Gå til innhold

Skal en tysker få skyte mot en israeler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si meg, er det ikke snart på tide å se på et par faktum?

1. Det er over 60 år siden Holocaust.

2. Israel bruker samme metoder som nazistene brukte, mer eller mindre.

3. Hvorfor skal ikke en tysker kunne rette våpen mot en israeler dersom en israeler retter våpen mot en tysker? Disse fredsbevarende styrkene vil ikke angripe før de selv blir angrepet.

Nei, jeg blir oppgitt. Mennesker dør i hopetall, Israel bryter menneskerettigheter og nærmest alle konvensjoner som finnes, og de fredsbevarende styrkene mimrer over historie. :roll:

Dagbladet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Israel mener at ingen har rett til å skyte tilbake selv om de skyter først.

De 4 FN soldatene som ble henrettet var en ubevæpnet utkikkspost, så det er tydlig at det bare er en part som har rett til å drepe.

Dette med at jødene er "guds utvalgte folk" synes mer og mer feil ettersom jeg trodde "gud" ønsket en god verden uten drap og hvor alle menesker ble godtatt uavhengig av politikk, religion og farge. For tiden er det stikk motsatt, og Israelerene er de som dreper flest og er mest kritisk til andres politikk, religion og farge.

Hvis verden noen gang går under tror jeg dessverre det Israelske folket er de som først vil måtte betale for det deres politikere har påbegynt. Deretter kommer et annet stort land i vesten fordi de med et smil om munnen lar resten henrettelsene fortsette på Gaza stripen og i Libanon.

Skrevet

Vel, hvis verdenssamfunnet lar dette fortsette vil den trykkokeren hele situasjonen er eksplodere, og da vil det gå ut over alle.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Noe sier meg at Israel ikke vil la verden gå videre og heller spille på holocaust. Men selvsagt, en minste kritikk av staten Israel og regjeringen kan føre til en ny holocaust. Vi trenger ikke lenger en gang å si "jødesvin", "dere er mindre verdt enn rotter", "jøder hadde skylda for pesten" og "nesene deres er i veien" for at man skal hate jøder og ville putte dem i konsentrasjonsleir lenger.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes faktisk det er et sunnhetstegn at man i Tyskland er skeptiske til å sende tyske styrker styrker til Libanon. Dersom man konkluderer med at det ikke er riktig, er det uansett nok av andre plasser der tyske soldater kan bidra.

Man kan gjerne mene at 61 år er lang tid, men husk at det fremdeles finnes nordmenn i Norge som hater enhver tysker - selv om Norge og nordmenn stort sett opplevde en koseutgave av 2. verdenskrig.

Et annet moment, som Slangen er inne på, er at Israel plutselig får enda et påskudd til å komme trekkende med det evige holocaustargumentet sitt.

JEG mener, sett fra mitt ståsted som 36-årig nordmann, at det bør være uproblematisk for tyske FN-soldater å eventuelt besvare ild fra israelske soldater, men jeg tror vi gjør klokt i å vise såpass respekt for betente følelser i begge land at vi ikke gjør oss til dommere over de tyske vurderingene.

Skrevet

Jeg er faktisk helt enig med deg at vi skal vise respekt for den avgjørelsen tyskerene kommer med, uansett hva som blir resultatet. Det blir en gjennomtenkt avgjørelse.

Desverre er det ikke alle land som viser respekt i denne saken. Når Israelerene kan gå til et så kraftig bombardement pga en soldat (på Gaza) som blir kidnappet for senere utveksling, synes det som om den Israelske regjeringen har mistet enhver form for meneskelig logikk.

Vi vet at igår ble det drept 4 barn og flere sivile på Gaza etter at tanks fant ut at de skulle skyte på blink. Og desto mindre meneskene er av vekst, desto mer erfaring får de mht sin "presisjonsbombing" i libanon. Men de har klart å treffe mange små mål der også ettersom nesten 100 av de drepte i denne krigen er barn.

Skrevet
JEG mener, sett fra mitt ståsted som 36-årig nordmann, at det bør være uproblematisk for tyske FN-soldater å eventuelt besvare ild fra israelske soldater, men jeg tror vi gjør klokt i å vise såpass respekt for betente følelser i begge land at vi ikke gjør oss til dommere over de tyske vurderingene.

Det hadde nok vært mye bedre hvis NATO hadde fått mandatet ifra FN til å opprette den fredsbevarende styrken. En NATO styrke er ikke tannløs, noe som en FN styrke hadde vært.

Skrevet
Desverre er det ikke alle land som viser respekt i denne saken. Når Israelerene kan gå til et så kraftig bombardement pga en soldat (på Gaza) som blir kidnappet for senere utveksling, synes det som om den Israelske regjeringen har mistet enhver form for meneskelig logikk.

Det som skjer på Gaza er ikke pga en kidnappet soldat og to døde og mutilerte soldater, dette var bare den utløsende faktoren. De som skjer på Gaza er Israels oppgjør med Hamaz sin væpnede fløy.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det hadde nok vært mye bedre hvis NATO hadde fått mandatet ifra FN til å opprette den fredsbevarende styrken. En NATO styrke er ikke tannløs, noe som en FN styrke hadde vært.

Mulig dette er vanskelig å forstå, men en tysker er en tysker og en israeler er en israeler uansett hvilket flagg tyskeren har på venstre overarm.

Hvis ikke poenget ditt er at tyskeren lettere kunne drepe israelere dersom h*n (tyskeren) bar NATO-flagget. Men jeg har vel snarere oppfattet deg dithen at du ikke er veldig glad i folk som dreper israelere.

Skrevet
Hvis ikke poenget ditt er at tyskeren lettere kunne drepe israelere dersom h*n (tyskeren) bar NATO-flagget.

Mer i rettning som att de er mindre sjanse for at Israel har et "tekninsk uhell" rundt NATO tropper en rundt FN tropper.

Skrevet

Problemet med å bruke NATO er at USA vil kreve en sentral rolle. Det vil sansynligvis føre til at de fortsetter å skyte på Palestinere og libanesere, mens de vil overse rakettene fra Israel. En FN styrke, alternativt EU styrke, vil sansynligvis være bedre.

Gjest Gjesta
Skrevet

Mer i rettning som att de er mindre sjanse for at Israel har et "tekninsk uhell" rundt NATO tropper en rundt FN tropper.

Kan du i så fall fortelle hva i all verden dét har å gjøre med problemstillingen som tas opp i denne tråden? Til orientering handler det om diskusjonen i Tyskland om hvorvidt det er/føles riktig å sende tyske soldater inn i en slik styrke

Skrevet
Kan du i så fall fortelle hva i all verden dét har å gjøre med problemstillingen som tas opp i denne tråden? Til orientering handler det om diskusjonen i Tyskland om hvorvidt det er/føles riktig å sende tyske soldater inn i en slik styrke

De har med å gjør at en FN styrke i de område hadde ikke vært robust nok. Den hadde ikke fått gjort jobben den hadde vært satt til, mens en NATO styrke hadde vært mer robust.

Og for Tyske soldaters deltakelse i en slik styrke, så tror jeg nok at de hadde vært best at tyske soldater ikke hadde vært brukt i en slik styrke.

Skrevet
Problemet med å bruke NATO er at USA vil kreve en sentral rolle.

Noen som ikke har fulgt med i timen. Condi har sagt at USA ikke vill delta i en fredsbevarende styrke i området.

Gjest Gjesta
Skrevet

Gratulerer, der sa du endelig noe som faktisk passer til trådens tema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...