Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gir et cognac-tips, jeg... Selvom det sikker er like mange meninger som det er smaker her også!

Jeg ville gått for en V.S.O.P, feks Braastad. Det er en god avec-cognac som de fleste liker.

Jeg synes en V.S blir for "ung og rå" i smaken til avec, men er godt egnet hvis du har mange gjester som drikker "pjolter" (cognac+vann/soda) eller andre drinker med cognac.

X.O blir unødvendig dyrt selv om denne uten tvil smaker best av de nevnte. DE færreste er i stand til å sette pris på en god X.O etter en lang middag med x-antall glass med vin.

Takk for tips.

Jeg drikker ikke i det hele tatt, og har derfor ikke peiling på dette, og verdsetter de tips jeg kan få i denne sammenheng. Selv om nok min kjære får den avgjørende stemmen i dette, han drikker tross alt cognac. Da vet han jo mer om saken enn meg, som uansett bare synes at han må sove med ryggen til, iansett hva slags forkortelser det står bak navnet ;)

Men jeg har lært mye i denne tråden, ingen tvil om det.

Tusen takk for hjelpen, alle som gidder lese trådene mine.

Mine tråder om alkohol blir visst LANGE. Kanskje fordi jeg vet svært lite om dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
X.O blir unødvendig dyrt selv om denne uten tvil smaker best av de nevnte. DE færreste er i stand til å sette pris på en god X.O etter en lang middag med x-antall glass med vin.

Helt enig! De fleste smaker ikke forskjell på noenting etter ørten glass vin og litt champagne :ler:

Men du ville ha tips til hvor også -det er faktisk veldig billig og greit å handle på Gardemoen. Det går for å være en av de billigste tax-free butikkene i Europa. Vet ikke hvordan det var i fjor, men de har flere ganger endt opp på toppen av lista over billigste tax free :)

Skrevet

tusen takk.

Me andre ord så skal altså jeg og min kjære finne ut av:

Hva som evt er "ledig" på kviten til min bror, om det er "vinkvoten" eller "spritkvoten" eller hele kvoten. Vi sier han kan gjerne hndle på gardermoen. så får vi ta et valg på cognac og likør, og sette sammen en ønskeliste basert rett og slett på hva som er mulig i forhold til kvoten.

Vi vil jo ikke ha det "kjip" på noen måte, men om ingen egentlig verdsetter den dyreste varianten likevel, å kan de jo få en som er rimligere. Så sparer vi litt penger, som kan brukes på noe de kankje verdsetter mer (eller, ego: Jeg verdsetter mer...) Fokuset er selvsagt at gjestene skal ha det bra, og kose seg, og oppleve at vi ikke har vært "kjipe" på noen måte. Uten at vi blir blakke...

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Det er ofte mye å spare på hetvin på taxfree. Portvin/madeira/sherry tror jeg går på vinkvoten. Mange liker søte hetviner til desserten, kaffe og kaker. Tørre hetvine, f.eks. sherry, passer ofte til forretter som supper etc.

Hadde med nydelig årgangsportvin til min fars 70års dag i vinter, og den var veldig populær. :)

Endret av onyx
Gjest Gjest
Skrevet
Vi handler "kvoten" ved turer som likevel går ut, prioriterer da "spritvarer", og å blir det kanskje svensketur i forbindelse med ganger vi likevel er østpå til øl/vin/cider. Jeg har forstått at det er denne måten man sparer mest? Sprit på tax-free og øl/vin i sverige (eller vil/øl også på tax-free om man drar ekstremt mye utenlands på den måten?)(når vi uansett skal kjøre 8 timer østover for å komme til hans familie er vi jo merkbart nærmere svenskegrensa.. Og siden hans familie BOR der, så kan jo kanskje noen av DEM dra oftere da (men det blir jo ikke noe kvote på 15-17 årige jenter da, så det er foreldrene vi må ty til da)

forresten, kjøper man spriten I utlandet, eller på tax-free på flyplassen i Norge? (eller båten da i min forlovedes tilfelle, han skal med kielferga, men min bror flyr (via mange land, men får jo ikke flere kvoter av den grunn, og han reiser alene)

I Tyskland er det mye billigere å kjøpe i butikkene enn på flyplasser. Kielferja er DYRT, sett med tyske øyne. Stikk innom en matbutikk med ok utvalg, og der finner dere det meste. Vær ops på at supermarkeder som Aldi som regel bare har egne merker, og ikke kjente sorter. Hvis dere ikke har mye tid til å gå i butikker og se dere rundt, ville jeg ha valgt en større matvarebutikk, som REAL ellet Walmart. De har stort utvalg, men ganske lave priser (Walmart har en slags lavprisgaranti). Er ikke så godt kjent i Kiel, såjeg vet ikke om de har disse butikkene og hvor, men det finner du sikkert på Internett (eller spør, om det er vanskelig).

Skrevet

Takk for tips.

Det er ikke enda at min kjære skal til kiel da, så vi skal finne ut av det innen den tid.

Vel og merke, jeg vet ikke hva han får av tid, det er jo en jobbtur, kurs-greie, så shopping blir det minimalt av tid til antar jeg. Men kielferga er vel rimligere enn polet, om det skulle være umulig å få til noe annet.

Skrevet

Vi vil jo ikke ha det "kjip" på noen måte, men om ingen egentlig verdsetter den dyreste varianten likevel, å kan de jo få en som er rimligere. Så sparer vi litt penger, som kan brukes på noe de kankje verdsetter mer (eller, ego: Jeg verdsetter mer...) Fokuset er selvsagt at gjestene skal ha det bra, og kose seg, og oppleve at vi ikke har vært "kjipe" på noen måte. Uten at vi blir blakke...

Kan ikke tenke meg at noen synes dere er kipe fordi dere serverer V.S.O.P. Da vil jeg påstå at dere har en ganske sær omgangskrets, i såfall. ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

Konjakk til kaffe blir uansett ødelagt av kaffesmaken så VS eller VSOP holder i massevis. Synes det er frekt hvis noen mener at noen er kjip hvis GRATIS drikke i bryllup er for kjip.

Hembrent er noe helt annet ... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...