Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Neffi
Skrevet
Ganske langt for mange det, og kvotene er ikke akkurat store ;)

Til Sverige er de ikke särlig begrensede ;) Har gjort det selv, maaange ganger.

Men nå er ikke dette aktuelt for Malama uannsett, så da er det ikke mer å snakke om ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvotene ER begresede selvom du driver smugling da. Kanskje ikke TIL sverige, men ettersom de felste av oss bor i norge skal jo varene videre fra sverige til norge da, og der er de i alle fall begresnede som bare det.

Men ja, det er en litt lang tur for oss, å "svippe til sverige"...

Skrevet

Jeg er heller ikke gira på å smugle, men kommer nok til å ta med kvoten som vanlig på alle turene til utlandet. Er ikke så langt til Sverige for oss, så blir nok noen turer dit når bryllupet nærmer seg for å handle vin og øl/cider. Sparer ikke noe mye på å handle sprit i Sverige.

Skrevet

Vi handler "kvoten" ved turer som likevel går ut, prioriterer da "spritvarer", og å blir det kanskje svensketur i forbindelse med ganger vi likevel er østpå til øl/vin/cider. Jeg har forstått at det er denne måten man sparer mest? Sprit på tax-free og øl/vin i sverige (eller vil/øl også på tax-free om man drar ekstremt mye utenlands på den måten?)(når vi uansett skal kjøre 8 timer østover for å komme til hans familie er vi jo merkbart nærmere svenskegrensa.. Og siden hans familie BOR der, så kan jo kanskje noen av DEM dra oftere da (men det blir jo ikke noe kvote på 15-17 årige jenter da, så det er foreldrene vi må ty til da)

forresten, kjøper man spriten I utlandet, eller på tax-free på flyplassen i Norge? (eller båten da i min forlovedes tilfelle, han skal med kielferga, men min bror flyr (via mange land, men får jo ikke flere kvoter av den grunn, og han reiser alene)

Skrevet

Når vi har vært i Spania har vi kunne fått spriten billiger i matbutikker der nede enn på flyet, men vi pleier å bestille spriten til hjemreisen med fly slik at vi slipper å drasse med den selv - da står den i flysetet på hjemreisen.

Får jo med bare en liter sprit hver, så får jo handlet øl og vin/likør under 22% på hver reise også.

Skrevet

Min bror flyr, i alle fall nedover med 1 fly innenlands og 3 fly utenlands. Direktefly hjemmefra til dette feriestedet er nemlig fult av turister, så han som skal på jobbreise på kort varsel i juli/sugust altså reiser med mange fly og bruker totalt 12 timre med mye venting. Retuern er ikke bestilt, da de ikke vet hvor lenge han skal være der.

Men jeg vil jo ikke gjøre dette vanskeligere for ham enn nødvendig, så å kjøpe det i matbutikker (han er der tross alt for å jobbe også da, ikke shoppe sprit...) og måtte frakte det på 3-4 fly hjem hørtes stress ut. Å kjøpe i ankomsthallen på gardermoen, der han likevel sikkert må vente på neste fly (altså innenlandsflyet, der har man jo lov å ha med seg alt man hadde lov å ta inn i landet, så det bør ikke være noe problem) er sikket nok jobb...

Gjest Blondie65
Skrevet

Til avec ville jeg valgt en grei VS - f.eks. Bache Gabrielsen trekors. Som likør er det vanlig med Baileys og Tia Maria (jeg blir like glad hver gang jeg ser at folk serverer Tia Maria også da jeg ikke liker cognac og ikke tåler Baileys pga fløten).

De to siste må du nok vente til nærmere datoen med å kjøpe.

Vodka, gin og slikt ser jeg lite poeng med å kjøpe på Tax-free da det ikke er dette som er dyrt (ja man sparer noen kroner pr flaske - men ikke de store summene) men det brune brennevinet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Han kan trygt handle på Gardermoen på vei hjem - det er billig og de har godt utvalg.

Skrevet

Ser dere diskuterer øl i Sverige o gså. Husk da at Sverige bare har "folköl" i butikken -nemlig max 3,5% øl. For vanlig øl må man på systembolaget, og der sparer man ikke stort.

Skrevet

Alt man lærer.

Øl vet jeg ikke noe som helst om (hva slags prosent har vanlig øl da? Jeg drikker ikke jeg, så dette vet jeg heller ikke...)

Men hvordan vi kjøper det (når det nærmer seg litt mer (?) vet jeg ikke enda heller. Men finner nok ut av det innen den tid :)

Dette er et megt lærerikt og hjelpsomt sted, tusen takk alle som deler av sin kunnskap.

Skrevet
Ser dere diskuterer øl i Sverige o gså. Husk da at Sverige bare har "folköl" i butikken -nemlig max 3,5% øl. For vanlig øl må man på systembolaget, og der sparer man ikke stort.

Hvis man kjøper rimelig øl i Norge (type Grans) er det nok ikke mye (om enn noe..?) å spare, men skal man ha importøl (type Bud) er det en god del penger å spare, så det spørs hva dere går for.

Dette gjelder den ølen man kjøper på Systembolaget.

Skrevet

Kjenner jeg min tilkommende rett er det nok egentlig egentlig HANSA som er aktuelt, og det kjøper man vel gjerne innelands uansett. (for all del, kan sikkert ha flere ulike typer altså, men Hansa er et must.)

Men øl er ikke på planleggingen enda uansett da. (trodde ikke det i alle fall, pga holdbarhet?)

Gjest Blondie65
Skrevet

Holdbarhet og lagring vil jeg tro. Kassevis med Hansa tar uhorvelig stor plass.

Skrevet

To punkter der: Vi kjøper nytt hus neste uke, og har da flere rom enn vi trenger, og kan fint sette av deler av ett av disse (som uansett skal fungere som "gjesterom" f.eks til å lagre "kassevis med hansa"

Men det er enklere om det kjøpes inn i den byen der det skal drikkes kanskje (siden vi ellers får meget full bil når vi skal frakte dette, oss selv, klær, (inkl kjole...) etc oppover en uke før bryllupet... Og om mine foreldre har et rom tilovers til øl... vel, ikke egentlig, men joda, de kan jo på et vis klare det om nødvendig (tross alt, de er bare to mennesker nå i det huset vi bodde fore for noen år siden...)

Men, holdbarhet spiller inn sterkere enn oppbevaring i så måte. så øl venter vi med. Men t par flasker sprit (cognat/likør) som tross alt er det det er snakk om her, på kvoter fra det store utland, det har vi plass til :)

Gjest -eline-
Skrevet

Ang holdbarhet på Baileys, vi kjøpte ei flaske på tax-free i juli, denne har holdbarhet til april 2008 (så framt man ikke åpner den selvsagt). Tia Maria har ikke noen spesiell holdbarhetsdato. I UK er det billigst å kjøpe alkohol på flyplassen enn det er på butikkene, vet at det er anerledes i feks Spania. Kjøper man god vin på tax-free så kan også disse lagres (har kjøpt mye god Reserva-vin til £15 for 3 flasker), men dersom du ikke vet menyen enda så kan du jo ikke planlegge dette.

Skrevet

Vi og har begynt å "samle" alkohol. Kjøpt på taxfree når vi har vore på utanlandstur. Til no har vi 5 liter sprit, 3 liter baileys og 2 liter cognak. Første baileysen eg kjøpte går ut i des 07. Greitt å fordela innkjøpa over tid, då vert det ikkje så mykje på ein gong..

Skrevet

Det er ikke noe poeng for meg åspre det utover i tid egentlig, annet enn altså det at det er kvoter på hva man kan ta med fra tax-free.

Og til gjesten som ikke gidder lese mine innlegg: Jeg ville sette stor pris på om du kanskje bare lot være å svare også da.

Jeg anså det som relevant at det var min bror som skulle handle (fordi da er det altså kanskje ikke hele kvoten som er aktuell) at det er en jobbreise (for da kan han altså ikke selv velge reisevei) at han må med minst 4 fly (pga poenget med å bære med seg alt dette som håndbaggasje på så mange overganger) og hadde en del spørsmål. Derfor ble startinnlegget mer enn to linjer.

Og jeg deltar i en vider samtale/diskusjon og får flere råd, svarer på hva som kan og ikke kan være aktuelt. At noen da ikke gidder lese det fordi jeg skrev for langt (skulle kanskje skrevet: "Hva skal vi kjøpe?" og ikke noe mer, så kunne alle lurt på hva jeg egentlig lurte på.... da hadde gjesten giddet svare? eller kanskje ikke nei...)

Skrevet
Ang holdbarhet på Baileys, vi kjøpte ei flaske på tax-free i juli, denne har holdbarhet til april 2008 (så framt man ikke åpner den selvsagt). Tia Maria har ikke noen spesiell holdbarhetsdato. I UK er det billigst å kjøpe alkohol på flyplassen enn det er på butikkene, vet at det er anerledes i feks Spania. Kjøper man god vin på tax-free så kan også disse lagres (har kjøpt mye god Reserva-vin til £15 for 3 flasker), men dersom du ikke vet menyen enda så kan du jo ikke planlegge dette.

Se her, da blir det faktisk enda mer aktuelt hvor kan skal, men siden det visstnok ikke er akseptrt å skrive langt, så kan jegjo ikke bry meg om det :)

Nei, men altså, om holdbarheten på bailyes er så lang også, så burde det ikke vært noe stort problem da, altså.

Men vin må vente ja. Derfor er det "avec" til kaffen vi i første omgang tenker på. For det vet vi jo at vi uansett skal ha, uavhengig av hva menyen blir. Vi har jo god tid på oss, men en plass må vi begynne :)

(og vips, se, så ble det ENDA et innlegg fra meg, og ikke kort heller... Men mange svarer meg jo uten å være sure, så jeg tror ikke alle lar seg plage av det...)

Skrevet

Gir et cognac-tips, jeg... Selvom det sikker er like mange meninger som det er smaker her også!

Jeg ville gått for en V.S.O.P, feks Braastad. Det er en god avec-cognac som de fleste liker.

Jeg synes en V.S blir for "ung og rå" i smaken til avec, men er godt egnet hvis du har mange gjester som drikker "pjolter" (cognac+vann/soda) eller andre drinker med cognac.

X.O blir unødvendig dyrt selv om denne uten tvil smaker best av de nevnte. DE færreste er i stand til å sette pris på en god X.O etter en lang middag med x-antall glass med vin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...