Malama Skrevet 26. juli 2006 #1 Skrevet 26. juli 2006 Ja, så er vi igang. Min bror skal visst utenlands i jobbsammenheng nå plutselig, og da hamstrer han gjerne taxfree for oss (ehh, mamma mener han gjerne gjør et i alle fall, jeg ser ikek bort fra at han kanskje selv like gjerne hadde hamstret til seg selv da, men... han kan nå få med ønskeliste fra sos dersom han skulle ha "noe tilovers på kvoten sin") Og så mener jeg å ha lest he inne at det er cognac man sa bør prioritere, heller enn vondka, pga at der er dt mest å spare? Og likør kansjke? Vi hadde jo ikke begynt å tenke på dette helt enda, så da lurer jeg.. ikke på mengder, men rett og slett HVA. Har man en type congnac og ferdig med det, eller flere. Og hva med likør? (der bær det vel være flere, selv jeg som ikke drikker vet jo at her er det ulike preferanser) For cognac og likør er det som serveres til "kaffe avec", ikke sant? (og "resten" settes sikkert i baren til resten av kvelden...) Så, HVA prioriterer man på en liste over hva kjente kan handle med (vi betaler selvsagt) fra det store utland? (ja, og hva vi selv kan kjøpe med derfra, selvsagt! Min forlovede skal jo utenlands i september i alle fall)
miss77 Skrevet 26. juli 2006 #2 Skrevet 26. juli 2006 Er dessverr e litt begrenset hvor mye broren din får lov til å ha med seg, men man må jo spare der man kan 1 liter sprit og 1liter (eller det har vel blitt 2 nå?) likør/vin kan han nå ihvertfall ta med. Vi har sjekket det vi har kjøpt på tax free opp mot polet sine priser, og du sparer ca. 200-250,- per liter nesten uansett hva du kjøper. Av cognac ville jeg gått for samme type om du skal ha flere flasker. De lærde sier at du klarer deg med V.S.O.P eller V.S til kaffe avec. Selv har vi kjøpt X.O siden de lærde uttalte seg etter at cognacen var i hus Av likør har vi valgt 2 forskjellige typer - Baileys og Tia Maria (kunne like gjerne vært Drambui for den saks skyld). Tror Tia Mariaen har såpass mye alkohol at den går på spritkvoten.
Malama Skrevet 26. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 26. juli 2006 Selvsagt er det høyst begrenset hva han kan kjøpe, men han kan kjøpe noe. Og min kjære kan kjøpe noe om halvannen måned, og, jeg har svigerfamilie på østlandet, så... Greit å få liste over hva vi prioriterer i alle fall Nå ANER IKKE jeg hva de forkortelsene dine btyr i det hele tatt da (men prosenter kan jeg sjekke opp mot grensene, det klarer jeg)
miss77 Skrevet 26. juli 2006 #4 Skrevet 26. juli 2006 Aner ikke hva de står for jeg heller Men vet at det går på kvaliteten. V.S er rimeligst, V.S.O.P deretter, så X.O. Tror de fleste cognac-merker har alle type klasifikasjoner. Vi har f.eks. kjøpt Braastad X.O, men som sagt så kunne vi ha klart oss med Braastad V.S.O.P, som da er billigere. Helt enig i at dere bør få kjøpt det dere kan på tax free! Kjøper dere fire flasker så er jo faktisk 1.000,- kr. spart Var selv så heldige å ha en aktiv reiseperiode, og har fått kjøpt all sprit på tax free.
Chica Skrevet 26. juli 2006 #5 Skrevet 26. juli 2006 Du kan sammenligne priser på www.tax-free.no og www.vinmonopolet.no Baileys går på vinkvoten så han kan f.eks kjøpe en liter cognac og to liter baileys(men bør kanskje sjekke holdbarheten på Baileys, den kan risikere å være kortere enn til neste sommer...) + to liter øl (som heller ikke holder seg til neste år...)
Malama Skrevet 26. juli 2006 Forfatter #6 Skrevet 26. juli 2006 (endret) Og en rask undersøkelse sier at tia maria er 20% og derved altså 2 % under grensa på 22% ("vinkvoten") Og det hjalp meg mye å få vite at dette var forkortelser for kvaliet, jeg trodde det kanskje var navn eller typer eller noe sånn jeg... Eneste jeg vet om cognac er hordan glassene skal se ut, og at min elskede må sove med ryggen til mge påfølgende natt. Endret 26. juli 2006 av Malama
Malama Skrevet 26. juli 2006 Forfatter #7 Skrevet 26. juli 2006 Du kan sammenligne priser på www.tax-free.no og www.vinmonopolet.no Baileys går på vinkvoten så han kan f.eks kjøpe en liter cognac og to liter baileys(men bør kanskje sjekke holdbarheten på Baileys, den kan risikere å være kortere enn til neste sommer...) + to liter øl (som heller ikke holder seg til neste år...) ← Vel, ingen vits i å kjøpe noe som ikke er holdbart til nste sommer, vi får satse på holdbare ting ja!
miss77 Skrevet 26. juli 2006 #8 Skrevet 26. juli 2006 Er ingen cognac-kjenner jeg heller Kan navnet på ett par, men kunnskapene begrenser seg stort sett til det. Syns brunt brennevin smaker dritt.... Om det ikke er whiskey i irishen min da Det står holdbarhet bakpå baileys-flaskene. Holdbarheten er overraskende lang (sikkert pga at det er alkohol i). Kjøpte for over ett år siden, og de holder til sommeren 2007. Tok en test på en av flaskene her om dagen for sikkerhets skyld, og det smakte like godt! Øl derimot har stort sett 1/2 års holdbarhet. Samme er det med den vinen som oppgis å være komsumferdig - skal helst ikke lagres. Polet sier den helst skal drikkes iløpet av 1/2 år, men har hatt vin i skapet som har godt an å drikke lenge etter det.
Rosenrød Skrevet 26. juli 2006 #9 Skrevet 26. juli 2006 Ser at det er flere her som skriver at en kan ta med to liter vin i tillegg til en liter sprit. Det stemmer ikke, kvoten er 1,5 liter vin dersom en har sprit i tillegg. Grunnen til at mange tror det er to liter, er fordi vinflasker som regel er på 0,75 liter, slik at en kan ha med seg to FLASKER, men ikke to LITER. Greit å vite siden likører også selges i literflasker.
Malama Skrevet 26. juli 2006 Forfatter #10 Skrevet 26. juli 2006 Det med tollgrensene kan jeg kontroller selv. www.toll.no er jeg innom daglig på jobb 1 liter drikk med alkoholstyrke over 22 til og med 60 volumprosent og 1,5 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent, eller 3 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent. Så akkurat der skal vi selvsagt ikke bomme. (Ser at jeg skrev litt fel isted, da sjekka jeg nemlig bare prosenten, og skrev det de andre hadde skrevet om liter, men det korrigerer jeg nå da, siden jeg ser jeg har skrevet feil. Bare litt sånn "kopier det andre har skrevet" uten å korrigere for feil er jo ikke så lurt bestandig )
Snippa Skrevet 26. juli 2006 #11 Skrevet 26. juli 2006 Så noen her hadde tips om å kjøpe 3-litere med vin og helle over på karafler. Det syntes jeg var lurt, sånn økonomisk sett! De kjøper du ganske billig i Sverige. Der koster 3-literne fra 111 for den billigste og oppover. Mange gode til under 200 svenske kroner.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2006 #12 Skrevet 27. juli 2006 Det står holdbarhet bakpå baileys-flaskene. Holdbarheten er overraskende lang (sikkert pga at det er alkohol i). Kjøpte for over ett år siden, og de holder til sommeren 2007. Tok en test på en av flaskene her om dagen for sikkerhets skyld, og det smakte like godt! ← Tror kanskje vi var uheldig en gang når vi bestilte tax-free varer på flyet, fikk en som gikk ut under et år senere. Men - håper du ikke åpnet alle og smakte på de? De er holdbare bare et halvår etter åpning... Har blitt servert mye rart rundt om kring, mange som åpner en Baileys og setter den i barskapet og lar den stå der leeeeeeeeenge
Nilma Skrevet 27. juli 2006 #13 Skrevet 27. juli 2006 Bailey's og lignende kan det nok være lurt å oppbevare kjølig dersom man har mulighet til det, det inneholder jo en del fett som kan harskne/surne i verste fall.
Chica Skrevet 27. juli 2006 #14 Skrevet 27. juli 2006 Bailey's og lignende kan det nok være lurt å oppbevare kjølig dersom man har mulighet til det, det inneholder jo en del fett som kan harskne/surne i verste fall. ← Står på dem at de skal oppbevares kjølig etter åpning og drikkes opp innen et halvt år.
Woodnymph Skrevet 27. juli 2006 #15 Skrevet 27. juli 2006 Etter de nye tollreglene som ble innført, kan man ta med mye mer vin en før helt lovlig. Tror det er snakk om 4 liter.
Malama Skrevet 27. juli 2006 Forfatter #16 Skrevet 27. juli 2006 Vin kan vi jo ikke kjøpe enda, vi må jo velge meny før vi vet hva slags vin som passer. Og det har vi ikke begynt å tenke på enda. Dette ble bare plutselig akutalisert av en uventet utenlandstur. Men intet av det som kjøpes skal åpnes enda da, det skal gjemmes bort i knapt 11 måneder til.
Gjest Neffi Skrevet 27. juli 2006 #17 Skrevet 27. juli 2006 Det aller aller beste du kan gjöre er å kjöre til Sverige for å så ta ferga over til Tyskland derfra. Du vil spare flere tusenlapper mer en du kan tro. Ferga over koster 500-600 kr med bil.
Chica Skrevet 27. juli 2006 #18 Skrevet 27. juli 2006 Det aller aller beste du kan gjöre er å kjöre til Sverige for å så ta ferga over til Tyskland derfra. Du vil spare flere tusenlapper mer en du kan tro. Ferga over koster 500-600 kr med bil. ← Ganske langt for mange det, og kvotene er ikke akkurat store
mowgli Skrevet 27. juli 2006 #19 Skrevet 27. juli 2006 Vi kommer til å begynne å "samle" inn alkohol allerede nå vi også, tror vi kommer til å gå for følgende: Braastad XO Baileys Tia Maria Gordon's Gin Smirnoff vodka Jameson whiskey øl/vin Familien er heldigvis ofte i utlandet
Malama Skrevet 27. juli 2006 Forfatter #20 Skrevet 27. juli 2006 Det aller aller beste du kan gjöre er å kjöre til Sverige for å så ta ferga over til Tyskland derfra. Du vil spare flere tusenlapper mer en du kan tro. Ferga over koster 500-600 kr med bil. ← Nå bor vi på vestlandet da, og den turen der blir litt lang å ta, bare for å kjøpe drikke... ikkert greit for dem som bor østpå, men... Og det aktuelle er altså at min bror skal på jobbreise nå i morgen, og min forlovede skal på jobbreise i september. Hva det evt blir etterhvert får vi nå se på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå