Det tar vi oss nok ikke råd til

Jada, de er med i budsjettet

-Takkekort?

Det er ikke SÅ dyrt om man bruker egne bilder og ikke fotograf

ETCETCETC

Ja, det vet vi. Det ville aldri vært aktuelt å bruke mange tusen ekstra for fotografbilder med forlovere og brudepiker. Det blir nok tatt litt bilder likevel! Vi skal ha fotograf, men kun en serie med oss.

Skrevet (endret)

Buketten er inkludert i bryllupspakken vår som totalt koster ca 25.000kr

Butikken jeg kjøpte i syr den inn/ut/opp/ned gratis om det trengs...

Har ingen problemer m en lekker truse fra H&M

-blomster i kirken?

Det skal vi ikke ha....det er kjempe fint der uten

Kaken er også med i bryllupspakken...

Har fått quotet et beløp på hva det vil komme på (vi betaler pr pers, pr time i USA) og det er inkludert i bergenningen vår og ble mye billigere enn i Norge..

-brudesuite?

Vi bor jo på hotell i forbindelse med hele turen så det blir det samme som de andre nettene vi er der...

Vi forlovet oss for snart 7 år siden....prisen for ringene er IKKE med i budsjettet nei.....det blir jo helt søkt...

-Takkekort?

Vi regner ikke med å få noe særlig gaver siden vi stikker av så de får jeg eventuelt lage selv senere....

ETCETCETC

Fotograf er inkludert i bryllupspakken vår det også. Men vi skal nok ikke bruke ham til bilder av andre enn oss to. Det er nok av folk som kan ta fine bilder av de andre gjestene og brudebarna...

Endret av *Emma*
Skrevet

Jeg har planer om å kjøpe brudekjole hos Lilly i Danmark, de har ikke de mest avskrekkende prisene...

H&M funker for meg ...

Ok, jeg var også i København og så på kjole. Men husk å medberegne t/r Danmark to ganger, du får neppe kjolen "din" med en gang, i bryllupsbudsjettet. I tillegg er brudesalongene her lite interessert i å sy/tilpasse kjoler som er ikke er kjøpt som dem her i Norge. En tilfeldig sydame som ikke har ekstensiv brudekjole erfaring er sjansespill. Har hørt om mange dårlige erfaringer, og ikke minst en kostnad like høy som om man kjøper her.

Når det gjelder undertøy fra HM, gjør alle som man vil, men min mening er nå at om man bruker tusenvis av kroner på en kjole får det være gjennomført. Men for all del har kjøpt på HM til hverdagsbruk, jeg også!:)

Skrevet (endret)

Ja, vi får nå se hva det blir til. Vurderer også å kjøpe brukt kjole. Her kan en jo ha flaks med størrelsen. Kanskje den ikke trenger til sydame i det hele tatt.

Uansett hadde jeg jo håpet på å bestille time hos Lilly i f.eks. Aalborg på forhånd. Ville da forhørt meg om de hadde mulighet til å fikse kjolen slik at jeg kunne få den med meg hjem (hvis den ikke passet perfekt) mens meg & min forlover koste oss noen dager i mellomtiden ;)

Angående undertøy på H&M vet jeg jo ikke om jeg kommer til å handle der, men jeg syns nå de kan ha like lekkert undertøy til tider som ekslusive undertøyssalonger. Men smaken er jo som baken...

Endret av mowgli
Skrevet
Når det gjelder undertøy fra HM, gjør alle som man vil, men min mening er nå at om man bruker tusenvis av kroner på en kjole får det være gjennomført. Men for all del har kjøpt på HM til hverdagsbruk, jeg også!:)

Vil tro det er svært vanlig at gjester kryper under brudens kjole og river av henne trusa for å sjekke om prislappen fortsatt henger på. Og hva ville ikke da skjedd om trusa var for billig??? :overrasket:

:ironi:

Skrevet

Nå skjønner jeg lite her...Hvorfor er det ikke lov til å ha et lavkostnadsbryllup? Jeg hadde ikke reist til Danmark KUN for å kjøpe brudekjole, men hvis jeg først var i København (noe jeg er noen ganger pr år), og kjøpte kjole der, ville jeg ikke tatt med reisa i bryllupsbudsjettet? Hvis jeg kjøper Cognac i tax free butikken etter en tur til London, må jeg sette opp hele Londonsturen i budsjettet da?

I og med at kjolen min ikke kommer til å koste flere tusen, trenger jeg heller ikke truse til tusen ;)

"Dårlig" sydame tar jeg heller sjansen på, da jeg kun kommer tilå foreta minimale endringer, og de skal bli tatt av min meget sydyktige mor og min enda bedre søster!

Skrevet

*ler* Nå var det ikke akkurat det at prisen på trusa var så viktig å vise frem til gjestene, jeg mente. Jeg foretrekker følelsen av stoffene i undertøyssalongen, snarere enn "hverdagstrusene". For et korsett, som mange bruder har under kjolen, truse, strømpeholder og strømper kommer man lett over 1000 kroner.

Og så vil jeg gjerne ha notert at vi har spart opp med det for øyet å betale selv.

Alle ønsker seg forskjellige ting -og det er jo enda bra. :ler:

Skrevet

"Nå skjønner jeg lite her...Hvorfor er det ikke lov til å ha et lavkostnadsbryllup? Jeg hadde ikke reist til Danmark KUN for å kjøpe brudekjole, men hvis jeg først var i København (noe jeg er noen ganger pr år), og kjøpte kjole der, ville jeg ikke tatt med reisa i bryllupsbudsjettet? Hvis jeg kjøper Cognac i tax free butikken etter en tur til London, må jeg sette opp hele Londonsturen i budsjettet da?"

Om mine innlegg kommer over som at det ikke er lov å ha et lavkost bryllup må jeg ha ordlagt meg meget feil, det er ikke det jeg leser ut av det og heller ikke det som var intensjonen.

Jeg forsøkte å påpeke at dessverre opplever de fleste brudepar at det mange kostnader ikke har medberegnet, så de 60 eller 80 eller 100 000 som er satt av gjerne blir mer. Håper du finner drømmekjolen og alt ordner seg :) , måtte det være seg her eller i Danmark.

Skrevet
Jeg forsøkte å påpeke at dessverre opplever de fleste brudepar at det mange kostnader ikke har medberegnet, så de 60 eller 80 eller 100 000 som er satt av gjerne blir mer.

Med god planlegging og gode marginer skulle det være totalt unødvendig å overskride budsjettet, med mindre HELT spesielle ting skjer.

Gjest Gjest
Skrevet
Med god planlegging og gode marginer skulle det være totalt unødvendig å overskride budsjettet, med mindre HELT spesielle ting skjer.

HELT enig.

Selvsagt; om man har mulighet til å overskride budsjettet og fristelsene kommer, så kan man jo la det skje...

Vi har budsjett på 50 000(inkl alt ja), skal ha 40 gjester. Ordner mat/ fotografier/ pynt/ osv gjennom kjente, får sydd brudekjole i gave, osv. Vi kommer til å legge inn en god margin for uforutsette utgifter, men kommer til å prøve å få det nedi 30- 35 000,-.

Det går helt fint å ha billigere bryllup enjn det, alt trenger jo ikke være "så og så" flott, dessuten er det ikke alle som har like stor interesse av å sløse....

Skrevet (endret)
Om mine innlegg kommer over som at det ikke er lov å ha et lavkost bryllup må jeg ha ordlagt meg meget feil, det er ikke det jeg leser ut av det og heller ikke det som var intensjonen.

Jeg forsøkte å påpeke at dessverre opplever de fleste brudepar at det mange kostnader ikke har medberegnet, så de 60 eller 80 eller 100 000 som er satt av gjerne blir mer. Håper du finner drømmekjolen og alt ordner seg :) , måtte det være seg her eller i Danmark.

A-ha.. I see. Du vil bare påpeke at man må huske på det uforutsette? Jeg oppfattet deg som litt spydig og "aldri i verden om du vet hva du snakker om" typen. Men da skjønner jeg :)

Jeg har giftet meg før, jeg da, og vi holdt budsjettet gnistrende! Foreldrene mine var helt overraska over hvor billig det ble -da delte de og svigersen med oss. Totalsum inkl. klær og alt: under 30 000 (48 gjester, alle til middag og fri bar, fotograf og i det hele tatt).

Endret av Snippa
Gjest gjesta
Skrevet
Totalsum inkl. klær og alt: under 30 000 (48 gjester, alle til middag og fri bar, fotograf og i det hele tatt).

Oi, hvordan greide dere det? (helt seriøst, jeg lurer)

Skrevet
Oi, hvordan greide dere det? (helt seriøst, jeg lurer)

Tja, hvor skal jeg begynne?

Leid kjole til 1800 inkl. rens og tilpasning.

Kjøpte brudebukett og noen borddekorasjoner hos blomsterbutikk, men det var ikke forferdelig dyrt.

Mannens bror var jeger og hobbyfisker, så han ordnet maten (vi hadde laksetartar og elgstek).

Mannens fetter var kokk på Le Canard, så han stilte gratis med noen kollegaer for å lage mat. Vi spilte begge i voksenkorps -der var det både noen kelnere og en bartender, de stilte også gratis (de ville ikke ta i mot penger, men vi ga dem gave etterpå, de var også med på festen etter mat).

Kaker ble bakt av slekta.

Stedet vi leide var billig, og hadde alt av servise og sånt til ca 75 stk. Vi betalte vel 800 for leie fra fredag til søndag inkludert sluttrengjøring.Vi pynta og ordna alt selv.

Vi giftet oss på tinghuset, så pynting av vigselsplass trengte vi ikke tenke på.

En av kompisene til mannen hadde jobb hos noen som leide ut biler -ingen limo, men vi fikk fin bil til kun kostnad for bensin.

Vi sjekka mye rundt for å finne en god og rimelig fotograf, og det fant vi. Drikkevarene kjøpte vi på polet/taxfree/fabrikkutsalg for øl og vin.

Gjest Frk. Åberg
Skrevet

Jeg syns mange har så dyre bryllup, jeg. Skjønner ikke hvor man tar pengene fra. Med mindre man får det betalt (men jeg vet om en stakkars mor som fortsatt sliter skikkelig med regningene fra sønnens bryllup - og hun har to barn til, som hun vil bidra like mye for - stakkars dame).

Vi har planer om å kjøpe leilighet snart, og er redd de fleste sparepengene kommer til å gå med da. Er folk flest vel etablert når de gifter seg kanskje?

Vi er ikke forlovet, men har allerede lagt litt planer for hvordan gjøre det billigst mulig. Virker som en del bare tar det første de kommer over, og ikke sjekker priser rundt omkring. I tillegg til at man er veldig opptatt av at alt skal være perfekt. Jeg vil heller ha et personlig bryllup, enn et glattpolert. Vil heller ikke invitere folk jeg knapt kjenner (men nå er vi heldige, som ikke har avskrekkende store familier, da). Har også en fotograf i familien. Vil dessuten forsøke å prakke på familie kakebaking.

Skrevet

Vårt budsjett ble litt sprengt kan man si... :sjenert: Hadde i utgangspunktet et budsjett på 90.000,-, men det har nok kommet på over 100.000,-. Har tom. litt utgifter igjen, i forbindelse med takkekort og takkegaver.

Skrevet

Kan jeg få spørre hva det er, helt konkret, som kommer så overraskende på dere at det sprenger budsjettene deres?

Skrevet

Vi hadde en "billigvariant" av bryllup - 25 gjester, hvor folk betalte mat og drikke selv (istedenfor å gi oss gaver), vi betalte ingenting for lokalet, lagde alle invitasjoner, bordpynt, kirkeprogram, bordkort og takkekort selv, vi fikk brudebuketten og brystbuketten i gave :hjerte:, hadde billig fotograf, bestilte ringene fra utlandet.... Hele vårt bryllup alle utgifter inkludert kom på mellom 30-35.000kr...

Og det var "billigvariant". Men vi fikk det bryllupet vi ønsket oss, og for oss var det en drømmedag. :hjerte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...