Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ute har endelig regnværet kommet, og nå lyner og tordner det noe innmari. Lynene er for langt borte til at jeg ser sikksakkene, men de lyser opp hele himmelen. Og så ser jeg et fly som er på vei til flyplassen 40 km unna. Det må da være j... skummelt å sitte i fly og se ut på lyn? Hvor farlig er det egentlig? Jeg tror faktisk jeg hadde vært livredd om jeg hadde vært i det flyet nå... Noen som har opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi flyet ikke har kontakt med jorden, blir det ikke noe egentlig lynnedslag. Lynet passerer på utsiden av flyet og går gjerne ut gjennom lynavlederne ytterst på vingene. Lynnedslag KAN i sjeldne tilfeller påvirke instrumentene ombord, i så fall vil flyet gå ned på nærmeste flyplass.

Hentet fra helsenytt.no

Gjest Gjest
Skrevet

Takk, Arkana! Med andre ord skumlere enn det egentlig er, da. Godt å vite! :ler:

Skrevet

Hei

Jeg fløy i et lite 6-8 seters fly i Sør-Afrika for et par år siden og da kom vi mot en storm med mørke skyer og lyn. Og det er klart at i et lite fly så merker man godt naturkreftene. Men man kan ikke gjøre mye annet enn å stole på at flyet tåler påkjenningene. Den ene dama som var med som passasjer hadde flyskrekk i utgangspunktet og det ble ikke bedre av denne opplevelsen. Men vi klarte å fly rundt de verste skyene og vi landet til slutt i Johannesburg uten problemer :)

Skrevet

Lyn spiller mindre rolle. Det er verre med turbulens i sammenheng med uværet, spesielt om flyet skal ta av eller lande mens det står på.

Gjest gjest1
Skrevet

Turbulens er det gøyeste som finnes! Det kiler i livmora! :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Lyn spiller mindre rolle. Det er verre med turbulens i sammenheng med uværet, spesielt om flyet skal ta av eller lande mens det står på.

Det opplevde vi da vi fløy i Vietnam. Flyet måtte bare sirkulere i luften til uværet hadde gitt seg før vi kunne lande. Var en del skremte passasjerer den halvtimen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...