Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #1 Skrevet 26. juli 2006 Er det lurt å binde strømprisen nå? Alle selskap, selv de på topp 10-listen, har dyr strøm. Stat og selskap skylder på hverandre når forbrukerne klager over høy strømpris. Fint for dem å kunne fordele skylden... Hvorfor bør man/bør man ikke binde strømprisen for 3 år nå?
abelille Skrevet 27. juli 2006 #2 Skrevet 27. juli 2006 Binding av strømpriser, renter osv er for de som ikke tåler en høy regning. Kraftselskapet ønsker ikke å gå i minus (heller ikke banken), og beregner seg godt for fast pris, de regner også med en viss prisøkning selvsagt. Klart, det kan slumpe til at du tjener på det, men normalt vil du ikke spare penger på å ha fast pris. Men dersom økonomien din er veldig anstrengt og du ikke klarer en veldig høy regning (kraftselskap er ofte villige til å la deg betale i avdrag dersom du får problemer), da bør du ha fast pris.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2006 #3 Skrevet 27. juli 2006 Jeg synes ikek spørsmålet er om jeg tåler en høy regning. Spørsmålet er: vil det lønne seg å binde strømprisen over en f.eks. 3-års periode? Vil jeg som kunde spare på det? Hvis det er det samme (helhetlig til slutt) om man binder prisen eller har flytende spotpriser, hva er så poenget? Late som om det er billigere å binde fordi da får folk tilsynelatende noe rimeligere regninger - på kort sikt? Tydeligvis er det ingen som kan gi et svar innen dette området: eselskapene og staten skylder på hverandre, og kommer med masse vage utredninger på hvorfor det plutselig må bli dyrt med strøm i Norge også (for det er det jo i andre land, der de bruker mye gass). Tåpelig.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. juli 2006 #4 Skrevet 27. juli 2006 abelille svarer jo veldig greit på det du spør om. Det er lite sannsynlig at du sparer noe på å binde strømprisen din, siden kraftselskapet ikke er så veldig interessert i å tape penger - så de tar mer enn det spotprisen er nå når de setter fastprisen. Hvem som har skylda er jo irrelevant i sammenhengen.
abelille Skrevet 28. juli 2006 #5 Skrevet 28. juli 2006 Jeg synes ikek spørsmålet er om jeg tåler en høy regning. Spørsmålet er: vil det lønne seg å binde strømprisen over en f.eks. 3-års periode? Vil jeg som kunde spare på det? ← Dersom jeg var for vag i forrige innlegg skal jeg formulere meg klarere: UTROLIG LITE SANNSYNLIG!! Ting kan selvsagt skje, men jeg hadde blitt veldig overrasket dersom du sparte penger på det i løpet av en treårsperiode. En lenger periode, som 5-10 år kanskje, men 3, neppe. Prisen blir heller ikke det samme til slutt, det blir vanligvis dyrere med fast strømpris. Kjenner noen som bandt strømprisen sin, de var veldig fornøyd med det en stund - til de fant ut at det faktisk ble nesten dobbelt så dyrt.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2006 #6 Skrevet 29. juli 2006 Er det lurt å binde strømprisen nå? Alle selskap, selv de på topp 10-listen, har dyr strøm. Stat og selskap skylder på hverandre når forbrukerne klager over høy strømpris. Fint for dem å kunne fordele skylden... Hvorfor bør man/bør man ikke binde strømprisen for 3 år nå? ← skule jeg betalt bre for strømmen er det ingen problem,men mesteparten av regningen er avgifter til staten. siste regning va på 3400, tror det var 800 i forbruk.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2006 #7 Skrevet 29. juli 2006 Jeg synes det er en håpløs situasjon når en får høye strømregninger på tross av et meget labert og lavt forbruk. Leie og avgifter (som alle er forpliktet til å betale) overgår den villeste fantasi! Det virker som om forbrukerne (vi) er helt maktløse i strømmarkedet? Kan vi i det hele tatt gjøre noe med dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå