Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kjøpte et spill til 600,-, men det var feil versjon, og embalasjen er åpnet... Jeg kunne da få 300,- igjen for spillet, men det er jo mindre enn en uke siden jeg kjøpte det, gjelder ikke garantien enda da? Har jo kvittering og bankutskrift og alt...

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Er emballasjen feil merket eller dårlig merket sånn at du ikke kunne se det?

Dette har lite med garanti å gjøre - det har med alminnelig bytterett. Hvis du ikke kunne se før du åpnet spillet at det var feil versjon så skal du ha alle pengene igjen da det er et annet produkt enn du forventet.

Hvis du derimot har blingset eller husket feil har du ikke etter loven krav på noen ting, og da er det hyggelig gjort av butikken å gi deg halvparten i retur.

Se på forbrukerkjøpsloven som regulerer dette - du finner den her:

http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

Gjest Gjest
Skrevet

Det stod ingenting om bryting av emballasjen...

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er ikke returrett på varer kjøpt i butikk, så lenge det ikke er noe feil på den.

Gjest Blondie65
Skrevet

Bytteretten er en såkalt sedvane - dvs at butikkene har sagt at dersom du ikke liker buksen du kjøpte når du kom hjem så kan du stort sett bytte den. Selvsagt kan du ikke det dersom den er brukt - da kan de jo ikke selge den.

Butikken har vært grei og sagt at de kan ta varen i retur selv om det ikke er noe galt med den annet enn at emballasjen er brutt - det tar de seg betalt for med halvparten av prisen. Dette er rimelig så lenge varen ikke hadde en mangel, f.eks feil merking, annet innhold enn det emballasjen tilsa, etc.

De trenger da altså ikke å fortelle at emballasjen må være ubrutt - dette er temmelig underforstått siden denne bytteretten forutsetter at de kan selge varen til samme pris som det du betalte. Kan de det når emballasjen er brutt? Neppe.

Gjest Gjest
Skrevet

Rart at man noen ganger får kjøpt som ikke har emballasje i det hele tatt, da...

Gjest lilletroll
Skrevet
Det er ikke returrett på varer kjøpt i butikk, så lenge det ikke er noe feil på den.

Men hvis det var noe annet inni enn det embalasjen tilsa hadde jeg ikke gitt meg...

Gjest Elfrida
Skrevet

Så klart ikke - da er det jo feil på varen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...