Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #1 Skrevet 26. juli 2006 I dag fikk jeg "besøk" av en polsk dame. Hun sa ingenting, bare viste fram et kort med et bilde på forsiden og tekst på baksiden. På kortet stod det at datteren var døv, men at hun kunne få tilbake hørselen ved hjelp av en operasjon, men at de behøvde penger til denne operasjonen... Jeg hadde ingenting å gi henne, og ristet på hodet og "sa" "beklager, nei". Da begynte moren (?) å trygle meg om å gi henne penger. Hun nektet å gå, jeg måtte vise henne utgangen flere ganger. Like etterpå så jeg at hun ble hentet av to menn i dress, med en splitter ny BMW. Hun snakket med dem, pekte på meg og huset vårt, og de viste meg knyttneven da de kjørte forbi. Dette var skikkelig guffent! Er det noen andre som har hatt besøk av slike tiggere?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. juli 2006 #2 Skrevet 26. juli 2006 Det var jo innmari guffent! Lurer på om ikke jeg hadde tatt en liten telefon til politiet... Bare for å si fra at det er noen som reker rundt i nabolaget og oppfører seg truende.
Christiane Skrevet 26. juli 2006 #3 Skrevet 26. juli 2006 (endret) Enig i det siste. Du burde virkelig ringe politiet eller noe slik. Denslags bør man ikke ha rekende rundt. Endret 26. juli 2006 av Christiane
Majka Skrevet 26. juli 2006 #4 Skrevet 26. juli 2006 Hjelp! Den opplevelsen hørtes skikkelig guffen ut. Syns som de andre at du bør snakke med politiet.
Gjest Gjesta Skrevet 26. juli 2006 #5 Skrevet 26. juli 2006 Her er det mange sånne, og de fleste (om ikke alle) er polske. Merkelig at de gidder å tigge her i bygda hvor det er så langt mellom husene, men de kjøres rundt i splitter nye biler som trådstarter sier ja, selv om bilene gjerne står skjult for dem som åpner døra. Syns det er litt ekkelt egentlig, for det har hendt flere ganger at de plutselig har stått i stua mi. Før hendte det at jeg kjøpte tegninger eller ga litt penger, men det var før naive jeg skjønte at dette er organisert tigging og at det står på kortene sannsynligvis er oppspinn fra ende til annen.
Festus Skrevet 26. juli 2006 #6 Skrevet 26. juli 2006 Synes også at du skal nevne det for politiet! Jeg liker ikke slike tiggere, og gir dem aldri noe. Var veldig greit før, mens jeg hadde hund (Riesenschnauzerhanne), da tok jeg med meg den ut i døråpninga da jeg åpna..... og han likte IKKE disse folka..... og en stor, knurrende Riesen kimser man ikke av.... har ikke hatt besøk på et par-tre år nå.... *hirr hirr* Gir heller penger på annen måte. Skjønner jo at de som går rundt har havnet i organisert svindel på en eller annen måte, men leier da heller inn et par polakker til å male huset mitt (lovlig)... da går (tror jeg ) pengene til de som gjør jobben.... (har ikke gjort det selv ennå, men andre har..)
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 26. juli 2006 #7 Skrevet 26. juli 2006 Takk for svarene. Ja, kanskje jeg skulle ha snakket med politiet, om ikke annet så for å informere dem om at det tiggere rundt i området... Jeg begynte egentlig å tenke på om denne "operasjonen" hadde en dobbel misjon. Det er jo ikke særlig logisk å "besøke" hus midt på sommeren når så mange er på ferie... ikke en gang Jehovas Vitne gidder å oppsøke oss i fellesferien... så kanskje de var på rekognoseringstur hvor de kartla hvem som var hjemme og hvem som var på ferie? (Konspirasjonsteoriene blomstrer ) Æsj, guffent var det uansett, jeg kommer ikke til å sove med soveromsvinduet vidåpent i natt slik jeg vanligvis gjør...!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. juli 2006 #8 Skrevet 26. juli 2006 Nei, skjønner godt at du vil lukke vinduene i natt. En annen ting er å låse dører selv om du er hjemme, og ikke la verandadøra o.l. stå åpen når du vet at sånne folk sirkulerer i nabolaget. Vet aldri når husnøklene dine er søkk borte, lommeboka i veska i gangen er vekk, tv'n ble borte mens du var i kjelleren osv...
Apple10 Skrevet 27. juli 2006 #9 Skrevet 27. juli 2006 De fleste av sånne tiggere tilhører organisert tigging, og man bør for alt i verden ikke gi dem noe. Man bør unngå å åpne hvis man ser hva det er, og har man alt åpnet så ikke slipp dem inn, bare smil høflig si nei takk (på norsk), og lukk døren. Så får de bare bli sure... de opplever det sikkert utallige ganger likevel, så risikoen for at de skal komme tilbake for å "ta deg" er minimal.
brumma* Skrevet 27. juli 2006 #10 Skrevet 27. juli 2006 Så ekkelt! Enig i at det er lurt å informere politiet. Jeg låser alltid døra, selv når jeg er hjemme, og tar alltid en titt i kikkehullet før jeg åpner! Historiene om døve barn som må opereres og lignende er bare oppspinn. Det er de samme historiene som florerer overalt! Dessverre blir det bare flere og flere organiserte tiggere her...
Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2006 #11 Skrevet 27. juli 2006 Har hatt flere slike på døren - de har vært polakker alle sammen. Vi bor i et litt "pent" strøk i byen og tiggere trekkes lett til området. Jeg har aldri gitt dem en eneste kroner - til tross for de mest tragiske historiene jeg har fått servert. Neste gang tror jeg sannelig at jeg ringer og informerer politiet for det er endel eldre i området - og ofte lettere for å "falle" for disse eventyrhistoriene deres.
lillesky Skrevet 27. juli 2006 #12 Skrevet 27. juli 2006 Ja, du burde ringe til politiet. Og kanskje lokalavisa? I Spania er det dessverre verre. Der kommer de for å tigge, og eventuelt bryte seg inn for å stjele ting. Håper det ikke blir sånn i Norge...
c",) Skrevet 27. juli 2006 #13 Skrevet 27. juli 2006 Æsj, for en ekkel opplevelse. Her kommer det stadig polakker å ringer på om sommeren. De er studenter og selger bilder. Jeg avviser de høflig å lukker døren, men de kommer likevel tilbake år etter år.
Pauline Skrevet 28. juli 2006 #14 Skrevet 28. juli 2006 Jeg har også hatt slikt besøk, faktisk et par ganger. Vi bor også i et "pent" strøk med store eneboliger, så for en del år siden var det polske "kunstnere" og "studenter" som solgte bilder her hele tida. I begynnelsen kjøpte jeg gjerne en tegning av dem for å være grei. De siste par årene har det vært tiggere som henne TS beskriver, øyeoperasjon til datteren, medisiner til syk mor er bare to av historiene vi har fått servert. Har også forstått det dithen at de er organiserte og har sluttet helt å gi dem noe som helst. Det er flere som har observert at de kommer i fine biler og blir hentet igjen.
Gjest gjest1 Skrevet 28. juli 2006 #15 Skrevet 28. juli 2006 Syns det er litt ekkelt egentlig, for det har hendt flere ganger at de plutselig har stått i stua mi. ← Det var ikke bare litt, men veldig ekkelt.
Leo Skrevet 29. juli 2006 #16 Skrevet 29. juli 2006 Jeg har en eske 45 mm pistolpatroner stående som "tilfeldigvis" ramler utover når jeg stopper hunden i døren med et langt stålrør... De ringer ofte på, men jeg vet fremdeles ikke hva de vil
Snasen Skrevet 29. juli 2006 #18 Skrevet 29. juli 2006 Jævlig mange tiggere som går rundt med disse kortene som er døve. Asså, er alle av dem døve lizzm?
Gjest Gjesta Skrevet 29. juli 2006 #19 Skrevet 29. juli 2006 Tviler på at de er døve, men de kan vel ikke norsk eller engelsk. Jeg har prøvd med fraser på forskjellige språk, men eneste jeg har fått ut av dem er "no speak english" og så rister de på hodet...
Grooo Skrevet 29. juli 2006 #20 Skrevet 29. juli 2006 Har aldri opplevd at noen ringer på for å tigge, men hadde jeg gjort det hadde jeg ringt politiet med en gang for å informere ja
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå