Gå til innhold

Oppskrift på falafel...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Eva_*
Skrevet

Mine to sønner og min ene datter har plutselig fått det for seg at de vil bli vegetarianere, eller i hvertfall ikke spise kjøtt.

Hele familien har smakt Ikeas falafel og likte den, så nå har jeg/vi lyst til å lage selv. Så jeg lurer på om noen har gode falafeloppskrifter å komme med...

Gjerne med forslag til tilbehør (sauser, dressinger osv)

Oppskrifter på andre retter uten kjøtt mottas også med takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Falafel

2 kopper tørre kikerter

2 egg

3 ss hvetemel

1 ts gurkemeie

1 ts paprikapulver

litt chilipulver

litt cayennepepper

salt/pepper

1 ts malt spisskummen

1 ts malt koriander

1-2 hvitløksfedd

Legg kikertene i bløt over natten, kok dem i 1,5-2 timer. Avkjøl og mos i hurtigmikser sammen med resten av ingrediensene. Sett kaldt 30 minutter. Form til små "kjøttkaker" eller burgere og stek dem gylne i panne. Server i pitabrød med salat, tomat, hakket løk og yoghurtdressing laget med hvitløk, litt malt spisskummen og hakket mynte.

Gjest gjesta
Skrevet

Sidene til Norsk Vegetarforening er kjempefine! I menyen til venstre finner du massevis av oppskrifter, og hvis du går inn på diskusjonsforumet finner du enda flere. :)

Forresten er det mange forskjellige falafelmixer (pulver for blandes med vann og stekes) å få ta i, både i velassorterte matbutikker, helsekostforretninger og innvandrersjapper. Det er jo veldig lettvint!

• 1 år senere...
Gjest Leisure
Skrevet
<span style='color:maroon'>Falafel</span>

2 kopper tørre kikerter

2 egg

3 ss hvetemel

1 ts gurkemeie

1 ts paprikapulver

litt chilipulver

litt cayennepepper

salt/pepper

1 ts malt spisskummen

1 ts malt koriander

1-2 hvitløksfedd

Legg kikertene i bløt over natten, kok dem i 1,5-2 timer. Avkjøl og mos i hurtigmikser sammen med resten av ingrediensene. Sett kaldt 30 minutter. Form til små "kjøttkaker" eller burgere og stek dem gylne i panne. Server i pitabrød med salat, tomat, hakket løk og yoghurtdressing laget med hvitløk, litt malt spisskummen og hakket mynte.

Jeg lagde denne oppskriften nå, g den ble ikke spessielt fin eller god, så og smakte som fiskekaker. huttetu. IKKE prøv denne.

Skrevet
Jeg lagde denne oppskriften nå, g den ble ikke spessielt fin eller god, så og smakte som fiskekaker. huttetu. IKKE prøv denne.

Liker du falafel da? Høres litt rart ut at det skulle minne om fiskekaker.. :)

Skrevet

Når man lager "ekte" falafel skal man ikke koke kikertene. De skal bare bløtlegges natta over, så kjøres i foodprocessor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...