Tule Skrevet 26. juli 2006 #1 Skrevet 26. juli 2006 hei Ja det er den saken jeg skrev om før men føler jeg vinklet meg bort i den det er nå kommet frem nye artikkeler om den og det har sikkert vert noe på nyhetene mens jeg har vert borte her er det siste http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article690177.ece det er interessant vordan departemanget og barnevernet ser forskjellig på den jfr artikkelen med linkt til "Kidnappet i tyrkia" jeg syns det er litt frekt av advokaten og bruke utrykket kiddnappet, med forbehold om at nettavisen kan ha feil så er jo barnevernet tilbudt av norske myndigheter at barna kan komme hjem mot at barnevernet lar dem vokse opp i et Tyrkisk muslimsk miljø kunne di ikke forhandle med myndighetene da? i stedet for og ta sjanser, nei arogansen lenge leve her syns jeg barnevernet burde lakt seg flat og beklaget og lovet og gjøre det di kunne for og hjelpe barna med deres identitet det er i det heletatt skremmende at barnevernet ikke lytter til foreldre om deres kultur, di har rettigheter, skjønner got at folk kan bli skeptiske vis di er slik noen steder her ser det ut som di er opptatt av og beskytte fosterforeldrene, og di har tatt selvkritikk for at di lot dem dra til Tyrkia, men det burde vel og fosterforeldrene ha tenkt på og , det er jo flere land med bad og varme, er dette sa god vurderingsevne at di bør ha barne videre heller en at di bpr hos slektninger, sog med forbehold om at det er ting vi ikke vet det bor kanskje og bli en debatt om offentlige bør ha slik makt over barna som di har nå med sa mange flerkulturelle familier som vi har nå, er det mulig og få så god kunskap hos barnevernet at di kan klare det hilsen
Annie Skrevet 27. juli 2006 #2 Skrevet 27. juli 2006 Går det ikke ann å "kidnappe" barna hjem igjen til Norge da?
Far til 2 Skrevet 27. juli 2006 #3 Skrevet 27. juli 2006 (endret) Går det ikke ann å "kidnappe" barna hjem igjen til Norge da? ← Joda. Det var et norsk raid i Tunis for noen år tilbake hvor 2 barn var kidnappet av faren, men ble bragt hjem til moren i Norge. Dette foregikk nesten i ren "action stil" med våpen i golfbagger, hurtigbåter, politi, etc, etc, hvor alt ble privat finanisert. Det kostet noen kroner, men det lar seg gjøre, og de fleste vil gjøre alt de kan for å få barna hjem. Endret 27. juli 2006 av Far til 2
Annie Skrevet 27. juli 2006 #4 Skrevet 27. juli 2006 Har bekjente som har opplevd nesten det samme som det du beskriver Far til 2
Far til 2 Skrevet 27. juli 2006 #5 Skrevet 27. juli 2006 Har bekjente som har opplevd nesten det samme som det du beskriver Far til 2 ← Jeg gjorde en lite endring på innlegget mitt . Men jeg tror neppe det har vært så mange av denne typen aksjoner, så jeg ser ikke bort ifra at det er samme saken.
Tule Skrevet 21. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 21. august 2006 hei Annie og far til to lenge siden jeg skrev her nå men nå har de smuglet dem ut http://www.nettavisen.no/innenriks/article716528.ece fosterforeldrene har nå altså greid og smugle dem til Norge, det har og vert om det på nyhetene nå i kveld jeg syns dette er litt rart det kan jo gi norge et dårligere rykte utad det er jo litt kinkig, dette er fosterforeldrene til barna og ikke foreldrene, og moren var ikke nådig mot dem, jeg syns heller ikke barnevernet har greid og fremstille dette got i media, de viser til en dom som er 4 år gammel, etter Norsk lov om barnevern så må en omsorgsovertakelse gjenfremmes for nemda to år etter at den er satt i kraft, da skal man enten vedta og gjøre omsorgsovertakelsen varig eller tilbakeføre barna, det er ikke mulig og gjøre en omsorgsovertakelse varig før etter to år barnevernet har her ikke gitt noen dokumentasjon på at det har skjedd det har bare vert kritikk av tyrkiske myndigheter, va om di krever dem utlevert? jeg skjønner ikke vorfor barnevernet ikke kunne blitt med på kravene om at barna kunne komme hjem dersom di fikk vokse opp hos nere slektninger eller i det tyrkisk muslimske miljøet, barnevernet bør gjøre opp for den feilen di har gjort. det er viktig for barnas identitet, det er skremmende at barnevernet har sa liten respekt for foreldres synspunkter, for etter loven sa er det slik at en omsorgsovertakelse ikke automatisk sier at foreldrene skal miste foreldreansvaret, dermed skal di vere med og ta avgjørelser som har med barna, di burde da vere sentrale i valget av fosterhjem. jeg skjønner egentlig godt at foreldre noen ganger kan synes det er vanskelig og samarbeide med barnevernet nar di har så liten respekt det er merkelig at når foreldrene er utenlanske at barnevernet da kan mene at barna bare er norske norsk statsborgerskap tildeles bare dersom moren er norsk altså vi har prinsippet om nedarvin, ikke det geografiske, det må vel vere noe spesielt til dersom barn som ikke har norske foreldre skal ha norsk statsborgerskap og nar vi bruker nedarvingsprinsippet sa bør barnevernet vite at andre også kan bruke det, og nar foreldrene og sikker og bruker et annet språk en norsk i hjemmet så burde barnevernet tenkte at barna har forskjellige kulturer, og om det ikke er tydelig sa bør di respektere foreldrenes syn på det her er det og slik at foreldrene har et barn på et halvt ar som barnevernet ønsket og ta også, rart di ikke har undersøkt hvor foreldrene og det er da, etter at di stakk av, er det rart folk stikker av det ser ut som det virker huff det ble et litt frustrasjonsinlegg, men jeg måtte bare svare da dette kom fram i dag håper dere skjønte noen hilsen
Far til 2 Skrevet 23. august 2006 #7 Skrevet 23. august 2006 Jeg tror det hadde vært langt mer pressedekkning om det hadde vært norske kristne foreldre som var biologiske foreldre og barna var blitt overtatt av muslimske fosterforeldre. I så fall tilsier det at det er religionen som er problemet og ikke foreldre/fosterforeldre. Jeg har såvidt hørt om saken og vil derfor ikke si så mye om hva som er riktig og galt, utenom èn ting: Barnevernet i Norge har igjen gjort en eller flere feil, og det bør bli en oppvask. Problemet er at i Norge beskytter kommunalt/statlige ansatte hverandre slik at det blir vanskelig å rette opp feil. Igår hørte vi om en person på et trygdekontor som hadde kjøpt "tjenseter" hos bedrifter som var eid av familiemedlemmer til andre ansatte på trygdekontoret for nærmere 6 millioner. Det er med andre ord en ukultur i en del kommunale/statlige etater som må konsekvenser for en del ansatte. Hvordan saken med de 2 guttene i Stavanger vet jeg lite om. Men mange har fått lide for det som har skjedd i Norge og i Tyrkia. Hvis dette blir forbigått uten konsekvenser gir det grobunn for at "noen" kan gjøre som de vil, mens andre må stå til rette om det hadde vært snakk om private bedrifter.
Tule Skrevet 23. august 2006 Forfatter #8 Skrevet 23. august 2006 Jeg tror det hadde vært langt mer pressedekkning om det hadde vært norske kristne foreldre som var biologiske foreldre og barna var blitt overtatt av muslimske fosterforeldre. I så fall tilsier det at det er religionen som er problemet og ikke foreldre/fosterforeldre. Jeg har såvidt hørt om saken og vil derfor ikke si så mye om hva som er riktig og galt, utenom èn ting: Barnevernet i Norge har igjen gjort en eller flere feil, og det bør bli en oppvask. Problemet er at i Norge beskytter kommunalt/statlige ansatte hverandre slik at det blir vanskelig å rette opp feil. Igår hørte vi om en person på et trygdekontor som hadde kjøpt "tjenseter" hos bedrifter som var eid av familiemedlemmer til andre ansatte på trygdekontoret for nærmere 6 millioner. Det er med andre ord en ukultur i en del kommunale/statlige etater som må konsekvenser for en del ansatte. Hvordan saken med de 2 guttene i Stavanger vet jeg lite om. Men mange har fått lide for det som har skjedd i Norge og i Tyrkia. Hvis dette blir forbigått uten konsekvenser gir det grobunn for at "noen" kan gjøre som de vil, mens andre må stå til rette om det hadde vært snakk om private bedrifter. ← Hei ja jeg må si meg litt enig med deg, den saken du snakker om var vel i barneverntjenesten i en kommune i østfold, i denne saken er det vel slik at det blir flere oppvasker, først barnevernet som tillot tyrkia turen, også fylkesmannen som ga di biologiske foreldrne fri rettshjelp, det bør og bli oppvask i at barnevernet ikke h tok hensyn til at barna har flere kulturer. Kan forsåvidt skjønne at de kan ha vert skeptisk til og plasere barna hos egen familie, det kan jo ha vert redd for at de skal sendes ut av landet men barnas tilknytting og kulturbakgrunn er og viktig, det virker som det kan trengs en mere press på barnevernet her, man kan og lure på om disse fosterforeldrene kan gi barna en bra forståelse av sin tilhørlighet og kultur kanskje vi bor få en debatt om barnevernet og flerkulturelle familier, kan di nok og bør di jobbe som i dag kanskje har di ikke bra nok kunnskaper og det bør kanskje komme flere restriksjoner det jeg lurer på her er om Tyrkia dersom runden i retten opretholdes etter da kan kreve dem utlevert og va Norge kan gjøre da når vi har rattifisert haag konvensjonen kan vi nekte det da, jeg tror barnevernet bør tenke på det i steden for og smugle ut barna burde di ha forhandlet med tyrkiske myndigheter om en løsning alle kunne akseptere mener jeg hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå