Gjest gjest1 Skrevet 26. juli 2006 #1 Skrevet 26. juli 2006 Nokon som kan fortelle meg om erfaringane sine når det gjeld barnevogner til spedbarn? Vi kan tenke oss ein trehjuling, men er redd dei ikkje er like veltesikre som firhjulingane. Babyen kjem truleg til å sove formiddagslur i vogna si. Nokon som har erfaring med trehjulingar? (og før nokon halshogger meg - jada, eg veit det er altfor tidleg å tenke på vogn-kjøp enno, vi prøver berre å navigere litt i vogn-jungelen..)
Leanne Skrevet 26. juli 2006 #2 Skrevet 26. juli 2006 Det blir litt for dumt å sette opp trehjulinger og firhjulinger, det finnes mange forskjellige typer både tre- og firehjulinger og kvaliteten varierer. Noen trehjulinger har lett for å velte, men det har faktisk noen firhjulinger også! Vi har forøvrig en teutonia vogn, y2k med 3 hjul.. den har aldri velta, ikke engang nå når lille jenta på 1,5 klatrer opp og ned som hun vil... er veldig fornøyd med vogna mi, og kommer nok til å velge teutonia igjen nå som vi må ut å kjøpe søsken vogn... Den modellen jeg har y2k fra 2002 tror jeg, vant mange sikkerhetstester både i tyskland og her i norge.. Så det er i hvertfall et trygt merke! Lykke til med vogn letingen da.... er ikke lett!
Gjest gjesta Skrevet 26. juli 2006 #3 Skrevet 26. juli 2006 Vi har i alle fall bestemt oss for at vi skal ha trehjuling. Tror ikke noe særlig på dette med veltefaren. Unger skal passes på når de evt klatrer opp og ned av vogn da. Tipper det er større fare for at ungen faller ned og slår seg, enn at hele vogna velter. Men nå har jeg enda til gode å høre om alle disse trehjulingene som velter jeg da.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #4 Skrevet 26. juli 2006 Vi har begge deler og vi elsker 3-hjulingen fordi den har svingbart forhjul. Vi har også en firhjuling med svingbare forhjul (tvillingvogn) og begge er helt himmel å trille i forhold til de uten svingbart forhjul, uansett antall hjul.
Gjest gjest1 Skrevet 26. juli 2006 #5 Skrevet 26. juli 2006 Takk for gode svar! Då slår vi ikkje frå oss trehjulings-ønsket vårt! Gledar meg til vi skal kikke på vogn!
liv Skrevet 26. juli 2006 #6 Skrevet 26. juli 2006 Og jeg har jobbet i barnehage og skal i allefall IKKE ha trehjuling. Har prøvd mange forskjellige, nesten alle foreldrene har valgt trehjulinger. Det går greit mens barna er små men når de blir så store at de klarer å gå ut og inn selv så velter de med en gang.
Gjest gjest1 Skrevet 26. juli 2006 #7 Skrevet 26. juli 2006 Og jeg har jobbet i barnehage og skal i allefall IKKE ha trehjuling. Har prøvd mange forskjellige, nesten alle foreldrene har valgt trehjulinger. Det går greit mens barna er små men når de blir så store at de klarer å gå ut og inn selv så velter de med en gang. ← Gjer dei? Men, skal ein ikkje passe på når barna går oppi vognene då?
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #8 Skrevet 26. juli 2006 Og jeg har jobbet i barnehage og skal i allefall IKKE ha trehjuling. Har prøvd mange forskjellige, nesten alle foreldrene har valgt trehjulinger. Det går greit mens barna er små men når de blir så store at de klarer å gå ut og inn selv så velter de med en gang. ← Det er min erfaring også. Trehjulinger er bedre å trille, men de er mer ustabile også.
Grooo Skrevet 27. juli 2006 #9 Skrevet 27. juli 2006 Gjer dei? Men, skal ein ikkje passe på når barna går oppi vognene då? ← Hvordan klarer man å passe på et ganske stort barn som sover forrmiddagslur i vogna si og plutselig våkner og vil opp?
Plym Skrevet 27. juli 2006 #10 Skrevet 27. juli 2006 Kanskje litt på siden, men . Om du velger tre eller fire hjul så ville jeg passet på å få en med en sportsvogntopp der barnet kan sitte vendt mot deg. Da har du bedre kontakt med barnet når du triller, og du har bedre kontroll med om det får solen i øynene.
Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2006 #11 Skrevet 27. juli 2006 Hvordan klarer man å passe på et ganske stort barn som sover forrmiddagslur i vogna si og plutselig våkner og vil opp? ← Off, det er sant... *revurdere*
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2006 #13 Skrevet 27. juli 2006 Store barn får av seg selene på egenhånd vanligvis..... De holder bare for babyer..
Cathie Skrevet 27. juli 2006 #14 Skrevet 27. juli 2006 Et godt alternativ kan kanskje være en 4-hjuling med svingbare forhjul... Litt utenfor tema men
Trill Skrevet 28. juli 2006 #15 Skrevet 28. juli 2006 Hvordan klarer man å passe på et ganske stort barn som sover forrmiddagslur i vogna si og plutselig våkner og vil opp? ← Ha selar på barnet? Min 2 åring blir løfta opp i vogna, og har på seg sele heile tida. Om barnet søv i vogna f.eks ute har ein vel ein baby-call på(eller eit vindu ope så ein høyrer barnet) og ein kan då springe å hente ungen før han evt rekk å ta av seg selen, reise seg opp å prøve å klatre ut av vogna ? Eg trur det er like stor sjans for at en unge kan falle å slå seg når den klatra ut av ein 4 hjuling så det er for at den lille skal dette ut av en 3 hjuling som velta. Vi har både 3 og 4 hjuling og er fornøgde med begge to.
Gjest Rognebær Skrevet 28. juli 2006 #16 Skrevet 28. juli 2006 Eit poeng er at ein firhjuling vil lage to spor i snøen, medan ein trehjuling lagar tre. Ergo meir pes å trille om vinteren.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2006 #17 Skrevet 29. juli 2006 Man fester jo det svingbare hjulet på vinterføret. Her klatrer 2åringen inn og ut av vogna si selv, uten at den tipper. Quinny Speedi... Selene er 5punkts og ikke mulig for ham å få av når de er festet skikkelig. Men jeg ser mange i barnehagen som ikke gidder å stramme selene skikkelig, for det er så mye lettere å ta barnet oppi og ut av barnevogna da... Det 2åringen derimot gjør med selene på, er å dra med seg hele ryggen og sitter i vogna, selv om ryggen er lagt ned. Ganske komisk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå